Ilmiö kotiäitien ja työssäkäyvien äitien kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin se ompi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";27583616]Esitän vastakysymyksen: Eikö jokaisella ole lupa välillä tunnustaa olevansa ei-niin-hyvä äiti? Voi tämän vääntää toki halutessaan niinkin, että pitäisi heittäytyä huonoksi äidiksi tahallaan (niinkuin tuo jo vaannettiin), mutta pidetään nyt järki mukana tässä kuitenkin.

Avaukseni perustuu vain ympäristön havaintoihini. En tiedä johtuuko se asuinseudusta vai mistä, mutta tunnen valitettavan paljon naisia, jotka ovat puheen tasolla muuta kuin tekevät ja elävät.

Mieluummin itse valitan muiden äitien kanssa suoraan elämän haasteista kuin koen tarvetta esittää jotain idylliä, johon ei olisi monen tuntemani tilanteessa juurikaan varaa. Esittäminen voi koitua tosi raskaaksi painolastiksi.

Sikäli työ tuo mahdollisuuden jakaa elämänsä huolia toisin kuin jatkuva kotona huseeraaminen. Kyllä monet kotiäidit ovat nykyään yksin taakkansa kanssa, vaikka jotkut antavat ymmärtää ihan muuta.[/QUOTE]

Et edelleenkään vastannut kysymykseeni: tunnetko tällaisia fanaattisia kotiäitejä? Jotka vuodesta toiseen tekevät lapsia, elävät miehen rahoilla ja määrittävät itsensä äitiytensä kautta?

[QUOTE="vieras";27583646]Kaiken voi kääntää nurinkurin, kun ei itse halua nähdä totuutta.
Kyllä mä luulen, että vaatii enemmän itsetuntoa JÄÄDÄ KOTIÄIDIKSI, kuin se että juoksee töihin kotiäitiyttä pakoon, kun pää ei kestä kotona oloa ja menettää oman persoonansa, eikä tunne oloaan omaksi itsekseen enää kun kukaan ei kehu, eikä ole tarpeeksi älyllistä haastetta jne....
Luulisin että kotiäideillä se itsetunto on kohdillaan, koska KYKENEE jäämään työelämästä pois vuosiksi, pelkäämättä että menettää jotain, tai menettää osan itsestään.

Ei taida olla kotiäitien pään sisällä nämä jutut, joita täällä työäidit kirjoittelevat kotiäideistä. Arvostus näissä kirjoituksissa on kyllä kaukana. Kun ajatellaan vaan itsekkäästi että "mun maksamat verorahat valuvat hukkaan, kun joku hoitaa lastaan kotona." Ja haukutaan kotiäidit miehen rahoilla "kotona roikkuviksi ".
NIinkuin esim tämänkin ketjun ap. Miten älykästä pohdintaa kotiäideistä. HAH![/QUOTE]

Huoh, voisipa muuttaa ulkomaille missä saisi olla hyvällä omallatunnolla kotirouva vaikka hautaan saakka! Kukaan ei ihmettelisi valintoja vaan saisi todellista arvostusta muilta äideiltä. Jos Suomi alkaa mennä liian oikeistolaiseksi maaksi niin muutto on saletti! En tiedä kateellisempaa tai katkerampaa kuin suomalainen työssäkäyvä äiti! Heillä se huono itsetunto on. Eivät uskalla olla äitejä isolla Ä:llä. Kukaan ei ole onneksi vielä lailla kieltänyt heittäytymästä äitiyteen 100%, joten jos miehen rahat sallii ja mies sen sallii niin kotona olen ja 100% onnellisempana kuin urapalloilijana. Piste!

Joillain oikeasti on se ruusunpunainen idylli myös tosielämässä. Siskoni on tässä loistava esimerkki. Kaikki on aina täydellistä. Meillä asiat ovat välillä mullinmallin eikä se haittaa mua että elämämme ovat niin erilaisia. Suututtaa siskoni puolesta miten hänen perheestä puhutaan seläntakana kaikenlaista pahaa siitä miten siskoni elämä on kulissia ja plaahplaahplaah. Jotkut onnistuvat suurperheen kotiäitinä loistokkaasti ja jos siskoni puhuu joillekin onnellisestä elämästään niin eiköhän jotkut kateelliset kuvittele että siskoni feikkaa. Suomessa ei saisi olla onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27583669:
Et edelleenkään vastannut kysymykseeni: tunnetko tällaisia fanaattisia kotiäitejä? Jotka vuodesta toiseen tekevät lapsia, elävät miehen rahoilla ja määrittävät itsensä äitiytensä kautta?

Vastasin aiemmin, että tämä avaus perustuu nimenomaan niihin live-elämässä bongattuihin tapauksiin.

[QUOTE="vieras";27583707]No kyllä näytät olevan, kun jaksat jankuttaa samoista asioista sivutolkulla :)

Mulle on ihan sama, mitä muut minusta ajattelee, olen tyytyväinen meidän perheemme ratkaisuihin :)[/QUOTE]

Olenko minä sinusta ollut penäämässä arvostusta esimerkiksi sinulta? Sitten kirjoitustaidoissani on pahasti vikaa, sisälukutaidossasi ei tietenkään :)

[QUOTE="vieras";27583646]Kaiken voi kääntää nurinkurin, kun ei itse halua nähdä totuutta.
Kyllä mä luulen, että vaatii enemmän itsetuntoa JÄÄDÄ KOTIÄIDIKSI, kuin se että juoksee töihin kotiäitiyttä pakoon, kun pää ei kestä kotona oloa ja menettää oman persoonansa, eikä tunne oloaan omaksi itsekseen enää kun kukaan ei kehu, eikä ole tarpeeksi älyllistä haastetta jne....
Luulisin että kotiäideillä se itsetunto on kohdillaan, koska KYKENEE jäämään työelämästä pois vuosiksi, pelkäämättä että menettää jotain, tai menettää osan itsestään.

Ei taida olla kotiäitien pään sisällä nämä jutut, joita täällä työäidit kirjoittelevat kotiäideistä. Arvostus näissä kirjoituksissa on kyllä kaukana. Kun ajatellaan vaan itsekkäästi että "mun maksamat verorahat valuvat hukkaan, kun joku hoitaa lastaan kotona." Ja haukutaan kotiäidit miehen rahoilla "kotona roikkuviksi ".
NIinkuin esim tämänkin ketjun ap. Miten älykästä pohdintaa kotiäideistä. HAH![/QUOTE]

Paino sanalla "JÄÄDÄ". Kotiäidiksi jäädään, töihin päästään. Enemmän se vaatii se töihin meneminen, vaikka miten päin laskisi :)

[QUOTE="vieras";27583722]Paino sanalla "JÄÄDÄ". Kotiäidiksi jäädään, töihin päästään. Enemmän se vaatii se töihin meneminen, vaikka miten päin laskisi :)[/QUOTE]

Lisää kotiäidin lyttäystä. Oikeasti, mikä teitä työnarkomaaneja riivaa???
Jos olet aidosti tyytyväinen valinnoistasi, ei pitäisi olla mitään syytä lytätä muita.
Katse peiliin!

Ja lisään vielä että koen myötähäpeää suomalaisten työssäkäyvien äitien puolesta. Kommentit näissä tämän tyylisissä ketjuissa ovat aivan ala-arvoisia. Tää on oikeasti jo noloa. Tekee mieli muuttaa ulkomaille, kun suomalaiset äidit on näin DORKIA!

[QUOTE="vieras";27583797]Lisää kotiäidin lyttäystä. Oikeasti, mikä teitä työnarkomaaneja riivaa???
Jos olet aidosti tyytyväinen valinnoistasi, ei pitäisi olla mitään syytä lytätä muita.
Katse peiliin![/QUOTE]

En minä lyttää ketään, heitin vain vastakommentin. Olen itse ollut sekä kotiäitinä, että työssä ja itse ainakin arvostan itseäni enemmän kun hankin itse elantoni ja pääsen käyttämään hankkimaani koulutusta hyväksi.

On varmaan eri juttu, jos ei ole kouluttautunut ennen jäämistä kotiäidiksi, siinähän ei tavallaan menetä mitään jos hoitaakin sitten kotona lapsia pidempään. Jos ja kun taas on hommannut tutkinnon, niin tuntuisi hullulta heittää siihen käytetty työ vuosiksi hukkaan.

Mun mielestä on hienoa jos joku on lasten kanssa kotona, olkoot sitten vaikka lopun elämäänsä! Sitä en kuitenkaan siedä, että sitä valintaa pidentään jotenkin jalona ja ihmistä parempana äitinä tämän takia. Kotiäideissä ja uraäideissä on ihan yhtälailla erilaiseja äitejä, eikä se kotona olo tee äidistä automaattisesti parempaa. En jaksa pätkääkään kuunnella sitä moralisointia, että miten hän voi viedä lapsensa niin nuorena hoitoon tai miten paljon eineksiä kukakin syö. Jos on tyytyväinen valintaansa, tarvitsee harvoin mollata toisen tekemisiä näyttääkseen itse paremmalta. Koskee sekä ura-, että kotiäitejä.

[QUOTE="vieras";27583815]Tekee mieli muuttaa ulkomaille, kun suomalaiset äidit on näin DORKIA![/QUOTE]

Eikö sinulle riitä perheeltäsi saama kiitos, vai pitäisikö koko yhteiskunnan kumarrella kotona olevaa äitiä? Fakta kuitenkin on se, että sinun kotiäitiydestäsi ei hyödy muut kuin sinun perheesi, joten sieltä se kiitos on saatava :)

Jos muutat ulkomaille, ei sielläkään kukaan pidä sinua laupiaana samarialaisena. Korkeintaan pääset muiden kotiäitien kanssa kisailemaan, kenellä on lapset puettu parhaiten (=kenen mies tienaa eniten) ja kuka osaa kasvattaa lapsensa parhaiten. Monessa maassa kotiäitiys on pakon sanelema ehto: Päivähoito maksaa niin julmetusti, että töihin ei ole varaa lähteä. Ei sielläkään äidit omaa paremmuuttaan kotona ole, heillä ei vain ole juurikaan vaihtoehtoja jos omat työt ei ole hyväpalkkaisella alalla.

Huoh, voisipa muuttaa ulkomaille missä saisi olla hyvällä omallatunnolla kotirouva vaikka hautaan saakka! Kukaan ei ihmettelisi valintoja vaan saisi todellista arvostusta muilta äideiltä. Jos Suomi alkaa mennä liian oikeistolaiseksi maaksi niin muutto on saletti! En tiedä kateellisempaa tai katkerampaa kuin suomalainen työssäkäyvä äiti! Heillä se huono itsetunto on. Eivät uskalla olla äitejä isolla Ä:llä. Kukaan ei ole onneksi vielä lailla kieltänyt heittäytymästä äitiyteen 100%, joten jos miehen rahat sallii ja mies sen sallii niin kotona olen ja 100% onnellisempana kuin urapalloilijana. Piste!

Oi historiattomuutta. Mikähän poliittinen ryhmä aikoinaan ajoi päivähoitomahdollisuuksia ja mikä niitä tyrmäsi?

[QUOTE="ama";27583934]Eikö sinulle riitä perheeltäsi saama kiitos, vai pitäisikö koko yhteiskunnan kumarrella kotona olevaa äitiä? Fakta kuitenkin on se, että sinun kotiäitiydestäsi ei hyödy muut kuin sinun perheesi, joten sieltä se kiitos on saatava :)

Jos muutat ulkomaille, ei sielläkään kukaan pidä sinua laupiaana samarialaisena. Korkeintaan pääset muiden kotiäitien kanssa kisailemaan, kenellä on lapset puettu parhaiten (=kenen mies tienaa eniten) ja kuka osaa kasvattaa lapsensa parhaiten. Monessa maassa kotiäitiys on pakon sanelema ehto: Päivähoito maksaa niin julmetusti, että töihin ei ole varaa lähteä. Ei sielläkään äidit omaa paremmuuttaan kotona ole, heillä ei vain ole juurikaan vaihtoehtoja jos omat työt ei ole hyväpalkkaisella alalla.[/QUOTE]

En mä ole kalastelemassa täällä kiitoksia tai kumarteluja. Ymmärsit väärin. Sanoin että haluaisin muuttaa ulkomaille, koska hävettää nämä keskustelut, ja varsinkin suomalasten työäitien katkeruus. Ihan sama olenko itse kotiäiti vai en, mutta hävettää tämä suomalaisten asenne ylipäänsä, hävettää olla suomalainen äiti.piste. Saivarrellaan jostain muutamasta satasesta, mitä kotiäidit saa.
Lapsellista ja naurettavaa, Ja noloa ennenkaikkea. Nostakaa pää sieltä persuksista ja katsokaa miten asiat ovat muualla. Pitäisi olla tyytyväinen kaikkien puolesta tähän mitä meillä täällä on.

Ja sulle tiedoksi, mulle ihan sama mitä muualla kotiäidit kilpailevat. Minulle katsos sillä ei ole mitään merkitystä mitä muut tekevät tai ajattelevat. Mutta yleinen ilmapiiri vaikuttaa. Voisin hyvinkin muuttaa ulkomaille.

[QUOTE="vieras";27583995]En mä ole kalastelemassa täällä kiitoksia tai kumarteluja. Ymmärsit väärin. Sanoin että haluaisin muuttaa ulkomaille, koska hävettää nämä keskustelut, ja varsinkin suomalasten työäitien katkeruus. Ihan sama olenko itse kotiäiti vai en, mutta hävettää tämä suomalaisten asenne ylipäänsä, hävettää olla suomalainen äiti.piste. Saivarrellaan jostain muutamasta satasesta, mitä kotiäidit saa.
Lapsellista ja naurettavaa, Ja noloa ennenkaikkea. Nostakaa pää sieltä persuksista ja katsokaa miten asiat ovat muualla. Pitäisi olla tyytyväinen kaikkien puolesta tähän mitä meillä täällä on.

Ja sulle tiedoksi, mulle ihan sama mitä muualla kotiäidit kilpailevat. Minulle katsos sillä ei ole mitään merkitystä mitä muut tekevät tai ajattelevat. Mutta yleinen ilmapiiri vaikuttaa. Voisin hyvinkin muuttaa ulkomaille.[/QUOTE]

Tiedätkö, kun mun mielestä se katkeruus kumpuaa nimenomaan sieltä kotiäitien keskuudesta. Mitä syytä työssäkäyvillä äideillä olis katkeruuteen? Oman valinnan minäkin tein, ihana tienata hyvin ja tuoda korteni kekoon perheemme hyväksi. Mitään katkeruutta en ole kokenut valinnastani koskaan, olisin voinut jäädä kotiinkin jos olisin halunnut. Mutta kun en halunnut. Miten se on joistakin niin vaikea ymmärtää, että osa meistä voi jopa nauttia siitä työssäkäymisestä?

[QUOTE="vieras";27584106]Tiedätkö, kun mun mielestä se katkeruus kumpuaa nimenomaan sieltä kotiäitien keskuudesta. Mitä syytä työssäkäyvillä äideillä olis katkeruuteen? Oman valinnan minäkin tein, ihana tienata hyvin ja tuoda korteni kekoon perheemme hyväksi. Mitään katkeruutta en ole kokenut valinnastani koskaan, olisin voinut jäädä kotiinkin jos olisin halunnut. Mutta kun en halunnut. Miten se on joistakin niin vaikea ymmärtää, että osa meistä voi jopa nauttia siitä työssäkäymisestä?[/QUOTE]

niin me ollaan erilaisia. Mä olin katkera töissä, väsynyt, ylityöllistetty ja liian vähän perheen kanssa. Sanoin itseni irti vakituisesta työstä ympäristön ihmettelyistä huolimatta. En ole koskaan ollut onnellisrmpi kuin nyt kotona. Kyllä elämä kantaa. Tehkää niitä ratkaisuja, joita ei tartte myöhemmin harmitella, olkoot ne valinnat mitä tahansa.

Kuka näitä tehtailee tänne päivittäin?

Se on ihan sama ja se lasten kannalta mitä se äiti tekee, jos on onneton. Nyt irti sieltä kilpailu-oravanpyörästä ainakin henkisesti ja NAUTTIKAA elämästä ja lapsistanne!!!! :vampire:

niin me ollaan erilaisia. Mä olin katkera töissä, väsynyt, ylityöllistetty ja liian vähän perheen kanssa. Sanoin itseni irti vakituisesta työstä ympäristön ihmettelyistä huolimatta. En ole koskaan ollut onnellisrmpi kuin nyt kotona. Kyllä elämä kantaa. Tehkää niitä ratkaisuja, joita ei tartte myöhemmin harmitella, olkoot ne valinnat mitä tahansa.

No silloin se oli ilman muuta sinulle ja teidän perheelle oikea ratkaisu! Eikö jokainen vain vois tehdä itse valintansa ja lopettaa toisin valinneiden mollaamisen? Jos ette ole itse tyytyväisiä elämäänne, niin tehkää muutoksia, älkääkä vain valittako!

[quote="a p";27583328]koska tutkimuksen mukaan pisimpään kotona lasten kanssa ovat kouluttamattomat ja heillä perhekootkin ovat useimmiten isommat kuin työssäkäyvillä ja koulutetuilla. Kertoohan se siitä, että jos ei ole elämässä muilla alueilla pärjännyt niin äitiydestä tehdään se suurin elämäntyö, joka noista lähtökohdista saa vähän liiankin tunteelliset mittasuhteet.[/quote]

juurikin näin

Jos vanhempi kasvattaa ja huolehtii kaikista lapsistaan niin jokainen tehköön niin monta lasta kuin luoja suo. Kyse onkin tilastoista;sossun asiakkaat saavat yli yhden lapsen keskivertonaista enemmän. Eli "heikompi aines lisääntyy" vaikkei heillä ole rahaa eikä voimavaroja.
Ja tuohon äitiyteen;jokainen tehköön niinkuin itse ja oma perhe on onnellisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27583669:

Minä tiedän yhden tällaisen äidin, joka hoiti kotona kaikki kuusi lastaan aikuisuuteen asti. Ei hän kyllä mikään fanaattinen tuntunut olevan, enemmänkin perusteellinen ja omistautunut. Sitten, kun viimeinenkin poikanen lensi pesästä, tämä äiti siirtyi miehensä firmaan töihin pariksi vuodeksi. Sitten, noin viisi vuotta ennen virallista eläkeikää, mies myi firman ja nyt he elelevät ilmeisen onnellisina joko mökillään Suomessa tai sitten asunnossaan jossain päin Espanjaa (en enää muista sen pikkuisen kaupungin nimeä).

Ei paha elämä! Lapsenlapsia on useita, ja heitä näkevät puolet ajastaan.

Yhteistyössä