10-vuotiaan käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lastenvahti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lastenvahti

Vieras
Olen ollut useamman vuoden kokopäiväisenä lastenvahtina perheelle, jossa lapset 5v ja 10v.

5v on aivan ihana, leikkisä, hauska, iloinen ja huumorintajuinen lapsi. Kaikki on kivaa ja aina positiivisellä tuulella. 10v on täysi vastakohta. Itsekäs, epäkohtelias, suoraan sanoen törkeä, ei kunnioitusta ketään kohtaan, väittää vastaan joka asiasta ja on epärehellinen. Tosi kömpelö sosiaalisissa tilanteissa, ei ymmärrä vihjeitä tai kuvailevaa puhetta, hankala lapsi hoitaa.

Ongelma on, että tämä 10v käytös minua kohtaan on tullut siihen pisteeseen, että haluan lyödä hanskat tiskiin ja lopettaa. Hän puhuu minulle törkeästi, keskeyttää lauseeni, ei usko mitä sanotaan, väittää vastaan MISTÄ TAHANSA ja saattaa esim. kutsua valehtelijaksi tms. Olen jo useamman vuoden tätä menoa katsellut ja lähentynyt enemmän 5v kanssa. Tämä 10v ei ole koskaan tykännyt leikkiä, joten leikin yleensä 5v kanssa. Suoraan sanottuna ollaaan tultu pisteeseen, jossa en halua enää nähdä koko 10v lasta. Hän ei ole tälläinen vain minua kohtaan, vaan myös 5v:tä, vanhempiaan, kavereita, koulussa ongelmia jne.

Olen puhunut vanhemmille asiasta, mutta suoraan sanonuttuna en jaksa enää. Heillä ei ole mitään seuraamuksia lapsen käytökselle, hän saa aina mitä haluaa, luultavasti koska vanhemmilla on huono omatunto koska eivät vietä tarpeeksi aikaa lastensa kanssa. He ovat usein paikalla kun tämä 10v puhuu minulle rumasti eivätkä sano mitään. En jaksa enää edes kertoa vanhemmille.

Nyt kuitenkin olen saanut kuulla, että syy tähän 10v käytökseen on minussa. Hän on kuulema mustasukkainen ajasta, joka vietän 5v:n kanssa ja siksi käyttäytyy huonosti. Vanhemmat syyttävät minua siitä että vietän liikaa aikaa 5v:n kanssa enkä 10v:n. Totta, ehkä, mutta miksi viettäisin aikaa hänen kanssaan? Hän ei halua leikkiä tai tehdä mitään, hän on ilkeä, törkeä ja epäkohtelias. Hän ei hakeudu seuraani tai kysy leikkimään. Hän ei ole tälläinen vain minua kohtaan vaan muitakin.

En tiedä mitä tekisin, koska rakastan 5v:tä enkä haluaisi lopettaa työtäni, mutta en myöskään suostu olemaan sylkukuppina ja syypäänä 10v:n (joidenkin mielestä asperger-lapsi?) käytökseen.

Vanhemmat eivät vietä aikaa lasten kanssa juuri ollenkaan. Arkisin ei ollenkaan, viikonloppuina pari tuntia. Heillä ei ole juurikaan sääntöjä eikä yhtään seuraamuksia. Heillä ei myöskään ole mitään kotiaskareita tms. Olen yrittänyt tuoda seuraamuksia huonoon käytökseen ja "palkintoja" hyvään, ignoroida törkeät puheet mutta mikään ei auta. 5v:llä on selvät rajat mitä hän saa tehdä kanssani, koska hän kunnioittaa ja uskoo minua.

En tiedä miksi avauduin, tuntuu vaan uskomattoman epäreilulta että minua syytetään tämän lapsen ongelmista. Olen päivästä 1 asti yrittänyt kohdella kumpaakin lasta tasapuolisesti, ottanut mukaan menoihin ja leikkeihin. Minäkin olen kuitenkin ihminen, enkä jaksa 24/7 epäkunnioitusta ja ilkeilyä. Olenko nyt siis vuoden huonoin lastenvahti, vai onko vika jossain muualla? Minun teoriani mukaan 10v käyttäytyy huonosti, koska voi. Kyllä minäkin ajaisin ylinopeutta ja punaisia päin, jos teoillani ei olisi mitään seuraamuksia ja voisin tehdä mitä haluaisin.

Sinuna vaihtaisin työpaikkaa, koska vanhemmat ovat kykenemättömiä/haluttomia puuttumaan tilanteeseen se EI TULE MUUTTUMAAN. Rakastat viisivuotiasta, ok, mutta hän ei ole sinun lapsesi. Erittäin harmillinen tilanne, etpä taida voida muutakaan.

Ja taas heitettiin tuo asperger-kortti esille...vaikka lapsella kuinka olisi aspergerin syndrooma niin ei se tarkoita että lapsi voisi sen varjolla olla ilkeä.

Ota nyt kunnolla asia puheeksi vanhempien kanssa, ja jos 10 vuotiaalla on todellakin asperger niin vaadi saada koulutusta hänen kanssaan olemiseen. Sellaista on tarjolla joskin se maksaa, tietenkin.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Niin tosiaan en tiedä onko asperger, mutta monelle kun olen kuvaillut tuon lapsen käytöstä niin ovat heti kysyneet onko asperger. En siis halua antaa mitään diagnoseja kun en ole asiantuntija, mutta mietin vaan "selittäisikö" se vähän käytöstä, joskaan ei anna sille oikeutta.

Olen ollut useamman vuoden kokopäiväisenä lastenvahtina perheelle, jossa lapset 5v ja 10v.

5v on aivan ihana, leikkisä, hauska, iloinen ja huumorintajuinen lapsi. Kaikki on kivaa ja aina positiivisellä tuulella. 10v on täysi vastakohta. Itsekäs, epäkohtelias, suoraan sanoen törkeä, ei kunnioitusta ketään kohtaan, väittää vastaan joka asiasta ja on epärehellinen. Tosi kömpelö sosiaalisissa tilanteissa, ei ymmärrä vihjeitä tai kuvailevaa puhetta, hankala lapsi hoitaa.

Ongelma on, että tämä 10v käytös minua kohtaan on tullut siihen pisteeseen, että haluan lyödä hanskat tiskiin ja lopettaa. Hän puhuu minulle törkeästi, keskeyttää lauseeni, ei usko mitä sanotaan, väittää vastaan MISTÄ TAHANSA ja saattaa esim. kutsua valehtelijaksi tms. Olen jo useamman vuoden tätä menoa katsellut ja lähentynyt enemmän 5v kanssa. Tämä 10v ei ole koskaan tykännyt leikkiä, joten leikin yleensä 5v kanssa. Suoraan sanottuna ollaaan tultu pisteeseen, jossa en halua enää nähdä koko 10v lasta. Hän ei ole tälläinen vain minua kohtaan, vaan myös 5v:tä, vanhempiaan, kavereita, koulussa ongelmia jne.

Olen puhunut vanhemmille asiasta, mutta suoraan sanonuttuna en jaksa enää. Heillä ei ole mitään seuraamuksia lapsen käytökselle, hän saa aina mitä haluaa, luultavasti koska vanhemmilla on huono omatunto koska eivät vietä tarpeeksi aikaa lastensa kanssa. He ovat usein paikalla kun tämä 10v puhuu minulle rumasti eivätkä sano mitään. En jaksa enää edes kertoa vanhemmille.

Nyt kuitenkin olen saanut kuulla, että syy tähän 10v käytökseen on minussa. Hän on kuulema mustasukkainen ajasta, joka vietän 5v:n kanssa ja siksi käyttäytyy huonosti. Vanhemmat syyttävät minua siitä että vietän liikaa aikaa 5v:n kanssa enkä 10v:n. Totta, ehkä,mutta miksi viettäisin aikaa hänen kanssaan? Hän ei halua leikkiä tai tehdä mitään, hän on ilkeä, törkeä ja epäkohtelias. Hän ei hakeudu seuraani tai kysy leikkimään. Hän ei ole tälläinen vain minua kohtaan vaan muitakin.

En tiedä mitä tekisin, koska rakastan 5v:tä enkä haluaisi lopettaa työtäni, mutta en myöskään suostu olemaan sylkukuppina ja syypäänä 10v:n (joidenkin mielestä asperger-lapsi?) käytökseen.

Vanhemmat eivät vietä aikaa lasten kanssa juuri ollenkaan. Arkisin ei ollenkaan, viikonloppuina pari tuntia. Heillä ei ole juurikaan sääntöjä eikä yhtään seuraamuksia. Heillä ei myöskään ole mitään kotiaskareita tms. Olen yrittänyt tuoda seuraamuksia huonoon käytökseen ja "palkintoja" hyvään, ignoroida törkeät puheet mutta mikään ei auta. 5v:llä on selvät rajat mitä hän saa tehdä kanssani, koska hän kunnioittaa ja uskoo minua.

En tiedä miksi avauduin, tuntuu vaan uskomattoman epäreilulta että minua syytetään tämän lapsen ongelmista. Olen päivästä 1 asti yrittänyt kohdella kumpaakin lasta tasapuolisesti, ottanut mukaan menoihin ja leikkeihin. Minäkin olen kuitenkin ihminen, enkä jaksa 24/7 epäkunnioitusta ja ilkeilyä. Olenko nyt siis vuoden huonoin lastenvahti, vai onko vika jossain muualla? Minun teoriani mukaan 10v käyttäytyy huonosti, koska voi. Kyllä minäkin ajaisin ylinopeutta ja punaisia päin, jos teoillani ei olisi mitään seuraamuksia ja voisin tehdä mitä haluaisin.

Tuossa mustasukkaisuudessa saattaa olla kyllä ihan perääkin...
Jos vanhemmat ovat palkanneet sinut hoitamaan lapsia ja olemaan heidän kanssaan, niin kyllä sinun täytyy olla myös sen vähemmän ihanan 10 vuotiaan kanssa. Vaikka hän ei pyydä sinua (?) kanssaan leikkimään niin sinun tehtäväsi on silti huomioida vanhempi lapsi yhtälailla kuin nuorempikin.

Hienoa jos olet oppinut rakastamaan nuorempaa lasta, mutta hän ei ole sinun lapsesi. Voit aivan hyvin irtisanoutua työstäsi jos olet siinä pisteessä ettet voi työtäsi suorittaa hyvin ja vanhempien toivomalla tavalla.

Muuten en puutu / kommentoi lasten käytötöstä tai vanhempien kasvatusta.

Muuten en puutu / kommentoi lasten käytötöstä tai vanhempien kasvatusta.

Olisi aihetta tarkastella asiaa kokonaisuutena, eikä puuttua vain siihen mitä selität mustasukkaisuudesta ym.

Kymmenen vuotias ei normaalisti käyttäydy noin ja ainoa ratkaisu asioihin olisi VANHEMPIEN herääminen. Hoitaja ei voi enää yhtään enempää tehdä asioiden hyväksi, jos vanhemmat kasvattavat lapsiaan noin.

[QUOTE="hoitaja";26768652]Olisi aihetta tarkastella asiaa kokonaisuutena, eikä puuttua vain siihen mitä selität mustasukkaisuudesta ym.

Kymmenen vuotias ei normaalisti käyttäydy noin ja ainoa ratkaisu asioihin olisi VANHEMPIEN herääminen. Hoitaja ei voi enää yhtään enempää tehdä asioiden hyväksi, jos vanhemmat kasvattavat lapsiaan noin.[/QUOTE]

Ehkäpä näin... mutta se on vanhempien tehtävä kasvattaa lapsensa. Jos hoitajalla ja vanhemmilla on pahoja näkemyseroja kasvatuksessa eikö olisi parempi, että hoitaja etsii työn jossa on enemmän samoilla linjoilla vanhempien kanssa? Työkin olisi varmasti mukavampaa.

Me emme voi tietää, miten aloittaja on avannut pelin tässä perheessä... miksi lapsen käytös on kuvatunlaista jne... väitän, että mustasukkaisuus voi olla ihan perusteltu väite. Mistäpä me sen oikeasti tiedämme. Emme tunne aloittajaa, lasta tai kyseessäolevaa perhettä... tietääksemme.

"Tuossa mustasukkaisuudessa saattaa olla kyllä ihan perääkin...
Jos vanhemmat ovat palkanneet sinut hoitamaan lapsia ja olemaan heidän kanssaan, niin kyllä sinun täytyy olla myös sen vähemmän ihanan 10 vuotiaan kanssa. Vaikka hän ei pyydä sinua (?) kanssaan leikkimään niin sinun tehtäväsi on silti huomioida vanhempi lapsi yhtälailla kuin nuorempikin. "

Ymmärrän pointtisi, ja sitä varmaan vanhemmatkin tarkoittavat kommenteillaan. Esim. tilanne jossa leikimme 5v kanssa kahdestaan ja vanhempi lapsi tulee paikalle ja kysymme hänet mukaan leikkiin, leikki onnistuu about 3 minuuttia, koska hän ei ymmärrä miten leikimme, haluaa tehdä omat sääntönsä eikä leikkiä mukanava, vaan "leikkii rajusti". Hän myös kyllästyy leikkiin saman tien. Jos pyydän häntä mukaan leikkipuistoon, hän ei halua tulla. Jos otan hänet mukaan leikkipuistoon, hän istuu ja näyttää nyrpeää naamaa. Lapsi ei ole koskaan tyytyväinen, pyytää koko ajan jotain ja jos asiat ei mene just hänen mielen mukaan, tulee ongelmia.

[QUOTE="aloittaja";26768691]"Tuossa mustasukkaisuudessa saattaa olla kyllä ihan perääkin...
Jos vanhemmat ovat palkanneet sinut hoitamaan lapsia ja olemaan heidän kanssaan, niin kyllä sinun täytyy olla myös sen vähemmän ihanan 10 vuotiaan kanssa. Vaikka hän ei pyydä sinua (?) kanssaan leikkimään niin sinun tehtäväsi on silti huomioida vanhempi lapsi yhtälailla kuin nuorempikin. "

Ymmärrän pointtisi, ja sitä varmaan vanhemmatkin tarkoittavat kommenteillaan. Esim. tilanne jossa leikimme 5v kanssa kahdestaan ja vanhempi lapsi tulee paikalle ja kysymme hänet mukaan leikkiin, leikki onnistuu about 3 minuuttia, koska hän ei ymmärrä miten leikimme, haluaa tehdä omat sääntönsä eikä leikkiä mukanava, vaan "leikkii rajusti". Hän myös kyllästyy leikkiin saman tien. Jos pyydän häntä mukaan leikkipuistoon, hän ei halua tulla. Jos otan hänet mukaan leikkipuistoon, hän istuu ja näyttää nyrpeää naamaa. Lapsi ei ole koskaan tyytyväinen, pyytää koko ajan jotain ja jos asiat ei mene just hänen mielen mukaan, tulee ongelmia.[/QUOTE]

Kurja tilanne. kaiken kaikkiaan.

"Ehkäpä näin... mutta se on vanhempien tehtävä kasvattaa lapsensa. Jos hoitajalla ja vanhemmilla on pahoja näkemyseroja kasvatuksessa eikö olisi parempi, että hoitaja etsii työn jossa on enemmän samoilla linjoilla vanhempien kanssa? Työkin olisi varmasti mukavampaa."

Totta, ehkä joissain tilainteissa hän on mustasukkainen ja haluaa teoillaan huomiota, mutta mielestäni on epäreilua kipata kaikki mun niskaan varsinkin, kun 10v:n käytös on tälläistä muidenkin ihmisten seurassa. Yritin jutella vanhempien kanssa asiasta, ja viime kerralla he sanoivat "sinä kasvatat meidän lapsiamme". Teki mieli huuta. Ei, en kasvata. Yritän seurata teidän kasvatusmallia (jota saa hakemalla hakea) ja hoitaa lapsianne. Jos minä kasvattaisin lapsianne, heillä olisi sääntöjä ja seuraamuksia. Mielestäni tuo kommentti vaan on vanhemmille helppo tapa saada syy lastenvahdin niskaan :S

"Kurja tilanne. kaiken kaikkiaan."

Näinpä. Sanon itselleni aina, että "he eivät ole minun lapsiani, anna olla" mutta välitän näistä lapsista kovasti kaikesta huolimatta. Luultavasti paras mitä voin tehdä on yrittää entistä kovempaa "toisesta korvasta sisään toisesta ulos" sekä vanhempien että lapsen puheissa ja yrittää keksiä jotain yhteistä kivaa tekemistä lapsille.

[QUOTE="aloittaja";26768719] Yritin jutella vanhempien kanssa asiasta, ja viime kerralla he sanoivat "sinä kasvatat meidän lapsiamme". [/QUOTE]

Huhhuh! Olisi upeaa jos edes sinä jaksaisit kasvattaa noita lapsia, mutta näyttää siltä että alkaa olla liikaa vaadittu.

Valitettavasti en koe että voin kasvattaa lapsia "oman mieleni mukaan". 5v:lle annan sääntöjä ja seuraamuksia, koska hän kunnioittaa ja uskoo minua. Jos annan esim "ei telkkaria" 10v:lle, hän kysyy heti vanhemmiltaan jotka sitten kumoavat minun "sääntöni". Eli, mikä pointti koko hommassa? :S Mielestäni lapsenvahdin homma on auttaa vanhempia ja seurata heidän kasvatusmalliaan, ei päinvastoin. Olen kyllä yrittänyt vaikka mitä "siivoamistaulukkoja" ja hyvän käytöksen kalenteria, mutta en voi yksin olla vetämässä juttua jos siinä ei ole vanhempia mukana.