[QUOTE="heihei";27479711]Juu varmasti. Itse en ole valitettavasti törmännyt, ja aika monta tahoa olen tässä jo lähestynyt.
Kyllä se on se sama "emme valitettavasti voi palkata, mutta harjoitteluun on mahdollista päästä, meillä on tosin jono kesään asti"... vastassa joka paikassa.
Asetupa siihen jonoon sitten odottamaan palkatonta riistohommaa. Jalo tarkoitus on kai ollut saattaa työntekijät ja -tarjoajat yhteen, mutta tuloksena on vain keino kierrättää firmoille ilmaista, asiantuntevaa työvoimaa.[/QUOTE]
Kyllä mä tuon ymmärrän ja olenkin sitä mieltä, että yritys saisi käyttää samaan työtehtävään harjoittelijaa vain yhden kerran. Ja samoin työnhakija - siis jolla on jo tutkinto - saisi laittaa harjoitteluun vain yhden kerran. Paljonhan nykysysteemiä käytetään moraalisesti väärin ja se myös vääristää kilpailua, jos toinen yritys käyttää halpatyövoimaa ja toinen haluaisi maksaa työntekijöilleen oikeaa palkkaa.
Mä olen meillä se, joka käy läpi työhakemukset, valitsee haastateltavat ja haastattelee. Ja yleensä myös mun mielipiteeni on se, joka lopullisen valintapäätöksen ratkaisee. Teen rekrytoinnin omalla vapaa-ajallani eikä mulla ole pienintäkään halua käydä samaa rumbaa läpi puolen vuoden välein. Keksin vähäiselle vapaa-ajalleni muutakin tekemistä

Lisäksi mä olen meillä se, joka suunnittelee uudelle työntekijälle toimenkuvan, perehdyttää ja opastaa. Ja senkin teen siis omalla vapaa-ajallani. Viimeksi halusin haastatella yhden hakijan vielä toisen ja kolmannenkin kerran ja sen jälkeen totesin, että tämä palkataan. Enkä ole katunut

Mutta meillä tosin työntekijä alkaa tuottaa oikeastan mitään vasta sitten, kun on puolisen vuotta töissä ollut. Joten näistä työelämävalmennettavista ei olisi meille mitään hyötyä, päinvastoin veisivät vain mun aikaani ja mun pitäisi tehdä omat palkalliset työni virka-ajan jälkeen.