Onko 100 / viikko liian vähän palkkaa teinille lapsenhoidosta ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LLLL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti35;26559134:
Kaikki on niin suhteellista...mulla oli viime kesänä kaverin 16-vuotias tytär viikon hoitamassa 2,5-vuotiasta tyttöämme. Hän opiskelee lähihoitajaksi, joutui tulemaan aamulla klo 6, mutta jatkoi kyllä unia tytön kans...askarteli, puistoili jne lapsen kanssa. Sai ruuan ja aamupalan meiltä. Hänelle maksoin 200 €.

Tähän suhteutettuna 100e on todellakin sopiva korvaus ap:n tapaukselle. Eihän hän joudu tekemään yhtään mitään!

[QUOTE="vieras";26559178]Tähän suhteutettuna 100e on todellakin sopiva korvaus ap:n tapaukselle. Eihän hän joudu tekemään yhtään mitään![/QUOTE]

Olette te kummallisia! Ei joudu tekemään mitään? Sitoutuu olemaan paikalla, se on se juttu!

Tuo 130€ kuulostaa jo vähän ihmismäisemmältä. Tarjoa sitä.

[QUOTE="vieras";26559196]Olette te kummallisia! Ei joudu tekemään mitään? Sitoutuu olemaan paikalla, se on se juttu!

Tuo 130€ kuulostaa jo vähän ihmismäisemmältä. Tarjoa sitä.[/QUOTE]

Naapurin teinistä kyse ja ap:n mukaan hän voi olla välillä kotonaankin, kun poikakin viilettää kylillä. Ei, hänen ei todellakaan tarvitse tehdä mitään sellaista normaalia, jota lastenhoitoon kuuluu. Siksi 100e on enemmänkin kuin tarpeeksi 15-vuotiaalle naapurin teinille.

Jos hommasta maksetaan verot, vakuutukset yms.yms. niin sitten enempi, mut kyllä lapselle jonka vanhemmat on elatusvelvollisia riittävä summa 8v lapsen perään kattomisesta on varmasti 20e/päivä. Mun exän mielestä kuitenkin 7,8,9 v lapset voi jättää ilaman mitään hoitajaa yli 12h päiviksi ja se ei ole sossun mielestä kauheen väärin.

mihin teini työntää ison summan rahaa? onko noin puolessa välissä päivää sen varmistaminen että 8v on syönyt kovin vaativa homma?

Kuuluuko puuhaan uimassa käyttämistä, sillä siinä on riskinsä ja suuremmat vastuut?

[QUOTE="vieras";26559213]Naapurin teinistä kyse ja ap:n mukaan hän voi olla välillä kotonaankin, kun poikakin viilettää kylillä. Ei, hänen ei todellakaan tarvitse tehdä mitään sellaista normaalia, jota lastenhoitoon kuuluu. Siksi 100e on enemmänkin kuin tarpeeksi 15-vuotiaalle naapurin teinille.[/QUOTE]

Tuohon kuuluu iso vastuu. Mä en tajua miten joku "tekeminen" on teille muka isompi työ kuin vastuun kantaminen? Täytyyhän teinin olla koko ajan selvillä missä hoitolapsi viilettää ja myös tietää mitä tehdä jos jokin menee vikaan. Ei silloin olla kuulokkeet korvissa netissä tai lähdetä kavereiden kanssa rannalle.

Mutta, jokainen tavallaan.

mihin teini työntää ison summan rahaa?

Ei palkka määräydy sen mukaan paljonko työntekijän menot on. Vai pitäisi sittenkin tehdä näin. Siirrytäänkö oikeassakin työelämässä siihen, että työnantaja katsoo paljon on vuokra ja montako lasta on ja sen perusteella päättää sitten palkan.

Lapsen vahtiminen on vastuullista työtä ja ei siinä oikeasti voi vain kuunnella luurit korvalla musiikkia vaan pitäähän sitä tietää missä se lapsi on. 130 on jo parempi, mutta vieläkin maksaisin enemmän. Vähintään 150.

[QUOTE="vieras";26559306]Tuohon kuuluu iso vastuu. Mä en tajua miten joku "tekeminen" on teille muka isompi työ kuin vastuun kantaminen? Täytyyhän teinin olla koko ajan selvillä missä hoitolapsi viilettää ja myös tietää mitä tehdä jos jokin menee vikaan. Ei silloin olla kuulokkeet korvissa netissä tai lähdetä kavereiden kanssa rannalle.

Mutta, jokainen tavallaan.[/QUOTE]

Sinä mamma varmaan olet joka hetki tietoinen missä sinun 8v on, hän ilmottaa että nyt menen joukon trampalle hyppimään, nyt menen janin kanssa pyöräilemään heidän pihaan nyt menen joukon trampalle hyppimään, nyt menen janin kanssa hiekkalaatikolle pelaamaan näppistä jne.

Mun mielestä 100e teinille on hyvä raha tommosesta hommasta. Sitä varmaan itse tarjoaisin ja jos joku mun teinille tommosta hommaa tuolla palkalla tarjoaisi niin olisin tyytyväinen. Sais omaa rahaa ja oppis vastuullisuutta ja sitoutumista jne.

Mä en saa siskon lasten hoitamisesta, 2v ja 3v, mitään!! En oo koskaan saanut euron euroo. Sisko väittää, ettei oo varaa maksaa. Joo, on opiskelija, mut silti. Sitten ihmettelee, jos en sovittuina aikoina tulekaan hoitamaan. Alkaa kyllästyttää..

Ystäväni hoiti naapurin lasta. Kyseessä oli 3v erittäin vilkas lapsi. Lapsi tuotiin aamulla 5-7 aikaan ja haettiin iltapäivällä 14-17 välillä. Päivään sisältyi aamupala, lounas, välipala, (päivällinen). Ohjelmassa oli leikkimistä hoitajan kahden lapsen kanssa, puistoilua yms.

Hoitaja oli koulutukseltaan lastenhoitaja ja takana noin 10 vuoden kokemus päiväkodista. Sillä hetkellä oli vaan kotona nuorimman lapsensa kanssa.

Hän sai 15e/pv eli 75e/viikko.

Eli 100e/viikko kuulostaa TODELLAKIN kohtuulliselta 8-vuotiaan peräänkatsomisesta kaikkine hyvineen.

Itse muistan markka-aikana 15-16-vuotiaana saaneeni 2kk työstä 2000mk. Työhön kuului 2- ja 3-vuotiaiden lasten vahtiminen, karjanhoito (navettatyöt maitotilalla noin 4-6h/pv), siivous, kasvimaan hoito, osittain ruuan laitto. Asuin kyllä paikassa, joten palkaksi sain myös ruuan. Herkkuja ei ollut saatavilla, joten sellaiset eivät kuuluneet. Huviani oli iltaisin lukea, kun lapset olivat nukkumassa. Muutoin päivät menivät työn touhussa.

eli edelleen 100 e/viikko on riittävä summa.

Mielestäni ihan sopiva summa 15 v, 16 vuotiaalle maksaisin jo vähän enmmän. Mutta tuosta poika vilettää pitkin kyliä, voisin kertoa että kun itse tuttujen lapsia olen vahtinut lapset eivät todellakaan viilettäneet pitkin kyliä (vaikka normaalisti niin tekivät) yleensä sellaset 2-3 päivää meni ihan lapsen kanssa, sen jälkeen alkoivat myös lapsen kaverit pyörimään lapsen luona... Et en sanois, että palkan saa tekemättä mitään. Lapsi joka ei viihdy vanhempien kanssa, saattaakin olla aivan kiinni nuoressa hoitajassa :D

[QUOTE="vieras";26559334]Ei palkka määräydy sen mukaan paljonko työntekijän menot on. Vai pitäisi sittenkin tehdä näin. Siirrytäänkö oikeassakin työelämässä siihen, että työnantaja katsoo paljon on vuokra ja montako lasta on ja sen perusteella päättää sitten palkan.

Lapsen vahtiminen on vastuullista työtä ja ei siinä oikeasti voi vain kuunnella luurit korvalla musiikkia vaan pitäähän sitä tietää missä se lapsi on. 130 on jo parempi, mutta vieläkin maksaisin enemmän. Vähintään 150.[/QUOTE]

Ja se +30 e tai +50e sitten pitää ne luurit poissa korvilta??

Jos säännöistä sovitaan, niin eiköhän se homma hoidu 100e/viikko samalla tavalla kuin isommallakin summalla.

Vai voiko esim päiväkodissa huonompipalkkainen hoitaa lapsia huonommin kuin parempipalkkainen??

Haloooo?

[QUOTE="vieras";26559344]Sinä mamma varmaan olet joka hetki tietoinen missä sinun 8v on, hän ilmottaa että nyt menen joukon trampalle hyppimään, nyt menen janin kanssa pyöräilemään heidän pihaan nyt menen joukon trampalle hyppimään, nyt menen janin kanssa hiekkalaatikolle pelaamaan näppistä jne.[/QUOTE]

Juu ja tyhmäksi kannattaa aina heittäytyä? :)

[QUOTE="hoitaja";26559463]Ystäväni hoiti naapurin lasta. Kyseessä oli 3v erittäin vilkas lapsi. Lapsi tuotiin aamulla 5-7 aikaan ja haettiin iltapäivällä 14-17 välillä. Päivään sisältyi aamupala, lounas, välipala, (päivällinen). Ohjelmassa oli leikkimistä hoitajan kahden lapsen kanssa, puistoilua yms.

Hoitaja oli koulutukseltaan lastenhoitaja ja takana noin 10 vuoden kokemus päiväkodista. Sillä hetkellä oli vaan kotona nuorimman lapsensa kanssa.

Hän sai 15e/pv eli 75e/viikko.

Eli 100e/viikko kuulostaa TODELLAKIN kohtuulliselta 8-vuotiaan peräänkatsomisesta kaikkine hyvineen.

Itse muistan markka-aikana 15-16-vuotiaana saaneeni 2kk työstä 2000mk. Työhön kuului 2- ja 3-vuotiaiden lasten vahtiminen, karjanhoito (navettatyöt maitotilalla noin 4-6h/pv), siivous, kasvimaan hoito, osittain ruuan laitto. Asuin kyllä paikassa, joten palkaksi sain myös ruuan. Herkkuja ei ollut saatavilla, joten sellaiset eivät kuuluneet. Huviani oli iltaisin lukea, kun lapset olivat nukkumassa. Muutoin päivät menivät työn touhussa.

eli edelleen 100 e/viikko on riittävä summa.[/QUOTE]

Ystäväs on varmaan hoitanu sitten ihan mielellään lasta, ja olis varmaan tehny sen ilmasekskin, mut vanhemmat on sitten maksanu jonkun nimellisen korvauksen? Itse en ees harkitsis tommosella palkalla, ottaen huomioon, et siinä ottaa aika ison vastuun, kun toisen lasta hoitaa.

Mä en saa siskon lasten hoitamisesta, 2v ja 3v, mitään!! En oo koskaan saanut euron euroo. Sisko väittää, ettei oo varaa maksaa. Joo, on opiskelija, mut silti. Sitten ihmettelee, jos en sovittuina aikoina tulekaan hoitamaan. Alkaa kyllästyttää..

Sua taidetaan käyttää hyväksi. Lopeta ja hae kesätöitä.

Aika huonosti sitä oman lapsen kaitsemista täälläkin tunnutaan arvostavan.

Ja kyllä se korvaus kannustaa työn hoitamisessa ja silloin voi myös asettaa ehtoja. Aika hölmöä muuta luulla. Ei palkkaa, ei vastuuta.

Jos ei teinin oikeasti tarvitse mitään tehdä ja saa siitä TESsin mukaisen palkan niin arvatkaapa kiinnostaako häntä jatkossa tehdä oikeita töitä?? Mä en ainakaan maksaisi satasta enempää.

[QUOTE="heh";26559515]Ystäväs on varmaan hoitanu sitten ihan mielellään lasta, ja olis varmaan tehny sen ilmasekskin, mut vanhemmat on sitten maksanu jonkun nimellisen korvauksen? Itse en ees harkitsis tommosella palkalla, ottaen huomioon, et siinä ottaa aika ison vastuun, kun toisen lasta hoitaa.[/QUOTE]

No ei hoitanut. Etenkin viimeiset puolivuotta oli ihan pelkkää päivien laskemista hoidon loppumiseen.
Mut sovittu mikä sovittu. Ei varmaan enää laittaisi itseään samaan tilanteeseen.

Ihan riittävä summa. Kaitseehan moni tuonikäinen nuorempaa sisarusta ilman pennin pyöreää. Oma sukulaistyttö olisi heti tarttunut diiliin, ei saanut ankarasta etsimisestä huolimatta mitään duunia ja tarvitsisi rahaa suunnittelemaansa matkaan.

Olisin itse vastannut lukematta koko ketjua, että naurettavan ISO summa teinille joka asuu kotona.

Tuntuu olevan velttoa väkeä nykynuoriso muutenkin; sukulaistyttö 18v lopetti ainoan kesähommansa mainosten jakamisen, koska se oli tylsää ja vähän vaan palkkaakin....tsiisus. Valmistui juuri keväällä merkonomiksi vailla mitään aikaisempaa työkokemusta mistään.

Tuntuu olevan velttoa väkeä nykynuoriso muutenkin; sukulaistyttö 18v lopetti ainoan kesähommansa mainosten jakamisen, koska se oli tylsää ja vähän vaan palkkaakin....tsiisus. Valmistui juuri keväällä merkonomiksi vailla mitään aikaisempaa työkokemusta mistään.

No faktahan on se että mainosten jakamisella ei kyllä cvssäkään tee yhtään mitään.
Parempi hakea alansa töitä tai edes töitä josta on hyötyäkin.
Palkka on todellakin pieni työmäärään nähden.

Mielestäni erittäin hyvä summa teini-ikäiselle. Todellakin, 100e on erittäin suuri rahasumma! Varsinkin noin helposta duunista. Itsekin voisin ottaa tänne lapsen hoitoon tuolla summalla :D

Yhteistyössä