NinaTT uudessa kaksplussassa, onko joku lukenut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahermo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Ei itseassa ole, evolutiivisesti siis, kannattavaa olla puhtaasti yksiavioinen ihan joka ajassa/paikassa. Mutta tämähän ei nyt koske niinkään nykyaikaa, eikä vaikuta mitenkään yhteen tiettyyn ihmiseen, vaan ihmisen evoluutioon kokonaisuutena. Viittasin metsästäjä-keräilijöihin, aikaan ennen viljelyä ja kiinteää asutusta.

Ei nykyihminen voi palata metsästäjä-keräilijä-aikaan. Veikkaan että teilläkin kotona on tietokone, nettiyhteys, astianpesukone, pyykinpesukone, sähköt, vaatteita, jääkaappi, pakastin, auto...

Olisiko sun miehelle muuten ok jos sulla olisi toinen mies? Veikkaan että se on ok, että mies saa katsoa sua ja toista naista yhdessä tai panna toista naista, mutta entäs jos näkisi kun sä oot toisen miehen kanssa?

[QUOTE="vieras";27032976]Kuka on siis sanonut, että se pitää lapsille opettaa? En minä ainakaan, eihän se ole asia, minkä voi opettaa! Outo tuoda koko opetus-sana tähän mukaan.[/QUOTE]

No en keskustelua niin tarkkaan ole lukenut, että kuka on sanonut mitäkin, mutta usein näissä keskusteluissa se "hyvä parisuhde on lapsen koti" -fraasi tarkoittaa sitä, että lapsi jää jostain paitsi ja jotenkin kehityksessä vajavaiseksi, jos hänelle ei opeteta sitä parisuhteen mallia. Ja opettamisella tarkoitan sitä esimerkin näyttämistä. Sinä et sitten tainnutkaan parisuhteen puolesta lapsen kannalta puhuakaan, mutta oletin, että siitä oli kysymys. Tottakai sinä saat näyttää lapselle millaisen mallin tahansa, mutta minusta ei ole mitenkään perusteltua odottaa kaikkien näyttävän saman mallin, koska niin "kuuluu" tehdä.

[QUOTE="vieras";27033027]Ei tullut uutena tietona, oli päässyt unohtumaan. Muistelen nähneeni kuvan presidentti Bushista arabimiehen kanssa käsi kädessä, silloin taisin eka kerran tuon ilmiön todeta. :) Kuulosti vaan niin hullulta kirjoitettuna. Mutta siis eihän tuo mikään länsimainen ilmiö ole, sehän on selvä. Enkä tiedä maailmanlaajuisestikaan, että kuinka yleinen. Ilmeisesti ei kuitenkaan liity edes Islaminuskoon, vaan arabikulttuuriin. Toisaalta samassa kulttuurissa naisia kohdellaan kuin sukkia ja vaimo voidaan kivittää jos sattuu samaan taksiin toisen miehen kanssa, niin en tiedä sitten kuinka tuota kulttuuria kannattaa hehkuttaa? Vai ajattelitko vain kaivaa rusinat pullasta ja tehdä itselle sopivan sillisalaatin? :) [/QUOTE]

Olenko hehkuttanut mitään kulttuuria? En tietääkseni, ja jos olen, pahoittelen, ei ollut tarkoitukseni. Tarkoitukseni oli tuoda esille, että on kultuurista riippuvaista, mikä on soveliasta/suotavaa ystävyyssuhteissa ja että yhtä oikeaa totuutta ei ole. Mielenkiintoista olisi tietää ne syyt näiden erojen takana, siis miksi meilläpäin pidetään heteromiesten käsikädessä kävelyä outona? Joo, koska ei olla totuttu, mutta muuten?

Ja mitä yksilötasoon tulee, onkai se ihan suotavaakin yrittää löytää omaan elämäänsä mahdollisimman paljon niitä rusinoita?

[QUOTE="vieras";27033027]On se kannattavampaa lääketieteellisesti ajateltuna, ymmärsitkö nyt että tarkoitin sukupuolitautien leviämistä?[/QUOTE]

Kyllä, ymmärsin. Yritin kyllä jo tähdentää puhuneeni evoluutiosta, en yhden ihmisen yksittäisestä elämästä, enkä edes niinkään nykyajasta. Lisääntymismenestyksestä evolutiivisbiologisena käsitteenä.

[QUOTE="hmmm";27033029]Ei nykyihminen voi palata metsästäjä-keräilijä-aikaan. Veikkaan että teilläkin kotona on tietokone, nettiyhteys, astianpesukone, pyykinpesukone, sähköt, vaatteita, jääkaappi, pakastin, auto... [/QUOTE]

No eikö voi?! :O Ihanks tosi? Nyt meni elämältä pohja. :'(

Olenko mukamas ainoa, jota kiinnostaa historia, siis pidemmälle ku pari vuosisataa taaksepäin? En voi olla.

[QUOTE="hmmm";27033029]Olisiko sun miehelle muuten ok jos sulla olisi toinen mies? Veikkaan että se on ok, että mies saa katsoa sua ja toista naista yhdessä tai panna toista naista, mutta entäs jos näkisi kun sä oot toisen miehen kanssa?[/QUOTE]

Millä tapaa tää liittyy aiheeseen? Tai kuuluu sulle?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27033122:
No en keskustelua niin tarkkaan ole lukenut, että kuka on sanonut mitäkin, mutta usein näissä keskusteluissa se "hyvä parisuhde on lapsen koti" -fraasi tarkoittaa sitä, että lapsi jää jostain paitsi ja jotenkin kehityksessä vajavaiseksi, jos hänelle ei opeteta sitä parisuhteen mallia. Ja opettamisella tarkoitan sitä esimerkin näyttämistä. Sinä et sitten tainnutkaan parisuhteen puolesta lapsen kannalta puhuakaan, mutta oletin, että siitä oli kysymys. Tottakai sinä saat näyttää lapselle millaisen mallin tahansa, mutta minusta ei ole mitenkään perusteltua odottaa kaikkien näyttävän saman mallin, koska niin "kuuluu" tehdä.

Ja kuka sellaista odottaa? Ja kenen mielestä niin "kuuluu" tehdä? Eikö teillä ole omia aivoja ollenkaan? Miksi normaalissa parisuhteessa elävät laitetaan samantein kategoriaan "lammaslauma" ja esim. rikkinäisten kotien lapset itsekin sekavassa elämäntilanteessa on niitä oman tien kulkijoita, jotka itse tekee omat ratkaisunsa? Mistä sinä tiedät, etten ole itse valinnut tätä elämäntilannettani?

Enkä edelleen ole näyttänyt lapselle erityisesti mitään mallia. Minulla on mies, lapsemme isä ja me olemme rakastuneita. Pitäisikö alkaa iltaisin opettaa lapsille, että minkälaisia parisuhde/monisuhdekuvioita maailmasta löytyy? Miksi? Enhän tee niin minkään muunkaan kanssa. Eletään elämää ja otetaan tilanne kerrallaan, lapsen kysyessä asioista minä parhaani mukaan selitän. En tuomitse mitään muotoja, mutten myöskään liputa minkään puolesta. Jos oma ja mieheni suhde on se, jota poikani ja tuleva vauva haluavat lähteä itselleen elämässä hakemaan, niin mitä se haittaa? Pääasia on se, että lapsemme ovat onnellisia.

No esimerkiksi viestissä 427 on tämä ajatusmalli. Kommentoin nyt ilmiselvästi ihan väärään viestiin, enkä todellakaan tarkoittanut mitään lammaslaumajuttuja. Ihan oikeastiko et ole koskaan kuullut näitä fraaseja, että "millaisen mallin annat lapsellesi parisuhteesta", "lapsen tulee saada kotona oikea parisuhdemalli" jne?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27033247:
No esimerkiksi viestissä 427 on tämä ajatusmalli. Kommentoin nyt ilmiselvästi ihan väärään viestiin, enkä todellakaan tarkoittanut mitään lammaslaumajuttuja. Ihan oikeastiko et ole koskaan kuullut näitä fraaseja, että "millaisen mallin annat lapsellesi parisuhteesta", "lapsen tulee saada kotona oikea parisuhdemalli" jne?

No erityisesti parisuhteesta; en. Mutta elämästä yleensä, aikuisuudesta kyllä. Mun vanhemmat on kasvattaneet minut muodostamaan omat mielipiteeni ja seisomaan sanojeni takana, niin pyrin tekemään lapsillenikin. Koskaan minua ei ole pakotettu mihinkään muottiin, itse olen saanut valita opiskelupaikat, puolueet, asuinpaikat ja jopa seurustelukumppanini. Enkä tunne kyllä ketään ihmistä, joille vanhemmat on asettaneet erityisiä rajoituksia mitä tulee oman itsensä löytämiseen. Onko mulla ja ystävilläni sitten vaan kaikilla niin helketin hyvä tuuri, mitä vanhempiin tulee? Vai oisko kuitenkin kyse siitä, ettei monikaan vanhempi sitten kuitenkaan opeta lapselleen mitään parisuhdemalleja? Mene, tiedä... ;)

Siis... Häh? Tuliks tää nyt jotenki uutena tietona? Esim arabimaissa on suorastaan töykeää, jos EI pidä ystäväänsä kädestä, koskien myös heteromiehiä.

Ei itseassa ole, evolutiivisesti siis, kannattavaa olla puhtaasti yksiavioinen ihan joka ajassa/paikassa. Mutta tämähän ei nyt koske niinkään nykyaikaa, eikä vaikuta mitenkään yhteen tiettyyn ihmiseen, vaan ihmisen evoluutioon kokonaisuutena. Viittasin metsästäjä-keräilijöihin, aikaan ennen viljelyä ja kiinteää asutusta.

Voisko nää vaistohörhöt sitten muuttaa sinne aikaan ennen viljelyä ja kiinteää asutusta, jos mallit pitää sieltä hakea. Jos ette ole huomanneet niin kehitystä tästä asetelmästä on kulunut jo tuhansia vuosia.

On todella uskomatonta idiotismia kuvitella, että ihminen ja sen sosiaaliset käyttäytymismallit perustuisi puhtaasti johonkin "evolutiiviseen biologiaan", se evoluutio katsokaan ei ole koskaan pysähtynyt (esim. ihmisten mutaatio sulattaa laktaasia).

Järjenjuoksulta tälläset ajatuskehitelmät joutaa samaan kategoriaan, kuin esim. kreationismi. Mutta ismistähän tässäkin puhutaan: idiotismista.

[QUOTE="vieras";27033290]No erityisesti parisuhteesta; en. Mutta elämästä yleensä, aikuisuudesta kyllä. Mun vanhemmat on kasvattaneet minut muodostamaan omat mielipiteeni ja seisomaan sanojeni takana, niin pyrin tekemään lapsillenikin. Koskaan minua ei ole pakotettu mihinkään muottiin, itse olen saanut valita opiskelupaikat, puolueet, asuinpaikat ja jopa seurustelukumppanini. Enkä tunne kyllä ketään ihmistä, joille vanhemmat on asettaneet erityisiä rajoituksia mitä tulee oman itsensä löytämiseen. Onko mulla ja ystävilläni sitten vaan kaikilla niin helketin hyvä tuuri, mitä vanhempiin tulee? Vai oisko kuitenkin kyse siitä, ettei monikaan vanhempi sitten kuitenkaan opeta lapselleen mitään parisuhdemalleja? Mene, tiedä... ;)[/QUOTE]

Niin edelleenkään opettaminen ei välttämättä tarkoita mitään luennoimista, vaan sitä että näytetään vaikka esimerkkiä jostain asiasta, jonka lapsen "pitää" oppia. Noissa mainitsemissani viesteissä mielestäni aika selkeästi sanotaan, että parisuhdemalli on jotain, mitä lapsen _pitää_ oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27033318:
Niin edelleenkään opettaminen ei välttämättä tarkoita mitään luennoimista, vaan sitä että näytetään vaikka esimerkkiä jostain asiasta, jonka lapsen "pitää" oppia. Noissa mainitsemissani viesteissä mielestäni aika selkeästi sanotaan, että parisuhdemalli on jotain, mitä lapsen _pitää_ oppia.

No ehkä noiden kirjoittajat ei ole sitten ajatelleet sanojaan niin kirjaimellisesti, en usko että ovat tarkoittaneet sitä, että lapselle pitää kirjaimellisesti opettaa mitään parisuhdemalleja.

No eikö voi?! :O Ihanks tosi? Nyt meni elämältä pohja. :'(

Olenko mukamas ainoa, jota kiinnostaa historia, siis pidemmälle ku pari vuosisataa taaksepäin? En voi olla.

Millä tapaa tää liittyy aiheeseen? Tai kuuluu sulle?

Sillä vaan että sä olet olevinas kovin moderni ja vapaamielinen mutta lähinnä tulee mieleen että oot melkoisen hyväkskäytettävä hölmö :D "Joo siis mulle riittää mun mies enkä haluu ketään muuta miestä mut mun mies haluu kaikkia naisia ja lähtis menee jos sen pitäs panna pelkästään mua". OOKOO.

[QUOTE="vieras";27033332]No ehkä noiden kirjoittajat ei ole sitten ajatelleet sanojaan niin kirjaimellisesti, en usko että ovat tarkoittaneet sitä, että lapselle pitää kirjaimellisesti opettaa mitään parisuhdemalleja.[/QUOTE]

Niin ei luennoimalla, mutta esimerkkiä näyttämällä kylläkin. Eihän tässä kukaan siitä luennomisesta ole nyt puhunutkaan paitsi sinä. Jos on jokin asia, joka lapsen pitää oppia kotona vanhemmiltaan, eikö se tarkoita sitä, että vanhempien se pitää tavalla tai toisella opettaa.

[QUOTE="vieras";27033339]Sillä vaan että sä olet olevinas kovin moderni ja vapaamielinen mutta lähinnä tulee mieleen että oot melkoisen hyväkskäytettävä hölmö :D "Joo siis mulle riittää mun mies enkä haluu ketään muuta miestä mut mun mies haluu kaikkia naisia ja lähtis menee jos sen pitäs panna pelkästään mua". OOKOO.[/QUOTE]

Kannattaisko, ihan oikeesti, hankkia elämä...? Jos tuntisit sen miehen, kenestä kirjotat, tajuaist itsekin, miten kaukana todellisuudesta nyt olet.

Onko sulla oikeesti yhtään sisältöä elämässäs? Mitään muuta, ku palsta, palstalaiset ja niiden kuvitteelliset parisuhdekiemurat? Ei siltä ainakaan vaikuta.

Kannattaisko, ihan oikeesti, hankkia elämä...? Jos tuntisit sen miehen, kenestä kirjotat, tajuaist itsekin, miten kaukana todellisuudesta nyt olet.

Onko sulla oikeesti yhtään sisältöä elämässäs? Mitään muuta, ku palsta, palstalaiset ja niiden kuvitteelliset parisuhdekiemurat? Ei siltä ainakaan vaikuta.

Täähän on oikein huvittavaa viihdettä näin päiväuniaikaan :) Kahvikuppi käteen ja menoks. Mä en kyllä oo meistä se joka istuu täällä aamuyön tunteina jankkaamassa omaa ideologiaansa 157-sivua pitkässä ketjussa,ne on ihan muut ne.

[QUOTE="vieras";27033415]Täähän on oikein huvittavaa viihdettä näin päiväuniaikaan :) Kahvikuppi käteen ja menoks. Mä en kyllä oo meistä se joka istuu täällä aamuyön tunteina jankkaamassa omaa ideologiaansa 157-sivua pitkässä ketjussa,ne on ihan muut ne.[/QUOTE]

minä :ashamed: *ilman elämää*

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27033361:
Niin ei luennoimalla, mutta esimerkkiä näyttämällä kylläkin. Eihän tässä kukaan siitä luennomisesta ole nyt puhunutkaan paitsi sinä. Jos on jokin asia, joka lapsen pitää oppia kotona vanhemmiltaan, eikö se tarkoita sitä, että vanhempien se pitää tavalla tai toisella opettaa.

No pitäisikö sitten onnellisessa parisuhteessa olevien vanhempien piilottaa lapselta se? Ettei vain vahingossakaan "opeta" heille mitään mallia? :laugh: sori, naurattaa...

[QUOTE="vieras";27033415]Täähän on oikein huvittavaa viihdettä näin päiväuniaikaan :) Kahvikuppi käteen ja menoks. Mä en kyllä oo meistä se joka istuu täällä aamuyön tunteina jankkaamassa omaa ideologiaansa 157-sivua pitkässä ketjussa,ne on ihan muut ne.[/QUOTE]

Mikähän ideologia mahtaa olla kyseessä? Itse en sellaista ainakaan omaa.

Ja joo, toki, ihan vaan päiväuniakaan käyt ja haluat just sen hetken rauhas käyttää jonkun random palstalaisen miehestä spekuloimiseen, vanhojen juorujen uudelleen levittämiseen ja puolitotuuksien vatvomiseen. Sitä suuremmalla syyllä kehottaisin hankkimaan sisältöä elämään, siihen OMAAN elämään, jotain vähän kehittävämpää, kuin palstakyttäys.

Mikähän ideologia mahtaa olla kyseessä? Itse en sellaista ainakaan omaa.

Ja joo, toki, ihan vaan päiväuniakaan käyt ja haluat just sen hetken rauhas käyttää jonkun random palstalaisen miehestä spekuloimiseen, vanhojen juorujen uudelleen levittämiseen ja puolitotuuksien vatvomiseen. Sitä suuremmalla syyllä kehottaisin hankkimaan sisältöä elämään, siihen OMAAN elämään, jotain vähän kehittävämpää, kuin palstakyttäys.

Tää on kyllä mielenkiintosta, että sä jakelet tietoa sun seksielämästä täällä ihan vapaasti, mutta sen kommentoiminen myöhemmin on stalkkausta.

Ja ihan vapaasti, älä kerro, että kattelit kun miehes panee sun kaveriasi, jos se myöhemmin käy kaivelemaan.

Julkisuuden kipeitä kakaroita..

[QUOTE="vieras";27033441]No pitäisikö sitten onnellisessa parisuhteessa olevien vanhempien piilottaa lapselta se? Ettei vain vahingossakaan "opeta" heille mitään mallia? :laugh: sori, naurattaa...[/QUOTE]

Miten sinä nyt käänsit sen taas näin päin? :O Olenko nyt kieltänyt sinulta sen mallin näyttämisen. Minä puhun niistä ihmisistä, jotka tässäkin ketjussa ovat olleet sitä mieltä, että kaikkien lapsien tulee oppia tuo parisuhdemalli. Et näköjään erota yleistä keskustelua ja yksittäistapauksia etkä myöskään oppimisen eri muotoja ja mahdollisuuksia.

Lapsen pitää oppia (koskee kaikkia lapsia) - lapsi oppii /voi oppia (koskee niitä, joille jotain opetetaan)

luennointi - esimerkin näyttäminen (molemmat ovat opettamista ja molempien lopputulos on se, että lapsi voi oppia)

Sori, naurattaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27033493:
Miten sinä nyt käänsit sen taas näin päin? :O Olenko nyt kieltänyt sinulta sen mallin näyttämisen. Minä puhun niistä ihmisistä, jotka tässäkin ketjussa ovat olleet sitä mieltä, että kaikkien lapsien tulee oppia tuo parisuhdemalli. Et näköjään erota yleistä keskustelua ja yksittäistapauksia etkä myöskään oppimisen eri muotoja ja mahdollisuuksia.

Lapsen pitää oppia (koskee kaikkia lapsia) - lapsi oppii /voi oppia (koskee niitä, joille jotain opetetaan)

luennointi - esimerkin näyttäminen (molemmat ovat opettamista ja molempien lopputulos on se, että lapsi voi oppia)

Sori, naurattaa :D

No kun en tiedän KETÄÄN, joka lapselle sen parisuhdemallin opettaa ja tunnen aikas monta ihmistä. Eli en puhu nyt mistään yksittäistapauksesta, vaikka itseäni käytinkin esimerkkinä. Ymmärrätkö sinä? Vai vieläkö vääntelen henkaria? ;)

[QUOTE="vieras";27033480]Tää on kyllä mielenkiintosta, että sä jakelet tietoa sun seksielämästä täällä ihan vapaasti, mutta sen kommentoiminen myöhemmin on stalkkausta.

Ja ihan vapaasti, älä kerro, että kattelit kun miehes panee sun kaveriasi, jos se myöhemmin käy kaivelemaan.

Julkisuuden kipeitä kakaroita..[/QUOTE]

Mä voin jaella tietoa sen verran, ku mua sattuu huvittamaan, mutta sen tiedon muuntelu ja maustelu on se, missä mennään metsään. Ihmeellsitä on myös se, että mun seksielämä on NIIN kiinostava, että aina joku siitä jaksaa jauhaa uudelleen ja uudelleen. Puuttuuko sellaselta ihmiseltä oma seksielämä vai koko elämä?

Se ketju, mistä kaikki sai alkunsa, oli seurausta hauskasta sattumasta. Jälkeenpäin siitä sattumasta kehittyi jotain paljon vakavampaa (positiivisessa mielessä) ja siinä tulee vastaa se raja, mistä en palstalla puhu, kaltaistesi haaskalintujen vuoksi.

[QUOTE="vieras";27033581]No kun en tiedän KETÄÄN, joka lapselle sen parisuhdemallin opettaa ja tunnen aikas monta ihmistä. Eli en puhu nyt mistään yksittäistapauksesta, vaikka itseäni käytinkin esimerkkinä. Ymmärrätkö sinä? Vai vieläkö vääntelen henkaria? ;)[/QUOTE]

Etkö oikeasti käsitä, mitä säpäle sanalla "opettaa" tarkoittaa? :O

Mä voin jaella tietoa sen verran, ku mua sattuu huvittamaan, mutta sen tiedon muuntelu ja maustelu on se, missä mennään metsään. Ihmeellsitä on myös se, että mun seksielämä on NIIN kiinostava, että aina joku siitä jaksaa jauhaa uudelleen ja uudelleen. Puuttuuko sellaselta ihmiseltä oma seksielämä vai koko elämä?

En ole tuo vieras, kenelle vastailet mutta pakko kommentoida; ei sun seksielämä välttämättä kiinnostais yhtään ketään, jos et siitä säännöllisin väliajoin täällä puhuisi. Muistan itsekin sen provoaloituksen, jotenkin niin se meni, että "mieheni nai kaveriani, haluatko kysyä jotain". En tajua, miten voit sen jälkeen ihmetellä, kun jotkut siitä sitten haluaa keskustella.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä