Minne 7v hoitoon viikoksi?

02.06.2012
630
0
16
Mulla alkaa koulu viikkoa ennen kuin lapsella alkaa omansa.. Pienempi menee päiväkotiin tai pph:lle (ei ole tullut vahvistusta kummalle).. Onko 7-vuotiaallakin oikeus päivähoitoon sen viikon ajaksi, vai pitääkö vanhempien hommata hoitaja itse??

päivähoitoon loppuu sen kesän heinäkuun loppuun kun menee kouluun. Eli elokuussa vanhemmat hoitavat hoitajan.

Toki joissain pikkukunnissa voi näissä olla joustoa..

Onko teillä ketään tuttua naapuria, joka voisi vähän katsoa lapsen perään. Pienellä korvauksella tietysti ja siten, että ei kauheasti tule siitä vaivaa. Siis jos siinä olisi vaikka joku kotiäiti tms. lähettyvillä, jolle lapsi voisi välillä käydä näyttäytymässä ja jos tulee jokin hätä.

Tai sitten palkkaat jonkun nuoren viettämään aikaa lapsen kanssa.

Entäs onko jotain lapsiparkkeja teillä päin tai olisko tuolloin vielä jotain kesäkerhoja tai leirejä?

[QUOTE="Vieras";26493073]Eikä pysty olemaan tuota viikkoa yksin kotona kun olet koulussa? Harvemmin ensimmäisellä viikolla kouluissa on edes pitkiä päiviä.[/QUOTE]

Tuossa lukujärjestyksessä on ihan joka päivä 8-15 minun koulua. 7-vuotias ei ole ollut koskaan tuntia pidempään yksin. Pitäs olla joku laittamassa ruokaa ja varmaan ois aika tylsääkin.. Mummo on mökillä kun lomailee (toisella puolella suomea) ja ukki ei halua sitoutua lapseen koko viikoksi..

Pitää kysyä päivähoidon ohjaajalta kunhan se joskus vastaa puhelimeen. :headwall:

Naapurit on kaikki vanhuksia tässä yhtä työssäkäyvää perhettä lukuunottamatta.. He siis siellä töissä.. Voisin kyllä maksaa jollekkin nuorelle kun sellaisen löytäs. Ihan vierasta en kotiin halua.. Pitää kysellä tuttujen teineiltä kiinnostasko ketään.. Jos ois vaikka täällä 9-10 aikaan aamulla ja sais lähteä jo 14 pois.. Riittääkö teinille 10€/pv.. Sais 50€ käteen viidestä päivästä..

Tuossa lukujärjestyksessä on ihan joka päivä 8-15 minun koulua. 7-vuotias ei ole ollut koskaan tuntia pidempään yksin. Pitäs olla joku laittamassa ruokaa ja varmaan ois aika tylsääkin.. Mummo on mökillä kun lomailee (toisella puolella suomea) ja ukki ei halua sitoutua lapseen koko viikoksi..

Pitää kysyä päivähoidon ohjaajalta kunhan se joskus vastaa puhelimeen. :headwall:

No nythän teillä on kesä aikaa harjoitella ruoan lämmittämistä yms. Kysyisin myös joltain naapurilta tai teini-ikäiseltä että josko voisivat olla lapsen seurana pari tuntia päivästä pientä korvausta vastaan. Kyllähän ekaluokkalaisen pitäisi jo osata olla yksin enemmän kuin tunnin päivässä.

Mun mielestä joku 5€/tunti voisi olla teinille ihan hyvä, ja se 4 h/pv lapsen seurana riittäisi. Nämä nyt siis täysin omia mutu tuntumia, mutta voithan tietysti tarjota sen 50€ kin tuosta ajasta. Voihan se olla että jollekin sekin sopii. Laittaisin ilmoituksen johonkin kaupan seinälle.

Pitääpä muuten ehdottaa ukille 50€/viikosta.. Asuu aika lähellä. Lapsi vois kävellä sinne kunhan herää ja tulla itse pois kahden maita. Ukki on aina niin persaukinen, et muuttuskohan mieli kun tarjoo rahaa..:whistle:

Tuohan voisi toimia. Tai siis kuulostaa ihan hyvältäkin, mutta silti opettaisin nyt kesän mittaan lapselle pientä "ruoan laittoa", ja sen sellaista. Ehditte vielä hyvin.

Lain mukaan kai on oikeutettu päivähoitoon vain heinäkuun loppuun. Mutta ottavat usein vielä elokuuksikin ennen koulun alkua, kannattaa kysellä, tosin voi olla hankalaa, jos ei ole siellä aikaisemmin ollut. Mutta meidän koululaisten luokkakavereita oli elokuussa aina muutama hoidossa juuri ennen koulun alkua. Ja isossa kaupungissa asutaan. Monet uudet lapset aloittavat vasta elokuun puolivälissä, joten sitä ennen voi löytyä noita hajapaikkoja.

Erilaisia kesäkursseja on myös tarjolla, tosin tarjonta on heikompaa kuin kesäkuussa, mutta niitäkin kannattaa kartoittaa.

Helsingissä lapsi on oikeutettu päivähoitopaikkaan "... kunnes lapsi siirtyy kouluun." Mutta eskarin loppuessa tehdään lapselle kesäsijoitus, eli jos olette jo irtisanoneet hoitosuhteen, niin lapsi ei voi palata hoitoon.

päivähoitoon loppuu sen kesän heinäkuun loppuun kun menee kouluun. Eli elokuussa vanhemmat hoitavat hoitajan.

Toki joissain pikkukunnissa voi näissä olla joustoa..

Itse asiassa lain mukaan oikeus päivähoitoon on siihen asti, kunnes oppivelvollisuus alkaa. "Lapsi voi olla päivähoidossa siihen saakka, kunnes hän siirtyy perusopetuslaissa tarkoitettuna oppivelvollisena perusopetukseen. " Lähde: FINLEX pykälä 11 a.

Jotkut kunnat, onneksi harvat, tulkitsevat tämän lain kohdan niin, että oikeus päivähoitoon päättyy heinäkuussa samana vuonna, kun lapsi menee kouluun. Meillä tuleva ekaluokkalainen on hoidossa elokuun alusta koulun alkuun asti.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kitiara Uth Matar

Yhteistyössä