Miksi tämä suututtaa mua niin paljon???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oliva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä uskon että tämä vuosi tulee olemaan YLE:lle melkoista paskamyrskyä.

Nyt ne Yleä ja tv-lupamaksuja boikotoivat pakotetaan maksamaan ja nyt ihan jokaisella "on oikeus vaatia koska maksan veroakin".
Uskon että tämä ketuttaa lukuisia ihmisiä ja suuresti.

Siellä olisi niin jumalattomasti paskaa karsittavana jolla säästää veronmaksajien rahoja ja uskon että tähän tullaan puuttumaan.

Puistattavaa ajatella, että Suomessa on näinkin paljon juntteja, joille tv-tarjonta näyttäytyy BB:n, Salkkareiden ja muun halpatuotetun tositv:n tarjottimena. Katsoja luvut onneksi kertova toista tosiasiaa, eli sitä, että meitä on paljon, meitä, jotka arvostavat laadukasta viihdettä omalla äidinkielellämme tuotettuna. Myös opettavaista sellaista. Ei vain sitä, mikä rahoittajia ja idioottikatsojia kiinnostaa.

Maksan veron ihan mielelläni ja pidän sitä ihan positiivisena asiana. Minusta on myös hyvä, että yksineläjille "tv-maksu" on nyt halvempi kuin ennen. En maksanut opiskeluaikoina tv-lupaa, koska tuntui väärältä maksaa samaa summaa yksin yhdestä telkasta kuin joku viisihenkinen perhe maksaa neljästä telkasta kotona ja yhdestä mökillä.

Nyt kyllä maksu omalla kohdalla nousee, kun kaksi maksaa täyden hinnan, mutta meidän talous kestää sen. Yleä tulee katsottua ja kuunneltua ja erityisesti Areenaa käytän.

Oletko siis sitä mieltä, että nyt Ylen tuotot jotenkin hirveästi nousevat tämän veron myötä? Kerrohan minulle miten paljon? Nähdäkseni ero tv-maksutuottojen ja uuden Yle-verotuottojen välillä ei ole suuri.

Lisätään opetus- ja kulttuuriministeriön budjettia vastaavasti ja annetaan ministeriön päättää parhaasta tavasta käyttää rahat. Onko kahdeksan radiokanavaa ja viisi televisiokanavaa todellakin tarpeen, vai katsoisiko ministeriö että joku muu tarvitsisi rahaa kipeämmin.

Niin, ja kun joku kommentoi, että Ylen pitäisi nyt kustantaa televisiot kaikille, jotta voi käyttää palvelua josta maksaa. Minun verorahojani menee mm. tieverkoston ylläpitoon, mutta enhän minä siitä hyödy kun ei minulla ole autoa. Samalla logiikalla valtion pitäisi kustantaa mulle auto, jotta pääsen kuluttaa moottoritietä?

[QUOTE="tii-";27793190]Niin, ja kun joku kommentoi, että Ylen pitäisi nyt kustantaa televisiot kaikille, jotta voi käyttää palvelua josta maksaa. Minun verorahojani menee mm. tieverkoston ylläpitoon, mutta enhän minä siitä hyödy kun ei minulla ole autoa. Samalla logiikalla valtion pitäisi kustantaa mulle auto, jotta pääsen kuluttaa moottoritietä?[/QUOTE]

Suostuisitko kaikilta perittävään ajoneuvoveroon riippumatta onko autoa, joka korvaisi nykyisen ajoneuvoveron? Kaikki saisivat halutessaan hankkia auton, mutta se ei olisi pakollista. Tieverkkohan on yleishyödyllinen.

Minä löydän katsottavani joko Ylen kanavilta tai sitten Viaplaysta tai Netflixistä. Meillä on joku kanavapaketti, mutta ajattelin sen irtisanoa, koska niiltä kanavilta ei oikeastaan ikinä tule mitään katsomisen arvoista.

Mieluummin vero kuin se, että meillä olisi vain yksi mainokseton tv- ja radiokanava. Oikeasti, kertokaa, milloin joltain Novalta tulee sellaista ohjelmaa, josta oppii jotakin? Ylen ykköseltä ja Yle Puheelta sen sijaa tulee, joka päivä. Lisäksi arvostan sitä, että kuulen radiosta myös ohjelmaa omalta alueeltani. Eipä tuo paikallinen Iskelmä-Rex hirmuisesti reportaaseja tunnu tekevän Pohjois-Karjalan asioista...

Joku tuolla aiemmin moitti, että liian iso osa varoista kuluu ruotsinkielisen ohjelman tarjontaan. Täällä Itä-Suomessa, meidän perheemme katselemme usein kuitenkin YLE Fem ohjelmia. Ohjelmisto erilaista ( eurooppaista?) ja mielenkiintoista.

Olen maksanut tv-lupamaksua tunnollisesti ja periaatteessa uusi vero puolittaa oman osuuteni. Kuitenkin minua ärsyttää maksun muuttuminen veroksi, pakkopullaksi. Ymmärrän Ylen kansallisen merkityksen, mutta ohjelmatarjontaa seuratessani useinmiten vain puistattaa... Saa nähdä mitä uusi vuosi ja uusi rahoitusjärjestelmä tuo tullessaan!

Puistattavaa ajatella, että Suomessa on näinkin paljon juntteja, joille tv-tarjonta näyttäytyy BB:n, Salkkareiden ja muun halpatuotetun tositv:n tarjottimena. Katsoja luvut onneksi kertova toista tosiasiaa, eli sitä, että meitä on paljon, meitä, jotka arvostavat laadukasta viihdettä omalla äidinkielellämme tuotettuna. Myös opettavaista sellaista. Ei vain sitä, mikä rahoittajia ja idioottikatsojia kiinnostaa.

Huoh. Totta kai, jos katsoo vähemmän Ylen tarjontaa, se tarkoittaa että on roskaviihteen suurkuluttaja. Laskeudu alas tornistasi nykyaikaan.

Me emme miehen kanssa paljoa tv:n ääressä. Puoli yhdeksän uutiset jää katsomatta, kun silloin on muita iltatoimia. Ei se silti tarkoita, ettemmekö katsoisi ollenkaan uutisia tai olisi selvillä maailmanmenosta noin muuten. Onneksi tv-ohjelmatarjonnan (sen surkean) voi nähdä netistä, sieltä valitsen muutaman dokumentin, jonkun ajankohtaisohjelman ja katson kun itselle sopii. Pidän BBC:n ta joistakin Discoveryn uottamista ohjelmista enemmän kuin Ylen, mutta valitettavasti kotimaasta ei juuri mitään saa irti ilman Yleä.

Olisi kuitenkin kiva tietää, mitä sieltä tv:stä pitäisi katsoa? Yhdysvaltalaiset sarjat, ne jotkut hyvät, näkee muualtakin kuin mainoskavanilta, dokumentit voi katsoa netissä. Mitä ne sivistävät ohjelmat sinun mielestäsi ovat? Mitä sinä katsot, nimeä ihan ne ohjelmat että muut tiedetään jatkossa olla fiksumpia.

Ja ei, en katso tosi-tv:tä enkä salkkareita, enkä välitä Putouksista tai Tartu Mikkiin-shaissesta, en niistä iänikuisista Jari Sillanpään tahdittamista rahankeruu-illoista, en uusinnoista...

Lisätään opetus- ja kulttuuriministeriön budjettia vastaavasti ja annetaan ministeriön päättää parhaasta tavasta käyttää rahat. Onko kahdeksan radiokanavaa ja viisi televisiokanavaa todellakin tarpeen, vai katsoisiko ministeriö että joku muu tarvitsisi rahaa kipeämmin.

Kommentoin tätä jo tuolla aiemmin, mutta et varmaan hoksannut: Yle ei voi olla riippuvainen uutis- ja muussa toiminnassaan kulloisenkin eduskunnan poliittisista linjauksista.

Olet ehkä kuullut (tai toiaalta: ehkä oikeastaan et ole, kun olit jo aika pihalla Ylen katsojamääristäkin), että tiedonvälityksessä pyritään riippumattomuuteen ja objektiivisuuteen. Jos kulloinenkin eduskunta saisi päättää Ylen rahoituksesta, se voisi vakavasti vaarantaa Ylen journalismin puolueettomuuden.

[QUOTE="vieras";27793373]Joku tuolla aiemmin moitti, että liian iso osa varoista kuluu ruotsinkielisen ohjelman tarjontaan. Täällä Itä-Suomessa, meidän perheemme katselemme usein kuitenkin YLE Fem ohjelmia. Ohjelmisto erilaista ( eurooppaista?) ja mielenkiintoista.

Olen maksanut tv-lupamaksua tunnollisesti ja periaatteessa uusi vero puolittaa oman osuuteni. Kuitenkin minua ärsyttää maksun muuttuminen veroksi, pakkopullaksi. Ymmärrän Ylen kansallisen merkityksen, mutta ohjelmatarjontaa seuratessani useinmiten vain puistattaa... Saa nähdä mitä uusi vuosi ja uusi rahoitusjärjestelmä tuo tullessaan![/QUOTE]

Itse katson televisiota tosi vähän ja lähinnä silloin katson mm. venäläisiä kanavia kielitaidon petraamiseksi.

Mutta minua kiinnostaisi tietää minkä tyyppiset Ylen ohjelmat sinua eniten puistattavat? Minulle Ylestä tulevat ekana mieleen lähinnä uutiset ja ajankohtaisohjelmat kuten A-studiot yms., mutta katson tosiaan televisiota aika vähän.

Ei tunnu ihan reilulta, että yle käyttää 15% tuloistaan ruotsinkieliseen ohjelmistoon, mutta ahvenanmaalaiset (josita suurinosa ruotsinkielisiä) ei tarvitse veroa maksaa.

[QUOTE="mie vaan";27793462]Ei tunnu ihan reilulta, että yle käyttää 15% tuloistaan ruotsinkieliseen ohjelmistoon, mutta ahvenanmaalaiset (josita suurinosa ruotsinkielisiä) ei tarvitse veroa maksaa.[/QUOTE]

Ahvenanmaalaiset katsovat kyllä lähinnä Ruotsin TV-kanavia, eivät juurikaan katsele suomalaisia kanavia. Ahvenanmaalaisilla on muuten oma TV-maksunsa.

KYLEn tuotannon kanssa ei ole samoin - monella ei ole varaa digiboksiin ja telkkariin (tai telkkariin, jossa on digiviritin), joten se porukka maksaa tyhjästä.

En ymmärrä miten jollakin ei ole varaa televisioon ja/tai digiboksiin. Vanhoja kuvaputkitelevisioita saa ilmaiseksi. Isompia kuvaputkitelevisioita ei huolita edes kierrätyskeskuksiin vaan laitetaan suoraan roskikseen jos sinne vie. Tavallisen digiboksin ilman tallennusmahdollisuutta saa muutamalla kymmenellä eurolla. Tallentava mallikaan ei paljoa maksa. Vielä halvemmalla tietenkin saa jos ostaa käytettynä.

Katson ylen ohjelmia, ja maksan tuon veron ihan mielelläni muistakin, jo täällä mainituista syistä.

Harvassa taitaa kuitenkin olla ne perheet joissa on monta, yli 7000 e tienaavaa yli 18 vuotiasta perheessä. Ja jos on niin ei se 140 e niistä tienisteistä ole paljon.

Olisi kuitenkin kiva tietää, mitä sieltä tv:stä pitäisi katsoa? Yhdysvaltalaiset sarjat, ne jotkut hyvät, näkee muualtakin kuin mainoskavanilta, dokumentit voi katsoa netissä. Mitä ne sivistävät ohjelmat sinun mielestäsi ovat? Mitä sinä katsot, nimeä ihan ne ohjelmat että muut tiedetään jatkossa olla fiksumpia.

Itse pidän siitä että Ylen kanavilta tulee muutakin kuin amerikkalaista ohjelmaa. Katson tv-sarjoja, dokumentteja ja elokuvia. Sivistäviä ohjelmia mm. Francon jälkeen - Alcantaran perhe. Ei tuollaistakaan sarjaa tulisi mainoskanavilta kun taitaa olla mainoskanavan katsojalle "liian vaativa" sarja.

Itse katson televisiota tosi vähän ja lähinnä silloin katson mm. venäläisiä kanavia kielitaidon petraamiseksi.

Mutta minua kiinnostaisi tietää minkä tyyppiset Ylen ohjelmat sinua eniten puistattavat? Minulle Ylestä tulevat ekana mieleen lähinnä uutiset ja ajankohtaisohjelmat kuten A-studiot yms., mutta katson tosiaan televisiota aika vähän.

Uusintoja, erilaisia sarjoja uusintoina... En esim. tykkää yhtään näistä englantilaisista historiallisista draamarakkaussarjoista. Siellä on paljon kuivia keskusteluohjelmia.

Uutiset, ajankohtaiset ohjelmat ja dokumentit ovat enemmän mieleeni sekä elokuvat.

Itse pidän siitä että Ylen kanavilta tulee muutakin kuin amerikkalaista ohjelmaa. Katson tv-sarjoja, dokumentteja ja elokuvia. Sivistäviä ohjelmia mm. Francon jälkeen - Alcantaran perhe. Ei tuollaistakaan sarjaa tulisi mainoskanavilta kun taitaa olla mainoskanavan katsojalle "liian vaativa" sarja.

Niin tosiaan, liian vaativia. Toki, toki. :headwall:

Mua niin naurattaa nää itseään ylentävät Yleä tuijottavat ihmiset. On se vaan niin paljon sivistyneempää katsella True Bloodia Yleltä kuin jotain muura jenkkisarjaa Maikkarilta. :D Ai niin, paitsi eihän ne toki katso mitään wt- sarjoja vaan ajankohtaisohjelmia ja uutisia. :rolleyes:

Kyllä voisi Ylen kanavista karsia ja helpostikin.

Yhteistyössä