Kuinka pitkälle suomenkielisten pinna venyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi suomenkielinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luulisi, että ruotsinkielisiä kiinnostaisi pakkoruotsin poistaminen. Ei varmasti ole helppoa avata suutaan ruotsin kielellä suuressa osassa maata kun ruotsinkielisiä on demonisoitu niin rankasti. Koko ylä-asteen ja lukion ruotsinkielisiä kohtasi avoin rasismi.

Miten ihmeessä se olisi suurempi rikkaus kuin esim. venäjän osaaminen? Ei tuollaisia mantroja voi hokea, kun niillä ei ole mitään katetta.

Ja kun niitä kieliä tosiaankaan ei saa jokainen opetella, kun esim. A2-kielten opiskelu käytännössä loppuu, koska kaikki pakotetaan ruotsin opiskeluun.

vie lapses yksityiselle kielikurssille opettelemaan venäjää tai opeta itse. ja yläkoulussa sen ihan varmasti saa valinnaisenakin.
itse en 34 vuoden aikana ole venäjäntaitoa tarvinnut kertaakaan, ruotsia töissä lähes päivittäin.

Luulisi, että ruotsinkielisiä kiinnostaisi pakkoruotsin poistaminen. Ei varmasti ole helppoa avata suutaan ruotsin kielellä suuressa osassa maata kun ruotsinkielisiä on demonisoitu niin rankasti. Koko ylä-asteen ja lukion ruotsinkielisiä kohtasi avoin rasismi.

Sitä saa mitä tilaa. RKP on kyllä varsin aktiivisesti toiminut sen puolesta, että ruotsin kieltä ruvettaisiin inhoamaan entistäkin enemmän.

[QUOTE="vieras";27458118]vie lapses yksityiselle kielikurssille opettelemaan venäjää tai opeta itse. ja yläkoulussa sen ihan varmasti saa valinnaisenakin.
itse en 34 vuoden aikana ole venäjäntaitoa tarvinnut kertaakaan, ruotsia töissä lähes päivittäin.[/QUOTE]

Eikö ruotsia voisi sitten opiskella yksityisillä kursseilla? Miksi koko kansa pitää pakolla valjastaa yhden pienen marginaalikielen ylläpitämiseen?

Vastaan sitten, kun olen ensin katsonut eilen telkkarista tulleen elökuvan Routasydän. Elokuva siis siitä, miten Suomi on jäänyt Euroopan takapajulaksi.

Mulla ei ole mitään ruotsinkielen opiskelua vastaan, mutta noin maailmanlaajuisesti ruotsi ei ole kovinkaan paljoa hyödyllisempi kuin suomikaan. Skandinaviassa joo, mutta muualla maailmassa ruotsi on yhtä hyödytön kuin suomikin. Minusta kouluissa pitäisi ensisijaisesti opiskella hyödyllisiä kieliä (kuten englanti, espanja, saksa ja ranska) ja vasta toissijaisesti vapaasti jotain muuta kuten vaikka mandariinikiinaa, mordvaa, ruotsia tai swahilia.

• Tykkää
Reactions: vicy ja nöppönen
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27458179:
Vastaan sitten, kun olen ensin katsonut eilen telkkarista tulleen elökuvan Routasydän. Elokuva siis siitä, miten Suomi on jäänyt Euroopan takapajulaksi.

Mulla ei ole mitään ruotsinkielen opiskelua vastaan, mutta noin maailmanlaajuisesti ruotsi ei ole kovinkaan paljoa hyödyllisempi kuin suomikaan. Skandinaviassa joo, mutta muualla maailmassa ruotsi on yhtä hyödytön kuin suomikin. Minusta kouluissa pitäisi ensisijaisesti opiskella hyödyllisiä kieliä (kuten englanti, espanja, saksa ja ranska) ja vasta toissijaisesti vapaasti jotain muuta kuten vaikka mandariinikiinaa, mordvaa, ruotsia tai swahilia.

Minusta koulussa pitäisi ensisijaisesti opiskella omaa äidinkieltään, tässä tapauksessa siis suomea.

Mutta mikäs siinä, ekaluokalle vaan englanti, espanja, saksa ja ranska, tulepahan kansalaisistamme monikulttuurista kermaa, oman äidinkielemme kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27458179:

Mulla ei ole mitään ruotsinkielen opiskelua vastaan

Ei minullakaan. Tietysti jokainen, joka haluaa, voisi opiskella ruotsia jatkossakin. Mutta sen pitää olla perheen/lapsen päätös, ei RKP:n sanelema päätös.

Olen myös kuullut, että lukioon olisi tavoitteena saada lisättyä pakollisten kirjoitettavien kielten määrä. Siten jokainen joutuisi käytännössä kirjoittamaan ruotsin. Nythän ruotsin kirjoittajien määrä on laskenut, koska ketään ei ko. kieli kiinnosta.

Olen myös kuullut, että lukioon olisi tavoitteena saada lisättyä pakollisten kirjoitettavien kielten määrä. Siten jokainen joutuisi käytännössä kirjoittamaan ruotsin. Nythän ruotsin kirjoittajien määrä on laskenut, koska ketään ei ko. kieli kiinnosta.

Typerä idea, mutta eihän se sitä tarkottaisi, että kaikkien pitäisi kirjoittaa ruotsi, jos lukee muitakin kieliä.

[QUOTE="vieras";27458206]Mut tää ei siis ilmeisesti ole mikään päätös, vaan pelkästään akavan mielipide? Uskon ja toivon, että siihen se jääkin[/QUOTE]

No, mihähän kirjoitinkin, että "poliitikot ovat suunnittelemassa". Ja tuo oli Akavalta pyydetty kommentti niihin suunnitelmiin. Kannattaa muistaa, että Akavan johtaja on ruotsinkielinen. Tuntuu niin härsikiltä, että nimenomaan ruotsinkielisten johdolla ollaan ottamassa kantaa suomenkielisten pakkoruotsiin. Eihän asia edes kuulu ruotsinkielisille.

[QUOTE="vieras";27458214]Typerä idea, mutta eihän se sitä tarkottaisi, että kaikkien pitäisi kirjoittaa ruotsi, jos lukee muitakin kieliä.[/QUOTE]

No ei, mutta siihen käytännössä pyritään, koska kaikki kuitenkin ovat opiskelleet ruotsia.

[QUOTE="vieras";27458000]No kuka sitten olisi töissä viroissa, joissa on pakko osata auttavasti myös toista kotimaista kieltä? Ei mun pakkoruotsilla ainakaan mentäisi sellaiseen työpaikkaan töihin.[/QUOTE]

Ne sinne hakutuisi töihin jotka taitaa sen ruotsinkielen miten tarvii, ei kaupan kassallekaan pääse tuosta vaan duuniin, eikä siivoojaksikaan lompsita ihan tosta vaan. Virkamies ruotsi ei ole mikään selitys sille että pitäisi opiskella ruotsia.

No, olisiko aika jo kyseenalaistaa sellainen käytäntö, että jokaisessa virassa vaaditaan todistus 5% vähemmistökielen osaamisesta? Ei tällaista ole missään muualla maailmassa.

Ja harvassa virassa oikeasti ruotsia tarvitaan, vaikka todistus siitä vaaditaankin.

Eikö varmasti missään muualla ole vastaavaa?
Walesissa lapset muuten käyvät monissa paikoissa (jos ei nyt koko maassa) koulun osittain walesin kielellä.. Tiedän eräätkin ala-asteikäiset, jotka opiskelevat aina viikon walesiksi ja viikon englanniksi. Eipä taida sielläkään olla puhtaasti walesin kielisiä kovin isoa prosenttia.. Mutta näin yrittävät pitää kielen elossa.