Hankala työtilanne, mitä tekisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuska ja ahdistus :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuska ja ahdistus :)

Vieras
Kerrompa hiukan taustaa; olen ollut pian 3v. lapsen kanssa kotona, sitä ennen työmatkani oli 10km/suunta ja (vakitituinen)työpaikkani mukava. Kotivuosieni aikana työnantaja vaihtui ja työmatkani kasvoi reiluun 30km/suunta. Eli vaikka mulla on vakkaripaikka odottamassa ni silti kaikki olisi työkavereita myöten uutta (toki työ on sama mutta tavat ja kaikki uutta).

Nyt kun tuo töihin lähtö kolkuttelee ovella ni ahdistun tuosta työmatkasta ja siitä kuinka paljon se vie aikaa (aamulla täytyy varata väh. 45min). Nyt huomasin tulleen avoimeksi määräaikaisen oman alani paikan alle 10km työmatkalla.

Säästäisin päivässä tunnin verran työmatkoja ja lapsen hoitopäivissä jos jättäisin vakkaripaikan ja hakisin tuohon lähempään.. Pidän tuntia isona aikana siinä pienessä hetkessä jonka oman lapsen kanssa ehtii olla. Lisäksi meillä on "tekeillä" vauva, mutta en tietääkseni ole vielä raskaana.

Ja tuo mun vakkaripaikka on sellanen että jos vaikka nyt sinne palaisin ja olisin sinne (toivottavasti pian) tulevaan äitiyslomaan saakka ni en usko että enää sinne palaisin kotivuosien jälkeen juurikin tuon matkan vuoksi.

Ahdistaa.. Miehen mielestä valitan turhaan tuosta matkasta. Omasta mielestäni taas on "turhaa" ajaa ko. matkaa kun mun alani töitä on lähempänäkin..

Mä hakisin siihen lähemmäs. Varsinkin, jos et edes välttämättä halua vakkaripaikassasi olla mahdollisen äloman jälkeen. Mä irtisanoin itseni, kun työmatka on 100km. Nyt olen työttömänä ja etsin töitä lähempää. Tosin 30km olis mulle jo lähellä :)

Ei kannata vaihtaa jos olet raskautumassa. Vanhempainraha katsotaan viimeiseltä 6kk:n työtuloista/edellisen vuoden verotetuista, joten jos määräaikaista työsuhdettasi ei jatketa, voi käydä niin että saat minimit, jos raskaudut. Itse sinnittelisin.

Ei kannata vaihtaa jos olet raskautumassa. Vanhempainraha katsotaan viimeiseltä 6kk:n työtuloista/edellisen vuoden verotetuista, joten jos määräaikaista työsuhdettasi ei jatketa, voi käydä niin että saat minimit, jos raskaudut. Itse sinnittelisin.

Peesi. Vakituinen työ tällä hetkellä on loistojuttu. Voihan olla, että tulet raskaaksi vasta parin vuoden päästä. Sitä paitsi mukavampaa seuraavankin äitiysloman jälkeen olla se työpaikka odottamassa. Vaihda vasta sitten.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Mutta se määräaikanen kestäisi reilu 7kk. Ja ajattelin myös että jos tässä kestää ennen kun raskaudun ni sitten alallani on erittäin todennäköisesti tarjolla lyhyitä sijaisuuksia ihan viikottain.

[QUOTE="aloittaja";27679330]Mutta se määräaikanen kestäisi reilu 7kk. Ja ajattelin myös että jos tässä kestää ennen kun raskaudun ni sitten alallani on erittäin todennäköisesti tarjolla lyhyitä sijaisuuksia ihan viikottain.[/QUOTE]

Mutta on se lapsiarjen kanssa aika eri juttu olla vakituinen työ (riippumatta lapsen sairastamisesta yms) kuin etsiä ja tehdä sijaisuuksia tai määräaikaisuuksia vähän väliä. Käytit yhtenä perusteluna, että et tunne nykytyöstäsi enää ketään. Kuitenkin olisit valmis lyhyisiin sijaisuuksiin? Ja mahdollisesti raskaana?

työmatka 30km on mielestäni lyhyt. mulla ei ole koskaan ollut noin lyhyt työmatka vaikka asun pk seudulla. mulla 40km ja matkaan menee aikaa reilu tunti, että revi siitä...
pitäisin vakipaikan enkä lähtisi määräaikaiseen mikäli trkoitus raskautua.

[QUOTE="vieras";27679353]Mutta on se lapsiarjen kanssa aika eri juttu olla vakituinen työ (riippumatta lapsen sairastamisesta yms) kuin etsiä ja tehdä sijaisuuksia tai määräaikaisuuksia vähän väliä. Käytit yhtenä perusteluna, että et tunne nykytyöstäsi enää ketään. Kuitenkin olisit valmis lyhyisiin sijaisuuksiin? Ja mahdollisesti raskaana?[/QUOTE]

Sillä, etten tunne nykyisestä työpaikastani ketään tarkoitin lähinnä sitä että tilanteet et palaan vanhaan työhöni tai aloitan uudessa määräaikaisena ovat samanlaiset. Molemmissa olis kaikki yhtä uutta ja yhtä vieraita aluksi :)

[QUOTE="essi";27679391]työmatka 30km on mielestäni lyhyt. mulla ei ole koskaan ollut noin lyhyt työmatka vaikka asun pk seudulla. mulla 40km ja matkaan menee aikaa reilu tunti, että revi siitä...
pitäisin vakipaikan enkä lähtisi määräaikaiseen mikäli trkoitus raskautua.[/QUOTE]

Tiedän että monille 30km/suunta on aivan normaali työmatka. Itse vain ku olen vuosia tehnyt töitä n. 10km työmatkalla ni tuo tuntuu pitkältä ja turhalta kun oman alan töitä olis paljon lähempänäkin :)

"Ajauduin" vain tuossa kotivuosieni aikana tuonne kun työnantaja vaihtui.

En vaihtaisi työpaikkaa, jos suunnittelisin pian jääväni äitiyslomalle. Äitiysloman jälkeen ei ole odottamassa mitään paikkaa ja minua ahdistaisi se enemmän kuin 30 km:n työmatka. Ja hei oikeasti, 30 km on aika kohtuullinen matka.

[QUOTE="aloittaja";27679406]Tiedän että monille 30km/suunta on aivan normaali työmatka. Itse vain ku olen vuosia tehnyt töitä n. 10km työmatkalla ni tuo tuntuu pitkältä ja turhalta kun oman alan töitä olis paljon lähempänäkin :)

"Ajauduin" vain tuossa kotivuosieni aikana tuonne kun työnantaja vaihtui.[/QUOTE]

No varmasti monet pitkän työmatkan omaavat tekisivät mieluummin töitä lähellä kuin kaukana. Ja onko se turhaa ajoa, jos työpaikka on siellä?? Mutta voithan aina ottaa riskin ja hakea sitä määräaikaisuutta, etenkin jos ala on sellainen, josta varmasti töitä löytyy tulevaisuudessakin.

Jos yritätte lasta, niin sinulla ei varmaan pitkä aika jäisi työssäkäymiseen, ts. jos nopeasti tärppää, niin et ole vuottakaan töissä. 30 km ei välttämättä ole pitkä matka. Itse siis en vaihtaisi paikkaa, mutta sinä tiedät oman alasi ja sen työllistymismahdollisuuden parhaiten.

Lasten hoitoaikaa voi lyhentää tekemällä vaikka lyhyempää päivää (sinä tai miehesi), tai että toinen menee aikaisemmin aamulla ja myöhemmin menevä vie lapset hoitoon, ja sit aikaisemmin pääsevä hakee. Kai se miehesikin haluaa, että lapsen hoitoaika on mahdollisimman lyhyt? Viestistäsi vähän saa sen kuvan, että hoitoon vienti ja haku olisi sinun vastuullasi.

No mielestäni tuo ei ole hankalaa tilannetta nähnytkään. Ole onnellinen, että sinulla on vakkaripaikka ja voit vielä hakea toisiakin paikkoja ja ilmeisesti voisit jopa sen lähemmän työnkin saada. Kaikilla ei tosiaan ole noin, minulle tuo kuulostaa ihan luksus-ongelmalta.