päiväkodin hoitaja ei suostunut pukemaan villahaalaria lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kerttu";27362379] Nyt vaan hoitajan pitäisi muistaa sanoa: "Ota sisähousut pois ennen villapukua." [/QUOTE]

Eli sun lapsesi EI osaa pukea valitsemiasi vaatteita. Turhaa sä tästä enää väännät.

Mutta siis miksi et voi laittaa lapsellesi jalkaan sellaisia sisähousuja, jotka mahtuu villahaalarin alle? Esim. legginsit? Sais villahaalarin päälleen ja mitään ylimääräistä ei tarttis riisua.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Meidän lapsen päiväkodissa ei onneksi ole koettu ongelmalliseksi auttaa niitä collegehousuja pois villapuvun tieltä, paita ja sukkahousut voi kyllä jäädä alle. Poikalapsella nuo colleget on aika perusvarustus ja legginsienkin alle yleensä puetaan sukkahousut syys- talviaikaan, joten eipä ne legginsit pukemista nopeuta sen kummemmin. Ihan hyvä jos mainitsevat liian pienistä vaatteista ja mielellään kuulen myös jos lapsi on palellut, mutta kyllä se vanhempi on viimekädessä joka lapsen varustuksesta päättää. Enemmänkin ärsyttää esikoisen eskari, jossa vaaditaan jokaiselle lapselle silkkivillakerrastoa, joka puetaan ihoa vasten (ei saa jättää edes niitä paitoja ja sukkahousuja) ja tosiaan mitkään tekokuidut eivät kelpaa. Kuitenkin vaaditaan että lapset pukevat itse, joten tämä on suoraan lasten kiusaamista, meidän muksu kun ei ole ainoa joka ei näin syksyllä mitään ylimääräisiä pitkälahkeisia alusvaatteita tosiaankaan kaipaisi. Eniten tuossa ärsyttää kuitenkin tuo sanelu mitä materiaaleja saa käyttää ja melkeinpä mistä kaupasta nuo vaatteet on hankittava.

[QUOTE="vieras";27362462]Mutta siis miksi et voi laittaa lapsellesi jalkaan sellaisia sisähousuja, jotka mahtuu villahaalarin alle? Esim. legginsit? Sais villahaalarin päälleen ja mitään ylimääräistä ei tarttis riisua.[/QUOTE]

Koska ne ei oo kertun mielestä kauniit...?

[QUOTE="vieras";27362479]Meidän lapsen päiväkodissa ei onneksi ole koettu ongelmalliseksi auttaa niitä collegehousuja pois villapuvun tieltä, paita ja sukkahousut voi kyllä jäädä alle. Poikalapsella nuo colleget on aika perusvarustus ja legginsienkin alle yleensä puetaan sukkahousut syys- talviaikaan, joten eipä ne legginsit pukemista nopeuta sen kummemmin. Ihan hyvä jos mainitsevat liian pienistä vaatteista ja mielellään kuulen myös jos lapsi on palellut, mutta kyllä se vanhempi on viimekädessä joka lapsen varustuksesta päättää. Enemmänkin ärsyttää esikoisen eskari, jossa vaaditaan jokaiselle lapselle silkkivillakerrastoa, joka puetaan ihoa vasten (ei saa jättää edes niitä paitoja ja sukkahousuja) ja tosiaan mitkään tekokuidut eivät kelpaa. Kuitenkin vaaditaan että lapset pukevat itse, joten tämä on suoraan lasten kiusaamista, meidän muksu kun ei ole ainoa joka ei näin syksyllä mitään ylimääräisiä pitkälahkeisia alusvaatteita tosiaankaan kaipaisi. Eniten tuossa ärsyttää kuitenkin tuo sanelu mitä materiaaleja saa käyttää ja melkeinpä mistä kaupasta nuo vaatteet on hankittava.[/QUOTE]

Bullshit....

totally bullshit.....

[QUOTE="hoitaja";27362399]no kyllä minä ymmärään hoitajan turhautumisen tilanteeseen.,.kuvittele hoitoontulo--ensin riisut kengät yms, sitten puvun, collegeasun, paidat, sukkahousut ja lipuksi villapuvun ja sitten laitat aluspaidan ja sukkahoutut takaisin, samoin college asun..ja sama aamupalan ja välipalan jälkeen kun lähetään ulkoilemaan, eikä siinä mitään jos lapsia olisi puettavana vaikka 3, kyllähän sen jaksaisi,mutta yleensä niitä on sen 10 per hoitaja...huh huh[/QUOTE]

Sitten sanotaan toisaalta, että päiväkodit on niin hyviä paikkoja lapsille, kaikki vaan virikehoitoa saamaan kun siellä on niin hyvät oltavat. Totuus kun on kuitenkin, että näitä työhönsä kyllästyneitä hoitajiakin löytyy liikaa, tilat ovat liian pieniä, ei ole vessoja, tai jos on, niin niissä ei ole ovia...ja mitä muuta. Onneksi on sentään vielä hyviäkin päiväkoteja ja pph:ita. Joillekin lapsi muuttuu heti Nico-Petteriksi (tai joksikin muuksi kuluneeksi sanonnaksi) jos pyytää pientäkin poikkeavaa toimenpidettä lapsellensa.

Ymmärrä sinäkin nyt "hoitaja" että tässä Kertunkin tapauksessa on kyse 3-vuotiaasta joka osaa riisua itse. Jos olet noin väsynyt työhösi ettet jaksa edes SANOA lapselle, että otatko housut pois, niin kannattaa harkita jotain sinulle sopivampaa työtä.

Aina kun lukee näitä PK-juttuja, niin tyytyväinen olen ratkaisuuni että muksulle on sovittu paikka yksityisellä pph:lla... Ei mitään järkeä noissa päiväkotien lapsimäärissä, varsinkaan alle kolmevuotiaille ei kyllä päiväkoti vaikuta olevan muuta kuin melko onneton säilytyspaikka...

Mutta silti ymmärrä, että vaikka pph:lla ei olis kuin muutama näitä pieniä puettavana, niin melko hikistä hommaa se on ja todennäköisesti ainakin oma muksu kiukuttelee - ehkä muidenkin(?). Joten mahdollisimman helposti päällekiskottavat vaatteet yritän hommata. Helpottaa mun omaakin elämää...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hoitaja";27362399]no kyllä minä ymmärään hoitajan turhautumisen tilanteeseen.,.kuvittele hoitoontulo--ensin riisut kengät yms, sitten puvun, collegeasun, paidat, sukkahousut ja lipuksi villapuvun ja sitten laitat aluspaidan ja sukkahoutut takaisin, samoin college asun..ja sama aamupalan ja välipalan jälkeen kun lähetään ulkoilemaan, eikä siinä mitään jos lapsia olisi puettavana vaikka 3, kyllähän sen jaksaisi,mutta yleensä niitä on sen 10 per hoitaja...huh huh[/QUOTE]

Hoitoontulo? Ainakin meidän sekä nykyisessä että entisessä päiväkodissa vanhempien pitää riisua lapsi hoitoon tullessa ulkovaatteista, huolehtia sisätossut jalkaan ja pestä lapsen kädet ennen kuin lapsi luovutetaan hoitajalle.

JA MIKSI te edelleen jauhatte paidoista, sukkahousuista yms. kun olen moneen kertaan sanonut, että villapuvun alle ei jätetä collegehousuja/farkkuja. Jos ne jättää 1. villapuku ei toimi niin kuin sen on tarkoitus toimia 2. puku on "liian pieni".
Miksi ihmeessä yksien collegehousujen riisuminen ennen ulkovaatteiden laittoa on kynnyskysymys???

[QUOTE="vieras";27362489]niin, en mäkään tajunnut. Paidan voi jättää alle mutta housuja ei missään nimessä? miksi?

koska ne ei mahdu? no sit se puku on liian pieni.[/QUOTE]

Hyvä pointti, miks vaan housut pois jos kerta alusvaatteille pitää riisua?

Kerttu, aito villahan on kylmällä lämmin ja lämpimällä viileä. Joten pue lapsesi pelkkään villahaalariin niin ei tarvia vängätä. Lapsellesi ei tarvia kenenkään muistuttaa collegehousujen riisumisesta vaan lapsesi voi heti pukea itse ulkovaatteet päälleen.

[QUOTE="kerttu";27362502]Hoitoontulo? Ainakin meidän sekä nykyisessä että entisessä päiväkodissa vanhempien pitää riisua lapsi hoitoon tullessa ulkovaatteista, huolehtia sisätossut jalkaan ja pestä lapsen kädet ennen kuin lapsi luovutetaan hoitajalle.

JA MIKSI te edelleen jauhatte paidoista, sukkahousuista yms. kun olen moneen kertaan sanonut, että villapuvun alle ei jätetä collegehousuja/farkkuja. Jos ne jättää 1. villapuku ei toimi niin kuin sen on tarkoitus toimia 2. puku on "liian pieni".
Miksi ihmeessä yksien collegehousujen riisuminen ennen ulkovaatteiden laittoa on kynnyskysymys???[/QUOTE]

Okei, ei tuo varmaan mulle olisi. Käsitin että sieltä alta pitää riisua kaikki, vain alkkarit jätetään. Ja vastaavasti taas sen villapuvun päälle voi pukea lisäkerroksia, esim. ne collarit tai jotain.. se olis hankalaa ja aikaavievää, kerran kätevämpää on sisävaatteiden päälle pukea perinteinen villahaalari tai fleeceasu.

Jos kyse on yksien housujen riisumisesta niin kyllä se onnistuisi, meidänkin ryhmässä missä on se 23 lasta. Mutta voithan sä sen itsekin lapselle opettaa, jos kerran osaa jo itsensä päästä varpaisiin pukea.

[QUOTE="vieras";27362539]Jos lapsella on päällään trikoopaita, sukkahousut ja collegehousut, niin kyllähän nuo collegehousut ovat erikerrosta kuin muut vaatteet.[/QUOTE]

Mutta ei lapsi ole silloin alusvaatteillaan.

Koska ne ei oo kertun mielestä kauniit...?

Niin tai sitten Kertun mielestä leggingssit tai sukkahousut ei vaan ole 3-vuotiaalle pojalle kiva sisäasu. Voi tuota Kerttua- ymmärtäisi jo pikkuhiljaa joko hankkia sen toisen merkkisen haalarin, jäädä kotiin hoitamaan lastaan tai pukea poika leggareihin. Voi voi Kerttua, kun Kerttu ei ymmärrä päiväkodin hoitajien työstä mitään vaan vaatii lapselleen erikoiskohtelua.

[QUOTE="vieras";27362551]Mikähän tässä nyt oli bullshittia? Valitettavasti ihan meidän arkitodellisuutta.[/QUOTE]

Joo, päiväkoti voi suositella tietyn materiaalisia vaatteita mutta ei pakottaa ostamaan. Se on bullshittia. Vai oletko jossain luontopäiväkodissa? Se on sitten valinta.

[QUOTE="vieras";27362563]Periaatteessa onhan ne, kun ei niiden alla ole kuin pikkuhousut, mutta eihän kukaan alusvaatteisillaan käskenytkään olla.[/QUOTE]

"Koska se oli hänen mielestään liian pieni. Kyseessä on ruskovillan haalari, jonka alle ei ole tarkoituskaan pukea esim. collegehousuja vaan haalarin voi pukea alusvaatteiden päälle ja sen päälle voi sitten tarvittaessa pukea muita kerroksia. Niinhän se villa lämmittää parhaiten kun se on lähellä ihoa. Eri asia sitten jotkin toisenlaiset karheat villahaalarit, joita ei voi pukea ihoa vasten. "

Paitsi kerttu.

Taas en ymmärrä. Ei lastenhoito voi olla liukuhihnatoimintaa. Sen verran pitää ehtiä, että pukee lapsille mitä vanhemmat heille on tarkoittanut puettavaksi.

Mielestäni lapsella pitäisi olla sellaiset vaatteet että hän itse voi ne helposti pukea, aikuinen auttaa tarvittaessa. Tuo ei kuulosta helpolta.

Itse käytän lapsillani helposti puettavia, reilun kokoisia vaatteita.

No oikeaoppisessa kerrospukeutumisessahan ei villahaalaria kiskota sisävaatteiden päälle. Ei oo ihme, että on hankala olla jos joutuu pukeen sukkikset/t-paita, collarit, villahaalarin, toppahaalarin. Kun voisi mennä yhdistelmällä tekninen alusasu, villahaalari ja toppahaalari..
Viime talvena omat lapsen (2v ja 4v)i selviytyivät ihan itse näistä asuvaihdoksista, kummaa että muita pitää niin hirvittävästi auttaa. Hanskat piti auttaa käteen ja pienemmälle lisäksi kengät/lenksut. Liekö sitten kun päikkyyn menevät, nämä taidot mystisesti unohtuvat.

Luin vain osan ketjun jutuista, mutta kyllähän tällä säällä on vielä sen "hehtohaalarin" käyttö mahdollista. Eli itse ainakin valitsen sellaisen haalarin, että se yksistään riittää lämmittämään, eihän ulkona ole edes pakkasta vielä. Sitten kun on tulipalopakkaset niin sitten täytyy niitä villakerroksia käyttää. En viitsi teetättää pk:n tädeillä sellaista työtä, joka minusta itsestänikin on tarpeetonta (ts. itsekin valitsen mielummin helppoja ratkaisuja.)

Tässä oli kyse käsittääkseni siitä että olisi pitänyt ensiksi riisua ne sisävaatteet ja sitten laittaa se haalari ja sitten ilmeisesti ne sisävaatteet takaisin ja sitten vasta ulkoilupuku.

Varppina YHDELLE AINOALLE lapselle tuon ehtiikin hyvin tehdä mutta mä en ole nähnyt päiväkotiryhmää missä olis vaan se yks lapsi kehen ehtis yksinomaan keskittyä.

Kaikki kolmevuotiaat ei tod osaa riisua, tai vaikka osaisivatkin niin eivät sitä tee.....

niin totta. Meillä on 2-3v ja harva sielä viitsii mitään ite tehä vaikka kaikki osaavat tavalla tai toisella kuten normi 2-3v. Niitä paapotaan niin että jokapäivä näemme niitä kiukkuja kun päiväkodissa ei palvella vaan odotetaan että edes yritetään itse. Ja taas lisääntyy työmäärä kun yhdelle puetaan silleen ja toiselle tälleen ja kolmannelle tolleen jne....

[QUOTE="xxx";27362588]No oikeaoppisessa kerrospukeutumisessahan ei villahaalaria kiskota sisävaatteiden päälle. Ei oo ihme, että on hankala olla jos joutuu pukeen sukkikset/t-paita, collarit, villahaalarin, toppahaalarin. Kun voisi mennä yhdistelmällä tekninen alusasu, villahaalari ja toppahaalari..
Viime talvena omat lapsen (2v ja 4v)i selviytyivät ihan itse näistä asuvaihdoksista, kummaa että muita pitää niin hirvittävästi auttaa. Hanskat piti auttaa käteen ja pienemmälle lisäksi kengät/lenksut. Liekö sitten kun päikkyyn menevät, nämä taidot mystisesti unohtuvat.[/QUOTE]

Paljon on 3-4-vuotiaita, jotka vanhemmat säännöllisesti riisuu JA pukee kun päiväkotiin tulevat/lähtevät. Ei puhettakaan että edes kannustettaisiin lasta itse yrittämään, ja näkeehän sen lapsen taidoistakin ettei koskaan ole joutunut itse mitään tekemään....

Me ollaan jouduttu päiväkodissa jopa pistämään lappuja kotiin (positiivisessa mielessä toki ja hienotunteisesti), että pukemistaitoja olisi hyvä harjoittaa myös kotona....

Omat lapset on aloittaneet harjoittelun jo 1-vuotiaana myös, silloinhan tulee eka herkkyyskausi sillekkin ja vauvat tahtovat harjoitella esim. omien sukkien pukemista, vaikka tulos voi olla mitä on. :) ne kannattais hyödyntää...

[QUOTE="xxx";27362588]No oikeaoppisessa kerrospukeutumisessahan ei villahaalaria kiskota sisävaatteiden päälle. Ei oo ihme, että on hankala olla jos joutuu pukeen sukkikset/t-paita, collarit, villahaalarin, toppahaalarin. Kun voisi mennä yhdistelmällä tekninen alusasu, villahaalari ja toppahaalari..
Viime talvena omat lapsen (2v ja 4v)i selviytyivät ihan itse näistä asuvaihdoksista, kummaa että muita pitää niin hirvittävästi auttaa. Hanskat piti auttaa käteen ja pienemmälle lisäksi kengät/lenksut. Liekö sitten kun päikkyyn menevät, nämä taidot mystisesti unohtuvat.[/QUOTE]

Eivät unohdu kun jatkatte linjaa että itse puetaan. Nää päikyn vetkut eivät pue kotonakaan. Mallia toki moni koettaa ottaa mutta osaava kyllä tekee. Niinpäin se monseti menee että kotona ollaan niin osaamattomia mut hoidossa kummasti tehdään kun on pakko.

Yhteistyössä