Annoin 6-vuotiaiden kaksosten karata viimeyönä kotoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APAP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmm";26944633]En tiedä, mutta mulla on aina ollut mielikuva että kaksoset ovat mieluusti toisten kaksosten seurassa. Hyvinkin mahdollista tämä tarina.[/QUOTE]

Joo, varmasti ovatkin. Ja kiva jos on niin hyvä tuuri, että samaan eskariin sattuu toiset kaksoset, kun ne eskariryhmätkään ei vissiin kovin isoja ole? Ja että molemmat on vielä tyttöpareja ja että molemmat parit ovat noin " kehittyneitä".
Eihän tuossa kukaan epäillyt ;) ihmettelin vain miten hyvä tuuri käynyt.

Miksi ihmiset on niin vihasia täällä ja sanoo ettei voi pitää paikkansa :D?

Se ainakin on totta, että 6 vuotiaat noin voivat osata tehdä. Ollaan tosi pienenä yövytty esimerkiksi aina kesäisin naapurissa (naapurit tosin vähän vanhempia, mutta itse olin jotain 4-6 v). Kelloa en osannut, enkä tainnut lukeakaan, mutta ihan hyvin nykyaikana tuon ikäiset lapset voivat osata nuo asiat, koska puhelimet on yleisiä. Oltiin mm. salaa ulkona keskellä yötä (jaksoin valvoa vaikka kahteen yöllä). Oltiin tosin ihan meidän pihoilla, ei puistoissa.

Serkullani on ollut puhelin jostain 4 vuotiaasta asti. Soitteli mm. kavereilleen. Ei tosin kuljettanut itse puhelintaan mukana, mutta varmasti osasi sillon kavereidensa nimet lukea ja myöhemmin tekstata. Ihan mahdollista, että 6 vuotiaana sen osasi. Onhan niitä jollekin 3-4 vuotialle suunnattuja lukemiseen oppimistietokoneita. Niissähän nimenomaan kirjoitetaan koneella.

Lukemisen oppiminen riippuu aika paljon siitä millon aletaan opettaa tai enemmänkin millon lapsella on kiinnostusta siihen. Tottakai kiinnostusta voi olla, jos sen avulla pystyy esimerkiksi tekstaamaan kavereilleen.

Olen muuten asunut "maalla" en kaupungissa.

Viimeksi muokattu:
Ja alottajalle vielä:

Hyvä että annoitte lapsille kivan reissun :). Itse olen elänyt rennossa perheessä, jossa kaikesta ei heti suututa ja mulla on ollut tosi onnellinen lapsuus :). Kauhulla katselin välillä joidenkin kavereideni vanhempien huutoa ja kieltoja kun ei saa tehdä mitään. Olin iloinen, etten asu heillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26944903:
Olen 34, enkä uskaltaisi hillua viikonloppuna yöllä yksin jalkaisin. Mun tuurillani vähintään joku murhaaja lähtisi seuraamaan.

No tosiaan kaikkialla näin ei voisi antaa tehdä. Pienissä paikkakunnissa voi, missä ei ole mitään vaaraa. En mäkään täällä kaupungissa uskaltaisi yksin ulkona pimeällä paljon liikuskella.

Kyllä mun 3-vuotiaskin osaa kellon ja tasan tarkkaan kellonajat. Miksi ihmeessä 6 vuotiaat ei osaisi?!? Plus että 5-vuotiaani osaa lukea ja kirjoittaa, eli lähettää suvereenisti tekstareita.'

Varmaan vanhemmista kiinni, jo tuon ikäinen EI OSAA kelloa tai lukea...

Ei ole vanhemmista kiinni, toisia vaan ei kiinnosta! Meidän 4v ei osaa numeroita eikä edes nimeään kirjoittaa, mutta urheilulajit sujuvat vauhdikkaasti =)

[QUOTE="vieras";26944996]Ja nyt tosiaan oli (muka) kyse pääkaupunkiseudusta..[/QUOTE]

Pääkaupunkiseutu ei kata pelkkää helsingin keskustaa. Kyllä sieltäkin lapsiystävällisiä pienempiä paikkoja löytyy. Pääkaupunkiseutuunhan kuuluu mm. espoo ja sieltä löytyy ainakin metsää ja peltoa vaikka miten paljon vaikkei trakotereita ajaisikaan.

Jotenkin tää tarina olis ollu uskottavampi jos ei tytöt olis "kilometritolkulla" (ekasta tapaamispaikasta seuraavaan 1km,sieltä seurt paikkaan puol kilsaa..) kävelleet. Suuret suunnitelmat salaisesta eväsretkestä kuulostaa ihan mahdollisilta,mut eikö tällaset retket yleensä pääty aika lyhyeen?

ps sinä joka sanoit ettet itsekään uskalla jalkaisin hillua yössä: 6-vuotiaat ei ymmärrä pelätä kaikkea mitä aikuiset.. Huomaa tässäkin tarinassa (kuulivat ääniä ja pelkäsivät että puskassa on karhu. Aika moni aikuinen nainen varmaan pelkäis raiskaajaa tms hullua..)

Ihana seikkailu tytöillä! Ja äideillä myös. Onhan se jännittävää piileksia pusikossa vaklaamassa. Muistan omat vaklaukseni, hih tosin tää oli päiväsaikaan. Älä välitä noista päänaukojista, ovat vaan kateellisia.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26944481:
06 syntyneillä puhelimet, osaavat kirjoittaa ja lukea ja tuntevat kellon, omaavat ajantajun ja jaksavat valvoa noin myöhään?
Todella taitavia ja kehittyneitä lapsia sinulla, aika ihanasti teit kun annoit heidän kokea seikkailunsa.

Onko se jotenkin ihmeellistä osata kellonajat ja puhelimen käytön 6-vuotiaana? Itsellä ollu ainakaan mitään ongelmia kellon suhteen ja kirjoitin/luin ihan sujuvasti jo 5-vuotiaana.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Niin ja joo lisään vielä, että jos olisin tuohon aikaan ulkoiluttamassa mielikuvituskoiraani ja näkisin 4 kpl eskari-ikäisiä lapsia hengailemassa ulkona keskenään, niin en todellakaan vain jatkaisi matkaani. Soittaisin ehkä sossuun.

Lukemisen oppiminen riippuu aika paljon siitä millon aletaan opettaa tai enemmänkin millon lapsella on kiinnostusta siihen. Tottakai kiinnostusta voi olla, jos sen avulla pystyy esimerkiksi tekstaamaan kavereilleen.

Meillä toiseksi nuorin innostui jossain 4-5 vuoden iässä kirjainten maailmasta.
Sai apua ja ohajsata pyyntöjensä mukaan ja oppi sen mitä halusikin (alussa rajatut tietyt jutut; nimi, jokin pelisivu, korttiin laitettavat tervehdykset, leikkiponiensa nimet jne.).
Pikkuveljeä (3-4 v) ei prepattu samalla lailla vaan vain kuunteli juttuja ja joskus kysyi jotain omaansa. Kun täytti 4 v kirjoitti nelivuotiskirjeen äidille ja mummille. Sivu kummallekin. Täysin luettavaa suomea.
Selkeästi enemmän substanssia kuin silloin 5 v siskollaan.

6-vuotiaalla on nyt oma känny ja tekstailee.
5-vuotiaalla ei vielä ole, koska olen jotenkin jumiutunut ajatukseen, että oma känny kuuluu koulunaloitukseen... siispä tekstailee suvun ja kamujensa kanssa minun kännylläni.

:)

[QUOTE="vieras";26944962]Ei ole vanhemmista kiinni, toisia vaan ei kiinnosta! Meidän 4v ei osaa numeroita eikä edes nimeään kirjoittaa, mutta urheilulajit sujuvat vauhdikkaasti =)[/QUOTE]

Nimenomaan se kiinnostaako vai ei :). Toisille nimenomaan puhelin on tosi kiinnostava. Sitä kun ei voi käyttää jos ei osaa lukea :). Siitä on helppo oppia myös digitaalisesti kello. Jotkut on enemmän kiinnostuneita vaikka urheilusta tai musiikista.

Oikeastaan nyt kun muistelen, niin käytin ekaa kertaa tietokonetta varmaan 4 vuotiaana. Sillon piti kirjoittaa jonkinnäköisiä koodeja että joku peli lähtee käyntiin. Ei tainnut olla mitään windowsia sillon vaan pelit toimi kun laittoi rompun sisään. Pelasin tietokoneella näppäimistön ja joy stickin kanssa :)

tuohon kaksos asiaan, et itellä 8v kaksostytöt ja asutaan pienellä paikkakunnalla tampereen kupeessa, niin tyttöjen päikkyryhmästä alkaen eskariin ja kouluun on ollut 3 kaksoset ja kaikki tyttö pareja ,nyt ovat siis kaikki samalla luokalla kakkosella :))) et näin meillä

Nimenomaan se kiinnostaako vai ei :). Toisille nimenomaan puhelin on tosi kiinnostava. Sitä kun ei voi käyttää jos ei osaa lukea :). Siitä on helppo oppia myös digitaalisesti kello. Jotkut on enemmän kiinnostuneita vaikka urheilusta tai musiikista.

Oikeastaan nyt kun muistelen, niin käytin ekaa kertaa tietokonetta varmaan 4 vuotiaana. Sillon piti kirjoittaa jonkinnäköisiä koodeja että joku peli lähtee käyntiin. Ei tainnut olla mitään windowsia sillon vaan pelit toimi kun laittoi rompun sisään. Pelasin tietokoneella näppäimistön ja joy stickin kanssa :)

2 v lapsenlapsi osaa kirjoittaa "yle areena" ja sieltä klikata mieluisen muumijakson.

Auton takapenkiltä hihkaisi 6 kk sitten innoissaan, että "Golffia. siitä tykkään!" Ei osannut "oikeasti lukea" kuvatonta kylttiä, jossa vain tuo sana ja nuoli, mutta oli oppinut ulkoa kyltissä olevan sanan... jotenkin visuaalisesti kuviona?

:)

onpas vastuuttomia vanhempia, kun antavat lastensa karata ja antavat vielä hyväksyvän viestin moiseen kurittomuuteen. kuinkahan nesteessä olette noiden tyttösten kanssa isompana?
vanhempien tehtävä on vetää rajat, varsinkin tuollaiselle toiminnalle,mikä on hengenvaarallista pitäisi tulla ehdoton ei.
mitä miehenne olivat mieltä tällaisesta toiminnastanne? jäivät kotiin vahtimaan pienempiä lapsia?

Yhteistyössä