Miksi ruoka oksettaa eikä ole näläntunnetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla ei yksinkertaisesti ole nälän tunnetta. Heikottaa kyllä jos en ole syönyt, mutta silti kaikki ruoka oksettaa. Nälkää ei vain ole.
Aamulla en syö mitään, lounaalla en syö mitään, välissä saatan syödä vaikka banaanin. Illallisela syön yleensä vähän jotain, mutta siis vähän. Iltapalaa saatan napsia jotain pientä kuten hedelmiä, jugurtin tai leivän.
en yritä laihduttaa, olen liian laiha jo nyt, mutta ruoka ei vain mene alas!
Olen lapsen kanssa ulkona joka päivä monta tuntia, nukun tarpeeksi, mulla ei ole mitään erityistä stressiä tai huolta, joten miksi en pysty syömään?! Tätä on jatkunut jo useita kuukausia, ja olen laihtunut paljon. Olin jo ennestäänkin hoikka.

Mulla on samaa ja sanotaan että se on ahdistusta.

Mulla alkoi ruokahaluttomuus vuosi sitten syksyllä. En syö aamuisin mitään. Herään klo 5. Syön ehkä illalla sitten joskus kymmenen aikaan. Jotain pientä saatan töissä syödä, kuten hapankorppuja. Olen laihtunut paljon ja yleisvointi on huonontunut. nälkää en tunne lainkaan, pelkkää kuvotusta ja pahaa oloa. Hiukset lähtee päästä ja koko ajan on kylmä. Teen ruuan lapselle jne, mutten itse kykene sitä syömään.

Itselläni on sama, mutta olen kyllä 7 kk:lla raskaana. Mutta silti kummallista, että aina ennen olen niin nauttinut ruoasta ja syömisestä ja nyt ruoka on tavallaan ihan pakkopullaa vain.

Tarkistuta hemoglobiini. Jos menee alas niin ruokahalu/nälkä katoaa kyllä samaa tahtia eikä tee ruokaa mieli millään tavalla. Nimim.kokemusta moneenki otteeseen.

Mitä vähemmän syöt, sitä vähemmän sun tekee mieli syödä. Koita nyt saada suuhusi edes jotain, esim. ateriankorvikejuomia, jos tuntuu ettei ruoka mene alas.

Mulla myös katosi ruokahalu kokonaan, paino laski rajusti (painoindeksi 18 -> 14,7). Oon nyt vihdoin ja viimein saanut sen pieneen nousuun, mutta kovan työn ja tuskan takana on.

Olen laihtunut paljon ja yleisvointi on huonontunut. nälkää en tunne lainkaan, pelkkää kuvotusta ja pahaa oloa. Hiukset lähtee päästä ja koko ajan on kylmä. Teen ruuan lapselle jne, mutten itse kykene sitä syömään.

Kuulostaa ihan multa.Tää hiustenlähtö on kamalaa, mä oon luullu sen johtuvan vaan imetyksen lopettamisesta muutama kuukausi sitten.
Tosin joinain päivinä tekee mieli ahmia hirveästi ruokaa mutta jo pienen annoksen jälkeen tulee ähky ja paha olo. Mutta välillä taas on niin heikko olo syömättömyydestä, mutta se kuvotus taas estää syömisen ja siinähän on sitten kierre valmiina.

Itse menisin lääkäriin ja vaatisin tähystämään koko suoliston ylä- ja alakautta, saattaa olla kysymyksessä vaikka syöpä. Vaatisin myös keliakia ja laktoosikokeet.

Kuulostaa ihan multa.Tää hiustenlähtö on kamalaa, mä oon luullu sen johtuvan vaan imetyksen lopettamisesta muutama kuukausi sitten.
Tosin joinain päivinä tekee mieli ahmia hirveästi ruokaa mutta jo pienen annoksen jälkeen tulee ähky ja paha olo. Mutta välillä taas on niin heikko olo syömättömyydestä, mutta se kuvotus taas estää syömisen ja siinähän on sitten kierre valmiina.

Mä oon nyt alkanut popsiin vitamiinipillereitä, saa nähä auttaako ne hiustenlähtöön.

Mut joo tuo on tuttua, että olo on lopulta niin paha että se estää syömisen. Pakko vaan joskus syödä että pysyy hengissä ja tolpillaan. En mitään nautintoa saa syömisestä..

Mä oon nyt alkanut popsiin vitamiinipillereitä, saa nähä auttaako ne hiustenlähtöön.

Mut joo tuo on tuttua, että olo on lopulta niin paha että se estää syömisen. Pakko vaan joskus syödä että pysyy hengissä ja tolpillaan. En mitään nautintoa saa syömisestä..

Mäkin voisin kokeilla jotain vitamiineja. Tai jos edes sais elämän kiemurat selvitettyä, vois helpottaa kummasti jos ei henkisesti vois niin pahoin että se vaikuttaa fyysiseen oloonkin.

Hei olen 11v tyttö
Tuntuu et ruoka ei maistu
Saatan olla kaverilla 11-18 ja mulla ei ole nälkä vanhemmat pakottavat syömään jotain joka kerta kun syön (syön 2kertaa)
Otan pienen peruna ja pienen lihan kökkäreen ja salaattia (riipuen salaatista) .
Ja joka kerta kun on uutta outoa ruokaa alkaa oksettaa ei tartte ku haistaa paha haju niin alkaa oksettaa

Juur vasta eilen alko mulla en vaan voi syödä just joku juoma menee mut ruoka alkaa oksettaan ja mä tykkään ruuasta et kyl se vie vähän aika si maistu mut en ymmärrä miks ei enää oon normaali painonen 13 täyttävä tyttö mut kaikki ruuan haju ja yms alkaa kuvottaa

Mulla on sellanen ongelma, että oikea ruoka ei vaan millään mene alas. Mulle maistuu tyyliin vain sipsit, karkit ja näkkärit. Niitäkin vain tietyt määrät. Huomennakin olisin menossa kaverini luo synttäreille jossa saattaa olla vaikka mitä herkkuja mm Kakkua, pullaa, minipitsoja, suklaata, yms.. Ja olen muutenkin vasta 13v ja en saa edes suklaata alas. :cry: Ei ole myöskään kiva syödä sipsejä jos dippikään ei vaan mene. Eikai mulla vaan ole tarve mennä lääkäriin, koska en kaipaa nyt mitään uutta diagnoosia, kun niitä lääkärikäyntejä on mulla jo ihan tarpeeks... Saisinko jostain apua ilman, että tarvitsisi mennä lääkäriin, koska haluaisin nauttia edes mun lempiruuasta niinkuin ennenkin....:cry:

Mäkin voisin kokeilla jotain vitamiineja. Tai jos edes sais elämän kiemurat selvitettyä, vois helpottaa kummasti jos ei henkisesti vois niin pahoin että se vaikuttaa fyysiseen oloonkin.
Mut jos syynä etovaan oloon on se maissiöljy niissä, ei varmasti parane, kun se maissihan nykyään tuottaa koisamyrkkyä. Kuinka myrkyllinen maasta tulee, kun vuodesta toiseen kasvatetaan sitä. Mut voi olla, etä pelkkä leipäkin etoo:
"
"Fusarium-punahomeet ovat erityisen yleisiä peltohomeita Suomessa, kun taas Aspergillus- ja Penicillium – sukuihin kuuluvia homeita esiintyy meillä lähinnä varasto-olosuhteissa. Kaikkien näiden homelajien tuottamia mykotoksiineja on todettu suomalaisessa viljassa ja rehuissa." - Evira aikoi selvittää -

Ja tulokset ovat pidemmältäkin ajalta todella järkyttävät:

"Suomessa vuonna 2001-2002 kerätyistä viljanäytteistä, jopa 100 prosentista löytyi ENN:a ja 74 prosentista näytteistä puolestaan löytyi MON:ia (Jestoi,M., 2005). MON:n ja ENN:n yleisyydestä huolimatta ei kovinkaan montaa in vivo tutkimusta näiden kahden mykotoksiinin akuutin toksisuuden tai matalan, toistuvan annoksen terveysvaikutusten selvittämiseksi ole tehty." Ei ole uutta, jos katsoi fosfat i maten- ohjelman...

MON:in todettiin aiheuttavan akuuttia toksisuutta rotissa, LD 50 arvon ollessa samaa tasoa kuin kaikkein myrkyllisimmillä Fusarium mykotoksiineilla, T-2 ja HT-2:lla.Toksiset vaikutukset kohdistuivat patologisten tutkimusten mukaan pääasiassa sydänlihakseen. Massaspektrometristen virtsa-analyysien perusteella voitiin todeta että moniliformiini erittyy nopeasti virtsaan. Aineenvaihduntatuotteiden osalta tutkimukset ovat kesken. Pitkäaikaisvaikutuksia on tutkittu OECD:n ohjeistuksen mukaisesti subakuutilla toksisuuskokeella, jonka tuloksia ei ole vielä julkaistu . Enniatiini ei osoittautunut kovinkaan toksiseksi oraalia akuuttia toksisuutta tutkittaessa. In vitro tutkimusten ja geeniekspressiotutkimusten tuloksia ollaan parhaillaan käsittelemässä ja julkaisemassa vuoden 2014 aikana." -Evira-

Mulla on semmonen ongelma että kammoan syödä ruokaa kaikkea tekee mieli mutta kun nään mitä mietin korvaan sen lenkillä olen tällä viikolla syönyt sen verran kun muut normaalisti 2päivän aikana..

Ihan hirveetä mul on taas tää fiilis. Oon aina kärsiny syömiseen liittyvistä ongelmista, koska oon tosi nirso ja herkkä ruuan tekstuurille. Satunnaisesti kerran 2kk aikana tulee sellanen parin viikon ajan jakso kun pystyn syömään ilman mitään ongelmaa ja muulloin tuntuu että olis pala kurkussa/ruuan laittaminen suuhun tuntuu todella vaikealta, koska HALUAMATTANI tulee oksennusrefleksi. Samoin ruuan haju on inhottava. Mun paino menee kokoajan jojona 43-46 välillä ja valmentajaki odottaa jotain tuloksia. Lääkärissä mulle tehty kuvantamiset ja tutkimukset ja kaks vuotta sit lähetettiin syömishäiriöklinilalle josta ”potkittiin pihalle” 3kk jälkeen koska ”ei sulla mitään syömishäiriöö ole, ei voida auttaa”. No miksen sitte saa syötyä viikkoihin? Oon miettiny johtuuko mun ehkäsykapselista, mutta abortti takana enkä uskalla ottaa sitä pois.

Hei! Oon kohta 14v tyttö ja mulla alko 4 päivää sitten olla paha olo, ensin oksensin ja sen jälkeen on ollut ruokahaluuttomuutta ja heikko olo. Toissapäivänä tuntui kun sydän sykkisi navan alueella kovaa ja kivuliaasti. En saa oikeestaan mitään muuta suuhun kuin vettä ja maustamatonta jogurttia. Kylkienkin alle on sattunut. Olemme arvailleet että on vatsatautia mutta kukaan muu ei ole tätä tautia perheessämme saanut. Voiko olla jotain muuta?

Mitä vähemmän syöt, sitä vähemmän sun tekee mieli syödä. Koita nyt saada suuhusi edes jotain, esim. ateriankorvikejuomia, jos tuntuu ettei ruoka mene alas.

No hyi kamala. Sellasia mä en ainakaan todellakaan pystyisi, erityisesti kaikki maitoiset, paksut ja niljakkaat (esim.jogurtti) yököttää silleen että saa jo kakomaan.

Lähinnä kirpeät asiat kuten kirpeät hedelmät, hapokkaat marjat ja kirpeät karkit ja niiden lisäksi jotkut rapeat asiat kuten melkeen palaneeksi paahdettu leipä on sellasia varmoja, että niitä voi syödä aina eikä yökötä.

Melkeen kaikki muu on arpapeliä minä päivänä mikäkin yököttää. Viimeaikoina jopa oma super luotto mikroateria alkanu yököttää, en tie ovatko vaihtaneet reseptiä.

Ei johdu koronasta, hajuaisti on ihan tallella.

Yhteistyössä