Lieväkään ylipaino ei ole esteettistä, mut ei myöskään kovin kevyt taakka kannettavaksi! Miksi tätä ei huomioida?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läskikeskustelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en näe siinä mitään uolestuttavaa, jos ei harrasta liikuntaa. Kyllä sen liikkumisen pystyy hoitamaan ihan vaan vaikkapa arkiliikuntana. Jättää auton ostamatta, pyöräilee duuniin ja käy kaupassa kävellen. Koirakin vaatii omat lenkkinsä, joten siinä samassahan se menee. Helppoa, kuin heinänteko. Ei siihen liikkumiseen mitään ryhmätuntia tarvita.

Nykyihmiselle ei pelkkä hyötyliikunta enää riitä. Toista se oli silloin, kun miltei kaikki työt oli fyysisiä...

http://www.ukkinstituutti.fi/filebank/61-uusi_liikuntapiirakka.pdf

[QUOTE="aloittaja";27548097]Voi, voi. Kuinka monta ylipainoista tanssijaa tai voimistelijaa tiedät? Oliko eilisessä Dancessa yhtäkään ylipainoista?

Ylipainoinen ei vaan voi olla kovin hyvä em. lajeissa. Vai millä ihmeellä perustelet sen, että monikaan urheilija tai edes aktiiviharrastaja ei sitten ole sen isompi? Jokainen voi toki aloittaa harrastuksen kokoon katsomatta ja hyvä niin, mutta itse harrastaminen ja kehittyminen lajissa onkin aivan eri asia.

Ja ei, en ole laihaläski. Lihasta on ollut aina, mutta jos bmi on lievän ylipainon puolella, homma ei vaan luonnistu niin näppärästi.[/QUOTE]

Kyllä minä tiedän montakin lievästi ylipainoista tanssijaa ja voimistelijaa. Kaikki tämän maan tanssijat ja voimistelijat eivät osallistu näihin tositv-hömppiin jotka ihannoivat vain ja ainoastaan ulkoisia seikkoja. Taito ja osaaminen tulee vasta sen jälkeen.

Minua oikeasti kiinnostaa millä ja miten mittaat suoritukset? Millä kyetään näyttämään esimerkiksi alempana ollut esimerkkisi jossa väitit, että BMI 20 kulkee lenkki paremmin kuin BMI 27? Siis miten tämä paremmin sujuminen näkyy? Millä se mitataan? Ja nyt ei riitä vastaukseksi sinun oma subjektiivinen kokemus!

Ei voi ku ihmetellä ap:n kaltaasia tyyppejä jotka noin kovaa stressaa itteään toisten painolla ja liikkumisilla. Mitä hittoa ne asiat muka sulle kuuluu?

Mua ei ainakaa edes kiinnosta mitkää zumbat, kuntosalit, jumpat yms. Mä teen mielummin yksin jotaki kuten uin, pyöräälen, kävelen tai käytän kotona crosstraineriä. Se mikä mun esim. pyöräälyä rajoottaa on talvi ja liukkaat tiet, mutta kesäaikaan ei oo mikää ongelma tehdä esim. 60km pyörälenkki.

Kyllä minä tiedän montakin lievästi ylipainoista tanssijaa ja voimistelijaa. Kaikki tämän maan tanssijat ja voimistelijat eivät osallistu näihin tositv-hömppiin jotka ihannoivat vain ja ainoastaan ulkoisia seikkoja. Taito ja osaaminen tulee vasta sen jälkeen.

Minua oikeasti kiinnostaa millä ja miten mittaat suoritukset? Millä kyetään näyttämään esimerkiksi alempana ollut esimerkkisi jossa väitit, että BMI 20 kulkee lenkki paremmin kuin BMI 27? Siis miten tämä paremmin sujuminen näkyy? Millä se mitataan? Ja nyt ei riitä vastaukseksi sinun oma subjektiivinen kokemus!

Se ihminen jolla on bmi20 voi olla aiva rapakuntoonen. Eihän se paino sitä kerro harrastaako liikuntaa. Mä ainaki tiän yhden naisen joka on todella hoikka, mutta tuskin jaksaa kovin paljoa liikkua. Ei tupakan ja kahvin voimalla paljon jakseta...

[QUOTE="aloittaja";27548097]Voi, voi. Kuinka monta ylipainoista tanssijaa tai voimistelijaa tiedät? Oliko eilisessä Dancessa yhtäkään ylipainoista?

Ylipainoinen ei vaan voi olla kovin hyvä em. lajeissa. Vai millä ihmeellä perustelet sen, että monikaan urheilija tai edes aktiiviharrastaja ei sitten ole sen isompi? Jokainen voi toki aloittaa harrastuksen kokoon katsomatta ja hyvä niin, mutta itse harrastaminen ja kehittyminen lajissa onkin aivan eri asia.

Ja ei, en ole laihaläski. Lihasta on ollut aina, mutta jos bmi on lievän ylipainon puolella, homma ei vaan luonnistu niin näppärästi.[/QUOTE]

No itse olen ollu hoikka ja lievästi ylipainoinen, enkä ole missään painossani piitannut tanssimisesta. Ja tanssijoista ainakin se yksi Tanssii tähtien kanssa -tanssittaja männä vuonna oli ylipainoinen, en nyt muista nimeä, tanssi sen Kaikkosen kanssa. Kaunis nainen ja sulavat liikkeet painosta huolimatta :)

Jos oikeasti urheilee, niin eipä siinä pääse painoa kertymään kun treenaa monta tuntia päivässä. Kuulostat laihan läskin lisäksi olevan todella tyhjäpäinen.

Se ihminen jolla on bmi20 voi olla aiva rapakuntoonen. Eihän se paino sitä kerro harrastaako liikuntaa. Mä ainaki tiän yhden naisen joka on todella hoikka, mutta tuskin jaksaa kovin paljoa liikkua. Ei tupakan ja kahvin voimalla paljon jakseta...

Juuri näin. Yleensäkin yleistykset ovat vaarallisia. Esimerkiksi liikuntasuoritukseen (joka tässä nyt puheenaiheena) vaikuttaa niin moni asia. Tanssi ja voimistelu, jotka nyt oli ap:n esimerkkeina, kunnon lisäksi vaikuttaa ainakin myös rytmitaju, miten kauan olet harrastanut lajeja, notkeus ja toki myös ne ulkoiset seikat, jotka ap:n mukaan olivat ainoat tekijät suorituskykyyn.

Makueroja toki on ja pitääkin olla. Ymmärrän sen, että jonkun mielestä joku tanssi ja voimistelu näyttää hyvälle ainoastaan todella laihan ihmisen suorittamana. Ymmärrän myös sen, että jonkun mielestä taas suoritus näyttää hyvälle, kun naispuolinen suorittaja on hieman rehevä (eli jopa lievästi ylipainoinen, ainakin normaalipainon ylärajoissa). Mutta en ymmärrä sitä, että joku pitää omaa näkemystään ehdottomasti ainoana oikeana näkemyksenä. Tosin minulle ei ole koskaan ulkoiset seikat niinkään vaikuttaneet. Nautin katsoa taitavaa tanssijaa tai voimistelijaa, kun suoritus sujuu, on hän sitten pyöreämpi tai laihempi.

Täällä palstalla toki voi uhoa ja provoa miten vaan. Varmasti meistä jokainen välillä sortuu siihen. Itse olisin kyllä hyvin tarkka miten nuorelle kehittyvälle tytölle asiat esittäisin. Se voi oikeasti olla vaarallista jos nuorelle ilmoittaa ettei pärjää jollei BMI kestä 20 luokassa... Tämä on niin herkkä asia nuorten mailmassa kun media luo jo painopaineita nuorille tytöille. Siksi onkin erittäin tärkeää, että me nuorten ymäpärillä olevat aikuset omaisimme terveen arvopohjan tässä asiassa. Toki ei lihavuuttakaan kuulu ihannoida, mutta ei liian tiukkoja rajojakaan!

Se, että kädet menevät lattiaan ei kyllä kerro vielä mitään todellisesta liikkuvuudesta. Ihan on syytäkin saada kädet lattiaan, minimivaatimus.

voi, voi, kaikki normaalipainoiset eivät edes tuohon pysty. Eivätkä edes kilpaurheilua harrastavat lapset (olen seurannut poikani uimatreenien jumppaosuutta). Minä puhuin nyt kädet lattiaan, ei sormenpäät lattiaan. Vaan kädet lattiaan siten, että kämmen, käännetään ja sormet laitetaan jalkojen alle. Ja joo, mulla on vielä kyynärpäät koukussa, eli taipuisi vielä lisääkin, mutta lattia on tiellä. Tiedän olevani tällä yli 30 BMI:lläni poikkeuksellisen notkea - sitä sinun on todellakin ihan turha vähätellä.

Mun treenaamiseni on uinti 3 kertaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Uinnin cooperin testin mukaan kuntoni on erinomainen. Itse en pidä kuntoani noin hyvänä.

Reippaan rohkea avaus ylipainon haitoista liikunnassa. Tottahan se noin yleensä onkin, mitä totesit. Teet kuitenkin karhunpalveluksen tavoitteille saada ihmiset ylipäätään liikkumaan. Sinä olet selvästikin suorittajatyyppiä ja minä puolestani edustan ylipainoista, joka nauttii liikunnasta. Kuten varmasti tiedät liikunta aiheuttaa myös terveydelle haittaa. Monotoniset, liian ergonomiset urheiluvälineet ja äärirajoja hipuavat lajit ovat riskejä siinä kuin olla tekemättä mitään. Ohjaajat eivät osaa huolehtia ohjattavien oikeista asennoista, jolloin hyväkin jumppaharrastus jää pian pois väärin tehdyn liikkeen jälkioireiden vuoksi. Liikuntaelinvammoja on jokaisen tuttavapiirissä ja vain siksi, että olipas väärät lenkkarit, tuli kokeiltua yli kykyjensä tai en vaan malttanut odottaa ohjeita. Listaa voi joku muu jatkaa.

Rakastan yli kaiken pilatesta ja se on siitä ihana laji, että kehoni vetreytyy ja notkistuu. Vaellan luonnossa, lenkkeilen kotikulmilla, vältän julkisia pyöräillen aivan kaiken missä vain voin ja olen muuten ainoa taloyhtiössämme, joka tekee hyötyliikuntaa pihatöiden muodossa naapureiden rynnätessä kuntosaleihin sunmuihin maksullisiin harrastuksiinsa (josta tekeekin mieli sanoa, että miten ei joku jaksa työntää kolaa ja kuitenkin nostelee painoja???).

On, muuten, sanonta, että mennessäsi juhliin valitse aina pyörein ihminen kaveriksesi. He ovat taatusti hauskaa seuraa osaten nauttia tarjoiluista ja iloisesta mielestä. Mukavuudenhalu voi olla myös merkki siitä, että ihminen ehtii näkemään elämässä mukavia asioita. Ja se sanonta jatkuu, että vältä kuivarakenteisia ja laihoja tyyppejä, koska taatusti saat yhtä kuivaa seuraa(Jean Anthelme Brillat-Savarin)

Kylläpä ihmisiä kuohuttaa kovasti faktojen toteaminen:D Samoja kliseitä toistellaan ja vakuutellaan, miten on jees olla pullukka. Ja tokihan ap pitää haukkua tyhjäpääksi ja laihaläskiksi. Anorektikko-kortti taitaa olla toistaiseksi käyttämättä.

Minusta lihavuuteen pitäisi puuttua vielä enemmän, ihan siihen lieväänkin ylipainoon.

Alkuperäinen kirjoittaja läskit läiskyen;27548836:
Reippaan rohkea avaus ylipainon haitoista liikunnassa. Tottahan se noin yleensä onkin, mitä totesit. Teet kuitenkin karhunpalveluksen tavoitteille saada ihmiset ylipäätään liikkumaan. Sinä olet selvästikin suorittajatyyppiä ja minä puolestani edustan ylipainoista, joka nauttii liikunnasta. Kuten varmasti tiedät liikunta aiheuttaa myös terveydelle haittaa. Monotoniset, liian ergonomiset urheiluvälineet ja äärirajoja hipuavat lajit ovat riskejä siinä kuin olla tekemättä mitään. Ohjaajat eivät osaa huolehtia ohjattavien oikeista asennoista, jolloin hyväkin jumppaharrastus jää pian pois väärin tehdyn liikkeen jälkioireiden vuoksi. Liikuntaelinvammoja on jokaisen tuttavapiirissä ja vain siksi, että olipas väärät lenkkarit, tuli kokeiltua yli kykyjensä tai en vaan malttanut odottaa ohjeita. Listaa voi joku muu jatkaa.

Rakastan yli kaiken pilatesta ja se on siitä ihana laji, että kehoni vetreytyy ja notkistuu. Vaellan luonnossa, lenkkeilen kotikulmilla, vältän julkisia pyöräillen aivan kaiken missä vain voin ja olen muuten ainoa taloyhtiössämme, joka tekee hyötyliikuntaa pihatöiden muodossa naapureiden rynnätessä kuntosaleihin sunmuihin maksullisiin harrastuksiinsa (josta tekeekin mieli sanoa, että miten ei joku jaksa työntää kolaa ja kuitenkin nostelee painoja???).

On, muuten, sanonta, että mennessäsi juhliin valitse aina pyörein ihminen kaveriksesi. He ovat taatusti hauskaa seuraa osaten nauttia tarjoiluista ja iloisesta mielestä. Mukavuudenhalu voi olla myös merkki siitä, että ihminen ehtii näkemään elämässä mukavia asioita. Ja se sanonta jatkuu, että vältä kuivarakenteisia ja laihoja tyyppejä, koska taatusti saat yhtä kuivaa seuraa(Jean Anthelme Brillat-Savarin)

V*ttu mitä paskaa.

Mitä sinäkään mistään tiedät, kommenteistasi päätellen et juuri mitään. Olen pahoillani puolestasi.

Olen ollut huomattavan ylipainoinen (BMI YLI 30), lievästi ylipainoinen, normaalipainon ylärajoilla ja normaalipainon keskivaiheilla. Ainoa ero jonka omalla kohdallani huomasin oli se, että ollessani BMI yli 3O, juoksin hitaammin, enkä ollut niin ketterä, kuin mitä muuttoin. Eroa pienen ylipainon, tai normaalipainon keskivaiheilla olemisessa en huomaa.

Se ei tarkoita sitä, etteikö eroa voisi silti olla, mutta kyllä se ero sitten tässä kohtaa on jo HYVIN pieni ja kaukana HUOMATTAVASTA.

Kyllähän elämisen tuntu ja oma olo ylipäätään on erilainen hyväkuntoisena kuin heikkokuntoisena. Ihmettelen jos joku ei huomaa tai tunne mitään eroa. Lisäksi ympäristön myönteinen palaute lisääntyy. Tiedän tämän molempia maailmoja kokeneena.

Minusta muutama kilo ylipainoa ei ole vaikuttanut liikkumiseeni. Minä olen kuitenkin hyvässä kunnossa, lihaksia, teen fyysistä työtä jne, joten eipä siinä paljon tunnu, jos välillä on paino noussut 3-5 kg yli ylipainorajan.

Nyyh. . . Ei voi harrastaa sitä ja tätä. Herrajjumala kaikkia ei kiinnosta lajit missä pitää alinomaan pyöriä kuin väkkärä.

On enemmän lajeja, joissa kaltaisesi höyhen ei menesty ja joissa massasta on hyötyä. Kiitos sen, että miehet nyt keksivät urheilun, kuten myös 90% kaikesta mitä elämässäsi teet tai käytät.

Mittani ovat aikalailla samat kuin ap:llä. Pari vuotta sitten painoin 75 kg. Laihdutettuani olen ollut huomattavasti energisempi, paremmannäköinen, voin pukes päälleni mitä vain eikä mistään tursua jenkkakahvoja jne...
Olen terveempi, ja jaksan fyysisessä työssäni paljon paremmin kuin aikaisemmin. Myös liikkuminen on helpompaa, siis liikunta. Selkävaivat ovat hävinneet....
Eli omalla kohdallani painon pudotuksesta on ollut vain hyötyä :) I feel good

Alkuperäinen kirjoittaja säälin;27549007:
Mitä sinäkään mistään tiedät, kommenteistasi päätellen et juuri mitään. Olen pahoillani puolestasi.

Juuri näin, heitetään henkilökohtasuuteen menevä pilkka kun ei enää muuhun pysty!

Ehkä fiksumpaa olisi kuitenkin tuoda esiin niitä faktoja, jotka todistaa, että lievästikin ylipainoisen liikuntasuoritus toteutuu paremmin ja helpommin kuin lievästi ylipainoisen. Siis tutkittua tietoa, ei palstamammojen mutuilua.

Hahhah! Paras argumentti taisi olla tyyliin "no ei kaikki edes tykkää harrastaa liikuntaa, joten miksi pitäisi olla hoikka". Voi helevetti sanon mä:D

Kyllä minä ainakin allekirjoitan omalta kohdaltani tuon ap:n pointin. Mun paino on vaihdellut välillä bmi 21-27 ja silloin, kun se oli 27, niin kyllä vaan huomasi, miten lenkillä on askel raskaampi. En oikein pysty ymmärtämään, miten joku muka voisi olla huomaamatta eron. Ellei sitten tunne oikein kehoaan.

Kylläpä ihmisiä kuohuttaa kovasti faktojen toteaminen:D Samoja kliseitä toistellaan ja vakuutellaan, miten on jees olla pullukka. Ja tokihan ap pitää haukkua tyhjäpääksi ja laihaläskiksi. Anorektikko-kortti taitaa olla toistaiseksi käyttämättä.

Minusta lihavuuteen pitäisi puuttua vielä enemmän, ihan siihen lieväänkin ylipainoon.

Siis mitä? On se varmaan ihan totta että 150 kg painoinen ei pysty harrastamaan mitään telinevoimistelua, mutta mitä se kenellekään muulle kuuluu kuin sille ihmiselle itselleen? Käsittämätöntä holhoamista, kai se nyt jumaliste on jokaisen OMA ASIA minkä painoinen on, itsehän jokainen oman itsensä kanssa joutuu elämään. Ei saa tupakoida, ei saa juoda, ei saa helvetti enää edes syödä, ei saa tehdä yhtään mitään kun joku kukkahattupirkko vetää aina herneet nenään jostain asiasta. Ei vissiin omassa elämässä ole tarpeeksi haastetta niin pitää käydä muita paapomaan.

[QUOTE="vieras";27559767]Siis mitä? On se varmaan ihan totta että 150 kg painoinen ei pysty harrastamaan mitään telinevoimistelua, mutta mitä se kenellekään muulle kuuluu kuin sille ihmiselle itselleen? Käsittämätöntä holhoamista, kai se nyt jumaliste on jokaisen OMA ASIA minkä painoinen on, itsehän jokainen oman itsensä kanssa joutuu elämään. Ei saa tupakoida, ei saa juoda, ei saa helvetti enää edes syödä, ei saa tehdä yhtään mitään kun joku kukkahattupirkko vetää aina herneet nenään jostain asiasta. Ei vissiin omassa elämässä ole tarpeeksi haastetta niin pitää käydä muita paapomaan.[/QUOTE]

Niin että viis kansanterveydestä? Terkkarikaan ei saisi huolestua lihavan lapsen puolesta? Onko se lapsen oma asia?

Miten hukassa teillä läskeillä ja huonokuntoisilla valittajilla (ei saa juoda, syödä, poltaa) on kohtuuden käsite, kun onnistutte vetämään kaiken, kuten syömisen läskeyteen asti ja juomisen terveysongelmiin asti, ihan överksi?

Alkuperäinen kirjoittaja myötälo;27559253:
Hahhah! Paras argumentti taisi olla tyyliin "no ei kaikki edes tykkää harrastaa liikuntaa, joten miksi pitäisi olla hoikka". Voi helevetti sanon mä:D

Kyllä minä ainakin allekirjoitan omalta kohdaltani tuon ap:n pointin. Mun paino on vaihdellut välillä bmi 21-27 ja silloin, kun se oli 27, niin kyllä vaan huomasi, miten lenkillä on askel raskaampi. En oikein pysty ymmärtämään, miten joku muka voisi olla huomaamatta eron. Ellei sitten tunne oikein kehoaan.

Mun bmi on vaihdellut välillä 19 - 31.

bmi 19 olen juossut kovempaa ja myös taitoluistelun hypyt ovat lähteneet keveämmin. Mutta ompa tuossa välissä tullut lisää ikääkin. 16-vuotias ja 44-vuotias eivät nyt ihan samassa sarjassa pyöri.

Mutta nyt bmi 31 uin kilometrin 25 minuuttiin, bmi 19 meni 35 minuuttia.

Eli minä sanoisin, että juoksukuntoni on nyt heikompi, hyppyjen keveyteen vaikuttaa paino, mutta uimakuntoni on nykyään huomattavasti parempi kuin 16-vuotiaana.

Tottakai silläkin on merkitystä, mitä harrastaa ja treenaa!

vai miksi tämmöinen aloitus.Minulla pituutta 162 ja painoa 84 ja olen melko varmasti notkeampi kun sinä. joo jos et ole huippu tason voimistelija. siis paino ei aina ole pelkkää läskiä , vaikka sitä minullakin mielestäni on

Yhteistyössä