Imettämättömyys on hirvittävän yleistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"argh"

Vieras
Minun suvussa kukaan ei ole imettänyt kovinkaan pitkään. Äitikin toitotti minulle esikoista odottaessani, että "Ei sulta kumminkaan maitoa tule, en miekään imettäny sinua kun kuukauden".
Sama muun suvun naisilla, kaikki hepuloivat ja kommentoivat, että "Imetys tuskin onnistuu, imetys tuskin onnistuu, kun ei muiltakaan maitoa tullut".

Vitut välitin muitten kommenteista ja imetin esikoista 4kk. ja kuopusta peräti 1,5 v.
Että se siitä "Ei sulta kumminkaan maitoa tule"-teoriasta. :kieh:

Paljon jouduin tekemään töitä maidontulon eteen, mutta silti kuopus oli täysimetyksellä 6kk.

Ehkä se imettämättömyys on sitten pelkkää mukavuudenhalua. Toki se sattuu, kun rinnat eivät ole vielä tottuneet yms yms. Mulla kesti yli kuukauden, että nännit turtuivat siihen, mutta taistelin, taistelin ja taistelin ja sain imetyksen onnistumaan.

Nuoremman kohdalta äiti rupesi jo puolen vuoden jälkeen hämmästellen kyselemään, että "VIELÄKÖ sie tosiaan imetät?! :O "" Ja sitten "Joko sinun olis aika lopettaa se imetys?".
Agh!

Ja en halua kirkasta kruunua päähän, kunhan vaan ärsyttää tuo asenne imetystä kohtaan. :(

[QUOTE="allukka";27147246]Ja oman sukusi naisten puheiden perusteella yleistät tuon koskemaan kaikkia?[/QUOTE]

Väitinkö niin?
Ainoastaan otsikossa mainitsin, että imettämättömyys on hirvittävän yleistä, mikä on täys fakta!

Meillä se meni niin pahasti jaksamisen päälle, että päätin olevan turvallisempaa siirtyä korvikkeisiin 4kk kohdalla. Imetys oli yhtä helvettiä ja päätin itku kurkussa että nyt saa riittää, en jaksa enää.

Mikään "ei huvita ku helpompaa antaa korviketta"-asenne ei ollut kyseessä. Kaikkeni tein ja harmittaa edelleen ettei mennyt pidemmälle imetys.

4kk taistelua ottaa niin henkisesti koville, että joskus on vaan parempi luovuttaa.
Toivon todella että seuraavan kohdalla joku kuukauden taistelu riittäisi. Olisinpa niin onnekas! : /

Aijjaa, meidän suvussa on toisinpäin. "kai sä imetät" ja "kyllä nyt kannattaa imettää koska plaaplaaplaa"

Henk.koht. olen sitä mieltä että imetykseni ei kuulu muille.

Hyvän tappeluketjun saat tästä aikaiseksi jo otsikon perusteella. Mä en tajua miten jotkut JAKSAAAAA vääntää tätä asiaa ja haastaa riitaa vuodesta toiseen.

Hohhoijaa ja hyvää päivää.

[QUOTE="allukka";27147256]Hyvän tappeluketjun saat tästä aikaiseksi jo otsikon perusteella. Mä en tajua miten jotkut JAKSAAAAA vääntää tätä asiaa ja haastaa riitaa vuodesta toiseen.

Hohhoijaa ja hyvää päivää.[/QUOTE]
Tällä palstalla käykin vuodesta toiseen samat hahmot pyörimässä ja tappelemassa?!

Suomessa vain 1%(!) täysimettää lastaan vielä 6kk ikäisenä mikä on suositus (SUOMEN IMETYSTILANNE) kun esim. Ruotsissa sama luku on 15%.
Tämä johtuu suurimmaksi osaksi juuri asenteista, kun jokapaikassa hoetaan että "miksi se ei syö pulloa?", "kyllä kannatas pullolle opettaa", "kyllä 3kk ikäisen pitää jo lisäruokaa syödä", " ei sun maito riitä, kun vauva syö niin usein", "et sä kyllä voi täälä imettää, anna pullosta" jne. jne. niin herkästi se esikoisen äiti sitten ajattelee että se korvike antaa sen autuuden ja onnen ja ei tarvi enää kuunnella noita mutinoita..

• Tykkää
Reactions: No'One
Se on niiiiiiin oma valinta ja asia. Mä oon itse kahta imettänyt pitkään koska se oli helppoa, mutta loistavaa että nykyään on tarjolla jos jonkinlaisia korvikkeita jos ei homma suju tai ei halua imettää.

Suomessa vain 1%(!) täysimettää lastaan vielä 6kk ikäisenä mikä on suositus (SUOMEN IMETYSTILANNE) kun esim. Ruotsissa sama luku on 15%.
Tämä johtuu suurimmaksi osaksi juuri asenteista, kun jokapaikassa hoetaan että "miksi se ei syö pulloa?", "kyllä kannatas pullolle opettaa", "kyllä 3kk ikäisen pitää jo lisäruokaa syödä", " ei sun maito riitä, kun vauva syö niin usein", "et sä kyllä voi täälä imettää, anna pullosta" jne. jne. niin herkästi se esikoisen äiti sitten ajattelee että se korvike antaa sen autuuden ja onnen ja ei tarvi enää kuunnella noita mutinoita..

Yleensä aloitetaan noin 4kk iässä kiinteät, siksi. Joidenkin tutkimusten mukaan lapset jotka aloittavat kiinteiden maistelun 4-5kk ovat älykkäämpiä ja terveempiä. Jossain oli mm keliakiasta, että viljaa piti olla syönyt ennen 6kk jotta riski pienenisi.

Sensijaan pelkkää rintamaitoa ja vettä jos nyt kamala helle juomaksi 6kk asti on loistavaa. Mikäköhän on tämä prosentti?

Imetys onnistuu minun mielestäni aina,jos lähtökohda on hyvät eli vauvan saa heti rinnalle ja vauva on terve! ja äiti myös. Imetyksen ei missään vaiheessa kuulu olla mitään taistelua,jos imuote yms asiat on kunnossa. En millään lailla arvosta äitejä,jotka mainostavat taistelleensa imetyksen kanssa viikkotolkulla oman jaksamisen ollessa rajoilla. Enemmän arvostan äitejä,jotka yritettyään tovin osaavat ajatella myös itseään. Eli jos ei imetys syystä tai toisesta onnistu niin sitten siirrytään antamaan korviketta.

[QUOTE="allukka";27147302]No kyllä niitä täällä näkyy. Samat tappelunaiheet kiertää tasaisesti. Esitetään oma mielipide + mututieto-/-tuntuma faktana ja syyllistetään muita kiillottaen samalla omaa sädekehää. Tää sun aloitus on tasan samaa kastia.[/QUOTE]

Sinun viesteissä on paljon negatiivisempi ja syyllistävämpi sävy kuin minun teksteissä. :)

noh, väliin mahtuu myös se osaimetys. ei se täysimetys ole mikään autaaksitekevä asia.

Yleensä aloitetaan noin 4kk iässä kiinteät, siksi. Joidenkin tutkimusten mukaan lapset jotka aloittavat kiinteiden maistelun 4-5kk ovat älykkäämpiä ja terveempiä. Jossain oli mm keliakiasta, että viljaa piti olla syönyt ennen 6kk jotta riski pienenisi.

Sensijaan pelkkää rintamaitoa ja vettä jos nyt kamala helle juomaksi 6kk asti on loistavaa. Mikäköhän on tämä prosentti?

Miten keliakiariski voi pienentyä, mitä pienempänä viljaa maistelee? Keliakia kulkee geeneissä vahvasti perinnöllisenä ja se puhkeaa sitten kun puhkeaa, oli syönyt viljaa pari kuukautta aikaisemmin eli ei.

Yhteistyössä