Mitö mieltä tuparien lahjalistasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytöskulttuuri jatkaa murenemistaan, valitettavasti. En edelleenkään voi ymmärtä näitä "lahjalista-loukkaantujia". Iskeekö siinä joku kateus, vai mistä on oikeasti kysymys? Kun sehän on vain ja ainoastaan rationaalista kertoa, että millaisesta tykkää ja millaisesta ei. Itse olen heittänyt säkkikaupalla ei-sopivia kippoja, kuppeja ja jopa tauluja roskiin, koska ne eivät sovi meille. En ole diiva tai ylimielinen, mutta kyllä jokaisella pitää olla valta päättää siitä, että miltä se oma koti näyttää. Enkä ala varastoimaan mitään varastoimisen ilosta. Ei - kyllä ne roskiin lentävät, korrektin varastointiajan jälkeen.

Lahjalista ei ole vaatimuslista, miksi se pitää niin lukea? Jokainen saa vapaasti valita mitä edelleenkin tuo, tai tuoko yhtään mitään. Minä en loukkaannu yhtään siitä, vaikka vieraani tulisivat ilman lahjoja. Mutta ajatuksena toisen lahjan heittäminen roskiin tuntuu ikävältä.
Ajatuksena lahjan roskiin heittäminen tuntuu ikävältä, mutta niin tuntuu lahjan kerjääminenkin. Et voi vedota siihen, että on rationaalista kertoa mitä haluaa, jos kukaan ei ole sitä edes kysynyt. Suomalaisessa tapakulttuurissa arvokkaat lahjat ja ylipäätään lahjojen vieminen eivät kuulu tupaantuliaisiin. Häissä se on täysin yleistä, jolloin lahjalistakin on paikallaan.

Jos et halua niitä kynttiläkippoja, laita kutsuun ettet toivo lahjoja, läsnäolo on paras lahja. Simple. Täysin toinen asia on tietysti se, jos haluat kerjätä itsellesi mieluisia tavaroita, jolloin lahjalista tuparikutsun mukana on hyvä idea. Tapakulttuuriin tai käytöstapoihin sinun on turha vedota.

Olen ollut vuosien saatossa aika monissa tupareissa enkä ikinä ole kuullut tai nähnyt lahjalistaa tai edes lahjatoiveita tuparikutsussa. Itse olisin hyvin hämmentynyt moisesta. Tuparit ovat yleensä vapaamuotoinen illanvietto hyvien ystävien kanssa, jonka tarkoituksena on juhlimisen lisäksi esitellä uutta kotia. Itselläni on tapana viedä tupareihin pullo hyvää viiniä ja kukkia tai vaihtoehtoisesti jotain pientä josta tiedän kutsujan pitävän. Joskus, oikein hyvien ystävien kanssa, olemme keränneet kimpassa rahaa ja ostaneet jotain hieman kalliimpaa tai vaikka lahjakortin sisustusliikkeeseen.

Me varmaan käsitetään lahja eri tavalla Minna.O:n kanssa.

Minulle lahja on antajan päättämä ja hankkima yllätys, ei mikään listalta tilattu tavara. Jos lahja ei ole mieluinen, se ei sitten ole. Silloin on kohteliasta säilyttää sitä hetken ja antaa sitten eteenpäin, tai viedä kirpparille tai roskiin.

Lahjalistat on tosi uusi juttu, ei niitä ennen ollut olemassa. Mihinkään tapakulttuuriin on siis turha vedota, kun vanhoina hyvinä aikoina olisi pidetty todella törkeänä sitä, että sopivat lahjat määrittelee saaja mieltymystensä mukaan.

Enpä ole koskaan moisesta lahjalistasta tuparien yhteydessä kuullut. Jättäisin kyllä juhlat väliin.
Just eilen laittelin ihmisille kutsuja meidän kolmen viikon pästä oleviin tupareihin. Painotin vielä kutsussa että mitään ei tarvitse tuoda.
Ärsyttävää on myös se että ilmoittaudutaan tulevaksi mutta sitten ei kuitenkaan tulla. Ei vastata puhelimeen eikä anneta jälkeenpäinkään mitään selitystä poissaololle.

[QUOTE="vieras";27090520]Kyllä meillä on lasten synttäreille lahjalistat Stockmannilla. Sieltä sitten kaikki näkee mitkä lahjat on jo ostettu, niin ei tule kymmentä samaa lahjaa. Toimii varmaan tupareissa myös.[/QUOTE]

Miksei Tarjoustalo käy?

Jos et halua niitä kynttiläkippoja, laita kutsuun ettet toivo lahjoja, läsnäolo on paras lahja. Simple. Täysin toinen asia on tietysti se, jos haluat kerjätä itsellesi mieluisia tavaroita, jolloin lahjalista tuparikutsun mukana on hyvä idea. Tapakulttuuriin tai käytöstapoihin sinun on turha vedota.

Oli osa kulttuuria tai ei, mutta jokaisille juhlille vieraat tuntuvat jotain tuovan. Olen usein ilmoittanut, etten tarvitse lahjoja, vaan ainoastaan läsnäolo on toivottavaa. Ei auta, sitten sieltä kannetaan kynttilänjalkaa, lasisettiä tms. Ja ne hyvin harvoin istuvat meidän kotiimme. Kerran laitoin kutsuun saman viestin, eli en toivo lahjoja, mutta jos joku välttämättä haluaa, voi ohjata lahjansa WWF:n sivuille lahjoituksena. Ja tästäkös osa loukkaantui. Vieläkin saan vihjailuja siitä, miten "rikkaita me ollaan, kun lahjatkin ohjataan hyväntekeväisyyteen".

Eli kippoja ja kuppeja ei ole tarkoitus kerjätä, mutta jos niitä tuodaan, en halua niillä täyttää roskistani. Parempi olla tuomatta silloin mitään.

Oli osa kulttuuria tai ei, mutta jokaisille juhlille vieraat tuntuvat jotain tuovan. Olen usein ilmoittanut, etten tarvitse lahjoja, vaan ainoastaan läsnäolo on toivottavaa. Ei auta, sitten sieltä kannetaan kynttilänjalkaa, lasisettiä tms. Ja ne hyvin harvoin istuvat meidän kotiimme. Kerran laitoin kutsuun saman viestin, eli en toivo lahjoja, mutta jos joku välttämättä haluaa, voi ohjata lahjansa WWF:n sivuille lahjoituksena. Ja tästäkös osa loukkaantui. Vieläkin saan vihjailuja siitä, miten "rikkaita me ollaan, kun lahjatkin ohjataan hyväntekeväisyyteen".

Eli kippoja ja kuppeja ei ole tarkoitus kerjätä, mutta jos niitä tuodaan, en halua niillä täyttää roskistani. Parempi olla tuomatta silloin mitään.

Tiesitkö, että kiitollisuus on kaunis luonteenpiirre.
Ei lahjassa merkitse se, mitä se on, vaan se, että se yleensä tuodaan.

Mullakin on ollut lahjalista tupareissa.

Se sisälsi tosin "wc-paperipaketti, talouspaperirullapaketti, tiskiharja" yms. osastoa, eli vitosella olis vissiin saanut pari-kolmekin tuotetta tuotua :)

Mullakin on ollut lahjalista tupareissa.

Se sisälsi tosin "wc-paperipaketti, talouspaperirullapaketti, tiskiharja" yms. osastoa, eli vitosella olis vissiin saanut pari-kolmekin tuotetta tuotua :)

Tää olis hauska!

Ei se lahjalista niinkään ärsyttänyt aloitusviestissä, vaan sen taso. Tuparit eivät ole tilaisuus, johon toisin yli kympin maksavaa lahjaa missään tapauksessa.

Voisin ymmärtää jonkinlaista lahjalistaa tuparien kohdalla vain siinä tapauksessa jos on muuttamassa ensimmäiseen omaan kotiinsa. Eli tyyliin juustohöylä... Max. 20e hintaluokkaa.

Ap:n tuttavien tupareille voisin mennäkin, mutten veis mitään viinipulloa erikoisempaa. Jos loukkaantuu ni ei mun ongelma.

[QUOTE="vieras";27090715]Muistathan Minna tämän myös keväällä, ja jätät viemättä lapsetn hoitajalle/opettajalle lahjan. Kun niitä kippoja ja kuppeja ja kakkujakin tulee kerralla liikaa.[/QUOTE]

Lapsen opettaja on pariin kertaan kiitellyt, kun olen antanut lahjaksi pullon hyvää viiniä. "Kun aina yleensä saa jotain koriste-esineitä tai vastaavia, niin tämä tulee oikeasti käyttöön".

Ei ne opet absolutisteja yleensä ole, joten hyvä viini ajaa asiansa :) Ottakaan vapaasti vinkki käyttöön.

[QUOTE="vieras";27090654]Miksei Tarjoustalo käy?[/QUOTE]

Koska Stockalla voi tehdä sellaisen lahjalistan, mitä vieraat voivat katsella netistä tai tavaratalossa ja siihen päivittyy mitkä lahjat on jo ostettu. Tietääkseni Tarjoustalossa ei ole tällaista palvelua tai saattaa olla, mutta en tiedä missä meidän lähellä olis tarjoustalo.

Käytöskulttuuri jatkaa murenemistaan, valitettavasti. En edelleenkään voi ymmärtä näitä "lahjalista-loukkaantujia". Iskeekö siinä joku kateus, vai mistä on oikeasti kysymys? Kun sehän on vain ja ainoastaan rationaalista kertoa, että millaisesta tykkää ja millaisesta ei. Itse olen heittänyt säkkikaupalla ei-sopivia kippoja, kuppeja ja jopa tauluja roskiin, koska ne eivät sovi meille. En ole diiva tai ylimielinen, mutta kyllä jokaisella pitää olla valta päättää siitä, että miltä se oma koti näyttää. Enkä ala varastoimaan mitään varastoimisen ilosta. Ei - kyllä ne roskiin lentävät, korrektin varastointiajan jälkeen.

Lahjalista ei ole vaatimuslista, miksi se pitää niin lukea? Jokainen saa vapaasti valita mitä edelleenkin tuo, tai tuoko yhtään mitään. Minä en loukkaannu yhtään siitä, vaikka vieraani tulisivat ilman lahjoja. Mutta ajatuksena toisen lahjan heittäminen roskiin tuntuu ikävältä.

Toinen käytöskulttuuriin liittyvä asia on tuo, mistä nimim. vieras jo kirjoittikin. Eikö ihmiset ymmärrä enää tänä päivänä mitä VP tarkoittaa?! Juhliin PITÄÄ ilmoittautua etukäteen, ei pelkästään kohteliaisuudesta, vaan myös käytännön järjestelyjen takia.

Pidin syntymäpäiväjuhlat kesällä ja ystäväni jätti ilmoittautumatta FB:n kutsuun. Soitin oikein perään ja sanoinkin, että ei tässä minun tehtäväni olisi itseasiassa edes soitella ja kysyä - mutta kysyn nyt kuitenkin: oletteko tulossa, vai ette? Ystävä hyppi melkein seinille "ihan idioottia pitää kutsuissa jotain vp:tä" ja "ei me tiedetä lapsenvahdista vielä". Niin siis kutsu lähti 1,5kk ennen ajankohtaa. Ettekö OIKEASTI ole saaneet lapsenvahtia, vai ettekö ole edes yrittäneet? Ja jos sitä on yrittänyt aktiivisesti yli kuukauden, eikä viikkoa ennen vielä tiedä lapsenvahdista, niin millä todennäköisyydellä sen uskot löytäväsi? Etkö voi vain ilmoittaa esteestäsi?

"No jos me tullaan, niin tullaan sit ex tempore" ystävä selitti. Jaa, no jos minä ostan ruokaa ja viiniä liikaa (mm. teidän tuloa ajatellen) niin saanko lähettää laskun, jos teette oharit? "No ei se voi olla VAIN meistä kiinni" hän puolustautui. Ei se olekaan, mutta oletteko TE niin erikoisasemassa, että vain teillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta ja että muilla on? Eikö vieraat ole kaikki samassa asemassa?

Riitely jatkui siihen pisteeseen, että sanoin tälle "ystävälle" aika suorat sanat: VP:n laiminlyönti tulkitaan yleensä ei-kiitos ilmoitukseksi. Te ette ole tulossa näihin juhliin, kiitos hei.

Käytöskulttuurin rapistumisen näkee kyllä selkeästi kirjoituksestasi. Nimittäin sen, että ystäviä/kavereita pidetään vain rahapusseina ja ylimääräisenä vaivana. Ja käyttökelpoisen tavaran roskiin heittäminen on käytöskulttuurin pahinta rapistumista, kun kaiken maailman kierrätykset ja keräykset on keksitty. Mutta eihän nämä mulle kaikki se mitä minä haluan ja nyt heti sitä tajua!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kylläkyllä;27090853:
Käytöskulttuurin rapistumisen näkee kyllä selkeästi kirjoituksestasi. Nimittäin sen, että ystäviä/kavereita pidetään vain rahapusseina ja ylimääräisenä vaivana. Ja käyttökelpoisen tavaran roskiin heittäminen on käytöskulttuurin pahinta rapistumista, kun kaiken maailman kierrätykset ja keräykset on keksitty. Mutta eihän nämä mulle kaikki se mitä minä haluan ja nyt heti sitä tajua!!!

Nyt toivon hieman sisälukutaitoa. Luitko muita vastauksiana lainkaan? En todellakaan missään nimessä pidä ystäviäni rahapussina. En tarvi rahaa -> suutu nyt tästäkin. Ystävät ovat minulle tärkeitä ja juhlissa paras "lahja" on osallistuminen niihin. Ei sen päälle tarvita enää mitään lahjoja. MUTTA jos se on kuitenkin vieraan mielessä poltteena, eli pakko on jotain tuota, niin toivon että en joudu heittämään sitä roskikseen/kierratykseen tai antamaan siskon kissan kaimalle. Toivon että lahja olisi sitten sopiva, jolloin se voisi olla esille. Edelleen kuitenkin toistan, että mitään lahjoja en toivo. Lahjalista on vain ohjeellinen ja antaa kuvan siitä, mikä meille sopii kotiin.

Mun mielestä lahjalista on hyvä juttu häihin (ja ehkä yo-juhliin). Mutta oon kyllä sitä mieltä, että jos esim. hääpari on tehnyt lahjalistan, niin parin toivetta tulisi kunnioittaa ja ostaa jotain listalta eikä mitään muuta, vaikka kuinka haluisi antaa jonkun persoonallisen lahjan. Samoin kun silloin jos hääpari toivoo rahaa, niin annetaan rahaa, eikä muuta...
Tupareiden lahjalista menee kyllä hieman yli ymmärryksen! Tavallaan joo kiva, et sit saa mitä haluaa, mutta meillä on ainakin ollut tapana saada ja antaa esim. viinipullo, joku tuikkulyhty tai pannulaput....

Kaikilla ei ole lapsenvahteja. Meillä
on 3 alle 4-v lasta eikä isovanhempia kiinnosta/asuvat kaukana. Sisaruksia ei kiinnosta. En kehtaa toiselle lapsiperheelle tuosta omien lisäksi kolmea meidän pientä lasta. Ehkä toimisi jos vahditaisi vuorotellen myös heidän lapsiaan mutta kun kaikilla muilla on ne isovanhemmat tai sisarukset jotka tulee mielellään eli meidän apua ei tarvita...
Meidän paikkakunnalla ei ole MLL hoitajia mutta tksityinen hoitaja, alk 40 e per tunti. Eli 3 h tuparit maksaisi alkaen 120e. Lähtisitkö?? Lisäksi sitäkään kautta ei voi tietää minkälainen tyyppi siellä on hoitamassa.

Synnyttämässä oon ollut yksin eikä olla 4 vuoteen käyty missään miehen kanssa kahdestaan. En valita siitä, mutta ärsyttää että oletetaan että kaikilla on lapsenvahteja!

Toinen käytöskulttuuriin liittyvä asia on tuo, mistä nimim. vieras jo kirjoittikin. Eikö ihmiset ymmärrä enää tänä päivänä mitä VP tarkoittaa?! Juhliin PITÄÄ ilmoittautua etukäteen, ei pelkästään kohteliaisuudesta, vaan myös käytännön järjestelyjen takia.

Pidin syntymäpäiväjuhlat kesällä ja ystäväni jätti ilmoittautumatta FB:n kutsuun. Soitin oikein perään ja sanoinkin, että ei tässä minun tehtäväni olisi itseasiassa edes soitella ja kysyä - mutta kysyn nyt kuitenkin: oletteko tulossa, vai ette? Ystävä hyppi melkein seinille "ihan idioottia pitää kutsuissa jotain vp:tä" ja "ei me tiedetä lapsenvahdista vielä". Niin siis kutsu lähti 1,5kk ennen ajankohtaa. Ettekö OIKEASTI ole saaneet lapsenvahtia, vai ettekö ole edes yrittäneet? Ja jos sitä on yrittänyt aktiivisesti yli kuukauden, eikä viikkoa ennen vielä tiedä lapsenvahdista, niin millä todennäköisyydellä sen uskot löytäväsi? Etkö voi vain ilmoittaa esteestäsi?

"No jos me tullaan, niin tullaan sit ex tempore" ystävä selitti. Jaa, no jos minä ostan ruokaa ja viiniä liikaa (mm. teidän tuloa ajatellen) niin saanko lähettää laskun, jos teette oharit? "No ei se voi olla VAIN meistä kiinni" hän puolustautui. Ei se olekaan, mutta oletteko TE niin erikoisasemassa, että vain teillä ei ole ilmoitusvelvollisuutta ja että muilla on? Eikö vieraat ole kaikki samassa asemassa?

Riitely jatkui siihen pisteeseen, että sanoin tälle "ystävälle" aika suorat sanat: VP:n laiminlyönti tulkitaan yleensä ei-kiitos ilmoitukseksi. Te ette ole tulossa näihin juhliin, kiitos hei.

Onhan lasten synttäreillä ollut jo pitkään "muotia" pienet "kiitosjutut".
Menkääs vaikka Tiimariin ihmettelemään juhla-hyllyjen äärelle....siellä niitä on ihan valmiina ;-)

Eipä ollut kultaisella kasarilla ei.

Nyt toivon hieman sisälukutaitoa. Luitko muita vastauksiana lainkaan? En todellakaan missään nimessä pidä ystäviäni rahapussina. En tarvi rahaa -> suutu nyt tästäkin. Ystävät ovat minulle tärkeitä ja juhlissa paras "lahja" on osallistuminen niihin. Ei sen päälle tarvita enää mitään lahjoja. MUTTA jos se on kuitenkin vieraan mielessä poltteena, eli pakko on jotain tuota, niin toivon että en joudu heittämään sitä roskikseen/kierratykseen tai antamaan siskon kissan kaimalle. Toivon että lahja olisi sitten sopiva, jolloin se voisi olla esille. Edelleen kuitenkin toistan, että mitään lahjoja en toivo. Lahjalista on vain ohjeellinen ja antaa kuvan siitä, mikä meille sopii kotiin.

Hyvin selkeästi esitit tekstissäsi, että olit sanonut ystävällesi, että voitko lähettää laskun hänelle, jos eivät pääsekään tulemaan ja olet varannut ruokaa hänellekin asti. Tosiystävä!

[QUOTE="Vieras";27091050]Kaikilla ei ole lapsenvahteja. Meillä
on 3 alle 4-v lasta eikä isovanhempia kiinnosta/asuvat kaukana. Sisaruksia ei kiinnosta. En kehtaa toiselle lapsiperheelle tuosta omien lisäksi kolmea meidän pientä lasta. Ehkä toimisi jos vahditaisi vuorotellen myös heidän lapsiaan mutta kun kaikilla muilla on ne isovanhemmat tai sisarukset jotka tulee mielellään eli meidän apua ei tarvita...[/QUOTE]

Eikö silloin voi ilmoittaa esteestä? Eli ettei pääse juhliin?

No, meillä tilanne se että lasten kanssa tullaan jos tullaan. Ei oo lapsenvahteja. Lapset pk ssa ja usein kipeenä varsinkin syksyisin. Jos lapset kipeenä ei varsinkaan silloin jätettäis vieraan hoidettavaksi. Eli vastaan aina mitta sanon tulevani sillä varauksella että lapset on terveinä. Ovat n 50 pros todennäköisyydellä terveitä tuolloin. Siksi en halua ostaa jotain 50 e design kuppia jos ei päästäkään niin se jää
aivan tyhjän pantiksi. Jos heille kelpais 10 e suklaa, sen vous viedä sit jollekin toiselle jos tuonne ei päästä.

En jätä epäkohteluaisuuttani menemättä.

Onko isäntäpari ja naimisissa? Tuli mieleen että elleivät ole, olisivatko esim. voineet käydä yhteistä lainanottoa varten salaa maistraatissa ja juhlistaisivat sitä samalla? Se olisi melkein ainoa järkeenkäypä selitys lahjalistalle, muuten kuulostaa tosi oudolta.

Yhteistyössä