tälläiset aamut on raskaita olla perhepäivähoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öttiäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmm";27603523]Mun mielestä tämä kohta oli vähän liioiteltua. Palkanhan sinä kuitenkin siitä lapsen hoitamisesta saat, vaikka nyt tulisikin aikaisemmin. Varmasti ärsyttää tuollainen venkslailu hoitoaikojen suhteen ja törkeä temppu tuodakin hoitoon aiemmin kun vasta viestitellyt muuta, mutta ei se sinusta kuitenkaan orjaa tee, ihan saat palkan työstäsi niinkuin kuuluukin.

En tiedä miten kukaan vanhempi kehtaa noin tehdä. On meilläkin voinut käydä niin, että pph on herännyt liian aikaisin kun olen viestitellyt vasta aamulla ettei lapsi tulekaan ollenkaan kun on sairastunut. Onkohan meidänkin pph ollut sitten närkästynyt jos joutunut heräämään aiemmin? Sille kyllä tulee muutkin hoitolapset suht aikaisin aina, joten tuskin siellä tyhjän panttina kuitenkaan on ollut.

Eikö tuollaisessa tilanteessa voi suoraan antaa vanhemmalle palautetta? Että jatkossa ei näin toimita. Miten muuten se vanhempi ymmärtäisi että nyt meni jotain väärin, tuskin se tätä palstaa lukee ja ymmärtää että juuri hänestä puhutaan.[/QUOTE]

Tuo nyt on aivan hyväksyttävä syy ilmottaa että on tullu kipeäksi. Sitä ei kukaan voi ennakoida. Mut tollanen juupas eipäs-meininki että hoitajakaan ei tiedä, on typerää. Vähä samaa meillä on päiväkodissa että muutaman miten sattuu tulijan takia on vaikea ennakoida toimintaa ja menemisiä. Koskaan kun ei tiedä miten ilmaantuvat. ennen tai jälkeen ilmoitetun. Tai ollenkaan. Todella ajattelematonta vanhemmilta.

Kyllä annan palautetta ja irtisanon hoitosuhteen.
Ja sinulle joka ihmettelet miksi halusin nukkua? Kyllä se uni maistuisi silloin kun se on mahdollista! Yksi päivä arkena kerran kuussa on tuskin laiskuutta.

Valitettavasti minulle kuuluu jos lapsi tuodaan vapaapäivänä hoitoon sillä nämä vanhemmat ovat sen sopimuksessaan allekirjoittaneet.

[QUOTE="huhhuh";27603547]No joo, pakko olla nukkumassa klo 23 jos nousee töihin klo 3.45! Mutta vaikka tein ennen vuorotyötä ja tulin töistä 00.30 niin en enää 7 maannut kuin lahna sängyssä![/QUOTE]

Mikä pakko? Mä heräsin viikonloppunakin klo 5 töihin, vaikka menin nukkumaan klo 1. Tänään heräsin kasilta, kun oli vapaapäivä. En kyllä ymmärrä tuollaisia laiskimuksia, jotka tarvii monen tunnin yöunet ennen töitä. Ja mulla on sentään fyysisesti raskas työ.

[QUOTE="huhhuh";27603547]No joo, pakko olla nukkumassa klo 23 jos nousee töihin klo 3.45! Mutta vaikka tein ennen vuorotyötä ja tulin töistä 00.30 niin en enää 7 maannut kuin lahna sängyssä![/QUOTE]
Eli jos sä nukut vähän ni kaikkien muidenkin pitää? Toiset tekee väärin kun ei oo yhtä tehokkaita ja aikaansaapia?

[QUOTE="vieras";27603565]Mikä pakko? Mä heräsin viikonloppunakin klo 5 töihin, vaikka menin nukkumaan klo 1. Tänään heräsin kasilta, kun oli vapaapäivä. En kyllä ymmärrä tuollaisia laiskimuksia, jotka tarvii monen tunnin yöunet ennen töitä. Ja mulla on sentään fyysisesti raskas työ.[/QUOTE]

Mulla on kanssa fyysisesti raskas työ, ja ei kai se periaatteessa olisi pakko nukkua montaa tuntia mutta haluan nukkua suht hyvin niin ei tarvi palstalla kiukutella kun joutuu heräämään aikasin töiden takia!

Yksinkertaisesti: sinä naputat, että vanhempi muuttelee aikoja miten sattuu sinun salliessa tämän muuttelun. MIKSI ET SANONUT JO ILLALLA että sopimuksessa lukee ettei aikoja muutella noin vaan? Jos sä annat kerran periksi, saat antaa aina.

Ota ittees niskasta kiinni...

kyllä minä ainakin käytän aikani miten lystään silloin kun lapset ovat hoidossa. joskus käyn asioilla, joskus lenkillä ja haen lapset vasta sittten. aikataulut tietenkin on etukäteen sovittu.

Kun meidän tyttö oli yksityisellä perhepäivhoitajalla niin hän noudatti heille laadittua ohjeistusta pilkulleen. Kuten olisi minunkin pitänyt tehdä. Oksennustaudin jälkeen tyttö oli yhden ylimääräisenpäivän kotona, kuten kuuluukin. Mutta, kun mies olisi päässyt hakemaan tytön 15.min myöhässä ruuhkien takia niin tämä ei sopinut. Sitten taas meidän piti joustaa hoitajan omien menojen takia. Eli hakea tyttöä aiemmin, mikäli hoitaja halusi esim. aloittaa lomansa aiemmin.

Tästä keskustelin yhdistyksen puheenjohtajan kanssa, joka oli sitä mieltä että pitäisi joustaa puolin ja toisin, eikä ruuhkat/kolari tms ole syy periä 15€ sakkoa myöhässä hausta. Sitten sopimuksemme irtisanottiin kun hoitaja päätti yks kaks että ei halua hoitaa enää neljän jälkeen haettavia lapsia (sopimuksessa haku 16.30). Silloin päätin että tyttö ei enää perhepäivähoitoon mene ja onneksi sai paikan päiväkodista.

Kurjaa että on sattunut tuollaiset sinun kohdalle, onko tuo jatkuvaa? Mikset puhuisi pphjohtajalle?

Mulla on lapsi pphlla, ja itse ilmotan kyllä viimestään edellisenä päivänä mahdollisista muutoksista. Siis että jos lapsi ei tule hoitoon / tulee myöhemmin esim lääkärin takia, jne. Tietysti jos joku tulee kipeeksi yön aikana, niin sitten laitan vasta aamulla viestiä, mutta senkin hyvissä ajoin.
Itse vien ja haen lapsen +-10min tarkkuudella sovituista ajoista, 10minuutin heitto voi johtua esim ruuhkasta, mutta oletan että pph sen ymmärtää.

Itselleni tuon pphn kanssa on ongelma vähän päinvastanen ; hän ilmottaa kaikesta aina tosi myöhään. Unohtaa antaa liput ja laput, ja monesti laittaa vasta aamulla hetki ennen kun olisin lähdössä hoitoon viemään, että hänellä onkin lapsi kipeenä - varahoitoon.

Ap osaat varmaan puhua? Topi sun teksti on niin marttyyrin puhetta. Jos lapsi on ollut edellisenä päivänä oksennustaudissa, niin et ota seuraavana hoitoon. Piste. Et anna jogurttia ja marjoja vaan mikrossa lämmitettyä puuroa. otat lapsen hoitoon vasyta 10.30, koska niin on jo sovittu. Itse teet itsestäsi orjan tottelemalla kaikessa ja äiti käyttää sitä hyväksen kun tietää että suostut kaikkeen.

Tässä liina, ole hyvä. Voit kiillottaa sillä ahkeruudesta ja tarmokkuudesta saamaasi kruunua.

Siinä vaiheessa, jos vanhempi ilmoittaa, että tuo lapsen myöhemmin, älä avaa ovea jos ovikelloa soittaa. Olet virallisesti paikalla vasta silloin, kun on ilmoittanut tulevansa.

Kun meidän tyttö oli yksityisellä perhepäivhoitajalla niin hän noudatti heille laadittua ohjeistusta pilkulleen. Kuten olisi minunkin pitänyt tehdä. Oksennustaudin jälkeen tyttö oli yhden ylimääräisenpäivän kotona, kuten kuuluukin. Mutta, kun mies olisi päässyt hakemaan tytön 15.min myöhässä ruuhkien takia niin tämä ei sopinut. Sitten taas meidän piti joustaa hoitajan omien menojen takia. Eli hakea tyttöä aiemmin, mikäli hoitaja halusi esim. aloittaa lomansa aiemmin.

Tästä keskustelin yhdistyksen puheenjohtajan kanssa, joka oli sitä mieltä että pitäisi joustaa puolin ja toisin, eikä ruuhkat/kolari tms ole syy periä 15€ sakkoa myöhässä hausta. Sitten sopimuksemme irtisanottiin kun hoitaja päätti yks kaks että ei halua hoitaa enää neljän jälkeen haettavia lapsia (sopimuksessa haku 16.30). Silloin päätin että tyttö ei enää perhepäivähoitoon mene ja onneksi sai paikan päiväkodista.

Juuri tästä syystä hylkäsin heti perhepäivähoitajan hoitovaihtoehdoista. Siis ajatushan on ihana: pieni ryhmä ja lämmin hoitotäti. Mutta tämä on niin täysin henkilösidonnaista. Mitä, jos osoittuukin, että henkilökemiat ei kohtaa? Siis eihän hoitotädin tarvitse olla mikään piilojuoppo tms. vaan aika pienillä käsityseroilla voi tulla ongelmia.

[QUOTE="kuikka";27603483]sinunhan pitää ilmoittaa tästä esimiehellesi eli perhepäivähoidon ohjaajalle ja hänellä on sitten vastuu infota perhettä ettei hoitoon voi tulla jos vanhemmat käy ostoksilla.[/QUOTE]

Oletko kuullut koskaan subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta? Vanhemmilla on oikeus vaikka seisoa päällään tuo aika, mikä on päivähoitosopimukseen kirjoitettu. Ja usein he niin tekevätkin, vaikka nukkuvat. Onko se sitten oikein lasta kohtaan, se on toinen asia.

Mutta sitä mitä sopparissa lukee, on väärin rikkoa. Jos hoito-ajaksi on ilmoitettu vaikka 9-17, niin sen mukaan mennään. Silloin sitä ei rikota toistuvasti, eli joskus ei tuoda lasta hoitoon klo 8 ja joskus ei sitten haeta lasta vasta 18. Ilmoittakoon päivähoitoajaksi sitten 9-18, jos haluaa shoppailla sen viimeisen tunnin. Tosin edelleen, onko se sitten sitä lasta kohtaan oikein? itse tosin näkisin niin, että jos olen vaikka yh, niin ennemmin kävisin ilman lasta kaupassa, kuin että ottaisin sen kenties nälkäisen ja väsyneen lapsen kauppaan. Toki paras vaihtoehto olisi, jos lapsi voisi olla kotona toisen vanhemman kanssa sen kauppareissun ajan.

Ja tämä kaikki siksi, että sillä hoitajallakin saattaa olla oma elämä.

Ja jos olisin pph, niin ilmoittaisin kaikille vanhemmille tiedotteella, mitkä ovat päivärytmimme. Eli aamupala tarjoillaan esim. klo 8-8.30, ulkoilu on klo 10-11, lounas tarjoillaan klo 11-11.30. Tai jotain sinne päin, mikä nyt rytmiin sopii. Ja jos tuo lapsensa hoitoon jo esim. klo 6, niin silloin antaa KOTONA sille lapselle aamupalan, ettei joudu sinne kahdeksaan odottamaan. Tai jos tuo lapsensa hoitoon vasta klo 8.45, niin silloin on taas jo syöttänyt lapsensa siellä kotona. Ja esim. meillä oli eräällä perhepäivähoitajalla sellainen tapa, että ulkoilemaan lähdettiin klo 9, jos toi lapsensa hoitoon 9-10 välillä, niin silloin piti tuoda se esim. leikkipuistoon. Koska kukaan ei ollut ilmoittanut SOPIMUKSESSA kyseiselle hoitajalle tuovansa lasta tuohon aikaan, joten kyllä sitten vanhempien pitäisi joustaa ja tuoda lapsi johonkin muualle missä hoitaja on, jos kerran haluavat tuoda lapsensa ilmoittamansa tuontiajan ulkopuolella.

Ap, laadi tiedote vanhemmille, jossa kerrot kellonajoista ja käytännöistä. Esim. ruokailuajoista, kerrot koska ne on ja minkä jälkeen ei enää ruokaaa saa. Ja että ohjeistat heitä syöttämään lapsensa kotona, jos tuovat aikaisin/myöhään. Ei se sun tehtävä oo pitää sitä puurokattilaa tulilla monta tuntia aamusta. Ja ohjeistat myös, että ruoka on sitä mitä se on, eikä erityisruokaa, kuten vanukkaita ja marjoja jugurtissa ole tarjolla vain siksi, että lapsi ei tykkää. Ohjeistat tällöin että lapsi voi syödä aamupalan myös kotona.

Ymmärrän täysin tämän harmituksen!!! Anoppini toimii perhepäivähoitajana ja tiedän, että siitä saatava palkka on ehkä naurettavin korvaus, jota noin vastuullisesta työstä voi saada. Lisäksi on perheitä, jotka eivät välitä tuon taivaallista perhepäivähoitajan omasta ajasta tai elämästä.

Mä oon aina ollut hullun tarkka siitä, ettei mun lapset ole hoidossa yhtään minuuttia enemmän kuin on tarvis. Joo, joskus mun täytyy käydä kaupoilla ja hoitamassa asioita, mutta se ei ole lasten päivähoidon murhe. Toki maalaisjärkeä voi käyttää, mutta pääsääntöisesti näin. Jos on hyvä perhepäivähoitaja, on se kultaakin kalliimpaa!!!

Oho, olen normaali työssä käyvä ihminen ja herään 6.55, lapset on hoidossa 7.35 (+/-10 min) ja itse olen töissä klo 8. Ja todellakin nukun aamulla niin pitkään kuin mahdollista ja ymmärrän että ottaisi päähän herätä turhaan aikaisin. Onneksi meillä sujuu PPHn kanssa hyvin, pyrin siihen että lapset viedään ja haetaan niin kuin on sovittu, korkeintaan se vartin heitto ruuhkien tms. vuoksi. Ja meidän PPH ilmoittaa yleensä jo viikkoja etukäteen kaikki normaalista poikkeavat aikataulut.

[QUOTE="huhhuh";27603584]Mulla on kanssa fyysisesti raskas työ, ja ei kai se periaatteessa olisi pakko nukkua montaa tuntia mutta haluan nukkua suht hyvin niin ei tarvi palstalla kiukutella kun joutuu heräämään aikasin töiden takia![/QUOTE]

Miksi ihmeessä sinun pitää tehdä nukkumisesta tai nukkumattomudesta kilpailu? Voin sanoa että minulle sinä häviäisit jos jaksaisin kilpailemaan lähteä. Kenenkään tarmokkuutta ei mitata sillä kuinka vähän nukkuu yössä.

[QUOTE="huhhuh";27603470]Tämä pisti pahasti silmään; olen herännyt JO klo 7! Kuka normaali, työtätekevä ihminen nukkuu noin pitkään???[/QUOTE]

No mun miehen työvuoro alkaa aina klo 16, hän ainakin nukkuu n. klo 8, joskus 9.

Miksi ihmeessä edes tarjoat aamupalaa enää tuohonaikaan? Tarhassakin aamupala aika on 7.30-8.00 ja sen jälkeen ei enää aamupalaa tipu (paitsi jos on ilmoittanut hyvissäajoin että on vaikka nukkunut pommiin ja myöhästyy 10min, niin ne säästävät aamupalaa)...
Olet ilmeisesti yksityinen pph, jos kerran sulla on joku erillinen sopimus. Laskuta ilmoitetulta hoitoajalta eli ilmoitat vanhemmille että tästäpäivästä alkaen sä laskutat siltä ajalta mikä on ilmoitettu esim. 8-16 ja jos menee klo 16 yli niin laskutat ylityötaksan mukaan. Tietysti esim. sairastuminen on hyvä syy jättää tulematta ja siltäpäivältä ei tietenkään laskuteta, mutta nuo hoitoajan siirrot..

ymmärrän että vituttaa jos tuo eri aikaan kuin on sovittu. ja vekslaa edestakaisin.

sitä en ymmärrä että sinä valitat siitä missä lapsen äiti on kun lapsi on hoidossa. saman palkanhan sinä saat oli se äiti kotona tai töissä tai vaikka astangajoogassa tai niinistön vieraana.

[QUOTE="huhhuh";27603584]Mulla on kanssa fyysisesti raskas työ, ja ei kai se periaatteessa olisi pakko nukkua montaa tuntia mutta haluan nukkua suht hyvin niin ei tarvi palstalla kiukutella kun joutuu heräämään aikasin töiden takia![/QUOTE]

Eli sun mielestä sinä saat nukkua paljon ja olla vätys, mutta sun mielestä ap ei saa nukkua seiskaan tai on vätys. Loistavaa logiikkaa :D

Tuo on muuten ärsyttävää. Tiedän kokemuksesta. Omaa lastani aikoinani kiikutin pph:lle, kun olin muualla töissä. En koskaan vienyt etuajassa enkä suinkaan myöhässäkään. Missä ovat nykyajan vanhempien KÄYTÖSTAVAT? Jos tulee muutoksia niin niistä on ilmoitettava ajoissa.

[QUOTE="pph";27604022]Tuo on muuten ärsyttävää. Tiedän kokemuksesta. Omaa lastani aikoinani kiikutin pph:lle, kun olin muualla töissä. En koskaan vienyt etuajassa enkä suinkaan myöhässäkään. Missä ovat nykyajan vanhempien KÄYTÖSTAVAT? Jos tulee muutoksia niin niistä on ilmoitettava ajoissa.[/QUOTE]

Jaa käytöstavat? varmaan sielä mistä tulee muutenki nykyajan vaatiminen ja se että sanellaan hoitajille miten mun pirkkoa täytyy hoitaa. Ei oo helppoja nykyajan vanhemmat.

Miksi ihmeessä edes tarjoat aamupalaa enää tuohonaikaan? Tarhassakin aamupala aika on 7.30-8.00 ja sen jälkeen ei enää aamupalaa tipu (paitsi jos on ilmoittanut hyvissäajoin että on vaikka nukkunut pommiin ja myöhästyy 10min, niin ne säästävät aamupalaa)...
Olet ilmeisesti yksityinen pph, jos kerran sulla on joku erillinen sopimus. Laskuta ilmoitetulta hoitoajalta eli ilmoitat vanhemmille että tästäpäivästä alkaen sä laskutat siltä ajalta mikä on ilmoitettu esim. 8-16 ja jos menee klo 16 yli niin laskutat ylityötaksan mukaan. Tietysti esim. sairastuminen on hyvä syy jättää tulematta ja siltäpäivältä ei tietenkään laskuteta, mutta nuo hoitoajan siirrot..

Meillä on ohjeistus, että 8.30 mennessä tulevat saavat vielä aamupalan. Mutta ärsyttävää se on alkaa yhdelle vielä sitä tarjoamaan, jos muut ovat syöneet jo ennen kahdeksaa. Se venyttää aamuja eikä päästä ulos ajoissa.

itse kolmivuorotyössä ja kun lapset oli päiväkodissa niin vuorot/päivät piti ilmoittaa kuukausi etukäteen ja niitä ei todellakaan muuteltu. Eikä lapset olleet edes vuoropäiväkodissa vaan ihan normipäiväkodissa, joten voithan sinäkin laittaa kovan kovaa vastaa ja ilmoittaa äidille , että tämä hoitoaikojen venkslaaminen ei käy!!!

Jotkut vanhemmat on niin saamarin piittaamattomia. "ei jaksakaan herätä nyt" "Tiia-Maija haluaa
katsella aamun pikkukakkosen ei voikaan lähteä nyt" " Tiia-Maija saikin kiukkukohtauksen, en päässyt lähtemään aikaisemmin" Jotkut eivät pysy aikatauluissa millään ja naureskeellaan, että olen niin huono lähtemään ja olemaan minuutilleen. Lasten synnyttyä se sitten vielä alkaa korostua. Todella rasittavaa!!! Sitten voikin omaa saamattomuutta/lähtemättömyyttä vedota lapsiin! Ihan kuin se nyt olisi lasten vika jos itse on saamaton eikä kykene lähtemään aikataulun mukaan.

Yhteistyössä