Mikä mua vaivaa? Palstalääkärit apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jo kolme viikkoa ollut yskä, ei muita oireita. 2 viikkoa ollut jatkuvasti kuumetta, välillä se laskee vähän yli 37 asteen, välillä nousee yli 38 . Aivan järjetön väsymys, en jaksa olla hereillä kuin pari tuntia ja on pakko nukkua. Yöt välillä hikoan ihan älyttömästi ja välillä palelen.
Kävin lääkärissä eilen. Keuhkoissa ei kuulunut mitään omituista, pikatestillä otettiin crp ja se oli 17. Lääkäri sanoi että on vaan jotain kesänuhaa. (?)
Mun mielestä ei ole, tää on jotain muuta. Tällainen väsymys ei ole normaalia.
Töihinkin pitäisi päästä, en voi olla yhtään enempää saikulla! Sain juuri työpaikan ja olen vielä koeajalla. Jos en pian pääse töihin, niin turha luulla että ne pitää mua siellä. Mutta kunto on niin huono, että tällaisena en pysty.
Miten saisin terveyskeskuslääkärit tutkimaan mikä mua vaivaa? Voi paskat!

Ok, jos et tupakoi niin unohdetaan toinen tautivaihtoehto. Minä veikkaisin mykoplasmaa. Sitä ei varmaankaan julkisella puolella testata, mutta antibiotit voisit saada siihen kinuttua.

Minkä ikäinen olet? Oletko laihtunut nyt muutamien kuukausien aikana yhtään (tahattomasti)? Onko imusolmukealueilla mitään suurentumia (kaula, nivuset, kainalot)? Kutiseeko iho?

Minkä ikäinen olet? Oletko laihtunut nyt muutamien kuukausien aikana yhtään (tahattomasti)? Onko imusolmukealueilla mitään suurentumia (kaula, nivuset, kainalot)? Kutiseeko iho?

32 v. Ei ole muita oireita. Ei laihtumista, isoja imusolmukkeita, ruokahaluttomuutta, ei iho-oireitakaan. Ei muuta kuin toi yskiminen, väsymys ja jatkuva kuumeilu.
Mikä sairaus oireilisi noin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap kysyjä;26486504:
32 v. Ei ole muita oireita. Ei laihtumista, isoja imusolmukkeita, ruokahaluttomuutta, ei iho-oireitakaan. Ei muuta kuin toi yskiminen, väsymys ja jatkuva kuumeilu.

Nuo kuulostaa imusolmukesyövän oireilta. Ei siis ap:n oireet.

Muuten kyllä kuulostaa mykoplasmalta, mutta crp ei täsmää. Toki pitkittyneen kuumeilun syy pitää aina selvittää, joten ole vain yhteydessä lääkäriin ja vaadi parempia labrakokeita. Siihen saakka mittaile lämpöä säännöllisesti esim. kolmesti vuorokaudessa ja kirjaa mittauksen tulokset, jolloin voit esittää tarkat arvot lääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap kysyjä;26486504:

Mietin vain oman erikoisalani tauteja (onkologia), lymfomaaksi ei sovi tarkennuksesi perusteella.
Mykoplasma on hyvinkin mahdollinen - tai jokin muu atyyppinen (keuhkoklamydia), sarkoidoosi tulee myös mieleen yhtenä erotusdiagnoosina. Labraa kannattaa ottaa vähän laajemin kun oireilu on kestänyt tuon verran, keukokuva voisi olla myös perusteltu.

Jos sitä mykoplasmaa lähdet selvittämään niin kysy myös voisiko olla mononukleoosia eli pusutautia(jos et jo sairastanut). Siinä tyyppioireena kurkkukipu, suurentuneet imusolmukkeet, pitkään kestävä lämpöily, lähinnä tuo lämpöily sulla täsmää. Monessa tk:ssa monopikatestejä, tämä nyt vaan yksi vaihtoehto.
Turhaa röntgensäteilyä pitää välttää mutta kyllähän susta keuhkokuva pitäisi ottaa jos et lähde toipumaan.

Mun teinillä oli viime syksynä ihan samat oireet. pitkittynyt yskä, kuumeilua (välillä enemmän, välillä vähemmän, siinä 37-38,5 välillä vaihteli) ja mielettömän väsynyt. Crp oli koholla, mutta ei mitenkään huomattavan korkea. Oireet jatkui tosiaan viikkoja. Lopulta monen lääkärikäynnin jälkeen, lähes nyrkkiä pöytään lyöden saimme pojan kokeisiin ja löytyi mykoplasma ja keuhkoklamydia. Parani, kun vihdoin sai oikeat lääkkeet.

Sarkoidoosin sairastaneena ehdottaisin sitä. Keuhkokuvat olisi hyvä ottaa. Mulla oli juurikin nuo oireet sekä vähän muitakin. (Sarkoidoosi oli muuallakin kuin vain keuhkojen imusolmukkeissa.) Se väsymys oli aivan kamalaa, ei meinannut millään pysyä hereillä. Hengästyin ihan älyttömän nopeasti lyhyilläkin matkoilla.

Linkki hengitysliitto Helin sivuille sarkoidoosi-kohtaan:
Sarkoidoosi | Hengitysliitto.fi