Helsinki-lisän poisto 1.8. alkaen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26818716]En ole enää helsinkiläinen, mutta hulluahan se oiskin tavallaan tuplatukea yhdelle perheelle maksaa. Eikö osassa kunnista olekin niin, että kuntalisä maksetaan vain mikäli kaikki perheen lapset hoidetaan kotona?

Ap, Miksi vanhempi lapsi ei ole kanssasi kotona?[/QUOTE]

Oi, tännehän on tullut paljon vastauksia! Eli tieto nähtävästi pitää paikkansa eikä minun kirjeeni ollut vain Kelan virhe mitä ensin ajattelin.

Vastaukseen "Miksi vanhempi ei ole kanssani kotona?" Minulla on siis kaksi lasta. Isompi 4,5 v ja nuorempi juuri täyttänyt 2v. Minulla on siis yksityisessä päiväkodissa vanhempi jotta hän saisi oman ikäistään seuraa. Aika tulisi tylsäksi äidin ja nuoremman sisaruksen kanssa vain kotona. Oli kyllä kotona pitkään 3v8kk ikäiseksi mutta sitten kaverit alkoivat jo kiinnostaa. Helsingissä kun ei oikein ole vaihtoehtoja näille vanhemmille saada seuraa kun kaikki ovat päiväkodeissa. Puistoissa ja seurakuntien kerhoissa kun on vain alle 3 vuotiaita. Nytkin on koko kesä odotettu kavereiden näkemistä päiväkodissa. Hänellä on siellä hauskaa. Siksi minulla on vanhempi päiväkodissa vaikka olen kotona nuoremman kanssa. Usein haen hänet jo klo 12 kun on saanut "kaveri kiintiön" päivältä täyteen.

^^ jaa, meillä esikoinen menee juuri tuosta syystä seurakunnankerhoon, kun täytti sen 3 vuotta, josta ylöspäin ne seurakunnankerhot vasta alkaa.
Etvole tainut tätä tutkia kovinkaan tarkkaan?
Samoin puistojen kerhot on kylläkin enempi siitä 3 vuotiaasta ylöspäin, ei kai kukaan nyt alle kolmevuotiasta edes mihinkään kerhoon vie?

[QUOTE="apua";26819575]Oi, tännehän on tullut paljon vastauksia! Eli tieto nähtävästi pitää paikkansa eikä minun kirjeeni ollut vain Kelan virhe mitä ensin ajattelin.[/QUOTE]

Ei näissä vastauksissa mitään tietoa kyllä tainnut olla, vaan tyypillistä palstapuhetta vain...

Mutta, mikäli useampi kun yksi on saanut kyseisen kirjeen, ei kyse ole enää mistään virheestä. Kannattaa kuitenkin huomenna soittaa kelaan ja kysyä asiasta tarkemmin.

[QUOTE="Vieras";26819699]^^ jaa, meillä esikoinen menee juuri tuosta syystä seurakunnankerhoon, kun täytti sen 3 vuotta, josta ylöspäin ne seurakunnankerhot vasta alkaa.
Samoin puistojen kerhot on kylläkin enempi siitä 3 vuotiaasta ylöspäin, ei kai kukaan nyt alle kolmevuotiasta edes mihinkään kerhoon vie?[/QUOTE]

Taas tätä samaa jauhantaa. Täällä missä me asumme ovat myös seurakunnan kerhot täynnä. Soitettu ja jonossa on oltu useampana vuonna niihin.

Meillä seurakunnan kerhon saa aloittaa 2v jos on ilman vaippaa tai sitten 2,5 v viimeistään. Vanhimmat on 3 vuotiaita ei meillä ole enää meidän kerhoissa 4 vuotiaita.

[QUOTE="minä";26819730]Taas tätä samaa jauhantaa. Täällä missä me asumme ovat myös seurakunnan kerhot täynnä. Soitettu ja jonossa on oltu useampana vuonna niihin.[/QUOTE]

No mutta se että ne on täynnä, on täysin eri asia kuin väite siitä että kerhot olisivat vain alle kolmevuotiaille, kun todellisuudessa näin ei todellakaan ole.
Mun mielestä on ihan ok, laittaa isompi vaikka sitten virikehoitoon ( jos se on lapsen edun mukaista ja päivät einole pitkiä) en nyt sitä ole tuomitsemassa, joten turha tuohon sävyyn vastata. Ainoastaan kommentoin sitä, että täällä jaetaan väärää tietoa.

Minusta tuo on kyllä väärin, jos kaupunki ei sitten vastaavasti tarjoa avoimia päiväkoteja tai muita kotihoidossa oleville lapsille tarkoitettua toimintaa. Nelivuotias kaipaa jo virikkeitä ja ennen kaikkea samanikäisiä kavereita, varsinkin siinä tapauksessa, että kotona ei ole sisaruksia tai se ainoa sisarus on vauva. Valitettavan monessa kaupungissa (kunnista nyt puhumattakaan) avointa varhaiskasvatusta ei ole ollenkaan tai sitä on vain jollain tietyllä alueella, joka ei pysty kattamaan kaikkia halukkaita. Seurakunnan kerhot eivät todellakaan ole mikään vaihtoehto kaikilla paikkakunnilla, eikä varsinkaan perheissä, jotka eivät kuulu luterilaiseen kirkkoon.

[QUOTE="Vieras";26819699]^^ jaa, meillä esikoinen menee juuri tuosta syystä seurakunnankerhoon, kun täytti sen 3 vuotta, josta ylöspäin ne seurakunnankerhot vasta alkaa.
Samoin puistojen kerhot on kylläkin enempi siitä 3 vuotiaasta ylöspäin, ei kai kukaan nyt alle kolmevuotiasta edes mihinkään kerhoon vie?[/QUOTE]

Olen kyllä tutkinut ja meillä on kerhoissa 2 - 3,5 vuotiaita lapsia. 4,5 vuotias tuntee olonsa jo vähän vanhaksi sellaiseen.

Onko ihmiset aivan päästään sekaisin? Nytkö vasta Helsingin kaupunki tekee tällaisen päätöksen? Olen typertynyt ihmisten uusavutomuudesta ja verovarojen käytöstä. No kohta on onneksi näille virikehoidokeille seuraa pihalla ja puistossa kun muutkin on samassa tilanteessa. Jessus....

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä olen tutkinut;26819843:
Olen kyllä tutkinut ja meillä on kerhoissa 2 - 3,5 vuotiaita lapsia. 4,5 vuotias tuntee olonsa jo vähän vanhaksi sellaiseen.

Entä sitten? Käytä kotiäitiytesi tuoma vapaus järjestää muksullesi fiksua puuhaa. Luulisi kohta löytyvän kavereita samassa tilanteessa?

No se on kyllä hassua, koska tosiaan mekin helsingissä asutaan ja lapsi aloittaa kerhon nyt syksyllä, kun kesällä täytti 3, kaverin lapsi tulee samaan kerhoon loppuvuodesta, kun täyttää 3 vuotta, aiemmin ei saa osallistua.

Jos tiedätte Helsingin alueilla kerhoja joissa on yli 4 vuotiaita niin kertokaa ihmeessä. Vielä ei meillä ole tullut sellaista vastaan.

[QUOTE="vielä";26819898]Jos tiedätte Helsingin alueilla kerhoja joissa on yli 4 vuotiaita niin kertokaa ihmeessä. Vielä ei meillä ole tullut sellaista vastaan.[/QUOTE]

No, esim. näissä
Päiväkerhot alle kouluikäisille - Myllypuron paikallisyhdistys, varmaan on muissakin pisteissä? Tää tulinpikasesti googlettamalla.
Samoin
Leikkitoiminnan kerhot,
Toki niissä on pieniäkin,mutta kannattaa ihan ottaa yhteyttä ja kysellä, näitä saatetaan myös jakaa eri ikäisten ryhmiin.
Ja täällä,
Kerhot

Näin ei-Helsinkiläisestä kuulostaa huvittavalta että pääkaupungissa valitetaan ettei ole kerhoja, puistoja tms. Herranen aika, MISSÄ niitä sitten on ellei siellä? :D Sukulaiseni ja pari kaveria asuu pk-seudulla ja on ties mitä kahluuallasta, puistoruokailua (ilmaiseksi vielä!), lämpimiä sisätiloja puistoissa, kerhoja ja muskareita valittavaksi asti + tietysti kaikki muu aktiviteetti hitusen isommille kuten urheilukoulut. Tavallisen avuton saa olla ellei siellä tekemistä keksi.

Näin ei-Helsinkiläisestä kuulostaa huvittavalta että pääkaupungissa valitetaan ettei ole kerhoja, puistoja tms. Herranen aika, MISSÄ niitä sitten on ellei siellä? :D Sukulaiseni ja pari kaveria asuu pk-seudulla ja on ties mitä kahluuallasta, puistoruokailua (ilmaiseksi vielä!), lämpimiä sisätiloja puistoissa, kerhoja ja muskareita valittavaksi asti + tietysti kaikki muu aktiviteetti hitusen isommille kuten urheilukoulut. Tavallisen avuton saa olla ellei siellä tekemistä keksi.

Kun me muutettiin muutamia vuosia sitten helsinkiin, niin olin ihan ällistynyt noista puistojen altaista ja ilmaisesta ruokailusta.
Oli kevät kun muutettiin ja allas oli tyhjä. Kysyin puiston ohjaajalta, että mikä tuo allas on. Hiukan katsoi mua hassusti ja sanoi että se on uima- allas. Olin ihan että :O:O
ja onhan täällä tosiaan tuo maksuton kerhotoiminta, yms. yms. kesällä on toimintaa nuorille nuotissa ja pienemmille puistoissa. Iltapäivätoiminta puistossa taitaa maksaa jotain 25e/kk, yms.. Että minunkin mielestä täällä jos missä on vaikka mitä ja saa tosiaan olla avuton ellei keksi mitään tekemistä :kieh:

No sitä mä tässä just tarkoitan :) meillähän on mielettömän hyvät mahdollisuudet täällä, kun vähän viitsi kaivaa.
Noiden kerhojen lisäksi löytyy vaikka, mitä liikunta- , temppu-, musiikki-, taide-, ja harrastekerhoja.
Toki ne on myös täysiä, mutta aivan varmasti nelivuotiaalle löytyy tekemistä noista, jos vaan viitsi hiukan etsiä ja tutkia.

Ap:lle, muuta vaikka tänne meille. Meilläkin on tosin asiat hyvin kun vertaa moneen köyhempään kuntaan. Mutta esimerkiksi:

- kuntalisää saa jos kaikki lapset ovat kotihoidossa JA hoitajana pääasiallisesti oma vanhempi. Siis se että mummi, kummi tai naapurin Liisa hoitaa ei riitä.
- leikkikentät on todellakin kenttiä. Ei sisätiloja tai vessoja. Ovat mallia keinu, hiekkalaatikko, liukumäki, hienoimmilla lisäksi joku kiipeilyteline.
- kunnan kerhot täynnä, ehdoton ikäraja 3v. Samoin on seurakunnalla.
- yksi muskari jossa eri-ikäisten ryhmät
- avoin päiväkoti, joka on muuten suljettu heinäkuussa. Kesä ja elokuussa on sään salliessa yksi keittopäivä viikossa, maksullinen ja vaatii ennakkoilmottautumisen.
- puistotätitoiminnasta, puistovahdeista tai lapsiparkeista voimme vain nähdä unta.

Eikä täällä valiteta ettei ole tekemistä. Päinvastoin, ihmiset ovat tyytyväisiä kun on niin paljon kaikkea.

Viimeksi muokattu:
http://www.muksutmukana.fi/index.php?l=fi&p=events&event_id=66,
http://www.hoplop.fi/liikuntakerhot,
http://www.4kids.fi/index.php?pageid=10,
http://www.nuorisuomi.fi/liikuntaleikkikoulu,
http://laajasalo.mll.fi/liikuntakerhot/,

Jne...

[QUOTE="miia";26818626]Ihan oikein :D kaikilta vaan lsät pois,ei täälläkään mitään lisiä saada![/QUOTE]

Teillä asuminen maksaa puolet tai kolmasosan siitä mitä pääkaupunkiseudulla.

Mun mielestä tuo päätös kuntalisän poistamisesta tässä tapauksessa on selkeä viesti siitä, että äidit halutaan suoraan vanhempainvapaalta töihin ja lapset hoitoon. Aivan typerä ratkaisu. Ihan kun Helsingillä muka olisi varaa tuottaa itse hoito noille lapsille jotka nyt olosuhteiden pakosta joutuvat hakemaan kunnalliselle hoitoon. Halvemmaksi se on tukea yksityistä hoitopaikkaa sillä entisellä summalla kun maksaa koko hoitopaikan tuottamisen hinta.

Yhteistyössä