Mitä voisin sanoa ylpeilevälle ystävälle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Janni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Janni"

Vieras
Olen 14-vuotias tyttö (sen voi myös päätellä nimimerkistä) ja mun paras ystävä on tosi kiva ja ihana, mutta se ylpeilee koko ajan. Ja se keksii ylpeilyn aihetta joka asiasta. Mulla on 2 esimerkkiä:

Se sai muutamia kuukausia sitten uuden kännykän ja se tuli heti esitteleen sitä mulle ja parille muulle kaverille. Se on tietysti ihan normaalia ja ymmärrettävää, mutta sen jälkeen se on koulussa pitänyt sitä joka tunti esillä ja näyttäny sen koko luokalle ja rinnakkaisluokille. Aina jos joku ottaa oman kännykkänsä esille vaikka kelloo katoakseen niin tää kaveri kaivaa heti sen oman kännykän ja tekee jotain "näyttävää" et saa huomion kiinnitettyä siihen ja sen kännykkään. Kerran se hakkas kännykkäänsä kuuluvasti pöytään et kaikki käänty kattoon. Ja kerran se muka vahingossa tiputti sen lattialle ja sit se huus et apua mun kallis iphone! Se on ihan selkeetä ylpeilyä.

Sit kun niiden perhe osti uuden telkkarin, niin se kailotti koulun käytävällä ja luokassa et meilläpäs onkin 47 tuumanen telkkari! Sit ku se kysy kuin iso telkkari meillä on niin vastasin rehellisesti et 55 tuuman, niin siihen se vaan sano et niin varmaan ja rupes nauraa ja väitti et niin isoja ei muka oo. Enkä mä oo tota telkkarin kokoo sanonu tai kailotellu missään ellei sitä oo multa kysytty. Paitsi tähän sen kirjotin ku se liitty tähän tapaukseen.

Mut siis miten voisin sanoo sille tästä ylpeilystä niin ettei se loukkaannu? Se on kuitenkin mun paras ystävä, mut en jaksa enää tota sen ylpeilyä, oon jo menettäny 2 kaveria sen ylpeilyn takia. Ja en oo siis kade sille vaan en jaksa koko ajan kun puheen aiheet on aina sen uusissa ja vanhoissa tavaroissa. Me ei olla varmaan vuoteen puhuttu mistään muusta, okei ehkä mä liiottelin, mut tosi harvoin kuitenkin.

Voi lapskulta, mene oman ikäistesi palstalle? Ja sanon tämän kaikella kunnoituksella. Täällä enemmistö on perheellisiä, aikuisia ihmisiä. Emme me voi mitenkään samaistua sun ongelmaan.

Ei taida olla mitään keinoa ottaa tuota puheeksi ilman, että ystäväsi suuttuu.
Koska yleensä tuollaisen taustalla on heikko itsetunto, voisit yrittää kehua ystävääsi vaikkapa taidoistaan, mukavasta luonteesta ym. asioista, joita ei rahalla saa. Jos hän kokisi kelpaavansa ihan ilman kalliita vekottimiakin.

[QUOTE="vieras";27666971]Voi lapskulta, mene oman ikäistesi palstalle? Ja sanon tämän kaikella kunnoituksella. Täällä enemmistö on perheellisiä, aikuisia ihmisiä. Emme me voi mitenkään samaistua sun ongelmaan.[/QUOTE]

Minusta on aika huolestuttavaa, jos "perheellinen, aikuinen ihminen" ei voi mitenkään samaistua teinin ongelmiin. Sanotaanko omillekin lapsille noin, kun tulevat kysymään neuvoa?

• Tykkää
Reactions: Joxu
Alkuperäinen kirjoittaja Plöh;27666986:
Miks aikuinen akka jaksaa leikkiä täällä 14-vuotiasta

WTF? En oo leikkimässä täällä, vaan etsimässä vastausta mun ongelmaan. Enkä oo mikään aikuinen akka vaan edelleenkin 14v tyttö.

Minusta on aika huolestuttavaa, jos "perheellinen, aikuinen ihminen" ei voi mitenkään samaistua teinin ongelmiin. Sanotaanko omillekin lapsille noin, kun tulevat kysymään neuvoa?

No ihan rehellisesti sanoin, en minä oikeasti tiedä miten tänä päivänä teinit käyttäytyvät. Jos olis kyse aikuisista ihmisistä, kehottaisin sanomaan ystävälle suoraan, mikä itseä hiertää. Mutta mistä minä voin tietää jos se nykynuorissa johtaa sitten totaaliseen välien katkeamiseen ja pahimmassa tapauksessa esim. koulukiusaamiseen ja porukasta syrjimiseen?

Sen takia on parempi antaa neuvoja vain niissä asioissa, joissa oikeasti osaa neuvoa antaa. Ja lapseni on 4-vuotias, neuvon häntä kyllä aina kun tulee mun neuvoja kysymään :)

[QUOTE="vieras";27667003]No ihan rehellisesti sanoin, en minä oikeasti tiedä miten tänä päivänä teinit käyttäytyvät. Jos olis kyse aikuisista ihmisistä, kehottaisin sanomaan ystävälle suoraan, mikä itseä hiertää. Mutta mistä minä voin tietää jos se nykynuorissa johtaa sitten totaaliseen välien katkeamiseen ja pahimmassa tapauksessa esim. koulukiusaamiseen ja porukasta syrjimiseen?

Sen takia on parempi antaa neuvoja vain niissä asioissa, joissa oikeasti osaa neuvoa antaa. Ja lapseni on 4-vuotias, neuvon häntä kyllä aina kun tulee mun neuvoja kysymään :)[/QUOTE]

Ja teini-iässä käsket kysyä teinipalstalta? Aika karua.

Alkuperäinen kirjoittaja Plöh;27667007:
Jepjep, aivan taatusti.

Demi.fi

Sori nyt vaan mut sulla ei oo mitään perusteluita siitä et mä oisin joku aikuinen akka leikkimässä 14-vuotiasta. Enkä voi ainakaan Demiin kirjottaa ku mun kaveri tietää mun nimimerkin Demissä.

Ja teini-iässä käsket kysyä teinipalstalta? Aika karua.

No olisko pitänyt kehottaa menemään ET-lehden keskustelupalstalle? :D

Mikä sua nyt hiertää? Eikö sitä neuvoa kannata mennä ensimmäisenä kysymään sellaiselta palstalta, josta vois luulla löytävänsä vertaistukea? Eli samantyyppisissä tilanteissa olevia, suht samoja lähtökohtia omaavia tyyppejä?

Ei tulis mieleenkään mennä vauvapalstalle kysymään neuvoa autonkorjauksessa, kun autopalstat on niitä keskusteluja pullollaan.

[QUOTE="Janni";27667031]Sori nyt vaan mut sulla ei oo mitään perusteluita siitä et mä oisin joku aikuinen akka leikkimässä 14-vuotiasta. Enkä voi ainakaan Demiin kirjottaa ku mun kaveri tietää mun nimimerkin Demissä.[/QUOTE]

Demiin voit tekaista toisen nimimerkin, feikkiosoitteella, jos haluat sieltä kuitenkin kysyä siten, ettei kukaan sua tunne. Kah, tällaisen neuvon voin minäkin sulle antaa! :)

[QUOTE="Janni";27667031]Sori nyt vaan mut sulla ei oo mitään perusteluita siitä et mä oisin joku aikuinen akka leikkimässä 14-vuotiasta. Enkä voi ainakaan Demiin kirjottaa ku mun kaveri tietää mun nimimerkin Demissä.[/QUOTE]

Menehän nauttimaan kauniista lauantaista ja keksi illaksi parempaa settiä :)

siks et luulin että täältä sais asiallisempia vastauksia kun teinipalstoilta. Mutta näköjään mä olin pahasti väärässä. Ihan tosi, mun odotukset aikuisista oli siis ihan liian korkeella? Oletin et aikuiset ois viittiny vastata asiallisesti vittuilun sijaan, mutta eipä taidakaan osata. Olihan täälläkin myös asiallisia vastauksia, kiitokset niiden lähettäjille. Mut siis vittuiletteko te tällä palstalla jokaiselle alotukselle? Kai nyt oikeesti on järkeviäkin aikuisia olemassa, mutta täällä niitä ei ainakaan monta oo.

[QUOTE="Janni";27667092]siks et luulin että täältä sais asiallisempia vastauksia kun teinipalstoilta. Mutta näköjään mä olin pahasti väärässä. Ihan tosi, mun odotukset aikuisista oli siis ihan liian korkeella? Oletin et aikuiset ois viittiny vastata asiallisesti vittuilun sijaan, mutta eipä taidakaan osata. Olihan täälläkin myös asiallisia vastauksia, kiitokset niiden lähettäjille. Mut siis vittuiletteko te tällä palstalla jokaiselle alotukselle? Kai nyt oikeesti on järkeviäkin aikuisia olemassa, mutta täällä niitä ei ainakaan monta oo.[/QUOTE]

Hyvä! Olen kyllä kanssasi tasan samaa mieltä. Toivottavasti sait laitettua vittuilijoille luut kurkkuun. Olet muuten aika fiksu teiniksi.

Niin ja sano kaverille vaikka näin "yritätkö sinä ylpeillä muille" tai "voitaisiinko puhua jostain muusta kun sinun tavaroista"

[QUOTE="Janni";27667092]siks et luulin että täältä sais asiallisempia vastauksia kun teinipalstoilta. Mutta näköjään mä olin pahasti väärässä. Ihan tosi, mun odotukset aikuisista oli siis ihan liian korkeella? Oletin et aikuiset ois viittiny vastata asiallisesti vittuilun sijaan, mutta eipä taidakaan osata. Olihan täälläkin myös asiallisia vastauksia, kiitokset niiden lähettäjille. Mut siis vittuiletteko te tällä palstalla jokaiselle alotukselle? Kai nyt oikeesti on järkeviäkin aikuisia olemassa, mutta täällä niitä ei ainakaan monta oo.[/QUOTE]

Pakko nyt sanoa, että sun teksti on vaan liian aikuismaista ollakseen 14-vuotiaan kirjoittamaa. kaksikymppisetkään ei kirjotan noin.

Jos nyt kuitenkin olet oikeesti 14, niin vastaan sulle, että kaverilla on tosi huono itsetunto ja yrittää pönkittää oman arvon tuntoaan noilla jutuilla. Mulla on myös samanlainen ystävä ja elo hänen kanssaan voi välillä olla vähän rasittavaa. Hä on ihan aikuinen ihminen ja ylpeilee elelktroniikalla, autoilla, asuinalueella, lasten nimillä jne. Täytyy vaan olla niin, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Voit sanoa ihan mitä tahansa. Lopputulos on kuitenkin se, että kaverisi ottaa sanoistasi nokkiinsa. Tietysti voit tilanteen ollessa päällä sanoa vaikka, että rajoita vähän, kun minua hävettää puolestasi. Tosin hän siitäkin varmasti vetää herneen nenukkiiin. Voit myös kysyä, miksi hän käyttäytyy noin, yrittääkö paikata heikkoa itsetuntoa vai mikä on?

Jos siis haluat jatkaa kaveruuttannne, niin ei auta kuin olla hiljaa ja kuunnella vierestä kaverisi ylpeilyjä. Toki voi sanoa hänelle suoraan, jos ne kohdistuvat sinuun, kuten tuossa TV-tapauksessa, että älä viitsi, mikä sinua vaivaa?

• Tykkää
Reactions: Joxu
Alkuperäinen kirjoittaja hölmistynyt;27667119:
Pakko nyt sanoa, että sun teksti on vaan liian aikuismaista ollakseen 14-vuotiaan kirjoittamaa. kaksikymppisetkään ei kirjotan noin.

Jos nyt kuitenkin olet oikeesti 14, niin vastaan sulle, että kaverilla on tosi huono itsetunto ja yrittää pönkittää oman arvon tuntoaan noilla jutuilla. Mulla on myös samanlainen ystävä ja elo hänen kanssaan voi välillä olla vähän rasittavaa. Hä on ihan aikuinen ihminen ja ylpeilee elelktroniikalla, autoilla, asuinalueella, lasten nimillä jne. Täytyy vaan olla niin, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Joo, ihan tosi oon 14v. Mut toi itsetuntojuttu vois olla syy siihen. Voisinko mä mitenkään auttaa mun kaveria saamaan paremman itsetunnon? Toi kysymys oli siis tarkotettu kaikille.

Yhteistyössä