Vihanhallintaa minulle mistä?Onko kursseja vai mihin pitäisi hakeutua?Tämä tarina on aika pitkä,mutta lukekaa kuitenkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hillitse itsesi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hillitse itsesi

Vieras
Mä olen ihan mahdoton ihminen ja pitää sanoa,että pelkään itse itseäni.
Raivostun/suutun välillä niin silmittömästi,että musta tuntuu et mä ratkean liitoksistani. Tunne on ihan järisyttävä ja pelkään,että suoni katkeaa päästä.

Mies on saanut tästä suurimman osan ja valitettavasti lapsetkin on joutunut kokemaan mun huutamisen ja valtavan suuttumisen. En ole koskaan lapsiani väkivaltaisesti fyysisesti koskenut,mutta henkisesti kyllä. Mies on joutunut myös fyysisen väkivallan uhriksi. Olen muksassu suuttuessa leukaa.
Kadun tekojani aina heti kun rauhoituna ja itku valtaa koko kehoni sen jälkeen. Tunne on mahdottoman lohduton.
Minulla on hirmuinen morkkis tapahtuneista ja häpeän käytöstäni. En välillä tiedä miten jatkaisin elämääni eteen päin. Kyllä se aina "normalisoituu" siitä, mutta itse en pääse irti pahasta olostani.

Tekisi mieli vain joku kaunis päivä lähteä ovesta ulos ja olla palaamatta takaisin. Jättää mies ja lapset elämään rauhallisempaa elämää. En vaan kuitenkaan voi tehsä niin. Ajattelen kaikesta huolimatta,että en voi lapsille tehdä niin,että lähden.

Olen yrittänyt miehen kanssa keskustella asiasta,että mitä pitäisi tehdä,mutta hän ei missään nimessä halua,että lähtisin. Heillä on kuulemma paljon pahempi jos lähden.

En halua selitellä tai puolustella,mutta kerron myös hieman taustaa.
Minulla on ollut, ei niin ihana elämä ennen tätä.
Lapsuus oli jonkin sortin fyysistä väkivaltaaa. Paljon tukkapöllyjä, kovia sellaisia ja rajuja selkäsaunoja.Enemmän oli kuitenkin isän puolelta henkistä väkivaltaa ja täysin alas latistamisata ja nöyryyttämistä. isää piti totella tai sai takapuolinahkan verille risusta,vyöstä tai henkarista tai sitten tupottain revittiin hiukia päästä.

Ensimmäinen avioliittossa mies oli väkivaltainen ja mutamaan kertaan oli henki mennä.
Toisessa pidemmässä suhteessa, lasten isä oli alkoholisti ja sairaalloisen mustasukkainen. Hän myös yritti käyttää tätä isäni harrastamaa alistamista. Siihen ei luonteenia ntanut periksi ja otin hänestä avoeron.
Lapset jäi minulle.

Nykyisen mieheni olen tavannut 8 vuotta siten ja paljon on ollut tässäkin pahaa tai enemmänkin ikävää. Meillä on kaksi yhteistä lasta,mutta toinen lapsista on kuollut sairauteen. Suren häntä kovasti, aikaa lapsen kuolemasta on nyt 3 vuotta.
Mies on myös kova valehtelamaan ( tai ei kaiketi enää tai sit osaa niin hyvin,että en tajua sitä koska valehtelee koska ei),mutta hän on kuitenkin kiltti. Ei ole yrittänyt alistaa(jos ei valehtelua katsota siksi) tai ole muutenkaan mitenkään paha. On siis aivan toista maata kuin aijemmat suhteet. Hän hoitaa kotia ja lapsia siinä missä minäkin.

Mielialani vaihtelee vihasta iloon parissa sekunissa. Vihanpuuskan aikana pelkään itseäni,että mitä olen valmis tekemään tai mitä voi tehdä.

Tarvitsen varmaankin jotain hoitoa,mutta mitä?

Tunnen,että olen täysin epäonnistunut elämässäni. Haluaisin tästä eroon

Kiitos jos jaksoit lukea.

Ekanakin et pääse ongelmistasi eroon niitä karkuun lähtemällä.

Toiseksi sinuna menisin lääkärin juttusille. Tilanteeseesi voi olla hyvinkin nopeasti ratkaisu löydettävissä. Kannattaa pyytää lähetettä verikokeeseen, jossa tarkistetaan kaikki veriarvot.

Ekanakin et pääse ongelmistasi eroon niitä karkuun lähtemällä.

Toiseksi sinuna menisin lääkärin juttusille. Tilanteeseesi voi olla hyvinkin nopeasti ratkaisu löydettävissä. Kannattaa pyytää lähetettä verikokeeseen, jossa tarkistetaan kaikki veriarvot.

Sen tiesän,että en pääse eroon,mutta en olisi haitaksi muille kuin itselleni silloin ja varsinkaan rakkaimpiani.

Mitä verikokeita tarkoitat mahdollisesti?

Et ole koskaan tainnut oppia oikeanlaista tunneilmaisua. Kotonasi se ei ole ollut sallittua, eikä edellisen puolisosi luona.

Tunneilmaisun oppiminen ja vihanhallinta on vaikeaa oppia aikuisena, mutta se ei ole kuitenkaan mahdotonta. Paljon tsemppiä ja päättäväisyyttä sinulle! Motivaatiota väsymyksen hetkellä voit löytää vaikka siitä, että muistelet miltä itsestäsi on lapsena tuntunut vanhempiesi hallitsemattomat vihanpurkaukset.

Voit saada apua esimerkiksi mielenterveystoimistosta tai yksityiselta terapeutilta. Olen itse hieman samanlaisesta taustasta, ja saanut apua. Voimia sinulle!!

Sinä ansaitset oppia tunneilmaisua ja tunteiden hallintaa.

Sen tiesän,että en pääse eroon,mutta en olisi haitaksi muille kuin itselleni silloin ja varsinkaan rakkaimpiani.

Mitä verikokeita tarkoitat mahdollisesti?

Sen ehkä lääkäriosaa selvittää, mikä aiheuttaa tollaista olotilaa.

Tunnen sympatiaa sinua kohtaan, kun olet selvittänyt itsestäsi ongelman ja haluat parantua siitä. Minunkin avovaimoon usein vihaisella päällä ja huutaa minulle.

Miten miehesi on pärjännyt noille sun huuto/raivokohtauksille?

[QUOTE="silja";27762467]Et ole koskaan tainnut oppia oikeanlaista tunneilmaisua. Kotonasi se ei ole ollut sallittua, eikä edellisen puolisosi luona.

Tunneilmaisun oppiminen ja vihanhallinta on vaikeaa oppia aikuisena, mutta se ei ole kuitenkaan mahdotonta. Paljon tsemppiä ja päättäväisyyttä sinulle! Motivaatiota väsymyksen hetkellä voit löytää vaikka siitä, että muistelet miltä itsestäsi on lapsena tuntunut vanhempiesi hallitsemattomat vihanpurkaukset.

Voit saada apua esimerkiksi mielenterveystoimistosta tai yksityiselta terapeutilta. Olen itse hieman samanlaisesta taustasta, ja saanut apua. Voimia sinulle!!

Sinä ansaitset oppia tunneilmaisua ja tunteiden hallintaa.[/QUOTE]

Kiitos sinulle. Nyt pitää sanoa,että olempa ollut tyhmä kun en itse ole osannut ajatella ollenkaan tuota mainitsemaasi asiaa,että voisin ajatella vihanpurkauksen aikana sitä miltä itsetä tuntui.

Olen hyvin herkkä ja pitää sanoa,että itken paljon. Joskus pitää itkeä salaa ksoka en kehtaa itkeä aina toisten edessä. Minut saa itkemään ilo niin kuin surukin. Hyvin pienet asiat saa kyyneleet valumaan ja sitä olen myöskin ajatellut,että jossain on oltava vikaa jos ihminen tillitää jatkuvasti. Olen toki myös iloinen.

Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Itsellä rajut mielialavaihtelut jäivät pois, kun jätin myös hormonaalisen ehkäidyn pois. Aika nopeasti huomasin eron. Ei järjetöntä itkua, ei raivoa, masennusta, ei tunnetta että ei mahdu sisään omaan nahkaansa.
Ehkäisyksi jää pidättäytyminen, kuparikierukka ja piuhojen katkaisu jommalta kummalta.

Sen ehkä lääkäriosaa selvittää, mikä aiheuttaa tollaista olotilaa.

Tunnen sympatiaa sinua kohtaan, kun olet selvittänyt itsestäsi ongelman ja haluat parantua siitä. Minunkin avovaimoon usein vihaisella päällä ja huutaa minulle.

Miten miehesi on pärjännyt noille sun huuto/raivokohtauksille?

Hän on yleensä hiljaa ja ottaa vastaan mitä tuleman pitää. Hän ei ikinä huuda minulle. Hän on sanonut,että ei tiedä mitä hänen pitäisi oikein silloin tehdä.
Yrittää kyllä keksustella jälkikäteeen asiasta. Aijemmin yritti silloin vihapurkauksen aikana,mutta en anatanut sanansijaa hänelle ja keskustelu oli silloin mahdotonta. Tunsin silloin oloni todella nurkkaan ajetuksi ja tuli tunne,että en pääse sielät pois.
Itselleni tulee välillä hieman sääli miestäni kun katson ( vihapuuskan aikana),että hän varmasti kärsii kohtauksistani,mutta en vain pysty sitä lopettamaan ennen kuin lähden pois tilanteesata tai pakotan miehen lähtemään. Vihan aikana olen hyvin määräileväinen ja minua on "pakko" totella

Kuulostan varmaan ihan hullulta,mutta en kuitenkaan tunnusta olevani hullu. meillä on myös paljon hyvää,mutta tuo viha varjostaa elämäämme. Joskus se on pidemmän aikaa pois,mutta nyt taas se on tullut ns takaisin ja tuntuu,että yhä useammin ja useammin hermostun ja mitä pienemminstä asioista. Ihan mitättömistä asioista.

[QUOTE="Vieras";27762730]Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Itsellä rajut mielialavaihtelut jäivät pois, kun jätin myös hormonaalisen ehkäidyn pois. Aika nopeasti huomasin eron. Ei järjetöntä itkua, ei raivoa, masennusta, ei tunnetta että ei mahdu sisään omaan nahkaansa.
Ehkäisyksi jää pidättäytyminen, kuparikierukka ja piuhojen katkaisu jommalta kummalta.[/QUOTE]

Ei ole hormonaalista ehkäisyä. Voi kun apu olisikin tuosta löytynyt.
Onneksi sinä tajusit tuon ja toi sinulle avun.

Sinulla on ihan hirveä tausta ja sinulle on tehty paljon pahaa elämässäsi. Siitä tulee tämä paha olo. Luultavasti toistat mitä sinulle on tehty ja mitä olet nähnyt. On varmasti paljon käsittelemätöntä vihaa vanhempia ja entisiä puolisoita kohtaan, mikä pitää saada ulos. Lapset rakastavat sinua ja haluavat että voit hyvin. Luulen että koska olet noin ajatteleva ihminen ja herkkä, saat helposti avun kun vain lähdet hakemaan sitä. On varmaan helpompi puhua jonkin ulkopuolisen kanssa. Kysy vaikka neuvolasta apua. Totta kai voit ihan itse omia tunteitasi erittelemällä ja miettimällä milloin suutut, missä tilanteissa ja mitä silloin ajattelet. Tuleeko jotakin alitajuisia vanhoja muistoja silloin esille? Kun tiedät milloin tämä paha tunne on tulossa, voit välttää sitä. Olet jo puolitiessä parantumisessa kun itse tunnustat ongelman ja tunnistat sen. Toivon tosi tosi paljon voimia, älä anna periksi ja pidä kiinni lapsistasi ja miehestäsi.

Nämä ovat toissijaisia asioita (tunneilmaisua ja kontrollia pitäisi toki opetella ensisijaisesti), mutta hormonaalinen ehkäisy ja sokeriset välipalat pois! Minulta poistuivat tai ainakin vähenivät radikaalisti joka-aamuiset raivokohtaukset kun vaihdoin valkoisen sokerin puuron päällä hedelmäsokeriin ja vähensin määrää huomattavasti. Verensokeri kannattaa muutenkin pitää tasaisena, sekin ehkäisee mielialojen heittelyä.

[QUOTE="Äiti minäkin";27762769]Sinulla on ihan hirveä tausta ja sinulle on tehty paljon pahaa elämässäsi. Siitä tulee tämä paha olo. Luultavasti toistat mitä sinulle on tehty ja mitä olet nähnyt. On varmasti paljon käsittelemätöntä vihaa vanhempia ja entisiä puolisoita kohtaan, mikä pitää saada ulos. Lapset rakastavat sinua ja haluavat että voit hyvin. Luulen että koska olet noin ajatteleva ihminen ja herkkä, saat helposti avun kun vain lähdet hakemaan sitä. On varmaan helpompi puhua jonkin ulkopuolisen kanssa. Kysy vaikka neuvolasta apua. Totta kai voit ihan itse omia tunteitasi erittelemällä ja miettimällä milloin suutut, missä tilanteissa ja mitä silloin ajattelet. Tuleeko jotakin alitajuisia vanhoja muistoja silloin esille? Kun tiedät milloin tämä paha tunne on tulossa, voit välttää sitä. Olet jo puolitiessä parantumisessa kun itse tunnustat ongelman ja tunnistat sen. Toivon tosi tosi paljon voimia, älä anna periksi ja pidä kiinni lapsistasi ja miehestäsi.[/QUOTE]

Tätä minä just pelkään,että asia menee siihen,että alan tehdä niitä pahimpiakin asioita. Olen kyllä takonut itselleni päähän sen,että lapsiin et ainkaan koske. Ikinä en sitä tule anteeksi antamaan itselleni jos niin teen. Pelkään,että olen saanut vahinkoa kyllä jo nyt tällä henkisellä väkivallalla. Ajattelen näitä asioita paljon ja sitä miten ne on lapsiin vaikuttanut. Lapset kyllä vaikuttaa tasapainoisilta ja iloisilta.
Joka aamu lupaan itselleni,että tämä loppuu,mutta,mutta......

Olen kuin alkoholisit, lupaukset on suurempia kuin teot

En tahdo luopua lpaistani enkä mihestäni ja sikis vielä täällä olen

[QUOTE="vieras";27762805]Nämä ovat toissijaisia asioita (tunneilmaisua ja kontrollia pitäisi toki opetella ensisijaisesti), mutta hormonaalinen ehkäisy ja sokeriset välipalat pois! Minulta poistuivat tai ainakin vähenivät radikaalisti joka-aamuiset raivokohtaukset kun vaihdoin valkoisen sokerin puuron päällä hedelmäsokeriin ja vähensin määrää huomattavasti. Verensokeri kannattaa muutenkin pitää tasaisena, sekin ehkäisee mielialojen heittelyä.[/QUOTE]

Kaikki apu on tarpeen ja kokeilen tämänkin.. Kiitos

Minulla on/oli ongelmia vihanhallinnassa, mutta monesti puolisoni kanssa keskusteltuani päätin yrittää esittää itselleni seuraavat kysymykset raivon hetkellä.

1. Mikä vastapuolta oikeasti suututtaa/ hermostuttaa? Johtuuko se ylipäänsä minusta, eli kannattaako tätä ottaa niin henkilökohtaisesti?

2. Mikä minua itseäni oikeasti suututtaa? Usein syy on syvemmällä, triviaalimmassa asiassa kuin mistä juuri on puhe/ kyse. Esim. poika nyppii kukasta lehdet. En karju yksittäisestä yrtistä vaan siitä että kun kerrankin saan jotain minulle tarkoitettua nättiä, se pitää heti tuhota, eli en koe saavani kylliksi huomiota/arvostusta/hemmottelua.

3. Onko tämä raivoaminen sen arvoista, eli onko minulla oikeus rikkoa huutamisellani tuota ihmistä? Yleensä EI.

Ei tämä ketju aina toimi, mutta on pysäyttänyt pari kertaa huudon hetkellä ajattelemaan ja laimentamaan ensireaktiota.

Hei rakas ystävä. Sinulle on tehty vääryyttä ja tunteitasi on tukahdettu.
Neuvoni on yksinkertainen:

Ihan ensimmäiseksi ala ilmaisemaan itseäsi. Hakkaa vaikka tyynyä hetken kun viha alkaa nousta.
Koeta löytää joku ääni (ei tartte olla karjuntaa) jolla ohjaat vihaa ulos ja saat energiaa purettua. Vaikka murina tai vastaava. Rupea käyttämään tätä ääntä aina kun viha nousee ja tätä kautta saat vihaa hallintaan.

Toiseksi kehottaisin ottamaan yhteyttä lääkäriin/psykologiin. Tarvitset jonkun kenen kanssa avata lapsuuden ja myöhempien ihmissuhteiden solmuja.

Muista että sinulla on oikeus olla vihainen ja oikeus tuntea tunteita. Et todellakaan ole hullu, kuten itsekin sanoit. Tsemppiä rakas ystävä, kyllä se siitä, lupaan sinulle!

Ja vielä: karkkipäivä kerran viikossa, ei pitkin viikkoa.

Kannustukseksi pitää sanoa, että kun olet pysähtynyt asian äärelle näinkin paljon ja haet muutosta, niin yksistään se auttaa muutoksessa. Myös vihanhallintakursseilla sinun itsesi on tehtävä raskain työ, ja etsimällä syitä ihan itseksesi ja miettimällä kuinka katkaista kierre olet jo pitkällä - ihan ilman kurssejakin. Sinä voit muuttua, kun vain haluat ja pelissä on kyllin kova panos: onnellinen perhe. Sinullahan ei ole vaihtoehtoja, ellet halua menettää sitä mitä sinulla nyt on, enkä usko että haluat.

Minulla on/oli ongelmia vihanhallinnassa, mutta monesti puolisoni kanssa keskusteltuani päätin yrittää esittää itselleni seuraavat kysymykset raivon hetkellä.

1. Mikä vastapuolta oikeasti suututtaa/ hermostuttaa? Johtuuko se ylipäänsä minusta, eli kannattaako tätä ottaa niin henkilökohtaisesti?

2. Mikä minua itseäni oikeasti suututtaa? Usein syy on syvemmällä, triviaalimmassa asiassa kuin mistä juuri on puhe/ kyse. Esim. poika nyppii kukasta lehdet. En karju yksittäisestä yrtistä vaan siitä että kun kerrankin saan jotain minulle tarkoitettua nättiä, se pitää heti tuhota, eli en koe saavani kylliksi huomiota/arvostusta/hemmottelua.

3. Onko tämä raivoaminen sen arvoista, eli onko minulla oikeus rikkoa huutamisellani tuota ihmistä? Yleensä EI.

Ei tämä ketju aina toimi, mutta on pysäyttänyt pari kertaa huudon hetkellä ajattelemaan ja laimentamaan ensireaktiota.

Kiitoskia tästäkin. Tuo 2. kohta on ja siinä tuo arvostus kolahti. Tunne on todella tuttu

Kyllä nuo lapsuuden ajan kohtelut on niitä mitkä tämän on aikaan saanut, uskon.
Mulla oli nimittäin vähän samanlaista, tosin ennen lapsia sain jo "pääni selväksi".

Meillä on myös "lätty lätissyt" isän puolelta jos ei ole toiminut kuten hän toivoo, ja ihan pelkistä virheistäkin. Meillä sai pelätä maitolasin kaatamistakin...mutta ei siitä sen enempää.

Reagoin tuohon olemalla itse agressiivinen ja vihainen, mutta en myöskään käyttäytynyt väkivaltaisesti ketään kohtaan. Vuosia prosessoin tuota, ja maksoi se tavallaan minulle parisuhteitakin siinä mielessä, että en osannut elää sellaisessa riitelemättä. Ja hakeuduinpa minäkin sellaiseen parisuhteeseen missä toinen oli vähän isäni kaltainen.

Nykyisen mieheni tavattuani olin ollut yksinkin jonkun aikaa, ja saanut silloin käsiteltyä mielessäni näitä, mutta kauan se kesti. Nyt tämä mieheni on kiltti, mutta jämäkkä, eikä alusta asti ole hyväksynyt huonoa käytöstä minulta. Tosin hän onkin ensimmäinen kenen kanssa olen osannut parisudetta pitääkin yllä. Ja vuosia ollaan yhdessä oltu, lapsiakin on nyt :) emmekä riitele juuri koskaan, mutta tunteita silti näytämme joka päivä, ja hänen kanssaan voin olla huonollakin tuulella niin etten tunne siitä huonoa omaatuntoa enkä kohdista pahaa oloani häneen.

Aiemmin nimittäin minulle tuli aina syyllinen olo negatiivisista tunteistani, ja sitten tuo aikaansai kierteen niin, että olin entistä vihaisempi. Muutenkin minulla oli tarve uhmata, vähän niinkuin testatakin että välittääkö toinen vielä vaikka olenkin "tällainen". Uskon että fyysistä rangaistusta käyttävät aikuiset juuri riisuvat tämän turvallisuuden tunteen lapsilta pois.

En muuten osaa auttaa, kuin että toivon että oma esimerkkini lohduttaa edes jossain määrin, ja antaisi toivoa että tuosta on mahdollista kyllä selvitä.

Ja usein muuten mulla suuttumus kasvoi enemmänkin siitä omasta syyllisyyden tunteesta. Jotenkin koin että kun asiat meni pieleen, oli se minun vika, vaikka joku toinen olikin mokannut. Selkäsaunat opetti syyttämään itseään ja pitämään itseään huonona, löytämään itsestään "ylimääräisiäkin" vikoja.

Hei rakas ystävä. Sinulle on tehty vääryyttä ja tunteitasi on tukahdettu.
Neuvoni on yksinkertainen:

Ihan ensimmäiseksi ala ilmaisemaan itseäsi. Hakkaa vaikka tyynyä hetken kun viha alkaa nousta.
Koeta löytää joku ääni (ei tartte olla karjuntaa) jolla ohjaat vihaa ulos ja saat energiaa purettua. Vaikka murina tai vastaava. Rupea käyttämään tätä ääntä aina kun viha nousee ja tätä kautta saat vihaa hallintaan.

Toiseksi kehottaisin ottamaan yhteyttä lääkäriin/psykologiin. Tarvitset jonkun kenen kanssa avata lapsuuden ja myöhempien ihmissuhteiden solmuja.

Muista että sinulla on oikeus olla vihainen ja oikeus tuntea tunteita. Et todellakaan ole hullu, kuten itsekin sanoit. Tsemppiä rakas ystävä, kyllä se siitä, lupaan sinulle!

Pelkäsin kirjoittaa tätä aloitusta tänne ,mutta huomaan,että täällä on aivan ihania ihmisiä. Minulle tuli jotenkin vahvempi olo.

Psykiatrin luona kävin juttelemasssa useinkin silloin kun lapsemme kuoli. Itse jouduin käymään siellä useammin kuin mieheni. Silloin jäi jotenkin sellainen tunne,että mies ei välitä niin paljon kuin mina. Vaikka tiedän tietyllä tavalla,että asia ei ole näin. Tai tiedän nyt. Silloin en pystynyt hyväksymään sitä millään. Olin taas se heikompi osapuoli.

Äänenkäyttö voisi toimiakkin. Joskus olen kokeillut istua vaipalleni sulkea silmäni ja puristaa kädet nyrkkiin. Puristaa niin kauan,että viha laantuu,mutta se ei auta aina tai en kerkiä sitä edes ajattelemaan

Kiitos kauniista sanoistasi

Joogan avulla opin rauhoittumaan ja rakastamaan itseäni sekä duhtautumaan muihin rakastavasti. Itsellä rankka lapsuus mm isän alkoholismi ynnä kohtaamani fyysinen kuritus. Jos olet pk-seudulta, niin myös Maria-akatemian kurssit ovst hyviä, todin hintavia. Joogan avulla voi opetella uuden tavan suhtautua elämään.
Uskoontulo voi myös vapautta menneisyyden painolastista, armon käsite.

Kyllä nuo lapsuuden ajan kohtelut on niitä mitkä tämän on aikaan saanut, uskon.
Mulla oli nimittäin vähän samanlaista, tosin ennen lapsia sain jo "pääni selväksi".

Meillä on myös "lätty lätissyt" isän puolelta jos ei ole toiminut kuten hän toivoo, ja ihan pelkistä virheistäkin. Meillä sai pelätä maitolasin kaatamistakin...mutta ei siitä sen enempää.

Reagoin tuohon olemalla itse agressiivinen ja vihainen, mutta en myöskään käyttäytynyt väkivaltaisesti ketään kohtaan. Vuosia prosessoin tuota, ja maksoi se tavallaan minulle parisuhteitakin siinä mielessä, että en osannut elää sellaisessa riitelemättä. Ja hakeuduinpa minäkin sellaiseen parisuhteeseen missä toinen oli vähän isäni kaltainen.

Nykyisen mieheni tavattuani olin ollut yksinkin jonkun aikaa, ja saanut silloin käsiteltyä mielessäni näitä, mutta kauan se kesti. Nyt tämä mieheni on kiltti, mutta jämäkkä, eikä alusta asti ole hyväksynyt huonoa käytöstä minulta. Tosin hän onkin ensimmäinen kenen kanssa olen osannut parisudetta pitääkin yllä. Ja vuosia ollaan yhdessä oltu, lapsiakin on nyt :) emmekä riitele juuri koskaan, mutta tunteita silti näytämme joka päivä, ja hänen kanssaan voin olla huonollakin tuulella niin etten tunne siitä huonoa omaatuntoa enkä kohdista pahaa oloani häneen.

Aiemmin nimittäin minulle tuli aina syyllinen olo negatiivisista tunteistani, ja sitten tuo aikaansai kierteen niin, että olin entistä vihaisempi. Muutenkin minulla oli tarve uhmata, vähän niinkuin testatakin että välittääkö toinen vielä vaikka olenkin "tällainen". Uskon että fyysistä rangaistusta käyttävät aikuiset juuri riisuvat tämän turvallisuuden tunteen lapsilta pois.

En muuten osaa auttaa, kuin että toivon että oma esimerkkini lohduttaa edes jossain määrin, ja antaisi toivoa että tuosta on mahdollista kyllä selvitä.

Ja usein muuten mulla suuttumus kasvoi enemmänkin siitä omasta syyllisyyden tunteesta. Jotenkin koin että kun asiat meni pieleen, oli se minun vika, vaikka joku toinen olikin mokannut. Selkäsaunat opetti syyttämään itseään ja pitämään itseään huonona, löytämään itsestään "ylimääräisiäkin" vikoja.

Huh,niin kuin minun elämästäni kertoisit paitsi,että sinä olet parantunut minä en. Ihan,että sinulle on käynyt noin,siis tuo ,että parannuit ja voit elää elämääsi onnellisen. Valonpilke kasvaa minullakin parantumisen suhteen

Aluksi ajattelen asiaa niin,että en ole syypää tähän vaan joku muu,mutta sitten kun raivo on laantunut ja se itkun aika on niin sitten syytän itseäni ja toivon,että olisin tehnyt toisin. Minä ole se kuka pyytää anteeksi vaikka periaatteessa minulla ei olisi anteeksipyydettävää.
Anteeksipyydettävää siitä lähtötilnteesta,mutta raivokohtaukseta kyllä.
Onneksi kuitenkin pyydän anteeksi, en tiedä vain onko se jo menettänyt merkityksensä

Sun tekstiä lukiessa, tuntu sairaan tutulta! Tuntu niin tutulta, että melkein tunsin sut vierellä ja olisin halunnut halata! Ihana kun tunnistat ongelman ja haluat siitä eroon.

Voi, olis niin paljon kirjoitettavaa, mutta tässä vauva sylissä on niin vaikea kirjoittaa nopeasti kaikki ajatukset. Olen kyllä ollut naimisissa vain yhden miehen kanssa (joka vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin sinun nykyisesi), mutta muuten elämäni ja tunnetilani ovat menneet yllättävän paljon samaa rataa!

Miehesi valehtelee sinua suojellaksesi... Hän pelkää että suutut/hajoat/alistat tms... Meillä on tätä samaa... Silti itsestä se ei tunnu suojelulta, mutta se on miehellesi kehittynyt puolustus-systeemi.
Sinun raivokohtauksesi kuulostavat täsmälleen samalta kuin minun... Ne ovat padottuja tunteita, jotka hallitsemattomasti ryöppyävät ja ne tulevat menneisyydestä. Silloin sinulla oli liian turvatonta pystyäksesi näyttämään niitä tai tuntemaan niitä. Mutta kehosi on kantanut ne mukanasi.

Itse olen käynyt nyt 3 vuotta terapiaa ja jotain alkaa olla jo parempaan päin, mutta tuo vihanhallinta on ehkä kaikkein vaikeinta ollut... Kun saisi konkreettisia esimerkkejä ja tietoa, MITEN se puretaan oikein... Kun ei ole esimerkkiä lapsuudesta tai mistään... Mieheni purkaa vihan lähtemällä ulos tupakalle, mutta se sama ei sovi minulle kun en tupakoi enkä uskalla jättää pikkuisiani yksin sisälle...

Yhteistyössä