Raivostuttavin äiti-tyyppi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silja.S

Vieras
Mikä näistä viidestä on mielestäsi raivostuttavin äiti-tyyppi, ja tunnistatko näistä itsesi?

1. Ulkoisen täydellisyyden tavoittelija. Lasten vaatteet valitaan värien ja kankaiden mukaan, vaatekaapit tursuavatkin liitoksistaan ja kirpparipöydälle ladotut, liian pieneksi käyneet kuteet ovat aina priimakunnossa, koska niitä ei ole ehditty käyttää kuin muutaman kerran. Koti on tip-top-siisti, vaikka äiti valittaakin sotkusta alituiseen. Lapset harrastavat ja ulkoilevat kontrolloidusti. Jos tulee eteen tilanne, jossa lapsen hyvään käytökseen ei voi luottaa, lapsi jätetään hoitajalle. Kritisoi helposti muita äitejä, eikä koskaan paljasta missä itse fuskaa.

2. Sisäisen täydellisyyden tavoittelija. Äiti suoraan lastenkasvatusoppaasta. Tietää lapsen fyysisen kasvun ja psyykkisen kehityksen joka vaiheen ja penkoo läpi kaikki mahdolliset käytöshäiriöt, jos lapsi on hetkellisestikin levoton tai käyttäytyy tavalla, jota äiti ei ymmärrä. Tämä psykologinen tietämys voi hämärtää käsityksen lapsen yksilöllisyydestä ja omasta persoonasta, mutta sisäisen täydellisyyden tavoittelija ei itse sitä myönnä. Kasvun myötä lapsi voi tuntea itsensä jatkuvasti sairaaksi ja kaipaa äitinsä diagnoosia kuin nalle hunajaa.

3. Meidän lapsi on aina oikeassa -äiti. Äiti, joka antaa lapsensa tehdä mitä vaan, mutta keksii aina syyn, miksi hänen lastaan ei voi mistään syyttää. Totuuden kieltäjä, joka näkee lapsensa puolijumalana, jossa ei voi olla mitään vikaa, joka ei voi tehdä mitään väärää. Jos neuvolassa huolestutaan lapsen kehityksestä, terveydenhoitaja on ammattitaidoton tollo ja totaalisesti väärässä, testit on tehty ja tulkittu virheellisesti, eikä ikipäivänä lapsessa voi olla minkäänlaista vikaa!

4. Rento mutsi. Ei välitä pikkuseikoista, pukee huoletta ipanan eiliseen paitaan ja housuihin, jos ei niissä sen suurempia tahroja näy. Pieni nurmikonviherrys polvissa ei ole likaa, se on elämää. Ääntä lapsista saa lähteä, kunhan eivät korvaan huuda tai varpusia hengiltä säikytä. Antaa lasten leikkiä keskenään pihamaalla pienestä pitäen ja antaa näiden kasvaa isoksi ilman turhia takertumisia tai ikäkriisejä.

5. Hoida sä mun muksu -mutsi. Äiti, joka tarvitsee kohtuuttomasti omaa aikaa. Pitää kynsin hampain kiinni vanhoista harrastuksista, rutiineista, perinteistä, ja välillä näyttääkin siltä, että tämä äiti ottaa aiheettomasti kunnian kasvatustyöstä, jonka lapsen isä, lastenhoitajat, ja sukulaiset tekevät. Rakkaudeton hän ei ole, mutta tapoihinsa pinttynyt ja jos anopilta kysytään: äidiksi kelpaamaton.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Raivostuttavin on tuo "meidän lapsi on aina oikeassa" tyyppi.

Itse menen eniten tuohon ekaan kastiin; täydellisyyden tavoittelija. Jos pitää valita. En kyllä sanasta sanaan.

Kolmas taitaa olla sellainen jonka kanssa minun ehkä vaikein tulla toimeen.

Neljäs ja viides kuulostavat suorastaan mukaville.
:)

Vaikka kirjoitin tuon itse, aloin vasta äsken uudelleen luettuani miettimään, että eihän tuo neljäs ainakaan mikään ihan kammottava voi olla :D Mutta toisaalta, täällä kaksplussalaisten keskuudessa juuri nämä neljäs ja viides saavat takuulla eniten sylkeä naamalle jos menevät jotain möläyttämään. Itse taidan noista olla tuo rento mutsi.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";26547329]Raivostuttavin on tuo "meidän lapsi on aina oikeassa" tyyppi.

Itse menen eniten tuohon ekaan kastiin; täydellisyyden tavoittelija. Jos pitää valita. En kyllä sanasta sanaan.[/QUOTE]

Nämä ovatkin vähän kärjistettyjä esimerkkejä. Ei kannatakaan ottaa liian vakavasti :)

Minä olen eniten ykkönen, eli ulkoisen täydellisyyden tavoittelija PAITSI että koti ei todellakaan ole aina tiptop enkä myöskään kritisoi muita äitejä. Kyllä ainakin lähipiiri tietää minun fuskaamiseni myös :)

Taidankin olla 1 ja 4 sekoitus, vaikka se oudolta yhdistelmältä saattaa tuntuakin.

Rasittavin äitityyppi on ehdottomasti kolmonen.

[QUOTE="vieras";26547368]Tiedät hyvin itsekin että tarkoitin eronneita (jopa moninkertaisesti) ja täysin naimattomia[/QUOTE]

Ihan yhtä hupsua on heidät niputtaa yhden ylämääreen alle.
Jokaisen tarina on omanlaisensa ja pelkkä "yksinhuoltajuus" ei kerro siitä mitään oleellista.

Vai mitä mieltä olet tuttavastani (lääkäri) joka kärsi miehensä kanssa lapsettomuudesta koko heidän avioliittonsa ajan ja miehen kuoltua sitten aikanaan monien mutkien kautta päätyi adoptoimaan kolme tytärtä (Intiasta)?

Nuorin tyttäristä kirjoitti ylioppilaaksi tänä vuonna.
Loistavin paperein, ihan kuin isosiskonsakin.
Ei jatka lääkikseen eikä oikikseen kuten siskonsa vaan menee ilmeisesti teollista muotoilua opiskelemaan.

Viimeiset 21 v ko tuttava on siis ollut yksinhuoltaja...
eli kuuluu "Yök"eihisi?

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Niin ja se raivostuttavin.
Ehdottomasti nro 1!
Minusta se on raivostuttavinta, että esitetään jotain, mitä ei olla - se vie elämältä perusedellytykset ja pohjan täysin...
Minusta jokaisen pitäisi olla sellainen, kuin oikeastikin on.

Öh, miten ykkönen esittää olevansa jotain mitä ei ole? ei välttämättä, toiset oikeasti on perfektionisteja esim. kodin ja vaatetuksen suhteen. Kukaan ei tokikaan ole täydellinen, mutta ei mielestäni ihan siitä ollut kysymys.

Ärsyttävyysjärjestyksessä:
3.
2.
1.

Varsinkin 3. ja 2. on sellaisia, joita ei pidemmän päälle jaksa, 1. menee jos se kykenee puhumaan muustakin kuin tikettuheveneistä ja miiändaista.

Tismalleen.

Ite ainakin kuvittelen olevani 4, ehkä alkuun vähän hössö ylihuolehtija, mut sekin karisee tässä ajan kanssa. Täydellisyyteen pyrkimisessäkään ei mielestäni ole mitään vikaa jos sen täydellisyyden määrittää itse, eikä muiden mielipiteiden mukaan.

Niin ja se raivostuttavin.
Ehdottomasti nro 1!
Minusta se on raivostuttavinta, että esitetään jotain, mitä ei olla - se vie elämältä perusedellytykset ja pohjan täysin...
Minusta jokaisen pitäisi olla sellainen, kuin oikeastikin on.

Tämä oli positiivinen yllätys. Koska tuo kolmonen on noin räikeä tapaus, pelkäsin, että kaikki nimeävät ärsyttävimmäksi sen. Itsekin ärsyynnyn suunnattomasti tuollaisista kulissimammoista, heitäkin tähän maailmaan mahtuu. Toki saa tavoitella täydellisyyttä, mutta täydellisyyden tavoittelu ei saisi olla sellaista, että sillä yritetään peitellä todellisuutta. Silti nimeäisin tuon kolmosen kaikkein inhottavimmaksi...

Minusta löytyy ykköstä ja nelosta. Olen hyvin rento, ja sitä mieltä että lapsuu ei ole mitään ilman pieniä mustelmia ;) eli toisin sanoen, lapsen täytyy antaa ajaa pyörällä niiiiin kovaa että TUNTUU!!! :D mitäs sitte jos tuleekin joku pieni haaveri jota itkee hetken ja se siitä? :) Elämä on..ja elämä ei ole elämää , jos ei anna lapsen nauttia TÄYSILLÄ!!!!! :) :)

Olen myös ERITTÄIN tarkka mitä lapsellani on päällä. Silitän todellakin lapseni kaikki vaatteet päiväkotiin ja kylä yms. reissuille!!!!!! onhan se työlästä mutta MINULLE ON TODELLA TÄRKEÄTÄ ETTÄ LAPSI ON KAUNIISTI SIISTIISTI JA PUHTAASTI JA HYVIN PUETTU!!!!!!

Olen itse lastenhoitaja!!!! ollut jo 11-vuoden ajan!!!! Haluan myös että kun vien oman lapseni päiväkotiin,näyttää myös ulkoisesti siltä että häntä todella rakstetaan <3 ja minä todella rakasta lastenvaatteita!!!!!!!!! :) olen hulluna niihin ;) puen tyttäreni paremmi kuin itseni ;) miltei..

Pidän myös huolta omistakin harrastuksistani...mutta en tyttöni ehdolla..tyttöni on aina 1.elämässäni :) pidän huolen siitä,e ttä minulla on hänelle aikaa. jos minulla on vapaapäivä, on myös lapsellani vapaapäivä tarhasta!!! haluan että lapseni kokee olevansa rakastettu ja tärkeä, arvokas!!!! :) käyn lenkillä ja kuntosalilla...

Vai mitä mieltä olet tuttavastani (lääkäri) joka kärsi miehensä kanssa lapsettomuudesta koko heidän avioliittonsa ajan ja miehen kuoltua sitten aikanaan monien mutkien kautta päätyi adoptoimaan kolme tytärtä (Intiasta)?

Nuorin tyttäristä kirjoitti ylioppilaaksi tänä vuonna.
Loistavin paperein, ihan kuin isosiskonsakin.
Ei jatka lääkikseen eikä oikikseen kuten siskonsa vaan menee ilmeisesti teollista muotoilua opiskelemaan.

Viimeiset 21 v ko tuttava on siis ollut yksinhuoltaja...
eli kuuluu "Yök"eihisi?

Hohhoijaa... tarkoitan vahinkoraskauksia, raskautumista baari-illan jälkeen white-trash-porukkaa yms...

Niihin eivät kuulu ne huippuharvinaiset lesket ja korkeastikoulutettujen erilaiset tragediat jonka vuoksi ollaan YH.

Yhteistyössä