Ilmiö kotiäitien ja työssäkäyvien äitien kesken

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Näin se ompi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on outoa, että näissä keskusteluissa nähdään aina vain se, että nainen joko pärjää työelämässä tai sitten ei pärjää ja on kotiäitinä koska ei muutakaan osaa. Miten niin ei osaa?

Eikö teillä muilla ole harrastuksia?
Ettekö koskaan työelämänne ulkopuolella pyri kehittymään jossakin?

Ei se, että ei ole mukana työelämässä, tarkoita etteikö voisi olla hyvä jossain muussa kuin äitiydessä. Huoh, miten kapeakatseista, mutta odotinko minä edes mitään muuta? No, ehkä joskus toivoisi jotain syvempää tähän keskusteluun...

No hyvin usein ne pitkään kotonaolevat ovat niitä, joillei ei sitä työpaikkaa ole edes tarjolla. Jostain syystä eivät ole siis työelämässä PÄRJÄNNEET. Mitä sitä kiertelemään?

Miten harrastukset liittyy tähän keskusteluun? :D

[QUOTE="vieras";27585012]No hyvin usein ne pitkään kotonaolevat ovat niitä, joillei ei sitä työpaikkaa ole edes tarjolla. Jostain syystä eivät ole siis työelämässä PÄRJÄNNEET. Mitä sitä kiertelemään?

Miten harrastukset liittyy tähän keskusteluun? :D[/QUOTE]

Hyvin usein ne töissä olevat äidit ovat pienipalkkaisten puolisoita tai jopa yksinhuoltajia, joilla ei ole mahdollisuutta normaaliin toimeentuloon ilman töissä oloa.

En katsoisi töissä pärjäämiseksi sitä, että työn vaativuus on sitä luokkaa jotta pystyy kesken palaverien palstailemaankin :)

Harrastukset liittyvät keskusteluun lähinnä työäitien kommenttien vuoksi, koska väittävät kotiäitien aivojen turtuvan "jatkuvaan kotonaoloon" ja älyn saavan virikkeitä vain TÖISSÄ :)
Ymmärsithän, että kärjistin, koska kärjistit *oppi vääntämään sitä rautalankaa*

Hyvin usein ne töissä olevat äidit ovat pienipalkkaisten puolisoita tai jopa yksinhuoltajia, joilla ei ole mahdollisuutta normaaliin toimeentuloon ilman töissä oloa.

En katsoisi töissä pärjäämiseksi sitä, että työn vaativuus on sitä luokkaa jotta pystyy kesken palaverien palstailemaankin :)

Harrastukset liittyvät keskusteluun lähinnä työäitien kommenttien vuoksi, koska väittävät kotiäitien aivojen turtuvan "jatkuvaan kotonaoloon" ja älyn saavan virikkeitä vain TÖISSÄ :)
Ymmärsithän, että kärjistin, koska kärjistit *oppi vääntämään sitä rautalankaa*

Mun mies tienaa 5400e/kk, eli en sanois mitenkään pienipalkkaiseksi :) myös ystävieni miehet on hyvissä tienesteissä, eikä yksikään ole kotiäitinä.

Ja etkö sinäkin ole töissä samalla kun siivoat sitä asuntoa ja ruokit lapsia ja siivoat heidän lelujaan jajajajajaja? Samalla kyttäät nettiä? :laugh:

Mulla alkoi just vkl-vapaa, että tiedoksi :)

[QUOTE="vieras";27585106]Mun mies tienaa 5400e/kk, eli en sanois mitenkään pienipalkkaiseksi :) myös ystävieni miehet on hyvissä tienesteissä, eikä yksikään ole kotiäitinä.

Ja etkö sinäkin ole töissä samalla kun siivoat sitä asuntoa ja ruokit lapsia ja siivoat heidän lelujaan jajajajajaja? Samalla kyttäät nettiä? :laugh:

Mulla alkoi just vkl-vapaa, että tiedoksi :)[/QUOTE]

Öö... mihin mahdoit tällä vastata? Siihenkö, että ET ymmärtänyt että kärjistin :D Ja mä en kyttää nettiä, mä olen täällä ihan reilusti ja avoimesti, miksi mun pitäis tätä kytätä? Hienoa että sulla alkoi viikonloppuvapaa, töistä vai, vai sieltä missä sua säilytetään arkipäivisin? *huono vitsi, anteeksi* :) Ja ei, en tee tässä samalla töitä, koska silloin kun teen töitä niin en ole millään keskustelupalstalla *ja taas rautalanka käytössä*...

Öö... mihin mahdoit tällä vastata? Siihenkö, että ET ymmärtänyt että kärjistin :D Ja mä en kyttää nettiä, mä olen täällä ihan reilusti ja avoimesti, miksi mun pitäis tätä kytätä? Hienoa että sulla alkoi viikonloppuvapaa, töistä vai, vai sieltä missä sua säilytetään arkipäivisin? *huono vitsi, anteeksi* :) Ja ei, en tee tässä samalla töitä, koska silloin kun teen töitä niin en ole millään keskustelupalstalla *ja taas rautalanka käytössä*...

Mutta etkö sinä juuri sanonut, että kotityöt on töitä? Ja jopa 24/7? Ja nytkö sinulla sitten onkin vapaata? Niinkin paljon, että päivittäin ehdit surffailla? :D

Mielenkiintoista. Kun minä esittelen itseni, kerron ensin olevani 44-vuotias 3 pojan äiti. Ja että työskentelen sillä ja sillä alalla. Mitähän aloituksen mukaan minun pitäisi sitten itsestäni kuvitella.

Olen maailman paras äiti omille lapsilleni, heidän tarpeensa ajavat kaikesta ohi, edelleen vaikka kuopuskin on jo tokaluokkalainen.

[QUOTE="poikia3";27585216]Mielenkiintoista. Kun minä esittelen itseni, kerron ensin olevani 44-vuotias 3 pojan äiti. Ja että työskentelen sillä ja sillä alalla. Mitähän aloituksen mukaan minun pitäisi sitten itsestäni kuvitella.[/QUOTE]

Jännä tosiaan miten minkäkin kautta itse kukin itsensä määrittelee. Minä sanoisin "Moi, olen 33-vuotias helsinkiläinen xx (ammattini) ja mulla on kaksi lasta, asun siellä ja siellä." Sitten kertoisin työpaikastani. Sitten harrastukseni.

Mun mielestä on hienoa, että joku jaksaa olla kotiäitinä vuodesta toiseen ja nauttiikin siitä vielä. Varmasti he myös ovat hyviä äitejä. Mun mielestä hienoa, että kasvattaa lapsensa ja viettää niiden kanssa oikeasti aikaa. Itse toivoisin olevani sellainen äiti. En ole. Pidän työstäni ja olen parempi äiti, kun saan käydä töissä. Kukin meistä tavallaan. Mä en oikein käsitä mikä ihmeellinen tarve joillakin on kritisoida niitä, jotka eivät tee samoja ratkaisuja mitä itse tekee.
Miksei kotiäiti saisi korostaa omaa pätevyyttään siinä mitä tekee. Useimmat työssäkäyvät pitävät itseään hyvinä työntekijöinä ja hakevat sitäkautta arvostusta itselleen.

No on kotiäitejä ja kotiäitejä. On niitä jotka oikeasti tekevät juttuja lasten kanssa, touhuavat, leikkivät ja ulkoilevat. Sitten on niitä kotiäitejä, jotka tekevät kotitöitä tai sitten tuijotetaan telkkaa tai ollaan tietokoneella. Lapset pyörivät sisällä ja äiti on paikalla muttei läsnä.

sitten on töissä käyviä äitejä, jotka käyttävät kaiken vapaa-ajan lastensa kanssa. Koska he ovat töissä, heillä on mahdollisuus tarjota lapsilleen asioita, joita heillä ei olisi kotiäiteinä. Heillä on myös eri tavalla energiaa olla lasten kanssa, koska ovat töissä. Ja sitten on töissäkäyviä äitejä, jotka vievät työpäivän jälkeen lapset lapsiparkkiin jotta pääsevät jumppaan tai mummolaan hoitoon jotta pääsevät teatteriin yms. Viikonloppusinkaan ei lapsille ole aikaa.

Vanhemmuus voi olla yhtä lailla kotiäidillä hukassa.

[QUOTE="vieras";27585182]Mutta etkö sinä juuri sanonut, että kotityöt on töitä? Ja jopa 24/7? Ja nytkö sinulla sitten onkin vapaata? Niinkin paljon, että päivittäin ehdit surffailla? :D[/QUOTE]

Voi hyvän tähen sun kanssasi, kun et näytä ymmärtävän :) Töitä on 24/7 , mutta lähes jokaisessa niissä 24:ssä tunnissa on muutama minuutti luppoaikaakin, ymmärrätkö? Kun on asioita joita ei voi tehdä etukäteen, eikä edes kannata. Tätä kutsutaan elämäksi :D

Voi hyvän tähen sun kanssasi, kun et näytä ymmärtävän :) Töitä on 24/7 , mutta lähes jokaisessa niissä 24:ssä tunnissa on muutama minuutti luppoaikaakin, ymmärrätkö? Kun on asioita joita ei voi tehdä etukäteen, eikä edes kannata. Tätä kutsutaan elämäksi :D

Joo hei oikeesti, jos puhutaan jonkun asian tekemisestä 24/7, se ei ehkä tarkoita sitä ihan kirjaimellisesti...

Ja kun nyt kerran fanaattisesta kotiäitiydestä on jauhettu, niin päästään sopivasti tähän fanaattiseen työäitiyden puolustajajoukkoon, jonka edustajilta on vastaavissa keskusteluissa päässeet ne pahimmat solvaukset toisin valinneita kohtaan (ja vastaavat aloituksetkin taitavat pääasiassa olla kyseisen tahon tehtailemia). Sori, mutta tämän on sivusta seuranneena voinut kyllä huomata hyvin selvästi.

Terv. nykyinen kotiäiti, tuleva työssäkäyvä äiti, joka kunnioittaa hyvin lapsensa hoitavia (ja muut aikuisetkin huomioonottavia) kotiäitejä kuten myös uraäitejä

[QUOTE="upu";27588544]Joo hei oikeesti, jos puhutaan jonkun asian tekemisestä 24/7, se ei ehkä tarkoita sitä ihan kirjaimellisesti...

Ja kun nyt kerran fanaattisesta kotiäitiydestä on jauhettu, niin päästään sopivasti tähän fanaattiseen työäitiyden puolustajajoukkoon, jonka edustajilta on vastaavissa keskusteluissa päässeet ne pahimmat solvaukset toisin valinneita kohtaan (ja vastaavat aloituksetkin taitavat pääasiassa olla kyseisen tahon tehtailemia). Sori, mutta tämän on sivusta seuranneena voinut kyllä huomata hyvin selvästi.

Terv. nykyinen kotiäiti, tuleva työssäkäyvä äiti, joka kunnioittaa hyvin lapsensa hoitavia (ja muut aikuisetkin huomioonottavia) kotiäitejä kuten myös uraäitejä[/QUOTE]

Ja vielä lisätäkseni: Miksi tämän eräänkin vieraan täytyy pönkittää omaa työäitiyttään joka päivä samanlaisissa keskusteluissa välillä hyvinkin aggressiivisesti, jos itsetunto kerran on kohdillaan? Minä vaan kysyn.

[QUOTE="upu";27588555]Ja vielä lisätäkseni: Miksi tämän eräänkin vieraan täytyy pönkittää omaa työäitiyttään joka päivä samanlaisissa keskusteluissa välillä hyvinkin aggressiivisesti, jos itsetunto kerran on kohdillaan? Minä vaan kysyn.[/QUOTE]

En tiedä kenestä vieraasta puhut, mutta itse olen työssäkäyvä äiti (tosin osa-aikaisena saan tehdä onneksi) ja jos joku kotimamma alkaa mulle sanelemaan paskaa siitä, että olisin jotenkin huonompi äiti sen takia, että haluan tehdä töitä, niin ihan varmasti annan tulla takaisin.

Ikinä en tällaisia keskusteluja aloita enkä yleensä edes provosoidu, mutta osa kotimammoista on vaan niin rasittavia että itsellä saattaa pari pahaa sanaa lipsahtaa. Minkäs teet? ;)

Ja jos ne kotimammat, jotka työssäkäyviä haukkuu olisivat tyytyväisiä omiin valintoihinsa, niin miksi helvetissä pitää arvostella toisia ja yrittää nostaa itseään jalustalle? Jatkuvasti näkee jossain fb:n idiooteilla statuksissa niitä litanioita kotiäitiyden rankkuudesta, yök! Ja juu, olen itse ollut myös muutaman vuoden kotiäitinä, mutta ei mun kotona oleminen ollut kyllä lähimainkaan rankkaa kun vertaa työhöni.

[QUOTE="vieras";27589320]En tiedä kenestä vieraasta puhut, mutta itse olen työssäkäyvä äiti (tosin osa-aikaisena saan tehdä onneksi) ja jos joku kotimamma alkaa mulle sanelemaan paskaa siitä, että olisin jotenkin huonompi äiti sen takia, että haluan tehdä töitä, niin ihan varmasti annan tulla takaisin.

Ikinä en tällaisia keskusteluja aloita enkä yleensä edes provosoidu, mutta osa kotimammoista on vaan niin rasittavia että itsellä saattaa pari pahaa sanaa lipsahtaa. Minkäs teet? ;)

Ja jos ne kotimammat, jotka työssäkäyviä haukkuu olisivat tyytyväisiä omiin valintoihinsa, niin miksi helvetissä pitää arvostella toisia ja yrittää nostaa itseään jalustalle? Jatkuvasti näkee jossain fb:n idiooteilla statuksissa niitä litanioita kotiäitiyden rankkuudesta, yök! Ja juu, olen itse ollut myös muutaman vuoden kotiäitinä, mutta ei mun kotona oleminen ollut kyllä lähimainkaan rankkaa kun vertaa työhöni.[/QUOTE]

Tämä on kyllä aivan ihana vastaus, niin kirjoittajansa näköinen :) Minä en ole ainakaan "sanellut paskaa" (kovin lapsellinen ilmaisu sinulta lainattu) kenellekään, joten ketä lie tarkoitat (minulle ainakin joku "vieras" on niin kovin kärkkäästi takavasemmalta huudellut). Kirosanojen määrästä sen sivistyksen tason näkee, eli siitä vain tarkastelemaan kukin omia kirjoituksiaan :)

Puspus :) ja koitahan pitää itsesi...öh... kuosissa jatkossa.

Tämä on kyllä aivan ihana vastaus, niin kirjoittajansa näköinen :) Minä en ole ainakaan "sanellut paskaa" (kovin lapsellinen ilmaisu sinulta lainattu) kenellekään, joten ketä lie tarkoitat (minulle ainakin joku "vieras" on niin kovin kärkkäästi takavasemmalta huudellut). Kirosanojen määrästä sen sivistyksen tason näkee, eli siitä vain tarkastelemaan kukin omia kirjoituksiaan :)

Puspus :) ja koitahan pitää itsesi...öh... kuosissa jatkossa.

Ai sinäkö tunnet minut? Mistäköhän piireistä? :D

Ja mitä vikaa on sanoa, että jotkut jauhaa paskaa, jos jotkut niin selkeästi tekevät? Sulta näyttää tulevan arvosteluja vähän joka suuntaan ja kenelle vaan, mikä sun elämässä on pielessä?

[QUOTE="vieras";27589420]Ai sinäkö tunnet minut? Mistäköhän piireistä? :D

Ja mitä vikaa on sanoa, että jotkut jauhaa paskaa, jos jotkut niin selkeästi tekevät? Sulta näyttää tulevan arvosteluja vähän joka suuntaan ja kenelle vaan, mikä sun elämässä on pielessä?[/QUOTE]

Onko sinulla tapana, aikuinen (?) ihminen, kirjoittaa tänne jotakin muuta kuin tarkoitat? Eikö sinulta löydy vahvuutta ilmaista vain ja ainoastaan omia mielipiteitäsi ja seistä niiden takana? Tämä on oletukseni, että näin teet ja kirjoituksesi antavat sinusta kuvan itsestäsi :) Voinhan olla väärässäkin ja yksikään kommenteistasi ei ole sinun oma mielipiteesi...?

Oletko koskaan kuullut mikä ero on mielipiteellä ja arvostelulla? Mielipide on jokaisen oikeus, arvostelun siitä tekee sen vastapuolen reaktio asiaan :) Minä en katso sinun esimerkiksi arvostelleen minua kertaakaan, koska minun elämääni ei sinun mielipiteesi vaikuta mitenkään. Toisilla on joskus niin hyviä ja älykkäitä perusteluita, että niitä jään miettimäänkin :)

Onko sinulla tapana, aikuinen (?) ihminen, kirjoittaa tänne jotakin muuta kuin tarkoitat? Eikö sinulta löydy vahvuutta ilmaista vain ja ainoastaan omia mielipiteitäsi ja seistä niiden takana? Tämä on oletukseni, että näin teet ja kirjoituksesi antavat sinusta kuvan itsestäsi :) Voinhan olla väärässäkin ja yksikään kommenteistasi ei ole sinun oma mielipiteesi...?

Oletko koskaan kuullut mikä ero on mielipiteellä ja arvostelulla? Mielipide on jokaisen oikeus, arvostelun siitä tekee sen vastapuolen reaktio asiaan :) Minä en katso sinun esimerkiksi arvostelleen minua kertaakaan, koska minun elämääni ei sinun mielipiteesi vaikuta mitenkään. Toisilla on joskus niin hyviä ja älykkäitä perusteluita, että niitä jään miettimäänkin :)

Sori, en ymmärrä tuosta sun sepustuksesta yhtikäs mitään. Paljon sanoja, vähän asiaa. Muksaa viikonloppua sinulle ja koetahan selvittää tuo pääsi, lapsilla ei ole hyvä olla juopuneen äidin seurassa.

:hug:

[QUOTE="vieras";27589470]Sori, en ymmärrä tuosta sun sepustuksesta yhtikäs mitään. Paljon sanoja, vähän asiaa. Muksaa viikonloppua sinulle ja koetahan selvittää tuo pääsi, lapsilla ei ole hyvä olla juopuneen äidin seurassa.

:hug:[/QUOTE]

Miten mä en hämmästynyt ollenkaan :D tästäKÄÄN vastauksesta *tirsk* ,puspus!

Miksi kotiäiti ei saisi "arvottaa" itseään äitiyden kautta? Siis mikä tässä on se ongelma? Eikö jokainen saa arvottaa itsensä ihan mitä kautta huvittaa, ja äitiys nyt ei varmasti ole lainkaan huonoimmasta päästä. Eli onko jotenkin parempi jos arvottaa itsensä uran kautta? Mun mielestä arvoissa on jotain pielessä jos työ on niin tärkeä että se on se ensimmäinen asia jonka kautta oma itse arvotetaan, mitä silloin jää jos työ menee? Tosielämässä en kyllä tiedostaen ainakaan tunne kumpaakaan ääripäätä, äitejä ovat kaikki äidit, arvostelijat ovat sitten oma joukkonsa heistä.

Yhteistyössä