Pääseekö yli 30-vuotias 6 kk:n yrityksen jälkeen lapsettomuustutkimuksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olemme olleet ilman ehkäisyä parisen vuotta. Olen tullut raskaaksi kahdesti, raskaudet eivät ole kuitenkaan jatkuneet (eri syyt kummassakin). Viimeisimmän raskauden jälkeen yritystä on ollut nyt kaksi kiertoa.

Voinko lähteä tutkimuksiin keväällä, jos siihen mennessä ei tärppää?

Yksityiselle pääsisit nopeastikin. Julkiselle vaaditaan vähintään vuosi yritystä tai selkeä syy epäillä huonontunutta hedelmällisyyttä (esim tietyt sairaudet, PCOS, kolme peräkkäistä keskenmenoa)

Yritämme nyt aktiivisesti kevääseen, ja sitten katsomme mikä on tilanne.

Ongelma on se, että kaikki yksityiset klinikat sijaitsevat niin kaukana. Jos hoitoihin jouduttaisiin, niin miten mahd. työpoissaolojen selittely työpaikalla tms. asiat?

pakko kyllä kysyä et miten ihmeessä kukaan todistaa/todentaa että olette yrittäneet vasta puoli vuotta ? Miksette sano vaan että vaikka kolme vuotta olette yrittäneet ?????? Eihän sitä kukaan mistään tiedä !!??

pakko kyllä kysyä et miten ihmeessä kukaan todistaa/todentaa että olette yrittäneet vasta puoli vuotta ? Miksette sano vaan että vaikka kolme vuotta olette yrittäneet ?????? Eihän sitä kukaan mistään tiedä !!??

Muuten onnistuisikin sanoa niin, mutta viimeisen epäonnistuneen raskauden vuoksi jouduin sairaalaan, ja silloinhan lääkäreillä on faktatietoa asiasta.

Kyllä tuo lasketaan myös yritysajaksi kun olet tullut aiemmin raskaaksi ja ne raskaudet ovat menneet kesken! 2 vuotta ilman ehkäisyä, kyllä jo ottavat tutkimuksiin ehdottomasti.

Meillä oli jo yksi lapsi ennestään, mutta toista ei kuulunut. Syykin oli ihan selkeä, mutta silti meni vuosi ja 8 kk ennenkuin pääsimme lapsettomuutta hoitavan lääkärin vastaanotolle. Neuvolassa meitä ei otettu todesta ja kohdeltiin todella törkeästi. Töissä ilmoitin vain meneväni lääkäriin, eikä kukaan kysellyt. Liitosta kysäisin asiasta, ja työnantajan ei tarvitse maksaa näistä lääkärikäynneistä palkkaa. Toisaalta neuvottiin, ettei minun tarvitse lääkärissä käyntien tarkempaa syytä alkaa selvitellä. Tietysti varmasti eri asia jos työnantaja pyytää jonkin todistuksen käynneistä..

Meillä on tämän kahden vuoden aikana ollut yrityskiertoja vähän elämäntilanteemme vuoksi. Siksi en ole uskaltautunut kyselemään lääkäreiltä hoitoon menemisestä. Nyt yritämme 3-4 kuukautta aktiivisesti, (sitten tulee se puolisen vuotta yritystä täyteen) ja jos ei tule tulosta otan yhteyttä lääkäriin.

Jatkan vielä asiasta...

Olen tullut ainakin tähän asti melko helposti raskaaksi (3-4 kuukauden sisällä), jos vain yritystä on tarpeeksi säännöllisesti.
Ongelma onkin se, että eka raskaus meni kesken, ja toinen oli kohdunulkoinen. Nyt pelottaa että tulee taas keskenmeno tai uudestaan kohdunulkoinen.

Hakeutuisitteko minun sijassani tutkimuksiin?
Luotanko siihen, että kyse on vain hyvin huonosta tuurista?

Kyllä se kannattaa lähteä. Hoidon avullakaan alkava raskaus ei välttämättä ole helppo, sydäntä riipi yhden tutun epäonnistumiset ja luovuttamisen fiilikset. 30v ei oo vielä ees paha, kun suomes alkaa olla tyypillisin ikä saada siinä 28-35v esikoinen.

Ensimmäinen juttuhan on se kartotus että missä se vika piilee, jos sitä on. Mun yhtä tätiä pidettiin syyllisenä 13v yrityksen jälkeen lapsettomuuteen, kävivät lääkäreilläkin jne. mut kun mies vaihtu tuli sit lapsikin.

Ihan epäreilua että oman lapsen saaminen on joskus kamalan vaikeaa ja sitten taas toisinaan se on se yksi hiton kerta ja se oli sitten siinä vaikkei ollu tarkotuskaan.

Itse alan pian painia ehkäisymenetelmien kanssa, niin monet todettu huonoiksi ja streilisaatioon ei näillä vuosilla edes itse halua vaikka luulen että perheemme lapset on nyt ihan justiinsa tässä. Sinulle ap vaan tsemppivä ja pistä vaikka kalenteriin ylös että tuolloin aikaa lekuriin ja sitten unohdat vauvan tekemisen ja rentoudut (ilman ehkäisyä) sinne asti. Joskus on kuulemma se "no ei sit tuu" asenne tehny temppusa ja on tullutkin heti. Mun äiteellä on 7 raskautta ja 5 lasta, että ei se pari keskenmenoa vielä toivotonta ole.

Mietin että millaisia tutkimuksia meille voitaisiin tehdä?

Ainakin tiedämme, että ovuloin ja miehellä on siittiöitä, kun olen tullut raskaaksi.
Kohdunulkoisen raskauden syytä en tiedä. Lääkärikään ei osannut sanoa.

Voiko olla että miehellä on siittiöitä, muttei vilkkaimmasta päästä? Onko kierrot täsmällisiä, ovulaatiot tapahtuu aina jne?

Kyllä se jonkun ajan päästä ihan jo pitää lähteä sinne tohtorille.

[QUOTE="...";27671314]Voiko olla että miehellä on siittiöitä, muttei vilkkaimmasta päästä? Onko kierrot täsmällisiä, ovulaatiot tapahtuu aina jne?

Kyllä se jonkun ajan päästä ihan jo pitää lähteä sinne tohtorille.[/QUOTE]

Minulla on säännöllinen kierto 27-29 päivää. Ovulaation merkit toistuu joka kuukausi, ja ne tunnen myös.

Meillä on ollut yritystä = seksiä ovulaation aikoihin niin vähän, että en voi sanoa paljonko olemme todellisuudessa yrittäneet.

Eka raskaus alkoi yrittämättä. Meni kesken.
Toka raskaus alkoi kolmen sellaisen kierron jälkeen, jossa ajoitimme seksiä ovulaation aikoihin. Se oli sitten se kohdunulkoinen.

En tiedä onko minulla syytä olla huolestunut?

Olen käynyt gynekologilla neljä vuotta sitten viimeksi. Silloin elämäni eka ultra. Kohdunulkoisen aikaan ultrattin myös. Ehkä voisi olla hyvä käydä edes gynekologilla perustarkastuksessa?

Itse olen ollut tämän toisen raskauden jälkeen aika alakuloinen. Pitää vain jaksaa uskoa, että mekin saamme lapsen vielä joku kaunis päivä.

Ennemmin Se nuorempi on kiireisempi, koska todellista vikaa on aika varmasti eikä kyseessä ole Se että itse on odotettu liian kauan,ihan tavallinen aika ikäisellesi joten odottele kärsivällisesti vaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppivä.;27671253:
Kyllä se kannattaa lähteä. Hoidon avullakaan alkava raskaus ei välttämättä ole helppo, sydäntä riipi yhden tutun epäonnistumiset ja luovuttamisen fiilikset. 30v ei oo vielä ees paha, kun suomes alkaa olla tyypillisin ikä saada siinä 28-35v esikoinen.

.

Siis nostaako se jotenkin kolmekymppisten hedelmällisyyttä jos "muutki tekee"? :D
Tai mikä tämän pointti oli? Vaika ensisynnyttäjien keski ikä olisi 60v niin silti edelleen 20-25v on naisen hedelmällinen ikä eikä se siitä muutu.

Täällä on ihan yleisesti liikkeellä kuvitelma, että se mikä on yleisintä olisi normaaleinta ja jotenkin muuttaisi biologisia faktoja. :D
Normaali ei ole sama kuin yleisin.

Ap:lle sanoisin että maltti on valttia, ihan älytöntä lähteä hoitoihin 6kk jälkeen.
Me odottelimme kärsivällisesti 1,5v ja tulin luomusti raskaaksi. :)

Julkiselle pääsette vasta kolmannen keskenmenon jälkeen, yritystä ilman raskauksia ei ole tarpeeksi. Vuosi pitää olla.

T. 23v keskenmenoja takana 6 ja yritystä 2vuotta, sitten tulin onnistuneesti raskaaksi. ;)

Ok. Kiitos vastauksista! :)

Yritämme nyt aktiivisesti ensi kesään saakka. Sen jälkeen jos en ole tullut raskaaksi alamme miettiä tutkimuksiin hakeutumista.
Ainoa mikä mietityttää, on se, että siinä vaiheessa olen jo 32 -vuotias...

Toivottavasti ei. Sairasta. Minkä helvetin takia yhteiskunnan pitäisi maksaa tuhkamunista kun ei-toivottuja yhteiskunnan riippakiviä syntyy ihan liikaa jo muutenkin?

Ennen kuin pääsee hoitoihin lähetteellä julkiselle, mutta teillähän jo yli voisi yritystä. Ei kannata odottaa kevääseen. Jos että mene yksityiselle lpasettomuusklinikalle tai gynekologille niin terveyskeskuslääkäriin, jossa jo voidaan tehdä heti perusverikokeet ym. Tutkimukset. Kierron kartoitus, siemennestetutkimus.

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2794/28330/

Yhteistyössä