Kysymys on hyvä, koska olen itse miettinyt tuota ilmiötä.
Kyllä lasta rakastaa, se on ihan varma juttu. Lapsi kuitenkin tuo yhteen eri sukujen piirteitä ja esim. ilmeet tai eleet voivat muistuttaa jostakin epämiellyttävästä, mutta kuitenkin myös miellyttävistä asioista.
Tällöin saatat "nähdä" lapsessasi muita ihmisiä ja reagoida, vaikka et haluaisikaan.
Voin suoraan sanoa, että kun esikoiseni syntyi, hänellä oli yksi ilme aina mahallaan ryömiessään, sellainen otsan kurtistus, joka oli aivan ilmetty tätini - tätini, joka oli vähätellyt minua ja ollut melko "kova" minulle lapsena. Muistan kuinka katsoin lastani kun hän ensi kertoja teki tuon ilmeen ja olin varmasti pelästyneen ja torjuvan näköinen. Se ei tarkoita etten rakastaisi lastani, vaan tuo piirre muistutti toisesta ihmisestä. Itse tajusin kuitenkin, että ei ole lapselle hyväksi että näen hänen kauttaa jonkun toisen ihmisen, hänhän EI OLE tätini! Joten jonkun aikaa kiinnitin huomiota aivan muihin asioihin - hänen poskiinsa, käsiin, jalkoihin, hiuksiin... ja kun lapsen persoona oli tullut kyllin tutuksi, en enää miettinyt täti-lapsi-yhtäläisyyttä.
Kannattaa viettää paljon aikaa vauvan kanssa, sylikkäin, ihokontaktissa, niin saat hänestä mielihyväkokemuksia ja kiinnyt häneen nopeasti, jolloin "rakkaus sokaisee".