Isäni on narsisti!!!! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Cindy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Cindy"

Vieras
mistähän alottaisin...
Mä olen kolmesta lapsesta keskimmäinen. Selvästi isän suosikki, ollut ainakin pienenä. Kaksi muuta on poikaa ja minä tyttö. Isä hoito minut kotona esikouluikään saakka (kuten myös veljeni) ja on muutenkin tehnyt meidän kanssa paljon kaikkea. Kun asuin kotona, meillä oli hyvät välit ja avoimet.

Olen alkanut huomaamaan isässäni ihan hirveitä piirteitä, sanotaanko viimeisen 10v aikana kun olen asunut pois kotoa.. Vanhempani ovat siis naimisissa. Isäni on aina alistanut äitiäni ja meidät lapsetkin opetettiin siihen että äitiä saa huoritella, olla ilkeä, ei tarvitse arvostaa tms. Nyt aikuisena vasta tajuan minkä hirveän elämänkoulun äitini on saanut kokea ja ehkä se on osittain tehnyt hänestä sellaisen kun mikä hän on. Mielenterveysongelmia, uskomattona epävarma itsestään, hiljainen hissukka, kaikki mielipiteet ovat isäni, ei hänen omiaan. Isäni jutut ovat vaan alkaneet pahenemaan. En muista, koska hän olisi äidilleni puhunut viimeksi vain minun läsnäollesssani NORMAALISTI vaan hän haukkuu, alistaa, jos äiti kysyy että tiedätkö missä puhelimeni on, saattaa isäni vastata "katso vitustas!!!" ja kyllä, tämä on totta.. Sitten joskus jos äitini jotain sekoilee (alkava dementia ilmeisesti kun unohtelee asioita), sanoo isäni "ois kirveelle töitä".

Olen nyt vasta tajunnut, millainen ihminen hän on. Minun ollessa pieni, hän oli puistotätien suosikki, hänellä on paljon tuttuja, tuntee puoli maailmaa, on kontakteja ja suhteita ainakin olevinaan. On vähän mahtaileva. Hän on aina oikeassa. Kun esim vietämme joulua jossa minun mieheni tai miehen vanhemmat ovat paikalla, hän on TÄYSIN eri persoona, miellyttävä, empatiakykyinen. Puhuu lapsistani, ootteko vaarin poikia ja perkele, näkee heitä ehkä max kerran kuussa 2h ajan, ei ole koskaan auttanut meitä, eikä hoitanut lapsenlapsiaan. Tässä yks päivä vanha koulukaverini sanoi "näin isäsi bussissa, se on kyllä niin mahtava, ei oo vanhettunu yhtään". mietin, että tietäsitpä vaan..

Tässä pari viikkoa sitten äitini veljen lapset perheineen oli kyläilemässä heillä kotona ja kieltämättä heillä on hieman vaikea tytär (10v) josta isäni kommentoi heidän jo ollessa lähteneet "vittu toi on niin ilkeen näkönen toi tyttö,sotkee eikä osaa syödä pöydässä, ois tehny mieli lyödä". ....arvatkaapa annanko lapsiani heille hoitoon? Toinen ihan kahjo ja toinen dementikko.

Kun kerroin odottavani toista lastani, isäni kommentoi "no kyllä kannattaa kun et jaksa edellistäkään hoitaa". JOs jostain olen itsevarma niin äitiydestäni, Olen aina hoitanut lapseni mieheni kanssa - en hoidattaut muilla, en juokse kapakoissa, ruokin heidät säännöllisesti, olen läsnä, harrastan lasten kanssa, ja käytänössä vietän vuoden jokaisen päivän heidän kanssaan, myös yksilöinä, jolloin saavat omanlaistaan huomiota (iso ikäero). Tähän isäni kommenttiin ei ole siis mitään perusteita - tuntuipa hyvälle, arvata saattaa eikö!

Hänen sukunsa on paras! se tästä vielä puuttuukin.. Isäni äiti oli viime viikolla sanonut äidilleni että "saatana teillä on pakkoavioliitto lasten takia" ja kun sanoin äitini oli tästä kertonut isälleni, hän sanoi että antaa vanhojen ihmisten puhua. Olen täysin erimieltä. Vanha tai nuori niin kunnioittaa pitää!

Anteeksi purkaus, kesti 10v tajuta mikä isälläni on. Nyt kun olen tajunnut, en tiedä pitäiskö katkasta välit vai mitä tehdä. jos jotain olen häneltä oppinut niin sen etten halua olla hänen kaltainen.

Isäni odottaa kokoajan että kun talomme valmistuu niin vietetään joulu meillä "ai että kun kerrankin pääsee valmiiseen pöytään" - taitaa jäädä hänen kohdallaan unelmaksi!

Narsistin kanssa eläneenä tiedän, että lähteminen ei ole helppoa. Narsisti keksii kyllä keinot millä 'pakottaa' olemaan kanssaan. Onneksi sain tukea ja voimaa ystäviltäni lähteä pois narsistin otteesta. Ja narsistisen ihmisen kanssa kannattaa katkaista välit kertaheitolla jos haluaa eroon. Pelkkä ystävyys, esim. parisuhteen katkeamisen jälkeen siten kuin ystävyys on ns. normaaleilla ihmisillä ei narsistin kanssa onnistu.

Ilman muuta, katkaise välit. Minulla myös narsisti isä, ja vastaavanlaisia kokemuksia. Eli en ns. epäile hetkeäkään etteikö isäsi olisi narsisti. Pystyin tuntemaan soluillani mitä olet tuntenut, koska vastaavanlaista elämää olen elänyt itsekin. Tosin isäni oli töissä, ja meitä äiti hoiti kotona. Eihän hän mihinkään olisi saanut mennäkään. Edes kirkkokuoroon laulamaan kun olisi pettänyt. Paljon on koko perhe kärsinyt tuon ihmisen puolelta, en edes lähde erittelemään niitä asioita.

Edelleen, isäni on mikä on aina ollutkin, ja kylässäkin tulee sen vuoksi käytyä n. 2 kertaa vuodessa, ja 2h kerralla. Enempään en pysty. Äitini on tietenkin siinä sivussa sairastunut sun muuta...en nyt lähde omaa juttuani tähän purkamaan, mutta jaan tuskasi, ja neuvon vaan, että mikään ei koskaan parane tuon ihmisen kohdalla. Hän ei tule koskaan muuttumaan. Ainoa mitä voit tehdä, on olla mahdollisimman vähän tekemisissä hänen kanssaan, ja mennä käsittelemään terapiaan tms. kokemiasi asioita. Halaus narsistin uhrilta narsistin uhrille :hug:.

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Pystyisitkö puhumaan äitisi kanssa tästä asiasta niin ettei isäsi olisi kuulemassa? Ota selvää ja lue lisää narsismista ja yritä kertoa siitä äidillesi, yritä saada hänet ymmärtämään että hän on narsistin uhri ja tiukasti verkossa kiinni. Tiedän että tämä voi olla vaikeaa, jotkut naiset ovat vaan sellaisia että heistä on vuosien aikana tullut täysin avuttomia ja narsistista riippuvaisia eivätkä pysty edes itselleen myöntämään että mikään olisi vialla. Yritä kuitenkin ja voit myös yrittää hakea ulkopuolista apua äidillesi.

Joka tapauksessa tärkeää on että alat tästedes suojella itseäsi ja lapsiasi, suosittelen että vähennät yhteydenpitoa. Narsisteilla on lemmikkinsä mutta kun he huomaavat ettei näistä lemmikeistä ole heille enää hyötyä ja että he yrittävät irtautua hänestä, narsisti saattaa raivostua todella paljon ja hänestä voi tulla esiin aivan uusia puolia. Nyt kun olet ymmärtänyt mistä on kysymys, voit alkaa toimia sen mukaisesti ja suojella omaa perhettäsi sekä yrittää pelastaa äitisi.

Lisää tietoa narsismista ja apua voi saada täältä: http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Mitä tuohon äitiin muuten tulee, niin siitä on tullut jokunen tuhat tuskan tuntia vietettyä, kun on pelännyt äidin puolesta.

Sitä on sitten aikuis iällä pakottanut itsensä irti siitä ajatuksesta että olisi jotenkin auttamisvelvollinen sinne suuntaan. Nimittäin, on erittäin väärin että äiti on altistanut lapsensa sellaiselle ilmapiirlle ja käytökselle, ja olisi ollut äidin tehtävä suojella meitä. Se koko asetelma on ihan nurin kurinen, että lapset joutuvat ottamaan aikuisen vastuuta, ja yrittää suojella lapsena omaa vanhempaansa.

Äitini pystyisi vieläkin lähtemään sieltä pois, kyllä saisi apua ja tukea, mutta on itse valinnut elää siinä helvetissä. Jokainen aikuinen ihminen on kuitenkin vastuussa omasta elämästään, ja on ihan järjetöntä että aikuinen laittaa lastaan sellaiseen asemaan, jossa joutuu oman vanhempansa suojelijaksi. Enää en suostu syyllistymään tuostakaan, enkä kantamaan mitään taakkaa siitä, missä äitini valitsee elää. Ei vaan jaksa enää varsinkin kun lapsuudessa kärsityt traumat kummittelevat jossain määrin vieläkin. Ja kyllä jokaisella on velvollisuus auttaa itsekin itseään.

Niin, ja pahoittelen, puhuin nyt omien kokemusten kautta tuodakseni pointtini esille.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä