Mä niin tartten ja haluan töitä!! Mutta eih, ei vaan löydy!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Ronkeli en ole. Olen hakenut siivoojasta lähtien vaikka mitä, kymmenittäin hakemuksia, yhdestäkään ole kuulunut MITÄÄN!

Ja sitten sanotaan että kyllä töitä löytyy kun ei ole nirso... Ei löydy ei!

Ottaa niin päähän soskun asiakkaana olla, ottaa luonnon päälle.

[QUOTE="vieras";27478764]Kuule, aivan varmasti saat töitä, kun teet 9 eurolla päivässä. Mars työkkäriin niin asia järjestyy :)[/QUOTE]

Työkkärissä ns "kartoituksessa" juuri käynyt.

Nyt hain jollekin kurssille että saisin päiviksi edes jotain tekemistä.

Meillähän on huutava työvoimapula, katainen ja EK:n edusmies sanoi pari päivää sitten että nyt on huutava pula työntekijöistä joka alalla, kusettaakohan kokoomus?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27478761:
Sitten sun hakemuksissa on jotain vikaa. Esim. kaupan alalta saa vakituisen työn suht helposti.

Viimeksi kun olen vuosia sitten töitä hakenut, ei ongelmia ollut. Eli en usko hakemuksissani olevan vikaa kun ennenkin olen työllistynyt helposti.

[QUOTE="aapee";27478800]Työkkärissä ns "kartoituksessa" juuri käynyt.

Nyt hain jollekin kurssille että saisin päiviksi edes jotain tekemistä.[/QUOTE]

En tarkoittanut kurssia vaan TÖITÄ. Sanoit ettet ole ronkeli. Palkkaa vaan et saa, tai no sinun palkkasi on se 9 euroa / päivä + työmarkkinatuki :)

[QUOTE="vieras";27478826]En tarkoittanut kurssia vaan TÖITÄ. Sanoit ettet ole ronkeli. Palkkaa vaan et saa, tai no sinun palkkasi on se 9 euroa / päivä + työmarkkinatuki :)[/QUOTE]

Ei minulle tälläisesta ole puhuttu siellä mitään. Kurssia suosittelivat ettei tule mökkihöperöksi, kouluun hakeutumista ja töiden hakua. Joita kaikkia siis olen nyt tehnytkin.

Ei muutaku työkkäriin meet ja sanot että haluat työmarkkinatuella lähtee kokeileen jotain työpaikkaa. Yleensä ottavat yritykset enemmän kuin mielellään " ilmaista" työvoimaa jonka kautta voi poikia töitä kun ensiksi saa sen jalan oven väliin :)

[QUOTE="susu";27479495]Ei muutaku työkkäriin meet ja sanot että haluat työmarkkinatuella lähtee kokeileen jotain työpaikkaa. Yleensä ottavat yritykset enemmän kuin mielellään " ilmaista" työvoimaa jonka kautta voi poikia töitä kun ensiksi saa sen jalan oven väliin :)[/QUOTE]

Juu, tähän itse kunkin on pakko lähteä (esim. monien ja taas monien jopa kokemuksen JA tutkinnon kassa).

Eläkettähän noista ei vain kerry, eikä lomia. Ei oikeutta sairaspäiviin. Ei (käytännössä) palkkaa. Asema työyhteisössä usein vajaa ja pompoteltava. Jne. Jne.

Huoh.

Niin, ja mikä pahinta: Työnantajat toki ottavat kun ilmaiseksi saavat, ja siihen kaivoon katoavat sitten kaikki ne työpaikat, jotka ovat olemassa mutta joita ei ole olemassa.

[QUOTE="heihei";27479583]Niin, ja mikä pahinta: Työnantajat toki ottavat kun ilmaiseksi saavat, ja siihen kaivoon katoavat sitten kaikki ne työpaikat, jotka ovat olemassa mutta joita ei ole olemassa.[/QUOTE]
On vielä niitäkin työnantajia, jotka eivät halua motivaation puutteesta kärsiviä ja jatkuvasti sairaslomaa hakevia "työntekijöitä" ristikseen, vaikka ilmaiseksi saisivat :) Meille palkataan vain - hyvällä palkalla - sellaisia työntekijöitä, joilla on sekä halu tehdä meillä töitä että myös halu sitoutua olemaan meillä vähän pidempäänkin kuin sen verran, että alkaa taas ansiosidonnainen juosta.

Keittis: En nyt ymmärrä, miten viestisi liittyy esittämääni kritiikkiin työelämävalmennusjärjestelmää kohtaan (systeemi onneksi kai muutoksessa)?

Siitähän ei muuten ole (palkattomana, ilman mitään etuja tai oikeuksia) mitään iloa ansiosidonnaisasioihin.

(Kettuilla kai koitit. Omassa työmotivaatiossani ei ole mitään vikaa, sairaslomalla olen työajoistani ollut tasan päivän, akateeminen tutkinto löytyy, asennetta ja tehokkuutta on aina kiitelty. Vaan ei auta kun ei ole työpaikkaa jota "palvella". Ja jos olisi, niihin ei palkattuna pääse, sillä työkkäristä puskee ilmaisia harjoittelijoita eli valmennettavia jonoksi asti. Jalan oven rakoon saamisesta ei ole paljoa hyötyä, sillä uusi valmennettava aloittaa heti kun edellinen lopettaa. Systeemi kusee, niin sanotusti.)

[QUOTE="heihei";27479666]Keittis: En nyt ymmärrä, miten viestisi liittyy esittämääni kritiikkiin työelämävalmennusjärjestelmää kohtaan (systeemi onneksi kai muutoksessa)?

Siitähän ei muuten ole (palkattomana, ilman mitään etuja tai oikeuksia) mitään iloa ansiosidonnaisasioihin.

(Kettuilla kai koitit. Omassa työmotivaatiossani ei ole mitään vikaa, sairaslomalla olen työajoistani ollut tasan päivän, akateeminen tutkinto löytyy, asennetta ja tehokkuutta on aina kiitelty. Vaan ei auta kun ei ole työpaikkaa jota "palvella". Ja jos olisi, niihin ei palkattuna pääse, sillä työkkäristä puskee ilmaisia harjoittelijoita eli valmennettavia jonoksi asti. Jalan oven rakoon saamisesta ei ole paljoa hyötyä, sillä uusi valmennettava aloittaa heti kun edellinen lopettaa. Systeemi kusee, niin sanotusti.)[/QUOTE]
Liittyy siten, että eivät kaikki työnantajat todellakaan etsi ilmaista työvoimaa. On sellaisiakin työnantajia, jotka haluavat palkata työntekijöitä ihan oikealla palkalla ja vakituisiin työsuhteisiin.

[QUOTE="vieras";27479675]Oletko valmis tekemään keikkatöitä?[/QUOTE]

Olen miettinyt asiaa ja mielellään en mutta valmis olen siihenkin mikäli nyt parin kuun sisällä en töitä muutoin saa.

Keikkatöissä soskun/kelan kanssa paperisota kuulemma vaan niin kaamee.

Suattaapi olla jokunen kymmenen tuhatta duunista potkittua jotka on olleet ikänsä töissä ja ikää vasta 50-55v. Kukaan tuskin voi syyttää motivaation puutteesta tehdä töitä, töitä kun ei vaan ole enää tarjolla. Se on teidänkin pakko myöntää, kaikki ei voi olla lähäreitä tai erikoistuneita lääkäreitä.

Juu varmasti. Itse en ole valitettavasti törmännyt, ja aika monta tahoa olen tässä jo lähestynyt.

Kyllä se on se sama "emme valitettavasti voi palkata, mutta harjoitteluun on mahdollista päästä, meillä on tosin jono kesään asti"... vastassa joka paikassa.

Asetupa siihen jonoon sitten odottamaan palkatonta riistohommaa. Jalo tarkoitus on kai ollut saattaa työntekijät ja -tarjoajat yhteen, mutta tuloksena on vain keino kierrättää firmoille ilmaista, asiantuntevaa työvoimaa.

Enkä valitettavasti puhu vain omasta kokemuksestani, vaan ilmiö on yleinen etenkin tiettyjen akateemista koulutusta edellyttävien alojen kohdalla.

Miksi maksaa kun ei ole pakko? Ei miksikäään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27479634:
On vielä niitäkin työnantajia, jotka eivät halua motivaation puutteesta kärsiviä ja jatkuvasti sairaslomaa hakevia "työntekijöitä" ristikseen, vaikka ilmaiseksi saisivat :) Meille palkataan vain - hyvällä palkalla - sellaisia työntekijöitä, joilla on sekä halu tehdä meillä töitä että myös halu sitoutua olemaan meillä vähän pidempäänkin kuin sen verran, että alkaa taas ansiosidonnainen juosta.

Tää on muuten suhteellisen näppärä yleistys työelämävalmennettavista lusmuina?

Phah.

[QUOTE="heihei";27479711]Juu varmasti. Itse en ole valitettavasti törmännyt, ja aika monta tahoa olen tässä jo lähestynyt.

Kyllä se on se sama "emme valitettavasti voi palkata, mutta harjoitteluun on mahdollista päästä, meillä on tosin jono kesään asti"... vastassa joka paikassa.

Asetupa siihen jonoon sitten odottamaan palkatonta riistohommaa. Jalo tarkoitus on kai ollut saattaa työntekijät ja -tarjoajat yhteen, mutta tuloksena on vain keino kierrättää firmoille ilmaista, asiantuntevaa työvoimaa.[/QUOTE]
Kyllä mä tuon ymmärrän ja olenkin sitä mieltä, että yritys saisi käyttää samaan työtehtävään harjoittelijaa vain yhden kerran. Ja samoin työnhakija - siis jolla on jo tutkinto - saisi laittaa harjoitteluun vain yhden kerran. Paljonhan nykysysteemiä käytetään moraalisesti väärin ja se myös vääristää kilpailua, jos toinen yritys käyttää halpatyövoimaa ja toinen haluaisi maksaa työntekijöilleen oikeaa palkkaa.

Mä olen meillä se, joka käy läpi työhakemukset, valitsee haastateltavat ja haastattelee. Ja yleensä myös mun mielipiteeni on se, joka lopullisen valintapäätöksen ratkaisee. Teen rekrytoinnin omalla vapaa-ajallani eikä mulla ole pienintäkään halua käydä samaa rumbaa läpi puolen vuoden välein. Keksin vähäiselle vapaa-ajalleni muutakin tekemistä :) Lisäksi mä olen meillä se, joka suunnittelee uudelle työntekijälle toimenkuvan, perehdyttää ja opastaa. Ja senkin teen siis omalla vapaa-ajallani. Viimeksi halusin haastatella yhden hakijan vielä toisen ja kolmannenkin kerran ja sen jälkeen totesin, että tämä palkataan. Enkä ole katunut :) Mutta meillä tosin työntekijä alkaa tuottaa oikeastan mitään vasta sitten, kun on puolisen vuotta töissä ollut. Joten näistä työelämävalmennettavista ei olisi meille mitään hyötyä, päinvastoin veisivät vain mun aikaani ja mun pitäisi tehdä omat palkalliset työni virka-ajan jälkeen.

Yhteistyössä