saako muka 6kk vauvalle antaa tavallista maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei saa antaa, tavallisessa lehmänmaidossa on liikaa proteiinia mikä rasittaa vauvan munuaisia.

Ja joo, joskus 70-luvulla oli käytäntö juottaa vauvoille "puolimaitoa" eli puolet maitoa, puolet vettä-sekoitusta. Sitä join itsekin vauvana. Samoin terveydenhoitajan ohjeesta äitini antoi minulle joka toisen ruokailun yhteydessä sokerivettä maidon sijasta, syytä en enää muistaa. Hengissä olen joo ja ihan terve, mutta ei se sitä tarkoita että edelleen nykytiedon varassa kannattaisi samoin toimia kuin 70-luvulla..!

Vaikka moni on ennemuinoin käyttänyt huumeita lääkärin määräyksestä, esimerkiksi sodan aikana tai sitten vielä 60-luvulla amfetamiinia laihdutuksen ja masennuksen tueksi ja selvinnyt hengissä, ei niitä neuvoja kuitenkaan välttämättä kannata enää noudattaa.

Ainakin 2kk sitten sai aloittaa hapanmaitotuotteiden käytön 10kk ikäisenä ja tavallisen maidon 1v ikäisenä.

Vaikka moni on ennemuinoin käyttänyt huumeita lääkärin määräyksestä, esimerkiksi sodan aikana tai sitten vielä 60-luvulla amfetamiinia laihdutuksen ja masennuksen tueksi ja selvinnyt hengissä, ei niitä neuvoja kuitenkaan välttämättä kannata enää noudattaa.

Ainakin 2kk sitten sai aloittaa hapanmaitotuotteiden käytön 10kk ikäisenä ja tavallisen maidon 1v ikäisenä.

Tuo on just niin typerää vaahdota että "kyllä silloin ennen vanhaankin hengissä pysyttiin..." no ei pysytty! Liikenteessä kuoli paljon enemmän lapsia kuin nyt. Kuoltiin kkaiken maailman sairauksiin ja lapsilla poksahteli maksat ja munuaiset väärän ravinnon vuoksi, sitä ei vaan tiedetty että se johtui siitä, ajateltiin vain että no lapsia kuolee, voi, voi.

Vauvalle ei saa antaa "raakaa" maitoa ennen vuoden ikää!
Tiedän että täälä on näitä palsta-mammoja jotka ei piittaa v*ttuakaan lapsesta vaan tärkeämpää on oma perse esim. annetaan 2kk ikäiselle kiinteitä "kun se ei nuku, niin annan" jne.

• Tykkää
Reactions: zvirbulis
Mä kyllä haluaisin noiden sairaanhoitajien perustelut kuulla, miksi antavat vauvoille tavallista maitoa. Ja mut lynkattiin heti: "Et sä tiedä mistään mitään, ei tollasia suosituksia ole!" Miten voi olla, että he eivät noita suosituksia noudata?

Toivon kovasti, että siskosi on käsittänyt jotakin pahasti väärin, luulee esim. luovutettua äidinmaitoa lehmänmaidoksi tms. Viralliset suositukset tosiaan on jo tässä ketjussa mainittu, en millään tahtoisi uskoa että ihan sairaalassa toimittaisiin noin räikeästi väärin. Sehän on jo melkein hoitovirheen paikka, jos tosiaan kaksikuisillekin juottavat käsittelemätöntä lehmänmaitoa!

[QUOTE="vieras";27463780]Toivon kovasti, että siskosi on käsittänyt jotakin pahasti väärin, luulee esim. luovutettua äidinmaitoa lehmänmaidoksi tms. Viralliset suositukset tosiaan on jo tässä ketjussa mainittu, en millään tahtoisi uskoa että ihan sairaalassa toimittaisiin noin räikeästi väärin. Sehän on jo melkein hoitovirheen paikka, jos tosiaan kaksikuisillekin juottavat käsittelemätöntä lehmänmaitoa![/QUOTE]
Paikka ei ole sairaala, vaan eräs toinen laitos(en nyt mainitse mikä). Ja ei ole erehtynyt, ykkösmaitoa lorauttavat korvikkeen sekaan. Kysyin vielä että onko ihan varma, kun kuulosti todella erikoiselta mun korvaan toi koko juttu. Siskolla ei ole lapsia, joten hän ei tiedä neuvolan suosituksista, mutta luulisi että edes joku muu sairaanhoitaja tietää, vai onko niin ettei piitata niistä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Lissu";27463603]Ei saa antaa, tavallisessa lehmänmaidossa on liikaa proteiinia mikä rasittaa vauvan munuaisia.

Ja joo, joskus 70-luvulla oli käytäntö juottaa vauvoille "puolimaitoa" eli puolet maitoa, puolet vettä-sekoitusta. Sitä join itsekin vauvana. Samoin terveydenhoitajan ohjeesta äitini antoi minulle joka toisen ruokailun yhteydessä sokerivettä maidon sijasta, syytä en enää muistaa. Hengissä olen joo ja ihan terve, mutta ei se sitä tarkoita että edelleen nykytiedon varassa kannattaisi samoin toimia kuin 70-luvulla..![/QUOTE]

Noinhan tehtiin 70-luvulla. Myös mehuja annettiin jo muistaakseni 3kk ikäiselle.
Hengissä ovat meidänkin lapset. Se oli silloin, nyt on eri meininki, monessa muussakin asiassa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä