Kävisitkö sinä katsomassa vanhaa sukulaistasi, joka olisi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ovi toiseen maahan on raollaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ovi toiseen maahan on raollaan

Vieras
sairas ja kuulisit toiselta sukulaiseltasi, että hänen tilansa on mennyt huonommaksi?

Vai miettisitkö sitä, että ajattelisiko tuo vanhus, että tulisit tavallaan uteliaisuuttasi häntä katsomaan eli että miten huonoksi hän onkaan mahtanut mennä?

Itsellä on siis tuon tyyppinen tilanne eli itselleni tärkeä vanhempi sukulainen on sairas ja hänen tilansa on mennyt huonommaksi. Viimeksi olen häntä käynyt katsomassa keväällä. Tuli vain tässä mieleen, kun kuulin hänen tilansa huonontumisesta, että pitäisikö häntä käydä katsomassa, ennenkuin hän on lopullisesti poissa.

Jotenkin hassua, että joku itselle tärkeä ihminen on sairaalassa, niin ei sitten millään ennätä moneen kuukauteen käydä katsomassa kun arkisin on niin kiirettä, kuinkahan tärkeä tämä ihminen oikeasti onkaan?

Tosin matkallakin on merkitystä. Tilanteessani voin hyvin käydä oman kaupungin sairaaloissa/hoitokodeissa katsomassa vieraampiakin vanhuksia mutta omat lähisukulaiset kauempana jäisivät varmaan käymättä, ikävä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26989327:
Tallu, tässä on ollut arki-kiireitä ja en ole siksi häntä kerennyt kesän aikana käydä katsomassa.

Ymmärrän... hän varmasti silti ilahtuu käynnistäsi, joten siksi kannustan käymään. Työskentelen itse vanhusten parissa, ja aina he mielissään kertovat, jos sukulaiset/omaiset/ystävät käyvät ja muistavat :)

Alkuperäinenhän vitsin murjaisi .... koko kesä ollut aikaa käydä sairasta tervehtimässä ja hällä
ollut JOKA PV ARKIKIIREITÄ ..... eiköhän osa kiireistä selity LAISKUUDELLA ...

Tallu, minäkin kanssa työskentelen vanhusten parissa ja tykkään työstäni. Kyllähän toki itsekin mietin miten yksinäisiä muutamat asukkaistamme ovatkaan. Siksi vain ajattelin, että jospa pitäisi lähteä tuota omaa sukulaistaan katsomaan. Taatusti ilahtuisi käynnistä.

Toki huomenna vain pitää yrittää houkutella lapsi retkelle mukaan. Alustavasti puhuin su-retkestä hänelle ja lapsi ei oikein haluaisi lähteä. Ei hän voi kotiinkaan yksin jäädä. Pitää vaikka lahjomalla hänet saada mukaan.

Kävisin. Lasta en lahjoisi mukaan vaan kertoisin tilanteen ja sanoisin että me menemme nyt katsomaan X:ää sairaalaan (toki matkalle voisi ehkä mahduttaa jotakin lapsen kannalta mielekkääpääkin).

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26989467:
Madicen, sepä se on juuri tässä kanssa ollut, kun hän ei asu tässä lähellämme, vaan noin 140 km päässä.

Onko tuo matka sinulle todella vaikea tai mahdoton? Itsellä ei tuota tilannetta ole vielä mutta ehkä lähivuosina. Asutaan eri maissa ja jos nyt ajatellen tuo taapero olisi ainoa lapseni menisin kyllä käymään, samoin jos muut lapset olisivat "terveitä". Nyt kuitenkaan en osaa ajatella että jaksaisin tai voisin tehdä tuota reissua mukana taaperon lisäksi 6v ja 7v autistiset lapset. Mikäli mies sitten sanoisi että hän pystyy kotona hoitamaan isommat niin voisin kuopuksen kanssa mennäkin, muuten en.

Muuten siis riippuen siitä miten vaikeaa tuo käyminen käytännössä olisi. Varmasti käymättä jättäminen on se joka jää harmittamaan.

Tiedän niitäkin jotka eivät ole käyneet kertaakaan katsomassa esim. isovanhempiaan kun ovat hoitokotiin joutuneet.Joskus läheisen ihmisen sairastuminen on niin iso asia että haluaa pitää kiinni niistä muistoista joissa tämä läheinen ihminen on vielä hyvissä voimin.

He heh..... kesän 4 kuukautta , olet kaikki illat tehnyt kotitöitä ja vielä niin kiireesti että et ole
omaista kerennyt lue VIITSINYT käydä katsomassa....

Oot kyllä täys kusipää !!!!

Minkä ikäisestä lapsesta on kysymys? Jos on niin iso että voi itse tehdä päätökset menemisistään niin varmaan pärjää jo yksin kotonakin tai kaverin luona. Jos ei pärjää niin sitten seuraa kiltisti mukaan sinne minne vanhempi menee, ilman lahjomisiakin (sori, lahjominen kuulostaa tuossa siltä kuin lapsi päättäisi perheen menoista). Toki reissut voidaan tehdä myös lasta huomioiden.

Jos kuitenkin itse haluat mennä niin näkisin tuon sinulle ja tuolle vanhukselle niin tärkeänä juttuna etten jättäisi väliin väliin vain koska lapsi ei halua lähteä.

Onpa taas asiallisia vastauksia. AP, mene vaan.
Minusta on jotenkin luonnollista, että jos kyseessä ei ole aivan läheinen sukulainen, sairaalaan ei heti rynnätä. Jos taas ennuste on huono, on syytä käydä jättämässä viimeiset terveiset.

Ensin laiskuuttaan ei saa mentyä sairasta katsomaan , ja sitten vielä on lapsensa kasvattanut väärin , että lapsi määrää perheessä ja lapsi pitää lahjoa ....

Voi elämän kevät .... mistä näitä tämmöisiä äitejä sikiää .....

Menisin. Minä kävin vastaavassa tilanteessa kaukana sukulaistani katsomassa ja hän kuoli muutaman viikon kuluttua. Tuntui tärkeältä, että olin käynyt, ja hänkin sanoi useamman kerran vierailun aikana, että oli kiva, että tulin.

Itse olen aina käynyt vierailemassa sukumme kuolemaa tekevien luona vaikka olisivat olleet jo tajuttomanakin. Musta on jollakin tapaa lohdullista nähdä että parantumattomasti sairas ihminen on vihdoinkin pääsemässä pois kärsimyksistään ja saa lopultakin toivomansa rauhan. Kun sen itse näkee, se auttaa ymmärtämään ja helpottaa omaa surua ja sen käsittelemistä äärettömän paljon.

Pahoittelen negatiivista asennettani kysymykseesi jo etukäteen, mutta minusta kysymyksessä on vähän omituisia pointteja.

Mikä ihmeen "uteliaisuus siitä miten huonoksi hän onkaan mennyt" muka ajaisi ihmistä katsomaan oikeasti läheistä ihmistä!

Jos puhut oikeasti läheisestä ihmisestä, niin ei kai häntä silloin tuollaisesta perverssistä tirkistelynhalusta ja uteliaisuudesta mennä katsomaan, vaan sen takia että halutaan ilahduttaa häntä ja tavata hänet vielä viimeisen tai viimeisiä kertoja?

Enkä oikein muutenkaan ymmärrä mikä kysymys tuo on, että pitäisikö läheistä kuolemassa olevaa ihmistä käydä katsomassa vai ei? Yleensä kai ihmiset haluavat niin tehdä ilahduttaakseen läheistä, muistellakseen menneitä ja jos ei muusta syystä niin edes oman omantuntonsa takia - ei jää syyllinen olo, jos on käynyt katsomassa.

Joten vastaus minusta aika pöhköön kysymykseen on ehdoton kyllä: kyllä pitäisi käydä katsomassa läheistä ihmistä ennen kuin on todellakin liian myöhäistä.

Yhteistyössä