Kuka tässä oikein mokasi? Mitä tekisit tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tunkion kukko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tunkion kukko"

Vieras
Hankin vuokra-asunnon. Ainoa kriteeri oli, että sinne saa adsl-yhteyden eräältä palveluntarjoajalta A.

Kävin siis asunnon esittelyssä. Siellä oli kotikansio, jossa kaikenlaisia ohjeita, jossa oli mm. ohje, miten saada adsl-yhteys pelaamaan asunnossa. Soitin palveluntarjoajalle A, joka vahvisti, että tarjoavat asuntoon adsl-yhteyden.

Nyt sitten tänään selvisi, että asuntoon ei saa OLLENKAAN adsl-yhteyttä. Muutin tänne jo 3 päivää sitten. Nyt olen suurissa ongelmissa, koska mun pitää sijoittaa muutamat kotona olevat palvelimet muualle ja siihen menee paljon rahaa (400e/kk).

Mieheni on sitä mieltä, että meidän pitäisi muuttaa nyt muualle.

Itse olen sitä mieltä, että meitä on nyt huijattu, kun emme voikaan asua tässä asunnossa ilman huomattavia lisäkustannuksia.

Vuokranantaja (säätio) oli tietoinen jo vuokratessa, että tarvitsemme sen adsl-yhteyden.

Huvittavaa on, että asunto sijaitsee noin 300m Suomen suurimmasta Internet-hubista, mutta nettiyhteyden saaminen on näin mahdotonta.

Tänään vuokranantaja paljasti, että on siis leikannut kuparikaapelit veks koko talonyhtiostä.

Mielenkiintoisia asioita nuo netti- ja muutkin yhteydet. Meillä pelaa kotona vain langallinen, ei mitkään langattomat. Naapurissa (n. 200 m) toimii kaikki. Ja meidän mökillä ei toimi mikään, ei edes kännykkä. Kenelleköhän tästä valittais?

Niin, vastaus kysymykseesi: Voisittehan yrittää reklamoida vuokranantajaa tai nettipalvelun tarjoajaa, jos teillä on jotain mustaa valkoisella. Ellei ole, aika huonolta näyttää tilanteenne.

Niin, vastaus kysymykseesi: Voisittehan yrittää reklamoida vuokranantajaa tai nettipalvelun tarjoajaa, jos teillä on jotain mustaa valkoisella. Ellei ole, aika huonolta näyttää tilanteenne.

Mä hylkäsin yhden ko. vuokranantajan toisen asunnon, kun sinne ei ollut adsl-yhteyttä tarjolla. Soittelin asiasta vuokranantajan isännöutsijälke 3 puhelua, ihan varmaan muistaa mut. Mulka ei ole mustaa valkoisella vuokranantajalta, et tänne on kuvattu adsl-yhteys. Eihän se itseasiassa ole heidän ongelma vaan se pitää varmistaa internetpalveluntarjoajalta.

Kotikansiossa kerrotaan muutana ohje adsl-yhteydestä eräässä papeeissa.
Antaa ymmärtää, mutta eihän tuo lupaus ole.

[QUOTE="vieras";27703106]Omistaako vuokranantaja koko talon, jos on leikannut kuparikaapelit poikki koko talosta?[/QUOTE]

Kyllä, on iso vuokranantaja. Heillä on oikeus tehdä se. Ongelma on, ettei Elisa tiennyt asiasta ilmeisesti. Oma isp väitti, että asuntoon saa adsl-yhteyden. Tämän tiedon he tarkistivat Elisan järjestekmästä.

En tiedä, onko isännöitsijällä celvollisuutta ilmoittaa kuparin poistosta Elisalle.

[QUOTE="...";27702930]Vuokranantajan vika, kun on antanut virheellistä tietoa asunnosta.[/QUOTE]

Tuo paperi kotikansiossa ei ole vuokranantajan kirjoittama, sen on laatinut joku Antenniverkot Oy, joka on ilmeisesti rakentanut tänne taloon jotakin verkkoja.

Vuokranantajahan ei siis anna tietoa, että adsl-yhteys olisi saatavilla. EI he toki ole kertoneetjaan, että ovat poistaneet kuparikaapelit talon alueelta.
Mun oma ISP siis kertoi, että he pystyvät tarjoamaan ko. asuntoon adsl-liittymän.

Eikös nyt kuitenkin vuokranantajan ole huolehdittava, että asunnon esittelyssä olevat paperit ovat ajan tasalla. Ettei siellä väärää informaatiota levitä. Kyllä tuo nyt selkeästi minusta vuokranantajan moka on.

[QUOTE="tunkion kukko";27704244]Ei kaikkia. Talonyhtiö omistaa kerrostalon tontilla olevat kaapelit ja saa poistaa ne, jos haluaa.[/QUOTE]

ai, meillä ne ainakin on operaattorin omaisuutta talojakamoon asti...

Eikös nyt kuitenkin vuokranantajan ole huolehdittava, että asunnon esittelyssä olevat paperit ovat ajan tasalla. Ettei siellä väärää informaatiota levitä. Kyllä tuo nyt selkeästi minusta vuokranantajan moka on.

Toki näin, mutta paperissa ei varsinaisesti sanota, että asuntoon saa adsl-yhteyden, siinä vaan kerrotaan, miten yhdistää tietokone, jos huoneistoon tilaa adsl-yhteyden. Annetaan siis siis ymmärtää, mutta ei suoraan sanota.

Toki kotikansiossa puhutaan klinkkeri-lattialaatoistakin, mutta asunnossa ei ole sellaisia. Ei sitä voi toisaalta taas väittää vääräksi tiedoksikaan.

Mulla vaan nyt aiheutuu todellaista rahallista haittaa, koska mun pitää sit laittaa palvelimet jonnekin konesaliin. Katselin juuri parilta firmalta hintarvioiksi 400-600e.

En jotenkin usko, että vuokranantaja suostuu tuollaiseen 500e/kk vuokranalennuspyyntöön kovin myönteisesti. Onhan tuo aika kohtuuton pyyntö, mutta tuollainen haitta mulle nyt aiheutuu oikeasti.

Tai sit pitäisi muuttaa täältä pois, etsiä uusi asunto. Muutin tänne vasta pari päivää sitten.

[QUOTE="vieras";27704576]Mua kiinnostaa, että miksi helvetissä se vuokranantaja on mennyt repimään ne kaapelit pois?[/QUOTE]

Vanhentunutta teknologiaa. Elisa lopetti jo vuonna 2009 kuparin toimittamisen uusiin talonyhtioihin. Toki muakin kiinnostaisi, miksi ne olemassaolevat kaapelit piti poistaa. Tähän kohteeseen tehtiin putkiremppa eli silloin ehkä päätettiin samalla poistaa kuparit.

Mihin sä ylipäätään tarvit tuollaisia nettiyhteyksiä, joiden kuukausimaksu on 400 euroa kuussa? Siis häh, teetkö jotain bisnestä? Onko asunnossasi maininta, että sitä saa käyttää myös liikehuoneistona?

[QUOTE="fiona";27705018]Mihin sä ylipäätään tarvit tuollaisia nettiyhteyksiä, joiden kuukausimaksu on 400 euroa kuussa? Siis häh, teetkö jotain bisnestä? Onko asunnossasi maininta, että sitä saa käyttää myös liikehuoneistona?[/QUOTE]

En tartte nettiyhteyttä, joka maksaa 400e, vaan ihan normaalin adsl-yhteyden, joka mulla on ollut jo 7 vuoden ajan palveluntarjoajalta A, joka maksaa sen 40e/kk.

Jos en saa adsl-yhteyttä, joudun laittamaan kotona sijaitsevat palvelimet, joita siis käytän työhöni, konesaliin, joka maksaa sen 400 -600e, jopa enemmän.

Omaa kotia saa käyttää etätyohon ja kotona saa pitää palvelimia, sitä ei voi kukaan kieltää. Ei tämä mikään liikehuoneisto ole, jos on pari palvelinta nurkassa.

Jotenkin kohtuuttomalta ainakin normaali irtisanomisaika kuulostaisi, jos siis päätätte muuttaa pois.

Kinkkinen tilanne. Mikä on vuokranantajan asennoituminen?

En mä tästä aio muuttaa pois, ellei vuokranantaja maksa muuttokuluja.
Mä tosiaan vasta viime viikolla muutin tänne ja maksoin muuttokuluja lähes 1000e.

Yritin soittaa vuokranantajalle perjantaina, mutta ei vastannut puhelimeen. Kirjoitan reklamaation huomenna ja maanantaina olen heihin yhteydessä. Ajattelin ihan rennosti olla maksamatta kuin 50% vuokrasta, koska loput rahat tulee menemään kuluihin, jotka ovat aiheutuneet asunnon vääristä tiedoista.

Yhteistyössä