Suomenkielinen ruotsinkielisessä päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wannabe hurri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wannabe hurri

Vieras
Onko täällä perheitä, jotka ovat laittaneet lapsensa ruotsinkieliseen päiväkotiin vaikka kotikieli on ruotsi? Meillä on tilanne, että asumme ruotsinkielisessä kunnassa. Kaikki lähipalvelut (koulut, päiväkodit yms) ovat ruotsinkielisiä. Eli mikäli lapsi haluaisi vaikka suomenkieliseen kouluun aikanaan on se hyvin kaukana ja lähes kaikki lähialueen lapset menevät ruotsinkieliseen kouluun. Kotipaikkakunnalla lähes kaikki puhuvat ruotsia, mutta moni ei puhu suomea lainkaan tai hyvin huonosti. Onko järkevää laittaa lapsi ruotsinkieliseen päiväkotiin?

Tähän asti lapsi on ollut kaksikielisessä ryhmässä ja on siellä oppinut ruotsia hoitajien mukaan erittäin hyvin. Kotona lapsi käyttää muutamia ruotsinkielisiä sanoja, mutta pääosin puhuu suomea. Lapsi puhuu suomea neuvolan mukaan vähintäänkin keskiverrosti. Me vanhemmat ymmärrämme hyvin ruotsia ja pakkotilanteessa pystymme asiamme myös ruotsiksi hoitamaan.

mä ajattelisin eteenpäin sen verran että entäs sitten kun menee kouluun ja teidän pitää auttaa läksyissä? päiväkotiin voisin laittaa jos on lähempänä mutta tuskin kouluun jos en itse pystyisi auttaa niissä asioissa. meillä on se tilanne että kakskielinen perhe ja lähellä on sekä että. lapset menee suomenkieliseen kouluun ja eskariin koska näin mieskin pystyy osallistumaan.

Itse uskon selviytyväni ala-asteen oppikirjoista mikäli läksyapua tarvitaan. Toki ennen kouluunmenoa olen ajatellut vielä kysellä lapsen mielipidettä asiaan. Kouluunmeno ei siis ole ajankohtaista vielä lähivuosina.

En kyllä laittaisi. Kielikylpyyn joo, mutta kokonaan ruotsinkieliseen en. Lähinnä mietin samaa mitä Tönt, eli lapsen myöhempää koulu-uraa ja sitä, miten te suomenkielisinä pystyisitte tukemaan lapsenne koulunkäyntiä. Eka-tokaluokilla vaaditaan kuitenkin myös kotona aika paljon lukemaan ja kirjoittamaan oppimiselta. Voisi olla hankalaa siirtyä suomenkieliseen kouluun ruotsinkielisestä päiväkodista.

[QUOTE="...";26378853]En kyllä laittaisi. Kielikylpyyn joo, mutta kokonaan ruotsinkieliseen en. Lähinnä mietin samaa mitä Tönt, eli lapsen myöhempää koulu-uraa ja sitä, miten te suomenkielisinä pystyisitte tukemaan lapsenne koulunkäyntiä. Eka-tokaluokilla vaaditaan kuitenkin myös kotona aika paljon lukemaan ja kirjoittamaan oppimiselta. Voisi olla hankalaa siirtyä suomenkieliseen kouluun ruotsinkielisestä päiväkodista.[/QUOTE]

jees, näin on. mulla on 2 lasta koulussa ja hirveen paljon todellakin vaaditaan vanhemmiltakin. sanelukokeita on joka viikko, lukuläksyjä paljon, muita tehtäviä tulee koko ajan (täytä tätä, kirjoita ylös sitä ja tätä, päiväkirjoja, ym.)..sitten on vielä vanhempainvartit ja luokkatapaamiset.

vaikka meillä puhutaan molempii (ruotsi ja suomi) kotona niin ollaan jouduttu päättämään aiemmin minkä kieliseen kouluun lapset tulee menemään esim. neuvolassa kun ne tekee ne testit, puheterapiat, eskari..jne. kannattaa miettiä oikeesti pidemmän päälle.

Viimeksi muokattu:
Pari kaveria on käynyt ruotsinkielisen koulun vaikka perheet ovat suomenkielisiä. Ei mitään ongelmia ole ollut, mikä ei tietysti tarkoita sitä että kenelläkään ei niitä olisi. Itse en ainakaan mitään tukea saanut muutenkaan koulunkäyntiini, joten ihan yhtä hyvin olisin voinut käydä sen ties millä kiellellä!

Mun on jotenkin vaikea ymmärtää sitä vanhempien roolia lapsen koulunkäynnissä. Ilmeisesti ajat on muuttuneet sitten omien kouluaikojen. Ei mun vanhemmat ole ottaneet kovin suurta roolia mun kouluntehtävistä. Itse olen ekaluokasta asti hoitanut läksyni. Vanhemmat ovat lähinnä kuitanneet todistukset ja kokeet sekä käyneet vanhempainillat yms..

Paikkakunnalla ei ole mahdollisuutta mihinkään kielikylpyihin. Eikä meillä on intressejä kuljetella lasta kymmenien kilometrien päähään hoitopaikkaan. Kaksikielinen päiväkotiryhmä on ollut todella hyvä tähän asti, mutta jostain syystä se nyt lopetetaan. Nyt on vaihtoehtona enää joko tai, suomi tai ruotsi.

Meillä lapset on englannin kielikylvyssä aloittivat 5 vuotiaana ja sama putki jatkuu peruskoulun loppuun saakka.

Siinä mielessä suosittelen lämpimästi, mutta on tietysti otettava huomioon se, että opetus nimenomaan kielikylvyssä eroaa paljonkin "normi" opetuksesta joten kun meillä on tarhatädit/opettajat sanoneet että kieltä ei tarvitse kotona puhua taikka läksyissä olla mukana.

Lapsesi on nyt jo saanut jonkinmoisen pohjan ruotsinkieleen niin kyllä sitä kannattaa jatkaa. Miettiä sitten kouluaikana tukitoimia siten että koulunkäynti vieraalla kielellä onnistuisi mahdollisimman hyvin. Varmasti sitten yläkouluun siirryttäessä kieli on jo hyvin hallinnassa eikä ongelmia tule.

Tosin, saattaahan se olla myös niin, että teidän lähikoulu on se joka on pidemmällä äidinkielen vuoksi ja kunta järjestää sinne koulukyydin jolloin näitä asioita ei tarvitse pelätä/pähkäillä.

En pelkää koulukyytien vuoksi kauempaa koulua. Kunta järjestää sinne kyllä taksi ja bussikyydin. Eniten arvelluttaa se, että lähin suomenkielinen koulu on yli 20km:n päässä. Kaikki lähialueen lapset (nykyiset lapseni kaverit) ovat menossa ruotsinkieliseen lähikouluun. Eli lapseni eristyisi täysin heistä kouluun mennessä. Hänen koulukaverinsa asuisivat sitten todella kaukana. Nyt on vielä niin ihana tilanne, että kylällä "kaikki tuntee toisensa". Eli tunnen suurimman osan lapseni päiväkotiryhmäläisten vanhemmista (ja toki siis lapsetkin).

Asia on kyllä minun puolesta oikeastaan päätetty. Lapsi menee ruotsinkieliseen päiväkotiryhmään ensi syksynä. Katsotaan sitten, jos jotain ongelmia syntyy. Eihän tuo nyt mikään lopullinen tuomio ole. Olisi vaan kiva kuulla ihmisten kokemuksia ja miksei mielipiteitäkin.

Kyllä mä laittaisin ruotsinkieliseen päiväkotiin ja ruotsinkieliseen kouluun, jos kerran alku on jo hyvällä pohjalla. Vahva ruotsin kielen osaaminen suomen lisäksi luo hyvää pohjaa muidenkin vieraiden kielten osaamiselle, ja esim. yliopistoissa on erikseen kiintiöt ruotsinkielisille linjoille ja niihin on helpompi päästä kuin vastaaviin suomenkielisiin opintoihin, joten tämä voi tulevaisuudessa olla suurikin etu. :)

Jos aiotte laittaa lapsen ruotsinkieliseen kouluun, niin ehdottomasti lapsi ruotsinkieliseen päiväkotiin. Meillä mies on käynyt koulunsa ruotsiksi, vaikka on suomenkielinen, juuri sen takia että asui ruotsinkielisen pikkukoulun vieressä, kun suomenkieliseen oli enemmän matkaa, ja ne kaverisuhteet tietenkin. Ihan hyvin on pärjännyt, samoin veljensä. Minulla on useampia ystäviä jotka ovat tehneet samoin. Vaatii kyllä vähän panostusta vanhemmiltakin, esim. hankitaan lapselle ruotsinkielisiä kirjoja ja leffoja jne... Nykyään on onneksi mahdollista opiskella "modersmålsinriktad finska", joten lapsen suomen kieli saa myös tukea.

Meillä on kaksikielinen perhe, minä suomenkielinen ja mies ruotsinkielinen, lapset ovat ruotsinkielisessä koulussa ja kävivät ruotsinkielisessä päivähoidossa. Lapseni koulussa on myös täysin suomenkielisistä perheistä tulleita lapsia, jotka pärjäävät ihan hyvin.

Ja minä kyllä pystyn hyvin tukemaan lasten koulun käynti, jopa lukemaan ja kirjoittamaan oppimista.

Kun lähipiirissä kaveritkin ovat menossa ruotsinkieliseen kouluun, kyllä minäkin tuommoisessa tilanteessa lapseni ruotsinkieliseen kouluun laittaisin.

laittaisin ilman muuta ruotsinkieliseen päiväkotiin.
koulukielen valitsisin sitten, kun koulun aika tulee -> jos lapselta sujuu ruotsi hyvin (siis päiväkodin henkilökunnan mielestä ja ehkä jotain testiäkin) niin laittaisin ruotsinkieliseen kouluun, jos taas kielenkehityksessä jotain häikkää tms. niin suomenkieliseen kouluun.

etuna tässä se, että päiväkodista jäisi kavereita ja pystyisi ruotsinkielisten naapurinkavereiden kanssa kommunikoimaan jne. näitä kaverisuhteita voisi sitten erikseen tukea vaikka eri koulussa kävisikin.

jos taas käy suomenkielisen hoidon ja koulun, on tosi hankala oppia niin hyvä ruotsi, että voisi tasaveroisesti kaveerata naapurinlasten kanssa. Ja kyllähän toinen kieli on mielestäni lahja lapselle jo itsessään.

Ja siis tietysti myös ruotsinkielisiin päiväkoteihin.

Onko kunnalla päiväkodin suhteen vaihtoehtoja? Lapsen äidinkielen voi kukin vanhempi muuttaa vaikka svahiliksi ilman mitään perusteita tai todisteita. Taitaa olla kunnan pakko myöntää lapselle paikka ruotsinkielisestä päiväkodista, jos äidinkieli on ruotsi? Tai siis onko näin?Tietääkö joku tarkemmin?

Mä laittaisin ruotsinkieliseen. Mun mielestä ystävät ja juuret on tärkeämmät kuin kieli. Ja jos lapsi on pieni ja sitäpaitsi jo osaakin sitä kieltä niin ehdottomasti.

Itse oon mennyt aivan ummikkona ruotsissa ruotsinkieliseen kouluun yhdeksi vuodeksi yli 10-vuotiaana eikä se musta mitenkään ongelmallista ollut. Osasin sanoa hej ja laskea kahteentoista sinne mennessä.

[QUOTE="vieras";26705314]Käsittääkseni moniin ruotsinkielisiin kouluihin ei edes oteta oppilaita, joiden vanhemmista ei kumpikaan ole ruotsinkielinen. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.[/QUOTE]

Pääkaupunkiseudulla kyllä otetaan ruotsinkielisiin kouluihin lapsia, joiden molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä. Heidän on kuitenkin täytynyt käydä kielikylpypäiväkotia, tai esim. perheessä käytetään ruotsia (uusioperhe, jossa uusi puoliso ruotsinkielinen) ja lapsen kielitaito arvioidaan ennen koulun alkua, siis se, miten lapsi tulisi koulussa pärjäämään.

Ruotsinkielisiin päiväkoteihin täällä ei varmaankaan oteta suomenkielisiä lapsia, sillä paikoista on muutenkin pulaa. Mutta paikkakunnalla, jossa ruotsinkielisiä päivähoitopaikkoja on paljon, tilanne voi olla hyvinkin erilainen.

Hassun tilanteesta tekee myöäs se, että kouluun on otettu myös ummikkolapsia (eivät osaa suomea eivätkä ruotsia) eikä näiden valmiuksia arvioida millään tavalla. Eli mielestäni tilanne ei suomenkielisille ole reilu. Meidän koulun ummikkolapset ovat joko maahanmuuttajien lapsia tai adoptoituja, ja vanhempi ei ole suomen kansalainen.

Yhteistyössä