Onko tämä paljon lainaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velkainenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tottakai ymmärrän, että taloustilanne on kiristynyt. Sen myötä sekä mies että minä ollaan jääty työttömäksi ihan useean otteeseen tässä vuoden 2007 jälkeen.

Mutta "mamma" huomaa varmaan senkin, että ollaan säästetty 9000 euroa. Ja tuhlattu se remonttiin ja autoon. Nyt ei ole säästöjä, kun pankki ei voinut myöntää täyttä remonttilainaa (20 000 e) vaan jouduttiin säästöistä maksaa osa remontista.

Nyt ei varmaan säästöön kamalasti jää kolmeen vuoteen. Sen tietää kyllä täälläkin päässä hän.

Meillä kyllä kulut pienenee hoitomaksun verran. -260 e/kk. Saadaan toki lapsilisä +100 e. Lisäksi kunta maksaa kodinhoidon hoitolisää täällä +100 e/kk. Ja kai sitä toisestakin kotona hoidettavasta lapsesta taisi saada jotain 60 e/kk. :)

En ole huolissani äitiyslomani ajalta, mutta kun vanhempainvapaa loppuu ja alkaa kodinhoidontuet juosta, niin kyllä vähän ehkä vyö kiristyy. Tai sitten ei.

v. 2008 äitiysrahani oli n. 700 e/kk. Miinus verot.

Kuten jo kirjoitin edellä, meillä oli yli 4 vuotta sitten velkaa yli 30 000 euroa enemmän. Lyhennettiin isompaa talolainaa. Meillä meni kaikkiin lainanhoitokuluihin yhteensä 1280 e/kk. Ja näin on menty viimeiset 4 vuotta. Välillä työttömänä, välillä töissä. Säästöön on jäänyt yhteensä 9 000 euroa neljän vuoden ajalta. Kaikki tosin meni, kun joutui pakosti remontoida.

Nyt menee kaikkin lainoihin yhteensä 1090 e/kk. Talolainaan ja ylimääräisiin lainoihin. Tulot pienenevät kylläkin aika paljon, ja nyt ei tosin jää mitään säästöön, kuten aiemmin töissä ollessa. Mutta se on kolme vuotta se.

Olen jo 33-vuotias. Ei toista lasta voinut odottaa kovin kauan pidempään.

Onko jonkun mielestä raha este tehdä lapsia? Pitääkö olla ne ykkösvermeet ja täytyykö 3-vuotiaana alkaa harrastamaan laskuvarjohyppelyä tai muuta?

Anteeks nyt vain. Ollaan velkaantuneita ja siten ehkä vaikutetaan ulospäin köyhiltä. Vanha talo, vanha(t) autot pihalla. Lapsella on ulkovaatteet ja kengät aina uudet ja pyöräänkin investoitiin. Ja on tosi onnellinen ja tasapainoinen tyttö.

Itselläni on tällä hetkellä vaatteet päällä vuosikertaa 2009. Keski-ikä omalle vaatekaapille on n. 10 vuotta. Ihan hyvin toimii vielä. N. joka toinen kuukausi on varaa henkkamaukasta ostaa jotain. Miehen vaatteet voi olla vielä vähän vanhempia.

Tissillä ollessa lapseen kuluu ainoastaan vaippojen verran, muistan kyllä, 1000 euroa vuodessa. On joskus laskettu.

Nojoo, ihan miten vaan. Kukin tyylillään. Ei mikään pankki tuohon tilanteeseen enää lisää lainaa myöntäisi, ihan hullua edes pyytää (siis sitä remonttilainaa)
Jatkossahan teidän pitää nyt säästää ennenkuin saatte esim. auton huollettua, lasten lääkärimaksut maksettua (toivotaan ettei sairastu) synttärilahjat, joululahjat... Et kyllä kannattaa nyt heti alkaa kiristää sitä vyötä että on edes vähän säästössä kun vanh.vapaa alkaa. Ja sitten heti töihin kun vauava on 9-10kk...

miksi esim. remontit on pitänyt tehdä heti. me ostettiin v.68 talo, josta vain osa remontoitu. Ei kiirettä remontoida, vaikka tulot tuplasti sen mitä teillä. melkein kolme kertaa suuremmat. Ei tule mielenkään saada kaikkea heti ja lainaa ei remontteihin oteta, koska se on mielestämme ihan turhaa. Remontoida voi hissukseen aina kun rahaa ja aikaa on.

Ei se pankki ole teille vittuillut vaan heillä on luultavasti lainan luottoperusteet kiristynyt. Maailman taloustilanne oli tammikuussa 2012 ihan eri kun 2007 - sen varmaan huomaa jokainen joka uutisia seuraa aktiivisesti.

Just tätä olin tulossa kirjoittamaan. 2007 on ollut ihan eri tilanne kuin nyt, pankit ei voi myöntää lainoja enää niin heppoisasti! Eli siitä johtuu että pankki on vaatinut niitä vakuuksia teiltä eikä ole antanut koko summaa mitä olette pyytäneet.

Totta, että teillä helpottaa tilanne parin vuoden päästä, mutta sitä ennen tulee se tilanne että tulot pienenee ja silloinkin on pärjättävä. Minusta on ihan hyvä että pankki vähän toppuuttelee lainojen suhteen (vaikka olen kyllä sitä mieltä että ette te kuitenkaan ylivelkaantuneita vielä ole! ei vaan enää yhtään enempää lainaa tuohon niin pärjäätte kyllä.. kunhan korot ei nouse)

Mistä te voitte tietää mitkä on tiedän asumis yms kulut? Hullu tilanne oli pankissa kun kävin junailemassa meidän finanssit toiseen järjestykseen, pankkivirkailija pyysi erittelyä meidän kaikista kuluista?! Mitä hemmettiä, mistä ne olisin voinut tietää? Vieläpä ulkoa luetella!
Laskut on e-laskuina tai suoraveloituksessa joitakin satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta, kaupan kassalla maksetaan se mikä pyydetään, autokulut maksetaan samoin silloin kun on maksun aika jne jne pankki ottaa omansa joka kuukausi. Reissussa käydään kun on aikaa ja rahaa, välillä maksaa enemmän, joskus vähemmän. Uskomaton muija oli!

pankki on ihan oikeassa. olette ylivelkaantuneita ja tokihan pankki on ihan hermona, vaikka itse ette olekaan. Meitä ei ole koskaan kohdeltu pankissa huonosti, mutta ei olla kyllä velkaa holtittomasti otettukaan.

Oikeasti, voiko joku väittää, että ei voi elää, jos kiinteiden kulujen (lainat + laskut= miehen palkka) jälkeen jää ruokaan, vaatteisiin ja bensaan vielä rahaa n. 800 e/kk, että raha ei riitä? Jos perheessä on kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä. Yksi, joka ei syö mitään vajaaseen puoleen vuoteen (muuten kuin rintamaitoa), käyttää isosiskon vaatteita 2-vuotiaaksi ainakin, vetää ruokalusikallisen päivässä ruokaa 4 kk eteenpäin, voi pakastaa sörsselit yms ja kiinteää alkaa syömään kunnolla vasta n. 7-8 kk:n iässä (lautasellisen päivässä! + maidot) ja ainoa kuluerä, mikä nro 2 menee on vaipat, jotka kustantaa 1000 e/vuodessa.

Kun jään kotiin, olen luultavasti liiton rahoilla. Etsin työpaikkaa, mutta kyllä nekin hyvin riittää. Tai on ainakin aikaisemmin riittäneet. Kun kuluja oli 400 e/kuussa enemmän.

Mihin TE saatte rahat menemään?

Remontit jouduttiin tehdä heti. Talosta paljastui rakennusvirhe vasta viime tammikuussa ja kylppäri oli kosteusvaurioinen. -70 luvulla rakennettu talo.

Siinä mielessä uusi talo olisi ollut parempi vaihtoehto, niin ei olis 10 vuoteen tarvinnut tehdä mitään. Toki, ei oltais uutta taloa voitu ostaakaan.

Paljonko sun tulot tulee vanhempainvapaalla olemaan? Entäs hoitovapaa, miten sillon selviätte? Kahdesta lapsesta on enemmän kuluja kuin yhdestä, vaikka vaatteita teillä oiskin kuopukselle säästössä.
Mun mielestä teillä on tuloihin nähden paljon velkaa, jo nykytilanteessa ilman hoitovapaa-aikaa.

Kannattaisko jo lopettaa tuo itsellensä valehtelu?
Olette ylivelkaantuneita ettekä osaa hoitaa raha-asioitanne, tuskin tuota matikkaa ja logiikkaa käyttäen opittekaan. Lisäksi tienaatte niin vähän että velkataakkanne käy pikku hiljaa ylivoimaiseksi koska tod.näk. suunnitelmanne kusee viimeistään siinä vaiheessa kun vanhan huonokuntoisen talonne katosta tulee vesi siään ja samaan aikaan sokkeli pettää koska salaojat ja vesieristeet puuttuvat.
Ei auta vaikka miten selität tällä palstalla, kusessa olette. Myykää talo, menkää vuokralle ja maksakaa itsenne kuiville.

[QUOTE="vieras";27100238]Kusessa ootte! Millä selviätte sun äitiysloman ajan, kun ei miehen palkka mikään iso ole?

Lainakulut kk:ssa 1090 ja miehen tulot n. 2000€. No on sitten vielä lapsilisät ja äippäraha, mutta aika pirun niukasti joudutte elämään![/QUOTE]

Minun tulot käteen 1000, miehen tulot 1500-1800 ja lainakuluihin menee meillä 930 euroa + omakotitalon kustannukset eikä me kyllä kusessa olla eikä eletä pirun niukasti eikä niukasti ollenkaan :D

Minkälainen teidän laina on? Nouseeko maksuerä koron noustessa vai piteneekö laina-aika? Nyt on korot tosi matalalla mutta muutaman vuoden päästä on luultavasti jo täysin eri tilanne..

Me tienataan n 150te/v yhteensä ja eletään oikein kivasti. Talosta ja muista omistuksista on jonkin verran velkaa mutta silti rahat riittää hyvin harrastuksiin, matkusteluun ja kaikkeen muuhun mukavaan. Kaiken kukkuraksi ollaan oltu onnellisia ja terveitä aina, myös aikana kun tienestit oli tosi vaatimattomia, jotain 2-3te/kk.

[QUOTE="Vieras";27100907]Kannattaisko jo lopettaa tuo itsellensä valehtelu?
Olette ylivelkaantuneita ettekä osaa hoitaa raha-asioitanne, tuskin tuota matikkaa ja logiikkaa käyttäen opittekaan. Lisäksi tienaatte niin vähän että velkataakkanne käy pikku hiljaa ylivoimaiseksi koska tod.näk. suunnitelmanne kusee viimeistään siinä vaiheessa kun vanhan huonokuntoisen talonne katosta tulee vesi siään ja samaan aikaan sokkeli pettää koska salaojat ja vesieristeet puuttuvat.
Ei auta vaikka miten selität tällä palstalla, kusessa olette. Myykää talo, menkää vuokralle ja maksakaa itsenne kuiville.[/QUOTE]

Tämän kirjoittaja ei ole ehkä lukenut ketjua kokonaisuudessaan; talon kattohan oli vast'ikään tehty ja salaojat myös. Tuossa tilanteessa vuokralle muuttaminen olisi ihan sulaa hulluutta. Vaikka tiukkaa tuleekin olemaan ja mitään suurempaa ylläripylläriä talous ei tule kestämään (sormet ja varpaat ristiin, että tuollaisia ei tule), niin laina kuitenkin lyhenee joka kuukausi. Kannattaa muistaa, että vuokralla asuminen on kuitenkin aina se kaikkein kallein vaihtoehto, johon kannattaa turvautua vasta aivan viimeisenä keinona (kun talo on pakkomyytävä tms.) ja silloinkin mahdollisimman edullinen kaksio tms.

Isämies: Juu näin minäkin ajattelin.

Mun mielestä meidän talo ei ollut kallis. 149 000 euroa siitä pyydettiin ja 133 000 euroa maksettiin. Kylppäri olis pitänyt uusia jo aikoja sitten, nyt siihen oli tullut kosteusvaurio. Uuteenkin taloon tulee joskus tehdä kylppäriremontti. Elinikä kylpyhuoneelle on n. 20-30 vuotta, meidän kylppäri oli ainakin sen 30 vuotta. Pistettiin täysin matalaksi ja nyt on uusi.

Ettekö te seuraa asuntoilmoituksia? Tuossa meistä vähän matkan päässä on myytävänä talo, jota pidän kalliina. -70 luvulla rakennettu, pelkkää pintaremonttia tehty ja pyyntihinta 189 000 e.

Meillä on uusittu katot, ikkunat, salaojat, seinät (puoli taloa), käyttövesiputket, ulko-ovet, piha, kodinkoneet, pintaremontti tehty (puoli taloa), kylpyhuone, enkä edes kaikkea muista... rahaa on palanut, mutta omaan tahtiin. Uusi talo maksaa heti kerralla sen koko summan. Siihen ei ollut varaa. Ikävä kyllä.

Sitten, kun ylimääräisistä veloista on päästy, meinataan uudistaa talolaina ja remontoida loput puoli taloa, eli vessa, eteinen, keittiö ja olohuone. Siihen menee varmasti 25 000, kun pitää laittaa takkakin.

Sitten se olis siinä. Lähes.

Ollaan asuttu tässä talossa 5 vuotta. Yhtään ainoaa uutta huonekalua ei olla ostettu eikä mihinkään ylimääräiseen investoitu. Tällä hetkellä meillä kaikuu remontoimattomissa huoneissa, mutta onpa vähemmän siivottavaa.

Oma talo on oma talo, vuokralla asuminen on vuokralla asumista. Mistähän joku perhe löytää vuokrakämpän 4:lle hengelle 660 e/kk? Siis omakotitalon tmv? Varmasti löytyy, mutta se raha ei tule itselle vaan menee muille.

Lukekaa nyt edes koko ketju ennen kuin vastailette mihinkään...

Olette siis maksaneet talolainaa 5 vuoden aikana vain noin 15 000e ja otitte remppalainaa lisää, joten velkaa on taas lähes 150 000 e. Eli 10x se määrä, jonka saitte 5 vuodessa maksettua. Sen reilun 40v aikana joka teillä menee velan maksuun, tevitsette vielä monta remppaa. Eli pankki halusi lisä vakuuksia, koska ei juurikaan ole saanut teidän velkaa takaisin itselleen..

Olette siis maksaneet talolainaa 5 vuoden aikana vain noin 15 000e ja otitte remppalainaa lisää, joten velkaa on taas lähes 150 000 e. Eli 10x se määrä, jonka saitte 5 vuodessa maksettua. Sen reilun 40v aikana joka teillä menee velan maksuun, tevitsette vielä monta remppaa. Eli pankki halusi lisä vakuuksia, koska ei juurikaan ole saanut teidän velkaa takaisin itselleen..

Heh, voihan tuon noinkin laskea, jos jättää huomioimatta mm. sellaisen seikan kuin inflaation. :) Toki olen samaa mieltä, että eihän tuo tilanne ihan helppo ole, mutta ei minun mielestäni mitenkään mahdotonkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27101443:
Heh, voihan tuon noinkin laskea, jos jättää huomioimatta mm. sellaisen seikan kuin inflaation. :) Toki olen samaa mieltä, että eihän tuo tilanne ihan helppo ole, mutta ei minun mielestäni mitenkään mahdotonkaan.

Se inflaatiokin on ihan totta, mutta laina silti lyhentynyt todella vähän, siksi pankki onn epäileväinen.

Meillä asuntolainaa nyt n. 165 000€ (200 000€ asunto aikoinaan arvoltaan), mulla opintolainaa n. 5000€ (n.800€/vuosi menee tähän, n. 2018 asti) ja viime viikolla otettiin remonttia varten 5000€ laina 4 vuoden maksuajalla (100€/kk lyhennykset nyk. koroilla). Miehen opintolainalyhennykset loppuu tänä vuonna, mutta vielä loppuvuodeksi n. 600€ maksettavaa. Lisäksi 2500€ luottolasku, joka tarkoitus lyhentää pois jouluun mennessä. Itse olen ollut v. 2010 alkaen äitiys- ja vanhempainvapailla, kotihoidontuella, työttömänä ja osa-aikatyössä. Yksi taapero on ja toinen lapsi syntymässä ensi viikolla eli kotona olen vielä vuoteen 2014. Miehen tulot nettona n. 2500€/kk, itse saan n. 1000€ + lapsilisät toukokuulle 2013 asti. Sitten vain kotihoidontuen ja lapsilisät. Säästötilille menee nyt vain 100€/kk ja sijoituksiin (säästöön) 50€/kk. Eli lainalyhennykset meillä n. 1300€/kk ja säästöön 150€/kk. Nopeasti arvioiden reilu 1500€/kk jää vielä muita laskuja ja elämistä varten juuri nyt tämän hetkisillä tuloilla. Noista vielä sen luottolaskun lyhennys pois... Ainiin lainoillamme ei takaajia tms. ole ja ihan duunareita ollaan, omaisuutta tms. ei ollut silloin kun ensimmäinen asuntolaina otettiin.

Helposti saatiin tuo uusin remppalaina, eikä lyhennykset ym. tee tässäkään tilanteessa tiukkaa. Mielestäni AP ei kuulosta ylivelkaantuneelta, toki tiukkaa voi tehdä välillä, mutta asioita kannattaa katsoa pidemmän aikavälin tähtäimellä (jos pystyy). Järkevintä jatkaa sitä oman asunnon maksamista... Hyvin olette saaneet lainoja makseltua! Meillä ainakin ihan ok kohtelua pankin taholta, vaikka omastakin mielestä nuo omat lainat isoilta kuulostaa... Eikä mulla ole missään vaiheessa ollut edes vakkarityöpaikkaa, eikä siis ole nytkään :D

Meillä 180000 lainaa, talon arvo ainakin vastaa sitä, en osaa sanoa oikeaa arvoa. Ei kuitenkaan 200t. Tai voi ollakin.... No sit miuta lainaa 10000. Muuta omaisuutta noin 60000.

Tulot nettona 3700, lainaan noin 1000. 2+2. Toinen hoitoalalla (varma työ), toinen yrittäjä (useampia vuosia kyllä jo, mutta yrittäjyys on....)

Yhteistyössä