ÄLKÄÄ tuoko niitä lapsia hoitoon kun olen lomalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Ihanaa! Mulla alkaa loma heinäkuun eka päivä.
Ollaan omien lasten kanssa odotettu kuin kuuta nousevaa. Ihan omaa aikaa perheen kanssa ilman hoitolapsia. Voimme nukkua pitkään, olla vähän sotkusiikin, tapella keskenämme, mennä ja tulla omia aikoja, saada jakamattoman huomioin toisiltamme PITKÄSTÄ aikaa. Vuosi on ollut raskas vaikka hyvä.
Nyt tunnen ansainneeni loman.

Ystävä tenttasi loma tekemisiä. Minä PÖLJÄ kerroin , että ollaan vaan ja nautitaan.
Ystävä kysyi voinko katsoa 3viikkoa heidän lastaan korvausta vastaan toki. EEEENNN!

Ja olen selkärangaton kun mumisin vain että katsotaan mutta en voi luvata kun saatetaan kyllä jossain käydä.

Älkää tunkeko niille tutuille lapsia hoitoon vaikka olis kuinka lastenhoitaja , perhepäivähoitaja yms.

Älkää asettako ystävää tälläseen tilanteeseen varsinkin kun tiedätte ettei osaa sanoa ei tietäen sinun perheen hankalan hoito tilanteen.

Jos mulla olis ystävä joka työskentelis lastenhoitajana, en edes kehtaisi kysyä hoitaisiko LOMALLAAN mun lasta!
Mikä hiton loma se hänelle sitten olisi?!

Nyt vaan sanot tälle sun ystävälle, että lomailet ja keskityt vain omiin lapsiisi :)

Mäkään en kyllä ymmärrä sitä, ettei voida kohteliaasti kieltäytyä, vaan sen sijaan tullaan selän taakse mesoamaan jollekin mammapalstalle. Kyllä sitä munaa pitäisi olla sen verran, että voisi kieltäytyä.

Tosin en mä kyllä tuttaviani koskaan ole lastenhoito-ongelmilla rasittanutkaan, ei tulisi mieleenkään.

Sanokaapa muuta!!!!
Tympäsee tämä kun ei osaa sanoa EEEEIII!!!
Asia esitetään aina niin , että vain pieni jobi, pikku hetki, helppo keikka sultahan se hoituu kun et tee muuta lomallasi.

Miksi kukaan edes kysyy pph:lta ottaako lapsen hoitoon lomallaan? Olen myös kampaaja ja aina jos satun mainitseen asiasta missä tahansa, alkaa töiden vaatiminen tulla esiin.
Jos kerron ompelevani omat ja perheeni vaatteet... voi luoja kun pukataan jos mitäkin ompelusta minulle kun sä osaat ja se käy helposti... Ei usein käy sillä silloin sen olis jokainen tehnyt itse.

Mutta nyt sanon , etten hoida. Loppukuun ystävyys.

[QUOTE="vieras";26554268]Jos mulla olis ystävä joka työskentelis lastenhoitajana, en edes kehtaisi kysyä hoitaisiko LOMALLAAN mun lasta!
Mikä hiton loma se hänelle sitten olisi?!

Nyt vaan sanot tälle sun ystävälle, että lomailet ja keskityt vain omiin lapsiisi :)[/QUOTE]

Kiitos, ymmärsit asianlaidan. Eli miksi edes ehdotetaan?

Mäkään en kyllä ymmärrä sitä, ettei voida kohteliaasti kieltäytyä, vaan sen sijaan tullaan selän taakse mesoamaan jollekin mammapalstalle. Kyllä sitä munaa pitäisi olla sen verran, että voisi kieltäytyä.

Tosin en mä kyllä tuttaviani koskaan ole lastenhoito-ongelmilla rasittanutkaan, ei tulisi mieleenkään.

Täällähn mesotaan kaikesta muustakin niin mitä kehtaamista tässä on? AINIIN ! En olekaan musta tai joku vakkari

[QUOTE="ypph";26554318]Täällähn mesotaan kaikesta muustakin niin mitä kehtaamista tässä on? AINIIN ! En olekaan musta tai joku vakkari[/QUOTE]

No siis samalla draivilla kuin tuo mesoaminen onnistuu täällä, on hyvin vaikea kuvitella, ettet osaisi livenä sanoa kaksikirjaimista sanaa...ihan sillä vaan...:D

Ja lisätään nyt vielä, että mun mielestä sulla on ihan täysi oikeus kieltäytyä, mun mielestäni se on suorastaan itsestään selvää. Ei tulisi itselleni tosiaan mieleenkään ehdotella vastaavaa kaverilleni, joka on lto. Sä vietät ansaitun lomasi niin kuin haluat, mutta se suu vaan pitää saada auki!

En mä näe tässä poikkeusta muihin ammatteihin, kampaajalta aina ystävät pyytää tukka-apua. lääkäriltä sukujuhlissa vinkkiä kipeytyneestä polvesta,opettajalta neuvoa kun pikkupertin matikka menei niin huonosti viime kokeessa.

Se raja vain täytyy jokaisen vetää.
Nyt harjoittelemaan peilin eteen sitä EI-sanaa, ei tässä elämässä pärjää aina myöntymällä oisten haluihin.

Ei tulisi mieleenkään ehdottaa tuollaista ihmiselle joka työkseen hoitaa toisten lapsia. Tai muutenkaan kenellekään joka ei itse ole ilmaissut halukkuuttaan lastemme hoitamiseen ja silloinkin kysyisin vain mahdollisuutta satunnaiseen hoitoon.

Mutta ei myöskään tulisi mieleen vastata toisen kysymykseen tai pyyntöön "katsellaan" tms jos tiedän jo itse että vastaus on "ei". Todella inhottavaa noin lupailla tai pitää yllä toivoa jostain mitä ei tule tapahtumaan.

[QUOTE="pop";26554479]Minä ystävänä loukkaantuisin tuosta, että selän takana mariset jostain etkä sitten voi sanoa sitä minulle-mitä ystävyyttä sellainen on?[/QUOTE]

Mitä ystävyyttä on viedä töitä koko lomaksi lomalla olevalle ystävälle?

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Voithan sä sanoa, että mietit asiaa, ja tulit siihen tulokseen, että sitten katoaisi se spontaani mahdollisuus tehdä asioita, se mikä lomalla on parasta. Ilmoita vaan mahdollisimman pian, ettei ystäväsi laske sun varaan. Jos ottaa henkilökohtaisesti, niin sille et mahda mitään. Väärinhän sä et tee.

[QUOTE="vieras";26554505]Mitä ystävyyttä on viedä töitä koko lomaksi lomalla olevalle ystävälle?[/QUOTE]

Ap ei kerro muuta kuin että ystävällä on hankala tilanne. Siinä usein pyydetään ystävää apuun, eikös? Tämän ystävän ystävä vaan nyt sattuu olemaan pph.

Minusta Ap:llä on kaikki oikeus ja järki sanoa ei, mutta se pitäisi kyetä sanomaan ystävälle, eikä marista täällä siitä, että ystävä on kehdannut mennä pyytämään.
Ymmärtäisin jos ap vaikka valittaisi siitä, että hänen oma kykenemättömyytensä sanoa ei ja varjella omaa hyvinvointiaan on saanut hänet pulmalliseen tilanteeseen.

En pidä siitä että syytetään ympäristöä vain siksi, ettei kyetä itse diilaamaan realiteettien kanssa.

[QUOTE="vieras";26554505]Mitä ystävyyttä on viedä töitä koko lomaksi lomalla olevalle ystävälle?[/QUOTE]

Ei kai tuo ollut sitä lasta väkisin ap:lle jättämässä? Se oli käsittääkseni kysymys olisiko hän kiinnostunut hommasta, kysymys mihin voidaan vastata kyllä tai ei.

Ja juu, en itsekään olisi ap:lta tuota kysynyt mutta muissa jutuissa olen kysellyt ystäviltä apua ja silloin arvostanut suoraa kieltäytymistä jos juttu ei onnistu. Samoin olen itse kieltäytymyt kun ystävät ovat pyytäneet apua mitä en ole voinut tai halunnut tarjota.

Ymmärrän että on kurjaa sanoa ei, jos arvelee kaverin olevan pulassa, mutta minusta reilumpaa on olla hymisemättä epämääräistä, ja vastata että ei nyt tosiaankaan, nyt pitää lomailla että jaksaa sitten taas hoitaa lapsia.

[QUOTE="pph";26554228]Ja olen selkärangaton kun mumisin vain että katsotaan mutta en voi luvata kun saatetaan kyllä jossain käydä.
[/QUOTE]

Tällaisesta vastauksesta mä olisin päätellyt että otat lapsen, mutta jos joku päivän reissu johonkin tehdään niin sitten on järkättävä varahoito. Joten jos et ole lasta ottamassa, niin ilmoita siitä ystävällesi heti, jotta hän tietää kysellä muualta.

Ymmärrän kyllä että loma lomalla, mutta kaikkein kurjinta on noin puoliksi luvata tai ainakin antaa ymmärtää, ja sitten viime hetkellä mennä puihin.

Yhteistyössä