Lapsen hankkiminen yksin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vuosittain moni tekee tarkoituksella yhden vanhemman lapsia, minä osaan ajatella tämän lähinnä yhtenä perhemuotona. Myönnän olevani tässä asiassa joidenkin mielestä itsekäs, mutta toisaalta eipä monikaan ole kovinkaan kauaa esimerkiksi sen lastensa isän kanssa yhdessä ennen lapsen hankintaa. Eikä kahden vanhemmankaan perheet voi olla koskaan varmoja miten tulee käymään.

Sinä et nyt ymmärtänyt. Nuo sun kommentit on täynnä mitä "sinä" haluaisit tai "sinä" tarvitsisit, mutta kun vauvojen ja lasten kanssa kaikki se on aivan taka-alalla. Mihin sinä sitä vauvaa "tarvitset"? Entäpä sen vauvan/lapsen tarpeet?

Kokemukseni mukaan (uusperhe) ihan jokainen lapsi kaipaa äitiä ja isää.

Jos lapsi on hoidossa, niin silloin voi käydä yksin kotimatkalla kaupassa. Tai jos kauppa lähellä, niin lapsen voi jättää hetkeksi nukkumaan kotiin. Lisäksi jos työntää nukkuvaa vauvaa vaunuissa, niin se on tavallaan myös yksinoloa minulle. Tietenkin jos lapsi herää, niin silloin on eri asia. Mutta lapsen voisin aina välillä viedä hoitoon jos haluaisi ihan kokonaan tehdä yksin jotain.

Ei voi jättää pientä lasta yksin kotiin nukkumaan. :O

[QUOTE="Jenis";27676587]Sinä et nyt ymmärtänyt. Nuo sun kommentit on täynnä mitä "sinä" haluaisit tai "sinä" tarvitsisit, mutta kun vauvojen ja lasten kanssa kaikki se on aivan taka-alalla. Mihin sinä sitä vauvaa "tarvitset"? Entäpä sen vauvan/lapsen tarpeet?

Kokemukseni mukaan (uusperhe) ihan jokainen lapsi kaipaa äitiä ja isää.[/QUOTE]

En usko, että kovinkaan monella on kovin epäitsekkäitä syitä hankkia lapsi. Aina syy on itsekäs. Itse en ainakaan osaa sanoa sen ihmeellisempää syytä, aina olen lapsen saamisesta haaveillut. Mitä tulee lapsen tarpeisiin, niin lapsesta huolehtiminen olisi se ensisijainen asia.

• Tykkää
Reactions: Morrigan
-- Minun lapselle siis ainakin kerrotaisiin isän nimi, näytettäisiin kuva ja muutenkin koko hänen elämäntarinansa kerrottaisiin lapselle. --

Kai tämä kerrottaisiin reilusti sille "isälle" eli tässä tapauksessa siittäjälle myös?

Aika harva haluaa niskoilleen katkeran, isää vaille jääneen teinin vihaa. Muutenkin tuolle piharakennuksia ym. sisältävälle projektillesi lienee pirun vaikea löytää käytännön toteuttajaa.

-- Siis minua ei häiritsisi ajatuksena tuo lapsen kiukuttelu, koska olen aina tiennyt, että sellaistakin tulee olemaan jos lapsen saa. Mutta se toisen aikuisen tuoma "vapauden menetys/rajoittuneisuus" siis häiritsisi. En ole sellaisia ihmisiä, että pitäisi koko arki jakaa toisen aikuisen kanssa.

Mistä sitten tiedät, ettei se koko arjen, kaiken elämässäsi jakaminen lapsenKIN kanssa häirtsisi sinua? Ei sinulla ole siitä kokemusta.

Vertaa tuo toinen kommenttisi:

-- minulle kuitenkin sopisi yksinhuoltajuus luultavasti paremmin. Tätä en väitä tietäväni, kun ei asiasta kokemusta ole kumpi olisi parempi, mutta näin luulisin olevan.

Mistä sitten tiedät, ettei se koko arjen, kaiken elämässäsi jakaminen lapsenKIN kanssa häirtsisi sinua? Ei sinulla ole siitä kokemusta.

Vertaa tuo toinen kommenttisi:

En voi varmasti tietääkään, mutta uskoisin näin, koska kyseessä on aivan eri asia. Lisäksi tulee hieman taas sellainen tunne, että miten tyhmänä minua oikein pidetään. Ei kukaan kysy muilta lapsesta haaveilevilta, että mahdatko jaksaa lapsen kanssa ja miten pärjäät jne.

Muutenkin tuolle piharakennuksia ym. sisältävälle projektillesi lienee pirun vaikea löytää käytännön toteuttajaa.

Onhan sillä ollut varmaan 10v jo se "toteuttaja" siellä Arabiemiraateissa. :) Nyt nähtävästi haluaa alkaa käytännön toimiin, mutta muistamani mukaan käyttää varmaankin sellaista ruiskua prosessiin, jotta ei tarvitse sekstailla kun eivät siitä pahemmin välitä! Sijaissynnyttäjä kävisi liian kalliiksi. Nämä ovat siis Akaatin omia kertomuksia.

En voi varmasti tietääkään, mutta uskoisin näin, koska kyseessä on aivan eri asia. Lisäksi tulee hieman taas sellainen tunne, että miten tyhmänä minua oikein pidetään. Ei kukaan kysy muilta lapsesta haaveilevilta, että mahdatko jaksaa lapsen kanssa ja miten pärjäät jne.

Kieltämättä noinkin. Ja kyllähän se lapsen haluaminen on varmaan yleisin syy lisääntyä, harvalla siinä on taustalla mitään suuria maailmaa parantavia ajatuksia. Tietty asioita kannattaa katsoa sen lapsenkin kannalta, mutta kuinkahan moni loppupelissä kykenee tarjoamaan lapsilleen sitä täydellistä perhettä ja tulevaisuutta?

En sinänsä näe ap:n tilannetta huonona. Hän on hyvän ikäinen, työpaikan (& ammatin?) omaava nainen. Ok, hän haluaa lapsen ilman miestä, mutta ei liene ainoa laatuaan. Hyvä tietty olisi että lapselle olisi se isä kuitenkin olemassa.

Mitä tulee siihen että hän kuvittelee asioiden menevän niin kuin hän haluaa. Eiköhän aika monella ole haaveita vanhemmuuden suhteen ja ajatuksia miten lapsia hoidetaan ja kasvatetaan noin etukäteen. Jotkut jutut toteutuu, toiset ei. Onneksi vanhemmuuteen on tapana kasvaa ja monesti löytää itsestään ihan uusia vahvuuksiakin. :)

• Tykkää
Reactions: Akaatti ja Morrigan
Sinähän sanoit tuolla, että on ihan ok jättää esim. 6v yksin useammaksi tunniksi kotiin kun sinäkin olit. On ihan ok jättää vauva kotiin jos poikkeat lähikauppaan, ei haitaa vaikka itkisi naama punaisena.

Ajatukset ja ennakko-odotukset kylla muuttuvat arjessa. Kun huomaa, etta se pieni ihminen ihan oikeasti on sinusta riippuvainen, toimiikin toisin, kuin oli suunnitellut. Ainakin yleensa se menee nain...

En vielakaan nae yhden vanhemman perhetta morkona, olettaen, etta tukiverkko on vahva ja sitoutunut ja ehdottomasti saatavilla. Toisilla se toimii, toisilla ei. Toisilla kyseessa on oma valinta, toisilla ei. Ja toisilla pysyva ratkaisu, toisilla valiaikainen.

En sinänsä näe ap:n tilannetta huonona. Hän on hyvän ikäinen, työpaikan (& ammatin?) omaava nainen. Ok, hän haluaa lapsen ilman miestä, mutta ei liene ainoa laatuaan. Hyvä tietty olisi että lapselle olisi se isä kuitenkin olemassa.

Akaattihan ei halua tehdä töitään enää kun se vie liikaa vapaa-aikaa. Hän haluaa lapsen kun yh:na saa paljon rahaa ja hän tulee samaan uuden, paremman asunnon lapsen avulla. Näitähän hän hokee täällä vähän väliä.

Akaattihan ei halua tehdä töitään enää kun se vie liikaa vapaa-aikaa. Hän haluaa lapsen kun yh:na saa paljon rahaa ja hän tulee samaan uuden, paremman asunnon lapsen avulla. Näitähän hän hokee täällä vähän väliä.

Töillä on ikävä tapa viedä ihmisiltä sitä vapaa-aikaa.

Mitä yh:iden rahan ja asunnon saamisiin tulee niin ne lienevät asioita jotka ajan myötä sitten selviävät hänellekin. Tosin, en pidä poissuljettuna sitäkään mahdollisuutta että lapsen myötä hänen mahdollisuutensa isompaan ja toimivampaan asuntoon paranisivat.

En usko, että kovinkaan monella on kovin epäitsekkäitä syitä hankkia lapsi. Aina syy on itsekäs. Itse en ainakaan osaa sanoa sen ihmeellisempää syytä, aina olen lapsen saamisesta haaveillut. Mitä tulee lapsen tarpeisiin, niin lapsesta huolehtiminen olisi se ensisijainen asia.

Tästä varsin samaa mieltä. Mikä ihme edes voisi olla epäitsekäs syy hankkia biologinen lapsi?

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Se riippuisi siitä missä se kauppa on, jos siis kauppareissusta on kyse. Jos ihan lähellä ja vain joidenkin minuuttien poissaolo, niin esimerkiksi nukkuvan vauvan. Jos kauempana oleva kauppa, niin sitten ihan lapsen itsensä mukaan. Mahdotonta sanoa, kun lapset ovat niin erilaisia. Itse olin kotona yksinäni 6-vuotiaana useampi tunteja (enimmillään noin 6 tuntia muistaakseni), äitini kävi työpaikan ruokatunnilla kotona katsomassa, ettei ole mitään ongelmaa.

Missä sun kaksoissisko oli kaikki ne ajat, kun olit yksin kotona ja äitisi oli töissä?

Minulla taas ei ole hirveästi mitään pakollisia kodin ulkopuolisia menoja, minulle riittäisi omaksi ajaksi ihan kauppareissut, satunnaiset liikunnat jne. Lasten isästä kyllä lapsille kerrottaisiin, ettei se jäisi salaisuudeksi, mutta en välttämättä mitään isäsuhdetta lapsille edes haluaisi jos siis hankkisin lapset kokonaan yksin. Tai sitten voisi tehdä niin, että lapset olisivat joskus sen isän luona, jos tämä (ja lapset) haluaisivat tavata.

En ketjua sen kummemmin lueskellu, mutta jos hankkisit/joutuisit hankkimaan lapsen luovutetuilla siittiöillä, niin et saa tietoja.

Sinulla ei tällä hetkellä ole mitään pakollisia menoja, mutta niitä voi yllättäen tulla lapsen tullessa elämään.

Sinä et haluaisi mitään isäsuhdetta, entä jos lapsi haluaa? Ja todennäköisesti joskus haluaakin.

Kyllä varmasti noinkin on, mutta itse olen sellainen "yksinäinen susi", että mieluummin ottaisin nuo yksinhuoltajuuden haittapuoletkin. Eipähän tarvitsisi ainakaan siitä huolehtia, että vanhemmilla olisi lapsiin liittyviä riitoja, näitäkin tuntuu olevan todella monella perheellä, alkaen jo ihan lapsen nimeämisestä.

Tämä on aikamoista yleistämistä.

Minusta taas tuntuu siltä, että juuri tuollaisessa valintatilanteessa kauhein tilanne olisi silloin jos on kaksi vanhempaa päättämässä ja molemmat eri mieltä. Esimerkiksi itselleni en ottanut taannoista sikainfluenssarokotetta enkä olisi lapsillekaan ottanut jos sellaisia olisi minulla. Jos olisi lapsia ollut ja lasten isä olisi sitten pakottanut/päättänyt tai arvottu, että hänen mielensä mukaan tehdään ja olisi otettu se rokota lapsille, niin kyllä nyt harmittaisi ja vaikka itse olisi ollut väärässä, niin tällaisissa tilanteissa on aina se riski, että oikeaa mieltä ollut vanhempi alkaa syyttämään sitä väärän päätöksen tehnyttä vanhempaa.

Tämäkin on yleistämistä. En tiedä onko minulla ja miehelläni niin hyvä suhde sitten ettei meidän tarvitse tapella lapsiin liittyvistä asioista. Kumpikin tietänee mikä on parasta omalle lapselleen ja toimii sen mukaan. Aikuiset ihmiset osaavat keskustella lapsiinsa liittyvistä asioista ja päätyä kompromisseihin tarvittaessa.

Jos haluan lähteä lapsien kanssa jonnekin, ei minun tarvitse mieheni kanssa siitä neuvotella tai ilmoitellakaan, että oltaisiin menossa paikkaan x. Sama koskee miestäni, mutta meillä on tapana ilmoitella kuitenkin, ihan omasta vapaasta tahdosta.

Mun mielestä on ihanan helppoa olla lapsen kanssa kahdestaan, kun ei ole ketään sotkemassa mun kuvioita, en ole ilmoitusvelvollinen kenellekään, ei tarvitse ottaa ketään toista aikuista huomioon.
Ahdistun ajatuksestakin, että meillä tassuttelisi joku muukin kuin minä ja lapseni, meidän ruokapöydässä mussuttelisi joku kolmas syömässä luultavasti minun tekemiäni ruokia, aamulla herätessäni haisisi mies, illalla lapsen nukahdettua en voisi tehdä omia juttuja vaan pitäisi ehkä antaa huomiota taas jollekin, sohvalla makaisi joku muukin mun lisäksi, joku esittäisi mielipiteen mun katsomasta leffasta, hönkisi ärsyttävästi kun luen kirjaa tai kirjoitan, kyselisi mitä syön, mitä teen, mitä luen, mitä kirjoitan jne.

Lista on loputon (ja tiedän, monen mielestä lapsellisen huvittava). :D

MUTTA silti mä "paheksun" lapsen "hommaamista" yksin, sillä minun mielestäni jokaisella lapsella on oikeus molempiin vanhempiin.
Aina se ei toteudu, mutta on mielestäni lasta kohtaan väärin ajautua suunnitelmallisesti siihen tilanteeseen.
Adoptio on tietysti eri asia, kun siinä jo olemassa oleva lapsi on hyljätty ja vailla kasvattajaa/kasvattajia.

Ja tuohon vielä, että lapselle on hyvä olla yksin...no ei varmasti ole!
Lapsi haluaa jatkuvasti olla yksin ehkä silloin, kun vanhemman seura jostain syystä ahdistaa (hieno tilanne?), mutta ei lapset kyllä yleisesti yksinolosta nauti vaan moni jopa pelkää sitä tai kokee turvattomuutta.
Murrosikäinen monesti jo kaipaa runsastakin yksinoloa, mutta ei mikään LAPSI.

Ymmärrän tämän ajatusjuoksun toisaalta. Meillä ei mene noin :D Ehkä minä olen saanut koulutettua mieheni sitten ;)

Se riippuisi siitä missä se kauppa on, jos siis kauppareissusta on kyse. Jos ihan lähellä ja vain joidenkin minuuttien poissaolo, niin esimerkiksi nukkuvan vauvan. Jos kauempana oleva kauppa, niin sitten ihan lapsen itsensä mukaan. Mahdotonta sanoa, kun lapset ovat niin erilaisia. Itse olin kotona yksinäni 6-vuotiaana useampi tunteja (enimmillään noin 6 tuntia muistaakseni), äitini kävi työpaikan ruokatunnilla kotona katsomassa, ettei ole mitään ongelmaa.

Olen itsekin nauttinut yksinolosta lapsena. Omat lapseni eivät pidä siitä kuin omilla ehdoillaan eikä varsinkaan 6v 6h yksin.

Nukkuvaa vauvaa en ole koskaan jättänyt yksin varsinkaan lähteäkseni kauppaan. Ei ole suurta luottamusta siihen, että mitä tapahtuisi.

Aivan samoin voi käydä niin, että lapsen kanssa kotona yksin oleva äiti tai isä saa sairaskohtauksen ja menehtyy ja lasta ei osaa kukaan hetkeen kaivata eikä lapsen huuto välttämättä kuulu naapuriin jne. Jos jää kauppareissulla auton alle, niin luultavasti on rahapussi mukana, jossa vaikka Plussa-kortti, josta selviää henkilöllisyys ja lapsi todennäköisesti löydetään nopeammin kuin jos sen sairaskohtauksen saa kotona.

Aina voi jossitella. Plussa-kortin suhteen joudut ensin viemään sen kortin jonnekin, jossa sen henkilöllisyyden voisi mahdollisesti selvittää... etc. Se Plussa-kortti todennäköisesti ei kerro, että sinulla on vauva yksin kotona.

Mikä sinulle on lapsen etu (siinä, että hänellä olisi vain yksi vanhempi)?

Aika yllättävää että tälla palstalla 99% kielletään tekemästä aborttia jos ehkäisy pettää ja on jäämässä lapsen EPÄtoivotun lapsen kanssa yksin mutta lähes tuomitaan jos onkin haluamassa TOIVOTUN lapsen yksin?

Hyvin ristiriitaista.

Itse olen nyt 32 ja harkitsen pikkuhiljaa lapsen hankkimistä yksin. Hyvää, vastuullista ja tervehenkistä miestä ei ole löytynyt mutta olen aina tiennyt haluavani lapsen ja tiedän että lapsen hyvin hoitaisin. Yksinhuoltajasisareni touhuja katselleena tiedän mitä se on. Myös äitini kasvatti kolme lastaan käytännössä yksin ja isoäitini kasvatti 7 pientä lasta yksin miehensä kuoltua joten se ei ole mikään mahdottomuus.

On tietysti upeaa voida jakaa vastuu, siirtää hieman taakkaa toisen harteille saaden enemmän vapaa-aikaa ja toisen aikuisen jolle oman lapsen hyvinvointi merkitsisi yhtä paljon mutta tämä ei ole aina mahdollista.

On aivan varmasti parempi hankkia lapsi itsenäisenä vastuuntuntoisena äitinä yksin kuin heikkona, alistettuna, huonossa suhteessa huonon miehen kanssa olevana naisena.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Ap:n kohdalla käy usein niin, että ihmiset tarttuvat niihin tiettyihin juttuihin, virkkeisiin ja ajatuksiin, jolloin itse aihe tahtoo unohtua. Kieltämättä itsekin jymähdin siihen piharakennukseen ja miehen tarjoamiin lapsiin, yksin nukkuvaan vauvaan ja kuusi tuntia yksin olevaan 6-vuotiaaseen.

En pidä mahdottomana sitä, että ap tekee tarkoituksella näitä koukkuja. Muut riemastuvat näistä kummallisuuksista ja sivuseikaksi jää se varsinainen aihe. Jos näin on, se on viihdyttävää ja kiintoisaa ja tuo palstalle sitä, mitä siellä aika-ajoin mahtuu. Jos se on tarkoituksetonta, se on vähän pelottavampaa. Oikeastaan aika pelottavaakin.

Se, että kolmeakymppiä lähestyvä sinkkunainen kaipaa lasta, ei ole mitenkään tavatonta ja lapsen saaminen yksinään, ilman parisuhdetta on melkoisen tavallista ja siinä on vallan hyvät mahdollisuudet pärjätä oikein hyvin. Mitään takuita ei ole, mutteipa ole parisuhteeseenkaan lapsen saaneilla. Yhtälailla pariskunnat voivat "tehdä" lapsen vaaleanpunaiset lasit päässä ja tosi moni tekeekin, itselläkin saattoi olla sellaiset.

Kun niitä vaikeuksia, murheita ja huolia tulee, on se toinen sitten tukena, yhdessä on melko suurella todennäköisyydellä helpompi selvitä, kuin yksin. Jos sitä toista ei sitten enää olekaan, ollaan taas ruudussa yksi. Mutta sellaista se elämä on.

Tarkoitin nyt ihan lyhyttä poissaoloa kotoa, uskoisin, että moni mamma käy viemässä roskikset tai esimerkiksi asioimassa kerrostalon pesutuvassa, vaikka vauva nukkuu kotona. Niin, ja tuossakin voi juuttua hissiin jos alkaa piruja maalailemaan seinille.

Eipä ole tullut jätettyä vauvaa yksin kotiin, edes roskiksien viemisen ajaksi.Ei 12 vuotta sitten eikä nyt.Esikoinen taisi olla 3-4 v, kun vein roskat hänen odottaessa kotona, koska ymmärti, minne olen menossa.Ikinä ei tulis mieleenkään jättää nukkuvaa vauvaa/lasta kotiin ja lähteä johonkin, mitäs sitten kun vauva/lapsi herää ja säikähtää, kun äiti ei olekaan paikan päällä?

Yhteistyössä