Käytin luunappia ja tyytyväinen siihen, saa haukkua! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huh vihdoinkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jeppis";27551432]
Kuten jo edellä sanoin, ei minun käyttämälläni fyysisellä viestinnällä (tai väkivalta, jos joku haluaa niin sanoa) ole tarkoitus mukiloida ja kiduttaa lasta satuttamalla häntä voimien takaa. Kun minä otan tukasta (tätä tapahtunut ehkä viisi kertaa), lasta ei satu jos hän liikkuu ohjaamaani suuntaan. Sama kuin rimpuileva lapsi: ei satu jos ei rimpuile.
)[/QUOTE]

No nyt oon kaiken kuullut.... toiset sentään myöntää käyttävänsä fyysistä väkivaltaa kurittaessaan, mutta näin paksuja selittelyjä en olekkaan ennen kuullut.

Voisin sanoa tuota jopa hieman sairaaksi... "äiti pitää sua nyt tukasta kiinni ja jos et liiku tähän suuntaan niin sit sattuu!!"

Ja ihan oikeasti, ei se lasta kovinkaan satu jos otetaan syliin kun rimpuilee. Paksuja on juttus, kun kehtaat tuollaisia pokkana puhua.

Tosta loppukaneetistasi oon sama mieltä: vapaa kasvatus todellakin on pahempi kuin muutama luunappi (olettaen, että perheessä muuten on kaikki hyvin ja lapsesta välitetään).

Siitä todellakin olen eri mieltä, että vapaa kasvatus = kasvattaminen ilman fyysistä kuritusta. Tiedän yhden ainoan perheen, jossa on ns. vapaa kasvatus. Mutta toisaalta, perheen lasta myös riepotellaan kovakouraisesti esim. puistosta pois, kun ei osaa käyttäytyä. Ei varmasti vaikea arvata, että tuollaisen kasvatuksen tuloksena on ongelmalapsi joka häiriköi jatkuvasti muita. Ei se vapaa kasvatus sulje pois fyysisen väkivallan käyttöä, todellakaan.

Sitten on näitä, jotka uhkaavat lasta jollain sanktiolla (lelu pois tms.), mutteivät koskaan toteuta uhkaustaan, vaikka lapsi jatkaa ei-toivottua käytöstä. Sitten ihmetellään, kun mitkään kasvatuskeinot ei tehoa :headwall: Ja eikun tukistelemaan!

Eiköhän se ole peiliin katsomisen paikka ihan muualla, kuin niillä, jotka eivät halua fyysistä kuritusta harrastaa. Tottakai täytyy pitää jotain suhteellisuudentaju tässäkin asiassa, mutta lapsen kasvattaminen moraalisesti täysin kykeneväksi, muut huomioonottavaksi ihmiseksi on ihan mahdollista ilman luunappejakin.

on sitä että kuuntelet lastas ja olet samalla aalto pituudella.

Ei aina tarvii olla ihan niin kirjaimellisesti. Koska sillon tulee vastaan se että toinen haluaa pitää ajatukset omina. Teinit.!!!!

ilmeisesti voin antaa luunapin otsaan tai tullla tukistamaan myös aikuisia kun vaan ei käytös miellytä. Hohhoijaa, mun mielestä on laiskuutta jos ei osaa lastaan neuvoa vaan pitää voimakeinoja käyttää. Ja vapaa kasvatus? Eiköhän ne pahimmat traumat anneta lapselle väkivaltaisesta kodista missä pelko hallitsee.

Kysyisin ihan mielenkiinnosta vain, että ketä aikuista sinä olet velvollinen kasvattamaan?
Kun ei niitä lapsia rangaista vaan sen vuoksi, ettei niiden käytös miellytä, vaan siksi, että vanhempien velvollisuus on kasvattaa heitä.

Ymmärrän kyllä mitä Jeppis ajaa takaa ja kyllä olen samaa mieltä siitä, että on iso ero "tukistaako" lasta vai ohjaako tukasta jäähylle. Meillä ei käytetä fyysistä kuritusta lainkaan. Muutaman kerran lapsi on kannettu jäähylle, mutta tätäkään ei ole montaa kertaa tapahtunut.

Mielestäni lapsella on todellakin yhtä suuri oikeus fyysisen koskemattomuuteen kuin aikusellakin. Silti meillä on rajat ja lapset ovat hyvin käyttäytyviä ja kohteliaita.

[QUOTE="vieras";27551505]No nyt oon kaiken kuullut.... toiset sentään myöntää käyttävänsä fyysistä väkivaltaa kurittaessaan, mutta näin paksuja selittelyjä en olekkaan ennen kuullut.

Voisin sanoa tuota jopa hieman sairaaksi... "äiti pitää sua nyt tukasta kiinni ja jos et liiku tähän suuntaan niin sit sattuu!!"

Ja ihan oikeasti, ei se lasta kovinkaan satu jos otetaan syliin kun rimpuilee. Paksuja on juttus, kun kehtaat tuollaisia pokkana puhua.[/QUOTE]

"Äiti nyt pitää sua nyt tukasta kiinni ja jos et liiku tähän suuntaan niin sattuu" En lähe tuomitsemaan tarviis enemmän tietoa? ei yhden lauseen perusteella voi tehdä johto päätöksiä! se on irrotettu tapahtumasta?

Kysyisin ihan mielenkiinnosta vain, että ketä aikuista sinä olet velvollinen kasvattamaan?
Kun ei niitä lapsia rangaista vaan sen vuoksi, ettei niiden käytös miellytä, vaan siksi, että vanhempien velvollisuus on kasvattaa heitä.

Kyllä olet oikeassa, mutta rangaistuksia on olemassa muitakin kuin toisen satuttaminen ;) Ja sitä fyysiset kuritukset loppupeleissä ovat. Meillä kasvatetaan keskustelemalla, asettumalla toisen asemaan, esimerkillä, toistolla, jonkin "kivan" viemisellä esim. lelu jäähylle, ei lastenohjelmia ym.

[QUOTE="vieras";27551505]No nyt oon kaiken kuullut.... toiset sentään myöntää käyttävänsä fyysistä väkivaltaa kurittaessaan, mutta näin paksuja selittelyjä en olekkaan ennen kuullut.

Ja ihan oikeasti, ei se lasta kovinkaan satu jos otetaan syliin kun rimpuilee. Paksuja on juttus, kun kehtaat tuollaisia pokkana puhua.[/QUOTE]

Niin, olisin voinut taluttaa lasta myös käsivarresta. Olisi ihan varmasti sattunut yhtä paljon ja ihan yhtä lailla ollut vallankäyttöä lasta kohtaan. Et ilmeisesti ole pitänyt otteessasi oikeasti raivona rimpuilevaa lasta. Omalleni tuli kerran mustelma kylkeen tuollaisen sylissäpitämisen takia. Ja kyllä, hirveältä tuntui vaikka en todellakaan lasta tarkoituksella satuttanut.

Lähinnä nyt ajan tässä takaa taas sitä, että ehkä jonkun antamasta luunapista ei tule vauhkoontua samalla tavalla kuin lapsen hakkaamisesta. Todennäköisesti lapsi pelästyy huutavaa ja raivoavaa äitiä enemmän kuin luunappia jonka ei tarvitse oikeasti edes sattua!

Jos lapsella on rakastava koti, jossa on sallittua kiukutella ja näyttää tunteensa, kerrotaan ja näytetään että rakastetaan, niin lasta ei traumatisoi yksi luunappi, vaan saattaa jopa tehdä kerrralla selväksi että näin ei toimita. Ei siksi että lasta sattuisi niin hirveästi ettei iknä enää uskalla tehdä samaa, vaan siksi, että vanhemman viesti on ollut äärimmäisen selkeä.

[QUOTE="bbb";27551574]Kyllä olet oikeassa, mutta rangaistuksia on olemassa muitakin kuin toisen satuttaminen ;) Ja sitä fyysiset kuritukset loppupeleissä ovat. Meillä kasvatetaan keskustelemalla, asettumalla toisen asemaan, esimerkillä, toistolla, jonkin "kivan" viemisellä esim. lelu jäähylle, ei lastenohjelmia ym.[/QUOTE]

Ok, ja sovelletaanko tätä samaa ei-fyysistä kurittamista sitten puolisoon, ja muihin aikusiin? Kysyn siksi, koska kun on puhe fyysisestä kurittamisesta, vedotaan siihen, että samoinko tekisit aikuiselle joka ei toimi miellyttävällä tavalla.
Loogista olisi, että aikuisiakin kohdeltaisiin sitten näin... Tai niin kai tehdäänkin(pihtaaminen yms...)

[QUOTE="jeppis";27551587]Niin, olisin voinut taluttaa lasta myös käsivarresta. Olisi ihan varmasti sattunut yhtä paljon ja ihan yhtä lailla ollut vallankäyttöä lasta kohtaan. Et ilmeisesti ole pitänyt otteessasi oikeasti raivona rimpuilevaa lasta. Omalleni tuli kerran mustelma kylkeen tuollaisen sylissäpitämisen takia. Ja kyllä, hirveältä tuntui vaikka en todellakaan lasta tarkoituksella satuttanut.

Lähinnä nyt ajan tässä takaa taas sitä, että ehkä jonkun antamasta luunapista ei tule vauhkoontua samalla tavalla kuin lapsen hakkaamisesta. Todennäköisesti lapsi pelästyy huutavaa ja raivoavaa äitiä enemmän kuin luunappia jonka ei tarvitse oikeasti edes sattua!

Jos lapsella on rakastava koti, jossa on sallittua kiukutella ja näyttää tunteensa, kerrotaan ja näytetään että rakastetaan, niin lasta ei traumatisoi yksi luunappi, vaan saattaa jopa tehdä kerrralla selväksi että näin ei toimita. Ei siksi että lasta sattuisi niin hirveästi ettei iknä enää uskalla tehdä samaa, vaan siksi, että vanhemman viesti on ollut äärimmäisen selkeä.[/QUOTE]

Totta, en itsekkään pidä AP:n antamaa luunappia kovin pahana. Yhtälailla pikkusisarella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteensa. Paha sanoa miten asiaan on yritetty aiemmin puuttua. Vaikka meillä ei luunappeja ja tukkapöllyjä harrasteta voin silti kuvitella samanlaisessa (jossa todellakin kaikki keinot kokeiltu) tilanteessa turvautuvani luunappiin jos mikään muu ei todellakaan auta.

Meillä kuopus puree välillä sisaruksiaan ja puree todella kovaa. Se sattuu aika paljon enemmän kuin luunappi. Lapsi on vasta vähän yli vuoden, mutta onneksi olemme saaneet puremista karsittua todella paljon..

[QUOTE="jeppis";27551587]Niin, olisin voinut taluttaa lasta myös käsivarresta. Olisi ihan varmasti sattunut yhtä paljon ja ihan yhtä lailla ollut vallankäyttöä lasta kohtaan. Et ilmeisesti ole pitänyt otteessasi oikeasti raivona rimpuilevaa lasta. Omalleni tuli kerran mustelma kylkeen tuollaisen sylissäpitämisen takia. Ja kyllä, hirveältä tuntui vaikka en todellakaan lasta tarkoituksella satuttanut.

Jos lapsella on rakastava koti, jossa on sallittua kiukutella ja näyttää tunteensa, kerrotaan ja näytetään että rakastetaan, niin lasta ei traumatisoi yksi luunappi, vaan saattaa jopa tehdä kerrralla selväksi että näin ei toimita. Ei siksi että lasta sattuisi niin hirveästi ettei iknä enää uskalla tehdä samaa, vaan siksi, että vanhemman viesti on ollut äärimmäisen selkeä.[/QUOTE]

En edes jaksanut lukea sun tekstiä loppuun, kun lapsen kädestä pitäminen on niin valovuoden päässä siitä että lasta ottaa HIUKSISTA kiinni. Ja jos kerran se kädestä pitäen pois vieminen tai syliin ottaminen aiheuttaa teille jo fyysistä hallaa ja mustelmia lapselle, niin miksi helkutissa pitää vielä tukasta raahata?

[QUOTE="vieras";27551644]En edes jaksanut lukea sun tekstiä loppuun, kun lapsen kädestä pitäminen on niin valovuoden päässä siitä että lasta ottaa HIUKSISTA kiinni. Ja jos kerran se kädestä pitäen pois vieminen tai syliin ottaminen aiheuttaa teille jo fyysistä hallaa ja mustelmia lapselle, niin miksi helkutissa pitää vielä tukasta raahata?[/QUOTE]

Mikä ihmeen pyhä pehko se tukka on? Saako lasta "tukistaa" silloin kun kampaa takkutukkaa? Ja miksi se käsi on epäpyhempi kuin tukka?

Ok, ja sovelletaanko tätä samaa ei-fyysistä kurittamista sitten puolisoon, ja muihin aikusiin? Kysyn siksi, koska kun on puhe fyysisestä kurittamisesta, vedotaan siihen, että samoinko tekisit aikuiselle joka ei toimi miellyttävällä tavalla.
Loogista olisi, että aikuisiakin kohdeltaisiin sitten näin... Tai niin kai tehdäänkin(pihtaaminen yms...)

Siis tarkoitatko sitä, että vienkö lelun mieheltäni jos hän ei tottele minua :D Kuten joku jo edellä mainitsi, minun velvollisuuteni on kasvattaa lapseni, ei miestäni. Anoppini on jo hänet kasvattanut, en todellakaan ikinä alkaisi kasvattamaan miestäni kuin lapsia.

Hän käyttäytyy yhteiskunnan normien mukaan, joten edes se poliisi-setä ei hänelle joudu niitä rangasituksia antamaan. Erimielisyydet hoidetaan keskustelemalla ja välillä riitelemällä. Ei sen kummempaa.

Ennen lapsia olin sitä mieltä ettei tukkapölly ole niin paha asia ja ajattelin ehkä antavani sitä omille lapsilleni. Monet ystäväni olivat asiasta kauhuissaan ja sanoivat etteivät ikinä kurita (tulevia, olimme kaikki lapsettomia) lapsiaan siten. Arvaatka miten kävi? Lasten tultua minä olen se joka kannattaa muita kuin fyysisiä kurituksen keinoja. Ja nämä pari ystävääni ovat niitä, jotka ovat antaneet muutaman kerran lapsilleen tukkapöllyä..

[QUOTE="vieras";27551644]En edes jaksanut lukea sun tekstiä loppuun, kun lapsen kädestä pitäminen on niin valovuoden päässä siitä että lasta ottaa HIUKSISTA kiinni. Ja jos kerran se kädestä pitäen pois vieminen tai syliin ottaminen aiheuttaa teille jo fyysistä hallaa ja mustelmia lapselle, niin miksi helkutissa pitää vielä tukasta raahata?[/QUOTE]

Okei, mä luovutan. Aiheutan lapselleni fyysistä hallaa ja mustelmia ja lisäksi mukiloin, vedän turpaan ja nöyryytän. Niin ja "raahaan" tukasta.

Ehkä tämä tosiaan on liian herkkä asia keskusteltavaksi. Ja varmasti parempi että ilmapiiri asian ympärillä pidetään mustavalkoisena koska rajanveto on lähes mahdotonta. Onneksi itse tiedän että lapsellani on loistava äiti :) Joskaan ei täydellinen.

[QUOTE="jeppis";27551678]Okei, mä luovutan. Aiheutan lapselleni fyysistä hallaa ja mustelmia ja lisäksi mukiloin, vedän turpaan ja nöyryytän. Niin ja "raahaan" tukasta.

Ehkä tämä tosiaan on liian herkkä asia keskusteltavaksi. Ja varmasti parempi että ilmapiiri asian ympärillä pidetään mustavalkoisena koska rajanveto on lähes mahdotonta. Onneksi itse tiedän että lapsellani on loistava äiti :) Joskaan ei täydellinen.[/QUOTE]

Niinhän sä teet. Valitettavasti.

[QUOTE="vieras";27551695]aina menee vaan hullummaksi. Jos aikuiselle ihmiselle pitää selittää mitä eroa on tukasta repimisessä ja kädestä ottamisella niin huh huh... kaikkea sitä. Lapsiraukat.[/QUOTE]

Entä kädestä repimisellä ja tukasta ottamisella? Kädestä repimistä nimittäin näkee lähes päivittäin ihan julkisilla paikoilla. Lapsiraukat.

No voi kauheeta jos vähän S A T T U U ... Vielä enemmän voi sattua esim. kuunnella vanhempien riitelyä illasta toiseen.
Ylipäätänsä henkinen väkivalta on monesti jollain lailla paljon pahempaa. Itse ainakin oisin ennemmin vaikka joskus ottanut selkääni, kuin tullut kohdelluksi kuin olisin vain pelkkää ilmaa, ihminen joka ei saisi olla olemassakaan.

[QUOTE="jeppis";27551710]Entä kädestä repimisellä ja tukasta ottamisella? Kädestä repimistä nimittäin näkee lähes päivittäin ihan julkisilla paikoilla. Lapsiraukat.[/QUOTE]

Ai näkee vai, en minä vaan ole nähnyt.

Ehkä mulla sitten on joku maaginen kosketus, kun en koskaan ole lapselle mustelmia saanut aikaiseksi tai fyysistä vahinkoa, kun olen ottanut kädestä kiinni tai kantanut sylissäni. Ja trust me, on tullut kovinkin kiukkuisija rimpuloita kannettua, ihan omia ja hoitolapsia.

Siis miten tukasta otetaan kiinni niin ettei se lapseen satu, ja mikä on se tukasta kiinni pitämisen funktio? Miksi pitää ottaa tukasta, eikä kädestä? En ole koskaan kuullutkaan että olisi jotenkin järkevää siirtää lasta tukasta, sen sijaan että nostaisi vaikka syliin ja kantaisi.

No voi kauheeta jos vähän S A T T U U ... Vielä enemmän voi sattua esim. kuunnella vanhempien riitelyä illasta toiseen.
Ylipäätänsä henkinen väkivalta on monesti jollain lailla paljon pahempaa. Itse ainakin oisin ennemmin vaikka joskus ottanut selkääni, kuin tullut kohdelluksi kuin olisin vain pelkkää ilmaa, ihminen joka ei saisi olla olemassakaan.

Juu, ja naapurin äijä pieksee omaa koiraansa nahkavyöllä, niin toki mä voin omaani vaan killuttaa korvista? enkös voikin? kun toi naapurisetä tekee vielä tuhmemmin :(

En tiennytkään että tässä oli kyse siitä miten lasta voi kohdella kaikkein eniten kaltoin... siis joo, onkai se parempi saada kerran selkäänsä kuin se, että suljetaan vaikka 10 vuodeksi häkkikellariin....

Keskusteleeko täällä oikeasti aikuiset ihmiset? siis edes peruskoulutetut ihmiset? en ole koskaan kuullut näin surkeita argumentteja.

Perheiden ja lasten pahoinvointi on vaan lisääntynyt siitä, kun kiellettiin ruumiillinen kuritus (mikä on eri asia kuin pahoinpitely).

"Vanhassa vara parempi"

[QUOTE="vieras";27551797]Ai näkee vai, en minä vaan ole nähnyt.

Ehkä mulla sitten on joku maaginen kosketus, kun en koskaan ole lapselle mustelmia saanut aikaiseksi tai fyysistä vahinkoa, kun olen ottanut kädestä kiinni tai kantanut sylissäni. Ja trust me, on tullut kovinkin kiukkuisija rimpuloita kannettua, ihan omia ja hoitolapsia.

Siis miten tukasta otetaan kiinni niin ettei se lapseen satu, ja mikä on se tukasta kiinni pitämisen funktio? Miksi pitää ottaa tukasta, eikä kädestä? En ole koskaan kuullutkaan että olisi jotenkin järkevää siirtää lasta tukasta, sen sijaan että nostaisi vaikka syliin ja kantaisi.[/QUOTE]

Tulee ihan deja vu tässä, kun lukee näitä tekstejäsi. :D Ihan samalla tavalla olen tästä asiasta täällä jokin aika sitten keskustellut. Aivan kuin minun näppikseltäni nämä sinun kommenttisi. *peukutushymiö*

[QUOTE="vieras";27551797]Ai näkee vai, en minä vaan ole nähnyt.

Siis miten tukasta otetaan kiinni niin ettei se lapseen satu, ja mikä on se tukasta kiinni pitämisen funktio? Miksi pitää ottaa tukasta, eikä kädestä? En ole koskaan kuullutkaan että olisi jotenkin järkevää siirtää lasta tukasta, sen sijaan että nostaisi vaikka syliin ja kantaisi.[/QUOTE]

Koska mun olisi ollut huomattavasti vaarallisempaa kantaa rimpuileva lapsi rappusia alas kuin taluttaa tukasta. Samoin kädestä taluttaminen olisi ollut mahdotonta. Ja joo, onhan se totta että tukasta taluttaminen olisi voinut sattuakin, mutta eipä ehtinyt kuin sekunnin kirpaisemaan ja tyttö tajusi että nyt oikeasti pitää mennä. Näin saatiin tyttö jäähylle ja pitkään jatkunut tilanne laukesi hyvin nopeasti sen jälkeen.

99,9 % vastaavista tilateista ratkaistaan puhumalla tai komentamalla jäähylle. Tuossa neljän vuoden uhmassa tytö vaan kiihtyi nollasta sataan ennekuin ehdin kääntää huomion muualle/puhumaan/ sylittelemään/tms. En vaan ehtinyt asioiden edelle. En edelleenkään koe että lapseni on traumatisoitunut kun olen laittanut muutaman kerran pisteen riehumiselle osoittamalla valtani fyysisesti. Lapsi on ikäänkuin "pysähtynyt" ja ollut sen jälkeen taas tilassa jossa pystyy kuuntelemaan puhetta.

Mä olen saanut pienenä ties kuinka monta luunappia. Tukistusta en muista, mutta varmaan sitäkin...?
En ole traumatisoitunut.
Meillä ei kyllä tukisteta eikä luunappejakaan saa. Meidän 5v ei edes tiedä mitä se luunappi tarkoittaa :O Kysyin sitä eilen että tietääkö, kun meidän erityislapsi on puhunut koulussa luunapeista ja opettaja epäilee että lapsi on niitä saanut.

Silti mä olen sitä mieltä että silloin "ennenvanhaan" loppui kyllä lasten sikailu ja suun soitto hyvin lyhyeen kun isä tuli ja iski nyrkin pöytään. Nykyään saa hillua ihan miten sattuu ja lapsille ei enää mahdeta mitään! :/

Kaveri sai vielä teini-iässäkin tukkapöllyä, kun jotain hölmöiltiin. Oli kyllä kohtuullisen nöyryyttävää edes olla todistamassa tätä. Kaverin äiti tosin tais saada vähän takaisinkin päin, kun alkoi tyttärensä olla pidempi ja vahvempi kuin äitinsä... En tiedä milloin se luunappien antaminen ja tukkapölly sitten loppuu. Toiset vissiin jatkaa sitä ikuisesti?

Yhteistyössä