Tontin pinta-ala 980, pieni vai iso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27261139]Pieni. Mikä järki on omakotitalossa, jos pihalla puhuessa kuulee naapuri kaiken?[/QUOTE]

Ennemmin mä vähän varon puheitani pihalla, kuin asun niin syrjässä, että suuri osa elämästä kuluu auton ratissa.

• Tykkää
Reactions: as if
Mun mielestä omakotitalon tontin tulee olla sen verran iso, että takapihalla voi olla vapaasti ilman että naapuri kuulee/näkee. Paljon kiinni tontin muodosta, sijainnista sekä talon sijoittelusta mutta mun makuun on liian pieni. Makunsa kullakin.

• Tykkää
Reactions: Akaatti ja rops
Alkuperäinen kirjoittaja kookospähkinä;27261090:
Sehän on kuin rivitaloasumista ilman, että seinän läpi kuuluu naapurin yskäisytkin :)

Mielummin ehkä se yskäisykin kuin se että aamulla kun avaat verhot, näet naapurin kaljamahaisen kaivamassa nenää ja pallejaan pelkät kalsarit päällään. Lisäksi rivarin lämmittäminen on halvempaa.

Pienehkö. Ainakin täällä Turun keskusta-alueella (ja lähellä keskustaa) on tuotakin puolta pienempiä tontteja. Eli keskusta-alueella toi on ihan ok kokoinen tontti.

Omamme on 1500 neliötä eikä sekään nyt liian suuri ole :D.

mun mielestä hyvänkokoinen tontti. Esim. keravalla oli 500m2 tontti joka maksoi yli 100 000e ja siihen lätkästiin aikamoinen pytinki. Ei siihen kovinmoista pihaa jääny mut puolet lisää neliöitä niin ois jääny jo oiva tila pihaankin. Se vähän riippuu mistä tontin hankkii, jos haluaa isompia 1500m2 ylöspäin olevia tontteja niin joutuu yleensä hakemaan tonttia haja-asutus alueelta eli palveut ei sit kovin lähellä oo. Meillä itellä pikkasen vajaa 1000m2 tontti ja ollaan kaupunkialueella, ite olen tyytyväinen tällä saraa :)

Hmh.. Riippuu aina vähän missä tontti / minkämuotonen tontti on ja talon koosta... Talon koko onkin selvillä, ehkä vähän turhan pieni tontti.

Toisaalta, meillä on 1600neliön tontti ja ottaisin mielelläni pienemmän. Suurin osa pihasta on nurmikkoa ja istutuksia, ja mä vvvvihaan ruohonleikkuuta ... joka kesä kiroon että olispa puolet pienempi tontti :-)

Tosi pieni, mun mielestä tuollaisella asuminen on rivitaloasumista omakotiasumisen hinnalla.
Meillä on hehtaarin verran tilaa aidattu "piha-alueeksi", tosin siitä vain noin puolet on laitettua piha/puutarha-aluetta, loppu on vanhaa peltoa, joka on niittynä ja on siinä vähän metsän laitaakin mukana, jotta koirat saavat olla vähän muuallakin kuin vain ihan pihamaalla. Eli mun mielestä tuollainen 5000 neliötä on hyvä piha-alue, siihen mahtuu hyvin kaikki tarpeellinen ja jää vielä vapaatakin nurmitilaa lasten leikkiä.

Hmh.. Riippuu aina vähän missä tontti / minkämuotonen tontti on ja talon koosta... Talon koko onkin selvillä, ehkä vähän turhan pieni tontti.

Toisaalta, meillä on 1600neliön tontti ja ottaisin mielelläni pienemmän. Suurin osa pihasta on nurmikkoa ja istutuksia, ja mä vvvvihaan ruohonleikkuuta ... joka kesä kiroon että olispa puolet pienempi tontti :-)

Meillä 2500neliön tontti ja onneksi myös rahaa oli ostaa päältäajettava ruohonleikkuri :) Leikkurissa vielä lisävarusteena lumikola, että talven auraukset hoituu sillä myös. Elämähän on juuri niin rasittavaa, kuin itse siitä tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27262574:
Kaupunkitontiksi tuo tuhat neliötä on ihan tavallinen, uuden tontin tapauksessa jopa vähän isohko. Niitä puoli-ilmaisia hehtaaritontteja on sitten maalla, kaava-alueen ulkopuolella.

Juuri näin.

Ja jokaisesta itsestähän se on kiinni. Jos ap on taloa ostamassa niin varmasti käyt pihallakin hieman käyskentelemässä ja katselemassa miten lähellä naapurit sijaitsee ja miettimässä onko tilaa riittävästi ja paljonko on istutuksia, nurmen leikkaamista ym. Jotkut haluaa ison pihan, toisille riittää pienempi. Jotkut haluaa asua rauhassa ilman naapureita, toiset on tyytyväisiä kerrostalossa.

Alkuperäinen kirjoittaja åqas;27262672:
Ma asutaan taloyhtiössä ja meidän tontti on noin 800 neliötä. Omakotitalolle on pieni tontti. Räystäistä ovat talot kiinni naapuriin, noin pienellä tontilla.

No höpö höpö, tyypillisen kaupunki-okt:n koko on kai jtn 160-220m2 ja se on tavallisesti kahdessa tasossa. Pohjan ala on siis sadan neliön molemmin puolin, joten kyllä sen saa sijoitettua tuollaiselle tuhannen neliön tontille aika vapaasti.

Toki ymmärrän senkin, jos joku on valmis autoilemaan sen tunnin verran suuntaansa päivittäin, jotta saa niin ison tontin, että ei tarvitse sitä naapuria nähdä.

Yhteistyössä