Meillä nyt jo yli 2-vuotias sormiruokaillut tyttö. Pitkään mentiin vain sormiruoalla, mutta pituuskasvun hidastuttua saimme ohjeeksi syöttää soseita (söi kyllä soseita ja puuroa itse lusikalla alusta asti, jos aikuinen täytti lusikan ruoalla). Hölmö tuo ohje syöttämiseen ja hölmö kun yritin muutaman kuukauden (n. 8kk iässä), aiheutti vain harmaita hiuksia itselle. Pituuskasvun hidastuminen johtui muista syistä ja tyttö ei todellakaan suostunut syötettäväksi. Mummo sai syöttää leikin varjolla jossain vaiheessa. Itse olin siis lähinnä ylpeä siitä, että lapsi osasi ja halusi syödä itse ja kokeili (ja kokeilee edelleenkin) uusia ruokia, vaikka ennakkoluulottomaksi en häntä sanoisi. Vuoden iässä hän sai ensimmäistä kertaa haarukan käyttöönsä ja osasi käyttää sitä heti. Meillä siis toimi todella hienosti (hienomminkin, jos vaan äiti olisi luottanut itseensä enemmän) ja yhdessäolo oli mukavaa. Suosittelen kaikille lämpimästi!
Alkuperäinen syy sormiruokailla oli päästä ruokailussa helpommalla. En halunnut siis tehdä soseita vauvalle erikseen, vaan söimme aina samaa ruokaa (pienillä rajoitteilla tietysti) koko perheen kanssa (suolattomuus ja mausteettomuus eivät minua haittaa, ja tosiasiassa vauva piti vahvoista mauista heti kun vain antoi). Ja kaupan purkkiruokaa en sitten kuitenkaan antanut, kun en itse kyennyt niitä edes maistamaan..ei siis ole niitä vastaan mitään, mutta kun ajattelin, että jos en itse kykene, niin miten voin antaa vauvallenikaan..
Kaikenlaisia kausia kyllä tuli ja meni. Välillä maistui vain muutama ruoka-aine, välillä meni kaikki. Välillä lensi lusikat, välillä piti tarjota vain yksi ruoka kerrallaan, välillä monta. Epäusko jäyti varsinkin kun sukulaisilta tuli jatkuvaa palautetta.. Pitäisi vain aina jaksaa luottaa itseensä - ja lapseensa
Nyt toinen lapsi alkaa lähestyä kuuden kuukauden rajapyykkiä. Olemme toki jo antaneet hänen maistaa useampaakin ruokalajia (banaani, omena, avokado, kurkku, peruna, porkkana, mustikka, mustaviinimarja, pasta), mutta hänellä sorminäppäryys ei ole vielä sillä tasolla, että homma varsinaisesti toimisi kovin hyvin. Ja masuun asti on siis vasta päätynyt lähinnä hippusia, jotain kakassa näkynyt). D-vitamiinilusikka kuitenkin tuntuu maistuvan hyvin. Saa nähdä, miten tämän kanssa etenee. Jännää