Päiväkoti vs. MINÄ! Me TAAS valvotaan varmaan tonne 12 asti lapsen kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä en jaksa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä en jaksa..

Vieras
Mikä siinä on kun puhe ei pk hoitajille mene perille?!
Kertokaa nyt hyvänen aika puolueeton näkökulma...
Meillä tyttö nyt 3v. Olen sanonu päiväkotiin monesti ettei anneta nukkua päiväunia, koska viimeksi perjantaina tyttö oli nukkunu 30min uunet pkssa ja valvoi klo 23.30 illalla/yöllä. Itse olen ihan tillin tallin tuohon aikaan kun joka aamu kuudelta herään. No tuo tuntuu vielä kohtuulliselta.
Tänään hoitaja sanoi että tyttö oli niin väsynyt että oli pakko antaa nukkua 2tuntia ja että tuon ikäinen vielä tarvitsee moiset päiväunet. No nyt ei todellakaan ole väsyny ja kokemuksesta tiedän ettei nukahda ennen puoltayötä. Viimeks mentiin kymmeneltä sänkyyn, tultiin välillä pois ja yritettiin uudestaan. Iltoihin vaan laps saa kauheesti virtaa jos nukkuu es sen 30min päiväkodissa. Kotihoidossa laps ei ollut nukkunut päiväunia enää vuoteen ja pärjättiin hyvin. Mutta nyt tuntuu kohtuuttomalta valvoa taas puolille öin kun itse tähän aikaan jo olisin valmis nukkumaan..

Monet tuon ikäiset todella tarvitsee päikkärit. Ja totuus on se, että päikkärissä ainakinn rauhoitutaan. Niin ja monille aikuisile kun valehdellaan, että lapsi ei nukkunut, niin hyvin rauhoittuu illalla, olisiko vanhempien fiiliksillä vaikutusta..

• Tykkää
Reactions: as if
mitä sitten pitäisi tehdä? lapsi on väsynyt, lepohetki on kaikilla ja lapsi nukahtaa varmasti jos on noin väsynyt, että 2h nukkuu. Pitääkö hoitajien pitää väkisin hereillä vai yksi hoitaja irrotetaan olemaan lapsesi kanssa eri paikassa? kohta kaikki vanhemmat haluaa eri asioita lapsilleen. Yksi haluaa, että nukutaan klo. 12, yksi että lapsi ei nuku, yksi haluaa, että nukkuu, yksi haluaa välipalan kahdelta, yksi haluaa välipalan yhdeltä jne jne. eihän tuosta mitään tule!

Voitteko tehdä hoitopäivän jälkeen lapsen kanssa jotain fyysisesti rasittavaa hommaa, kuten esim. viedä puistoon riehumaan tmv, että kuluttaa energiaa ja väsähtää? Vaikeaa se kyllä on estää väsynyttä lasta nukkumasta. Eihän ketään voi väkisin nukuttaa, uskon kyllä, että pk:ssa lapsi todella on niin väsynyt, ettei nukkumista voi estää. Tokikaan ei tarvisi tuntikausia antaa nukkua mutta mutta...

Vaihda hoitomuotoa. Päiväkodissa on päiväkodin säännöt, ja jos säännöt sanoo että kaikki lepäävät (päivälepo ON tärkeää) & lapsi lepohetken aikana nukahtaa, niin...

[QUOTE="vieras";27209364]Päiväkodin päivät on kotipäiviä rankempia.
Ja siellä se meno olisi kyllä yhtä pyllyä, jos jokatoinen lapsi valvoo ja jokatoinen nukkuu.

Lisäksi, jos lapsesi ei tarvitse päiväunia, ei se nukahtaisi. Simppeliä, vai mitä.[/QUOTE]

Joo, mutta kuuluuko lapsen valvoa kahteentoista asti yöllä???

Lapsellasi on väärä rytmi. Rytmiä pitäisi saada siirretyä niin että aikaisemmin nukkumaan, aikaisempi herätys, päiväunet. Totta kait hän on nyt väsynyt päiväkodissa kun kukkuu puolille öin. Lasten kanssa pitäisi pyrkiä siihen että he itse heräävät aamuisin ilman herätystä. Silloin he ovat tarpeeksi nukkuneet ja päivä voi alkaa :)

Päiväkoti on raskaampi ympäristö lapselle, kuin koti. Siksi saattaa tarvita siellä päikkärit, vaikka kotona ei tarvii. Entä, jos ulkoilette ja liikutte reippaasti vielä illalla n. tunnin ajan, jonka jälkeen kotiin rauhoittumaan, iltapesut ja iltapalat. Tulisi ehkä uni helpommin illallakin. Ja sitten, kun menette sänkyyn, niin et päästäisi enää pois sieltä.

Miksi heräät kuudelta, jos lähdette ysiltä? Miksei lapsi herää aikaisemmin?
Rytmithän on ihan pepullaan. Seiskalta ylös niin uni tulee sekä päivin että illoin.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209341:
Mikä siinä on kun puhe ei pk hoitajille mene perille?!
Kertokaa nyt hyvänen aika puolueeton näkökulma...
Meillä tyttö nyt 3v. Olen sanonu päiväkotiin monesti ettei anneta nukkua päiväunia, koska viimeksi perjantaina tyttö oli nukkunu 30min uunet pkssa ja valvoi klo 23.30 illalla/yöllä. Itse olen ihan tillin tallin tuohon aikaan kun joka aamu kuudelta herään. No tuo tuntuu vielä kohtuulliselta.
Tänään hoitaja sanoi että tyttö oli niin väsynyt että oli pakko antaa nukkua 2tuntia ja että tuon ikäinen vielä tarvitsee moiset päiväunet. No nyt ei todellakaan ole väsyny ja kokemuksesta tiedän ettei nukahda ennen puoltayötä. Viimeks mentiin kymmeneltä sänkyyn, tultiin välillä pois ja yritettiin uudestaan. Iltoihin vaan laps saa kauheesti virtaa jos nukkuu es sen 30min päiväkodissa. Kotihoidossa laps ei ollut nukkunut päiväunia enää vuoteen ja pärjättiin hyvin. Mutta nyt tuntuu kohtuuttomalta valvoa taas puolille öin kun itse tähän aikaan jo olisin valmis nukkumaan..
Jos illalla temuaa monta tuntia ulkona, varmasti tipahtaa ajoissa.

Nää on vähän kakspiippuisia juttuja. Mulla kans 3-vuotias kuopus on aivan valtava yökyöpeli, jos nukkuu päivällä ees sen puolisen tuntia. Kotona ei ole nukkunut enää pitkään aikaan päiväunia paitsi sairaana ollessaan, ja rauhoittuu yöpuulle puoli yhdeksän-yhdeksän maissa.

Päiväkodissakin kestää piiiiitkään että nukahtaa, mutta nukuttamalla nukuttavat (istuvat vieressä silittämässä jopa 45 minsaa, kertoi täti...) ja sitten saattaa vetää unta palloon välipala-aikaan asti. Tällaisina päivinä meilläkin venyy iltanukahtaminen sitten lähemmäs puoltayötä, mutta minkäs teet. Uskon kyllä siihen, että tuon ikäinen tarvitsee vielä lepotauon päiväkodissa. Aina ei nuku sielläkään, eikä ole illalla kotona yhtään sen väsyneempi kuin kotipäivän jälkeenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja mä en jaksa..;27209369:
Yhdeksältä herätän sen, just ennen kun lähdetään.

Mä kokeilisin sitten tehdä niin, että herättäisin lapsen klo.6 tai 7. Nukkuisi päikyssä ne reilut päikkärit (2h) ja sit klo. 21 nukkumaan. Silloin unta tulisi yhteensä se 11-12 tuntia. Pari viikkoa pitää ainakin kokeilla, että vakiintuu. Yhden päivän jälkeen ei kannata tehdä johtopäätöksiä, että ei onnistu.

Yhteistyössä