Helsinki-lisän poisto 1.8. alkaen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Hei,

Tietääkö kukaan mitä tämä tarkoittaa? Olen saanut kirjeen Kelalta kotiin että vanhemmasta lapsesta ei makseta Helsinki-lisää enää 1.8.2012 alkaen koska nuorempi (2v) on kotihoidossa ja saa Helsinki-lisää.

Vanhempi lapsi on yksityisessä päiväkodissa ja nyt päiväkoti saa noin 320 euroa vähemmän rahaa per kuukausi Kelalta kuin ennen.

Onko tämä joku virhe Kelalta vai tietääkö joku että näin on Helsinki päättänyt? Helsingin kaupungin sivuilta ei löydy mitään tietoa.

Aivan samaa olen minäkin ihmetellyt! Olen vanhempainrahakaudella (eli vanhempainlomalla) ja nyt tuli kotiin kirje ettei esikoisesta yksityisen päivähoidon tuottaja saisikaan enää kyseistä 320 euron helsinkilisää 1.8. lukien.

Tiedättekös , että ei se hoitaja saa vähemmän vaan te olette sopimuksen mukaan vastuussa koko summasta jos hoitomaksuun sisältyvät lisät muuttuvat kesken sopimuskauden!!! hähää :)

[QUOTE="äiti";26818597]Tiedättekös , että ei se hoitaja saa vähemmän vaan te olette sopimuksen mukaan vastuussa koko summasta jos hoitomaksuun sisältyvät lisät muuttuvat kesken sopimuskauden!!! hähää :)[/QUOTE]

Mielenkiintoinen vastaus. Onneksi (ainakin meillä) sopimuksen voi irtisanoa kuukauden irtisanomisajalla ja sitten voimme hakea paikkaa entisestään ruuhkaiselta kunnalliselta puolelta...

Mä en ihan ymmärrä.

Yksi lapsi on siis kotona vanhemman kanssa ja toisen lapsen hoitomaksuun kaupunki osallistuu helsinki-lisän muodossa :confused:

No niinhän se Helsinki on ilmeisesti tehnyt kun on sitä supjektiivista hoito-oikeutta tuettu lujasti, eikä kapungin päiväkodeissa ole enää ollut paikkoja. On annettu mahdollisuus sitten laittaa lapset yksityiseen päiväkotiin samansuuruisella maksulla kuin kunnallisiin päiväkoteihin.

Aika hiljaa tuo homma on ilmeisesti valmisteltu.

Ihan oikeinhan tuo on :) Hullua että kaupunki maksaisi vielä lisää siitä että lapsi viedään virikehoitoon. Ja tokihan voitte aina hakea kunnalliseen ja odottaa sen 4 kk että paikka löytyy :D

[QUOTE="minä";26818634]Mielenkiintoinen vastaus. Onneksi (ainakin meillä) sopimuksen voi irtisanoa kuukauden irtisanomisajalla ja sitten voimme hakea paikkaa entisestään ruuhkaiselta kunnalliselta puolelta...[/QUOTE]

Niin. Olisihan se ihan hirveää antaa sen isommankin olla siellä kotona kun siellä kotona kerta äiti/isä on. :O

[QUOTE="vieras";26818644]Ihan oikeinhan tuo on :) Hullua että kaupunki maksaisi vielä lisää siitä että lapsi viedään virikehoitoon. Ja tokihan voitte aina hakea kunnalliseen ja odottaa sen 4 kk että paikka löytyy :D[/QUOTE]

Voi kauheaa!!! Joutuvat olemaan oman lapsensa kanssa 4 pitkää kuukautta ILMAN VIRIKKEITÄ. Miten tuosta selviää? Ei mitenkään.

Virikelasten ei tule olemaan helppo mahtua kunnallisiin ryhmiin kesken kaiken. Ja sitten kun neljän kuukauden odotteluaika ei riitä, tehdään ehkä uusia asetuksia, joilla odotteluaika voikin olla vaikkapa vuoden.

Hienoa, että näinkin päin toimitaan tehokkaasti, kun tähän asti on toimittu tehokkaasti sen suhteen, että lapsia on saatu ängettyä pilvin pimein päiväkoteihin.

No niinhän se Helsinki on ilmeisesti tehnyt kun on sitä supjektiivista hoito-oikeutta tuettu lujasti, eikä kapungin päiväkodeissa ole enää ollut paikkoja. On annettu mahdollisuus sitten laittaa lapset yksityiseen päiväkotiin samansuuruisella maksulla kuin kunnallisiin päiväkoteihin.

Aika hiljaa tuo homma on ilmeisesti valmisteltu.

Tieto lisää tuskaa...
Oikeasti tuo on lähes järjettömintä mitä olen kuullut |O

[QUOTE="minä";26818634]Mielenkiintoinen vastaus. Onneksi (ainakin meillä) sopimuksen voi irtisanoa kuukauden irtisanomisajalla ja sitten voimme hakea paikkaa entisestään ruuhkaiselta kunnalliselta puolelta...[/QUOTE]

Juu laita vaan jonoon :D Jos et ole menossa töihin niin varaudu odottamaan se 4kk ja varaudu siihen, että voit saada paikan toiselta puolelta Helsinkiä....

En ole enää helsinkiläinen, mutta hulluahan se oiskin tavallaan tuplatukea yhdelle perheelle maksaa. Eikö osassa kunnista olekin niin, että kuntalisä maksetaan vain mikäli kaikki perheen lapset hoidetaan kotona?

Ap, Miksi vanhempi lapsi ei ole kanssasi kotona?

[QUOTE="vieras";26818716]En ole enää helsinkiläinen, mutta hulluahan se oiskin tavallaan tuplatukea yhdelle perheelle maksaa. Eikö osassa kunnista olekin niin, että kuntalisä maksetaan vain mikäli kaikki perheen lapset hoidetaan kotona?

Ap, Miksi vanhempi lapsi ei ole kanssasi kotona?[/QUOTE]

Espoossa tajuttiin jo jokunen vuosi päättää niin, että kotihoidontukea saa vain jos kaikki lapset ovat kotihoidossa.

[QUOTE="vieras";26818716]En ole enää helsinkiläinen, mutta hulluahan se oiskin tavallaan tuplatukea yhdelle perheelle maksaa. Eikö osassa kunnista olekin niin, että kuntalisä maksetaan vain mikäli kaikki perheen lapset hoidetaan kotona?

Ap, Miksi vanhempi lapsi ei ole kanssasi kotona?[/QUOTE]

Tampereella muuttui kans joku aika sitten niin, että tamperelisää saa vaan jos perheen kaikki lapset on kotihoidossa.

Tuulet alkaa puhaltaa siihen suuntaan, että ihan kivutta ei lapsia hoitoon kiikuteta jos ollaan itse kotona ;) Pakkohan kaupunkien on jotain tehdä, kun vasta jälkikäteen huomattiin, että laki subj hoito-oikeudesta oli susi syntyessään. Mistä sellaiseen luksukseen rahat, kun päiväkoti ei sosiaalitapauksille edes maksa mitään.

Yhteistyössä