Onko lapseni liian vaativia vai äitini liian pihi? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kausmais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kausmais

Vieras
Minulla on 8,5v ja 6v lapset. Kävin lasteni ja äitini kanssa viikonloppuna metsässä sienestämässä ja marjastamassa. Lähinnä ajatuksenani oli, että lapset puolukoita ja sieniä keräämällä ansaitsisivat rahaa eräiden lelujen (hinta vajaat 8 euroa) ostoon. Eli tekisivät jotain tällaista ja saisivat sitten sillä "työllä" sen rahan.

No, lapset keräsivät ja minä ja äitini autoimme reilut pari litraa puolukkaa ja sitten samoin reilut kaksi litraa suppilovahveroita. Kotona äitini antoi kummallekin euron siitä työstä, eli puolukoista ja vahveroista.

Lapseni katsoivat rahaa ehkäpä pitkänlaisesti ja pienempi totesi pettyneenä:"euro!". Äitini ihmetteli, miten raha ei kelpaa, mutta itse tajusin lasten odottaneen vähän isompaa palkkaa. Sovin lasteni kanssa jo ennen metsään menoa siitä, että maksan itse heille avusta noiden lelujen verran.

Jäin näin jälkikäteen miettimään, olenko opettanut lapseni liian hyvälle ja liian vaativiksi. Toisaalta itsekin ajattelen euron olevan aika pieni palkka tuosta määrästä ja vähäinen "kannustus".

Minulla on 8,5v ja 6v lapset. Kävin lasteni ja äitini kanssa viikonloppuna metsässä sienestämässä ja marjastamassa. Lähinnä ajatuksenani oli, että lapset puolukoita ja sieniä keräämällä ansaitsisivat rahaa eräiden lelujen (hinta vajaat 8 euroa) ostoon. Eli tekisivät jotain tällaista ja saisivat sitten sillä "työllä" sen rahan.

No, lapset keräsivät ja minä ja äitini autoimme reilut pari litraa puolukkaa ja sitten samoin reilut kaksi litraa suppilovahveroita. Kotona äitini antoi kummallekin euron siitä työstä, eli puolukoista ja vahveroista.

Lapseni katsoivat rahaa ehkäpä pitkänlaisesti ja pienempi totesi pettyneenä:"euro!". Äitini ihmetteli, miten raha ei kelpaa, mutta itse tajusin lasten odottaneen vähän isompaa palkkaa. Sovin lasteni kanssa jo ennen metsään menoa siitä, että maksan itse heille avusta noiden lelujen verran.

Jäin näin jälkikäteen miettimään, olenko opettanut lapseni liian hyvälle ja liian vaativiksi. Toisaalta itsekin ajattelen euron olevan aika pieni palkka tuosta määrästä ja vähäinen "kannustus".

Tiesikö äitisi, että lapset tarvitsevat 8 euroa? Jos äitisi ei vaan tiennyt asiaa. Olisit sanonut hänelle.

No jos sinä lupasit lapsille ne lelurahat, niin miksi sinun äitisi olisi ne pitänyt maksaa? Ja vieläpä tietämättä tällaisesta lupauksesta? Kun toisaalta tuollaista kannattaa tehdä yhdessä ihan yhdessätekemisern vuoksi, eikä työmielessä, niin siksi en osaa aatella, että euro olisi liian vähän...

Ihmettelen vieläkin, että miksi isovanhemman oletetaan maksavan 8e jos hän ei edes tiedä, että 8 euroa tarvitaan leluihin.
Miten isovanhemman oletetaan tekevän jotain sellaista, mistä hänelle ei ole edes puhuttu?

• Tykkää
Reactions: Sanna80 ja newbie
[QUOTE="joku";27007847]No jos sinä lupasit lapsille ne lelurahat, niin miksi sinun äitisi olisi ne pitänyt maksaa? Ja vieläpä tietämättä tällaisesta lupauksesta? Kun toisaalta tuollaista kannattaa tehdä yhdessä ihan yhdessätekemisern vuoksi, eikä työmielessä, niin siksi en osaa aatella, että euro olisi liian vähän...[/QUOTE]

Näin.

Ei meillä ole lapsille maksettu marjastamisesta mitään. Kauheaa jos jokaisesta yhteisestä askareesta pitäisi alkaa maksamaan. Ei lapsi opi muuta kuin laiskaksi sillä tavalla...

Rahanarvoa voi harjoitella muutenkin, kuin maksamalla tavallisista kotitöistä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Rahan arvo ei ole sama kaikille ihmisille.

Itse toki pidän euroa kovin pienenä summana, 5e olisi ollut sellainen merkittävä, nykypäivään sopivampi. Eurolla kun ei tee yhtään mitään.

Vaihtoehtoisesti ei mitään tai sitten vaikka herkkuja lettujen, hillon ja kermavaahdon muodossa. Mikä sopiikaan kullekin.

Viimeksi muokattu:
Minusta euro on vallan mainio palkka lapselle työstä kuin työstä. Toki jos työhön on mennyt kauan (kuten marjojen ja sienien poimimiseen), voi palkka olla 2€.

Mielestäni tässä nyt kuitenkin oli ehkä kyse enemmän väärin ymmärryksestä. Olisi kannattanut kertoa mummille, että sinä olet jo palkaksi luvannu tietyt lelut lapsille. Silloin mummi olisi halutessaan silti voinut antaa sen euron ja lapset olisivat olleet myöskin tyytyväisiä, kun olisivat saaneet sekä euron että lelun.

Lastesi ja äitisi toiminnassa ei ole mitään omituista. Ainoa, joka on erikoinen, olet sinä.

"Lähinnä ajatuksenani oli, että lapset puolukoita ja sieniä keräämällä ansaitsisivat rahaa eräiden lelujen (hinta vajaat 8 euroa) ostoon."

Ihan mielenkiinnosta, onko ajatustenluku suvussasi yleistäkin?

Jos olisit kertonut äidillesi, mitä olet ajatellut, hänkin olisi varmaan osannut suhtautua lasten hämmästelyyn. Toisekseen, miksi äitisi maksaa palkan, jonka sinä olet ajatellut heidän ansaitsevan?

Kommunikoikaa ihmiset, kommunikoikaa!

Euro on tosi pieni raha mielestäni.
Itse hämmästyin myös äitini toimintaa.
Olimme käymässä äidilläni. Kävimme mansikkapellolla yhdessä, ja lapset lähtivät myös mukaan. Äitini totesi, että me saamme sitten pitää omat marjat.

Eli hänellä arkkupakastin lähes täynnä marjoja, meillä vain vähän marjoja. viime kesänä täytti siskoni arkkupakastimen marjoilla, jotka siis antoi siskolleni.

Ja nyt siis "lupasi" meidän pitää omat marjamme.

Luulen, että joitakin vanhempia ihmisiä ärsyttää se, että vanhemmat ostavat lapsilleen leluja ja tavaraa. Jotain kateutta tai sitten turhuutta heidän mielestään?

Mielestäni lapsesi ovat vaatimattomia. Kaikkea muuta kuin liian vaativia. Noin edulliset lelut ja harva nykypenska "tienaa" itselleen mitään leluja. On paljon kersoja, joille ostellaan tuosta vain lähes joka kauppareissulta leluja.

Luin täältä palstalta kerran, että jonkun äidin ainoa lapsi sai pelkästään kesän aikana leluja itselleen noin 1000 eurolla, tuosta vain. ja olivat myös matkustelleet vaikka missä.

Joten, äitisi on pihi. Sinä vaikutat fiksulta kasvattajalta ja lapsesi ihan mukavilta. Jos äitisi otti kaikki sienet ja marjat itselleen, niin hän maksoi aivan sairaan vähän.

Jos taas marjat ja sienet jäivät teille, niin sitten varmaan ok että saavat sen euron mummolta.

[QUOTE="vieras";27007884]Näin.

Ei meillä ole lapsille maksettu marjastamisesta mitään. Kauheaa jos jokaisesta yhteisestä askareesta pitäisi alkaa maksamaan. Ei lapsi opi muuta kuin laiskaksi sillä tavalla...

Rahanarvoa voi harjoitella muutenkin, kuin maksamalla tavallisista kotitöistä.[/QUOTE]

Ei kai aloituksessa puhuttukaan JOKAISESTA kotityöstä. Ja toisekseen, ei marjastaminen ja sienestäminen edes ole mikään tavallinen kotiskare. Tiskien laitto, imurointi jne jokapäiväiset jutut ovat minusta eri asia.

Ja millä tavalla sitä rahan arvoa nyt sitten voi opetella? Jos ei sovi, että rahan eteen vaikkapa marjastaa (mikä on monelle aikuisellekin ihan oikea tulonlähde), niin mistä lapset saavat rahaa, että oppivat sen arvon? Jos se putoaa käteen kuin Manulle illallinen, ilman, että laittaa tikkua ristiin, niin mikä sen arvo silloin on? ja jos sen eteen pitää tehdä työtä, niin MITÄ työtä pieni lapsi voi sen lelunsa eteen sitten tehdä, kuin joko tehdä jotain isompaa kotityötä tai marjastaa?

siis minusta riippuu nyt siitä kenelle nuo tulivat. Jos sinullle itsellesi, niin silloin oli ok se että isoäiti kannustaa työteliäisyyttä 1 eurolla. Jos kaikki jäi mummolle, niin on kyllä todella pihi mummo. kaupassa olisi maksanut noista vaikka ja mit.

Huomautan vielä, että me emme tiedä, kuinka pienissä rahoissa aloittajan äiti on. Joillakin on vaan pieni kansaneläke ja eikä siitä kauheasti jää yli tavallisten menojen jälkeen.
Voi olla hyvin tiukkaa isoäidillä.

[QUOTE="katriina";27008064]Huomautan vielä, että me emme tiedä, kuinka pienissä rahoissa aloittajan äiti on. Joillakin on vaan pieni kansaneläke ja eikä siitä kauheasti jää yli tavallisten menojen jälkeen.
Voi olla hyvin tiukkaa isoäidillä.[/QUOTE]

No tilastollisesti kuitenkin vanhemmatlla väellä sitä rahaa on paljon enemmän kuin lapsiperheissä

Siis, jos nuo antimet tulivat teidän perheeseen, niin mielestäni sen isoäidin ei olisi tarvinnut maksa mitään. Hänhän oli jo auttamassa teitä keräämään teille marjoja ja sieniä.

Minun lastn isoäiti siis lupasi, että me saamme ptiää omamme. Ja hän piti omansa.

jos taas mummo otti kaikki, niin maksoi aivan surkeasti.
oliko tilanne siis niin, että sinä otit marjat. silloin ihmettelen, miksi mummon piti maksaa.
muuten et maksa liikaa noista ja hyvä periaate että tienaavat.
itse en maksanut mitään kun lapset olivat mukana.

[QUOTE="vieras";27008100]Siitä huolimatta monet eläkeläiset elävät kädestä suuhun. Osalla sitä rahaa riittää, mutta moni pieneläkeläinen on toimeentulorajalla.[/QUOTE]

Niinpä on köyhiä ja rikkaita ihan joka ikäluokassa.

Joillekin 1e on iso raha.

Minun vanhemmat ovat eläneet lapsena hyvin pienissä rahoissa. Sota-ajan jälkeen oli puutetta vaatteista ja ruuasta. Heille myös 1e on jo iso raha. He antavat ihan eri arvon rahalle kuin me.
meidän ikäpolvi on tottunut saamaan enemmän kaikki helpommalla. kaikki on melkein tuotu valmiina eteen.