Onko 50 euroa sopiva summa häälahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kölkötiömöö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mama";26550593]Mun mielestä jokainen laittaa rahaa ihan sen mukaan mitä voi!

Meillä on kolmet häät kesällä, ja laitetaan 50e per hääpari. Saa luvan riittää.[/QUOTE]

Näin! Me annettiin miehen tädille kun meni naimisiin 50 euroa, ei ole kovin läheinen ja häissä oli paikalla mies + lapset. Kesällä on myös kahdet muut häät ja kumpaankin on varattu lahjaksi 100 euroa.

No riittää. Me ollaan annettu sukulaisten lahjaan 20€ ja ovat sitten porukalla ostaneet jotain astioita. Ja saman summa ollaan annettu jos ollaan rahana annettu. Mä en käsitä tuota että pitää koko omaisuus pistää toisten lahjoihin. Mä menisin konkurssiin joka kesä jos jotain 100€ kaikille antaisin. Meillä on viieisen nejän vuoden aikana ollu joka kesä n. viidet häät. Siihen päälle lakkiaisia,valmistujaisia,rippijuhlia,synttäreitä ja sun muita sukulaisten kekkereitä joihin kutsutaan.
:D on ihan mukava kävästä jossain kesälömareissulla itsekkin ettei kaikki rahat ole menny jonku lahjaan.
Korkeintaan antaisin oikeen läheiselle tai kummilapselle 50€ mut sekin kyllä kirpasis.

Etiketin mukaan häälahjan arvon tulisi olla vähintään se summa, mikä sinuun tai teihin kuluu häissä (häiden järjestäjältä). Eli yleensä vähintään n.40e/hlö.
Eli itse jos ollaan menty pariskuntana, niin ollaan laitettu 80-100e.

Mutta kyllähän se käytännössä menee sitten ihmisen varallisuuden mukaan..jollekin 50e voi olla jo todella iso summa laittaa lahjaksi. ..ja jos itsellä olisi kesässä yli kolmet häät, niin kyllä joku yli 300e "häälahjoihin" olisi jo aika paljon.

Yhdeltä henkilöltä 50e on mun mielestä ihan OK, pariskunnalta tai perheeltä vähänpuoleisesti. Toki riippuu paljon menijöiden tulotasosta, vararikkoon ei kannata kenenkään mennä toisten juhlien takia.

Etiketin mukaan häälahjan arvon tulisi olla vähintään se summa, mikä sinuun tai teihin kuluu häissä (häiden järjestäjältä). Eli yleensä vähintään n.40e/hlö.

Mutta kyllähän se käytännössä menee sitten ihmisen varallisuuden mukaan..jollekin 50e voi olla jo todella iso summa laittaa lahjaksi. ..ja jos itsellä olisi kesässä yli kolmet häät, niin kyllä joku yli 300e "häälahjoihin" olisi jo aika paljon.

Missä tuollainen etiketti on? Aika perushäihinkin uppoaa helposti n. 100€/ vieras, enkä ainakaan itse oleta vieraiden tuollaisia summia lahjoittavan.
50 on ihan hyvä summa.

50 on juuri sopivasti pariskunnalta, yksin menevältä riittäisi vähän vähemmänkin. Se on hääparin oma vika jos järjestävät niin kalliit häät että jäävät tuossa "miinuksen puolelle"!

Ei se ole ihan näinkään. Moni nykymorsio täällä palstoilla vaan tuntuu tätä "oppia" viljelevän. Kyllä aika iso merkitys on sillä, onko parin lähisukulainen vai tyyliin lapsuuden kaveri. 50€ per (normikokoinen) perhe on jo ihan riittävästi. Toki enemmänkin voi antaa, varsinkin jos on läheinen, mutta 50€ ei ole "liian vähän".

Se on hääparin oma päätös, paljonko häihin laitetaan rahaa, mutta ei sen pitäisi näkyä lahjan hinnassa.

Meillä on ollut periaatteena että lähimmille eli omilee sisaruksille ollaan annettu 100e ja ei niin läheisille 40e. Miehen serkun häät oli just ja sinne lahjksi annettiin se 40e. Liian vähän ehkä jonkun mielestä mutta meidän rahatilanteessa juuri sopivasti!

Ei se ole ihan näinkään. Moni nykymorsio täällä palstoilla vaan tuntuu tätä "oppia" viljelevän. Kyllä aika iso merkitys on sillä, onko parin lähisukulainen vai tyyliin lapsuuden kaveri. 50€ per (normikokoinen) perhe on jo ihan riittävästi. Toki enemmänkin voi antaa, varsinkin jos on läheinen, mutta 50€ ei ole "liian vähän".

Se on hääparin oma päätös, paljonko häihin laitetaan rahaa, mutta ei sen pitäisi näkyä lahjan hinnassa.

Näinpä. Mun mielestä olisi ihan kauheeta, jos tietäisin jonkun häävieraani kituuttavan kaksi viikkoa siksi, että saa annettua jonkun "riittävän" suuren häälahjan meille. Ei sillä lahjan arvolla pitäisi olla mitään väliä. Jos on, niin se on kyllä lahjan saajan, ei antajan häpeä.

Ei ole olemassa mitään etikettiä minkä verran lahjaan pitää laittaa rahaa. Meidän häissä ei edes riittänyt 100 euroa/pää hääkuluihin. Eli tämähän olisi tuon huuhaa etiketin mukaan tarkoitttanut pariskunnalta meille vähintään 200 euron lahjaa. Ei tullut mieleenkään edes ajatella mitään noin huimia summia. Ja vaikka tietenkin näin kuka oli mitäkin laittanut niin em silti summia arvostellut koska kukin laittaa lahjaan rahaa sen verran kun haluaa.

On ihmiset nykyään kyllä ahneita ja hävyttömiä.

Kyllä minusta tuntuisi hölmöltä antaa vain 50€ jos koko perheen voimin tulisimme paikalle.
Yksin 50€ kuulostaa hyvältä, jos vieraita enemmän kuin 1, niin minusta 100€ kuulostaisi hyvältä. Jos hääpari siis on edes jollain tavalla läheinen.

En kyllä edes menisi sellaisiin häihin jossa hääpari ei olisi läheinen!?!

Mun mielestä 30-50 euroa (ehkä joka 70 jos on läheinen) on yhdeltä hengeltä sopiva summa. 50-100 (200 jos läheinen) on pariskunnalta sopiva. Perheen lahjan pitäisi olla noin 100 euroa tai yli, 70 euroa on myös varmaan ok!

Tietty jokainen varojensa mukaan(: esim opiskelijat, hoitovapaalla ym ei tarvi stressata. Mutta jos tuntuu kamalalta käyttää omia rahoja TOISEN lahjlahjaa,niin parenpi mennä ilman lahjaa tai osallistumatta juhliin ollenkaan. Ei ole pakko mennä jos ei halua.

Minkä helvetin etiketin :laugh:
Saankos minä sitten mennä kädet sivulla julimaan erään kaverin häitä kun menevät vain mastraatissa naimisiin ja kotona kahvit tarjoavat vai pitääkö minun osallistua kuitenkin maksamaan hääparin sormukset?

Ei ole yleistä sääntöä sopivuudesta. Jos hääparista jompikumpi on hyvin läheinen ystävä, niin kuvittelisin että ei sillä pitäisi ainakaan ystävyyssuhteen kannalta olla paljoa merkitystä sillä, paljo antaa, vaikka antaisi vain 10 euroa. Tuo etikettisääntö ei oikein toimi. Senhän mukaan hääpari voisi törsätä häihinsä vaikka miljoona euroa ja jos kaikki 100 häävierasta noudattaisivat etikettiä, niin he saisivat rahansa takaisin.

Erittäin sopiva summa. En todellakaan odottanut samoja summia mitä vieraisiin meni. Se olisikin ollut aika hullua kun itse päätämme laittaa vieraisiin isomman summan per pää ja odotella jotain huikeita lahjoja. :D 50e oli mun mielestä paljon kun sitä summaa varmaan eniten saimmekin. :) En odottanut sitäkään, koska meillä oli lahjalistassa alle kympinkin lahjoja. Suurin osa oli jotain 15-25e väliltä.

Erittäin sopiva summa. En todellakaan odottanut samoja summia mitä vieraisiin meni. Se olisikin ollut aika hullua kun itse päätämme laittaa vieraisiin isomman summan per pää ja odotella jotain huikeita lahjoja. :D 50e oli mun mielestä paljon kun sitä summaa varmaan eniten saimmekin. :) En odottanut sitäkään, koska meillä oli lahjalistassa alle kympinkin lahjoja. Suurin osa oli jotain 15-25e väliltä.

Mistä sen muuten edes tietäisi, paljonko hääpari on satsannut per vieras? Kutsussa en ole koskaan nähnyt asiaa ilmoitettavan.

Mun mielestä on kummallista, että vieraiden pitäisi maksaa toisten häät! Kyllä juhlat on sellaiset, että niiden kustannukset maksaa juhlien pitäjät ja aika tollo on jos ei tajua esim. häistä tulevan kustannuksia. Jos ei ole varaa, niin sitten pitää säästää lisää tai pitää pienemmät juhlat. Ei kyllä taida mikään etiketti vaatia tuollaista vaan kyse on rahanahneiden hääparien keksintö. Ei vieraat maksa juhlia!!!

Kaveripariskunta piti sellaiset häät, että ei olisi varmasti riittänyt 100€/henkilö lahjaksi. Eikä itsellä opiskelijana todellakaan ollut laittaa kuin 25€ multa ja lapselta. Häihin kun kuului mm. tarvittaessa kuljetus hääpaikalle satojen kilometrien päähän, ravintola, osittain maksetut hotellihuoneet, lapsenvahdit. Kyllähän noihin kekkereihin upposi aika tavalla rahaa hääparilta, että kyllä olisi saanut olla iso summa rahaa lahjaksi jos olisi pitänyt sen verran olla mitä vieraisiin kuluu.

[QUOTE="AV-mamma";30666591]Mistä sen muuten edes tietäisi, paljonko hääpari on satsannut per vieras? Kutsussa en ole koskaan nähnyt asiaa ilmoitettavan.[/QUOTE]

Jaa'a, pari ihmistä kyseli multa suoraan häissäni ja kiusaantuneena yritin sivuuttaa kysymyksen sanomalla jotain ympäripyöreetä ja sitten pakenin paikalta tekosyyllä kun alettiin kysellä ja kommentoida enemmänkin maksuasioita. :D

Jaa'a, pari ihmistä kyseli multa suoraan häissäni ja kiusaantuneena yritin sivuuttaa kysymyksen sanomalla jotain ympäripyöreetä ja sitten pakenin paikalta tekosyyllä kun alettiin kysellä ja kommentoida enemmänkin maksuasioita. :D

Oho :O Mä ihmettelen hirveästi tätä kulttuuria, jossa häät pyörii ihan hirveästi rahan ympärillä. Mä ymmärrän sen, että joku haluaa satsata häihinsä ja järjestää korkean luokan bileet, mutta sitä en ymmärrä, että hääparille pitäisi jotenkin "korvata" se summa takaisin. Häiden järjestäminen on ihan vapaaehtoista, ne voi jättää järjestämättäkin ja ostaa säästyneellä rahamäärällä niitä tavaroita, joita toivoisi lahjaksi (tai käyttää ne häämatkaan).

• Tykkää
Reactions: Pin
Tuon etiketin olemassaolosta on kiistelty iät ja ajat. On se olemassa tai ei, niin mielestäni se kyllä tarkoittaa sitä, että häälahjan tulisi kattaa ainakin omasta/oman perheen osallistumisesta aiheutuvat juoksevat kulut eli käytännössä ruuat ja juomat. Hääparin puvut, sormukset ja hääjuhlan ohjelma saisi jäädäkin heidän tappiokseen.

Ja tuolla tavalla ajatellen on siinä minusta järkeä, ainakin jos vähävaraisuus ei estä toteutusta. Jos menisin miehen kanssa ravintolaan syömään kolmen ruokalajin illallisen ruokajuomineen, rahaa menisi ainakin 80-100 €. Lapsen osallistuessa myös ravintolaillalliseen ei kulut olisi oikeastaan suuremmat, koska juominen rajoittuisi yhteen viinilasilliseen ruuan kanssa tai kivennäisveteen, toisaalta toki pitäisi maksaa myös lapsen ruuat, joten aika samoihin menisi. Jos meille tarjotaan vastaava ilmaiseksi ja lisäksi on erityinen syy muistaa nämä tarjoavaa, minusta olisi pihiä panostaa lahjaan vähemmän ja ikään kuin hyötyä toisen juhlista. Näin siis silloin, jos itselläkin olisi varaa ravintolaillallisia harrastaa. Joten kyllä me 100 € ollaan annettu häälahjaksi vähän etäisemmällekin hääparille, jos juhlat ovat olleet pitkän kaavan mukaan ruuat ja juomat sisältäen.

Jos hääjuhla olisi vain kahvitilaisuus hääparin kotona tms., 50 € voisi riittää muille kuin kaikkein läheisimmille. Toisaalta kovin etäisiä ihmisiä ei tuollaisiin tilaisuuksiin kutsuta, joten sen kerran kun tällaisiin pienen budjetin häihin osallistuttiin, annettiin silti 100 €, koska oli kuitenkin miehen ainoan sisaruksen hääjuhla kyseessä.

Mutta minusta on siis ihan ok antaa vähemmän, jos rahat on vähissä eikä suuresti pysty panostamaan. Sen sijaan jos on hyvätuloinen, on minusta kyllä aika pihiä antaa koko perheen tai pariskunnan lahjana 50 € syöden ja juoden suuremmalla summalla.

Yhteistyössä