Anopin luona on likaista ja ruoka homeessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Olen kyllästynyt siihen että mieheni vanhempien luona on ihan helvetin paskasta! Joo se ei oo mun koti ja toisten puhtaus ja siivoaminen ei mulle kuulu, mutta me vietetään siellä usein viikonloppuja ( nykyään harventunut, just sen takia kun mä en halua mennä sinne ) ja nyt meille on tulossa vauva, ja sitten kun lapsi kasvaa ja oppii kävelemään ja alkaa tutkimaan paikkoja, niin mitäköhän kaikkee se sieltä löytää?!

Siis jääkaapissa on usein ihan homeisia ruokia. Monesti olen löytänyt jääkaapin syövereistä esimerkiksi kurkun, joka on ihan pehmeä ja yltäpäältä homeessa. Leivät homehtuu, melkein aina siellä on keittiön pöydällä homeinen leipäpussi. Hedelmäkulhossa pehmeitä, mädäntyneitä hedelmiä. Anoppi hamstraa niin ruokaa kuin tavaroitakin. Jääkaappi saattaa olla pullollaan avaamattomia jauheliha, pihvi tai kanasuikale yms. paketteja joista on mennyt viimeinen käyttöpäivä viikkoja, jopa yli kuukausi sitten. Monesti olen kerralla nakannut sieltä roskiin useita tälläisiä paketteja. Sitten kun kysyn anopilta "hei oikeesti, miksi sä ostat ruokaa näin paljon, kun ette syö näin paljoa" vastaus on että "nokun minä varmuuden vuoksi ostan" siis hei haloo!!?

Pölyjä ei pyyhitä ikinä. Ei keittiön pöytää, eikä työtasoja. Valuneita kahvitahroja keittiön kaapit täynnä, mustia sormen jälkiä myös kaapit ja ovet täynnä kun appi ukko paskaisilla öljyisillä käsillään siellä touhuaa. Keittiön pöytä on niin paskainen että en edes leipää uskalla siihen laskea, vaan aina pakko ottaa lautanen siihen alle. En kyllä enää uskalla edes siitä jääkaapista ottaa yhtään mitään..

Voisin jatkaa tätä loputtomiin! Mulla on siellä joskus tapana siivota, jos jäämme mieheni kanssa vaikka kahdestaan sinne joksikin aikaa. Nakkaan jääkaapista homeiset ruuat pois, pyyhin sen ultimaattisen paskaisen keittiön pöydän ja työtasot ja kaapistojen ovet...jonkun mielestä ehkä törkeää siivota toisen kotona, varsinkaan jos talon emäntä ei sitä edes ole pyytänyt mutta mun on PAKKO!

Ah kiitos kun sain avautua, ilolla otan myös vastaan samanlaisia kokemuksia likaisista anopeista tai muista tutuista :D

Minkähän ikäinen anoppisi on? Mietin että eihän mitenkään jonkun sairauden piikkiin vois laittaa esim sitä hamstrausta...

Hän on alle 50 vuotias, ihan perusterve ihminen, mitä nyt syö verenpaine lääkkeitä, ja en usko että niistä voi johtua. Monesti oon miettinyt että mistä se hamstraaminen kumpuaa, onkohan hänellä ihan aina ollut sellainen taipumus. Mutta siis tosiaan, ei suostu luopumaan vanhoista vaatteistakaan jotka lojuneet parikymmentä vuotta kaapeissa..

Kun työ oli lapsen ja kodinhoitaja, työtä riitti kun esim tampooneja on keittiön ruokailuvälineiden seassa, sentään käyttämättömiä, wc vetämättä usein...hoh hoh..

Mä olen saanut äitiltä 4-vuotta vanhaa makkaraa pakastimesta:rolleyes: me ei oikeastaan enää olla käyty äitin luona moneen vuoteen, silloin käytiin vielä, kun pojat olivat pieniä. Silloin äiti jaksoi/muisti vielä vähän edes siivoilla.
Älkää menkö vauvan synnyttyä sinne, mutta sano suoraan sitten anopille syy. Mitäpä sitä suotta kiertelemään?

Sama täällä, joskin mun anoppilassa se johtuu kyllä anopin sairaudesta, muuten hankalasta perhetilanteesta ja siitä ettei appiukko ehdi yksin huolehtia kaikesta. Mutta kyllä vähän ihmettelen, kun kaapeista löytyy vuonna 2005 vanhentuneita kuivatarvikkeita, kylppärinkaapista viimeksi 90-luvulla myytyä kynsilakanpoistoainetta jne. En onneksi edes tiedä, mitä muuta hamstraa. Yritetään miehen kanssa aina vähän siivoilla, laittaa ruokaa jne. mutta toisaalta ei kehtaa ihan hirveästi alkaa huusaamaan, koska pelottaa että sekin sitten loukkaa... Onneksi ei tarvi käydä kuin kerran-pari vuodessa, osin siksikin, että anopille sekin aika on (sairautensa takia) melkoista ponnistelua.

Tulee mieleen oma anoppini... tosin ikää paljon enemmän. Mutta osti ruokaa edelleen kuusihenkiselle perheelle vaikka nykyään asuu kahdestaan miehensä kanssa. Siivotonta, ja tiskivuorien alta siivosin kärpäsen toukan kotelot... kyllähän se voi kertoa jonkin sortin sairaudesta kun ei saa aikaiseksi tarttua asioihin pitääkseen yllä normaaliasiisteyttä. Ja että ei välitä että ruuat mätänee ja haisee kaapista. Meillä tuli kotiapu jeesaa tilanteessa appivanhempia ja hyvin ottivat avun vastaan. Lastani en olisi koskaan voinut kuvitella vieväni sen kuvotuksen keskelle.

Hankala tilanne, tsemppiä ap.

Ette vaan käy anoppilassa? Me ei käydä enää anopin luona, koska meillä lapsi ja anoppi tupakoi sisällä. Se tulee sit meille n 2kk välein (asuu kauempana) ja viime jouluna kierreltiin anoppi mukana anopin sukulaisissa

Mitä vanhempi anoppi ja appi on kyseessä, sitä yleisempää tuollainen on. Varmaan itsestä tulee samanlainen, kun ikää tulee. Appi ei vedä vessaa, koska säästää vettä. Astiakaapin astiat ovat likaisia eli ne on pestävä, jos niitä aikoo käyttää. Jääkaapissa on vanhaa ruokaa eikä vanhentunutta ruokaa saisi heittää pois. Jos sen heittää pois, niin se haetaan roskiksesta takaisin. Kaikki mahdollinen (vaikka olisi risa) säästetään eikä heitetä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;27814951:
Älkää menkö vauvan synnyttyä sinne, mutta sano suoraan sitten anopille syy. Mitäpä sitä suotta kiertelemään?

Juuri näin olen ajatellutkin. Tai ainakin siinä vaiheessa kun lapsi oppii kävelemään, ajon sanoa että nyt on aika tehdä asialle jotain, ettei lapsi vain ota vaikka vahingossa jääkaapista homeista ruokaa :(

Sama täällä, joskin mun anoppilassa se johtuu kyllä anopin sairaudesta, muuten hankalasta perhetilanteesta ja siitä ettei appiukko ehdi yksin huolehtia kaikesta. Mutta kyllä vähän ihmettelen, kun kaapeista löytyy vuonna 2005 vanhentuneita kuivatarvikkeita, kylppärinkaapista viimeksi 90-luvulla myytyä kynsilakanpoistoainetta jne. En onneksi edes tiedä, mitä muuta hamstraa. Yritetään miehen kanssa aina vähän siivoilla, laittaa ruokaa jne. mutta toisaalta ei kehtaa ihan hirveästi alkaa huusaamaan, koska pelottaa että sekin sitten loukkaa... Onneksi ei tarvi käydä kuin kerran-pari vuodessa, osin siksikin, että anopille sekin aika on (sairautensa takia) melkoista ponnistelua.

Joo anopin kaapeista löytyy myös suunnilleen yli kymmenen vuotta vanhaa kosmetiikkaa, jota ei edes käytä. Ei suostu uskomaan että myös saippua ja kosteusvoiteet menevät piloille ajan kuluessa! Ja noita maustepurkkeja myös!

[QUOTE="Keski-ikäinen";27815374]Minkä arvelet olevan syy tähän, miksi anoppisi on noin epäsiisti ja huolimaton? Onko masennusta, alkoholin liikakäyttöä tai muuta?[/QUOTE]

Olen kyllä yhdeltä miehen sukulaiselta kuullut juttuja, että silloin kun mieheni ja hänen sisaret olivat vielä pieniä, niin tää anoppi oli aika kova käyttämään alkoholia, juoksi baareissa ja joku muu oli aina hoitamassa lapsia, koska mies (appi) oli paljon pois työnsä vuoksi. Nykyäänkin anopille alkoholi kyllä maistuu, enemmänkin vain viikonloppuisin, joten luulisi viikolla olevan aikaa siivota. Masennustakin olen miettinyt, muttakun hän vaikuttaa kuitenkin yleensä ihan normaalilta ja iloiselta, mutta tosiaan monethan osaa piilottaa aika hyvin sen masennuksen. Nyt kun alan enemmän miettiä tuota alkoholin käyttöä, niin voi kyllä olla että anoppi käyttää sitä enemmän kuin antaa muiden ymmärtää, voiskohan kyse olla siis sitten siitä...koska tosiaan me käydään siellä yleensä viikonloppuisin, joten vaikea sanoa minkälaista alkoholin kulutus on viikolla..

Muuten anoppi on ihana ihminen, joten todella haluaisin auttaa jotenkin, mutta jotenkin tuntuu niin tunkeilevalta kun alan aina oma-aloitteisesti siellä siivoamaan ja en myöskään oikein kehtaisi kysä että mikä hällä on.

[QUOTE="Mie";27815192]Juuri näin olen ajatellutkin. Tai ainakin siinä vaiheessa kun lapsi oppii kävelemään, ajon sanoa että nyt on aika tehdä asialle jotain, ettei lapsi vain ota vaikka vahingossa jääkaapista homeista ruokaa :([/QUOTE]

Ymmärrän ongelman mutta silti.... meillä 5-vuotiaskaan ei hae jääkaapista itse mitään paitsi meillä kotona mehun, mummilla ei mene itse jääkaapille tietenkään koska vain omalla jääkaapilla käydään kaivamassa, muiden kotona ei. 7-vuotias ottaa itse mutta ymmärtää päivämäärät.

Aika julmaa jättää kokonaan kyläilyt väliin jos ei tahti muutu. Vanhemmille ihmisille nää on vähän sellaisia loukkaavia asioita jos ei omaa huushollia osaa toisten mielestä hoitaa. Toki jos lapsen hoitoon jättää niin onhan asiasta mainittava.

Mun anoppilassa astiat on likaisia, koska ne pestään käsin eivätkä tule puhtaaksi. Tai siis, ne pestään huonosti. Lautasia ei saa pinota ruuan jälkeen päällekkäin, ettei tarvitse pestä pohjia. Vain päällipuolet pestään, ja onhan ne pohjat melko tahmaisia. Ällöttää. Lasit ei tosiaan oo puhtaita. Jos jonkun taikinakulhon ottaa kaapista, voi olla varma, että reunoissa on kuivunutta taikinaa, samoin kuin vatkaimen taikinakoukuissa ja vispilöissä. Viime reissulla olisin tarvinnut isoa siivilää, mutta luoja sentään sitä likamäärää mikä siihen oli kuivunut. Enpä sitten tarvinnutkaan. :)

Suihkun lattia on niin tahmainen ja ruskean lian peitossa, että jalat melkein tarttuu kiinni. Ja se on ollut sellainen niin kauan kun olen talossa vieraillut, eli 10v. Vessa on myös hyvin likainen.

Anoppi ja appi käyvät noin kerran viikossa pesulla ja haisevat hieman pahalle. Vessakäynnin jälkeen eivät pese käsiään.

MUTTA nyt tulee PARAS JUTTU. Anoppi on älyttömän tarkka kipeäksi tulon suhteen. Kun hän kuulee, että on flunssaa liikkeellä niin alkaa armoton käsienpesu ja soittelee meille että muistakaa pestä kädet ettette saa flunssaa. Influenssapiikit olisi pakko hakea, jos anopilta kysytään. No mä en hae kun en muutenkaan ole kipeänä kuin äärimmäisen harvoin. Lasten suhteen on tarkka. Esim rahat ovat likaisia ja niihin jos lapset koskee, pääsee heti käsipesulle. Ja toi meille käsidesipullon esikoisen syntymän jälkeen. Sitä olis munkin pitäny aina käyttää ennen kun kosken vauvaan.

Ai niin, viime vierailulla löysin jääkaapista suklaalevyn minkä parasta ennen päiväys oli 2007. Piti oikein katsoa, kun oli niin vieraan näköinen kääre. :) Lääkkeitä voi myös käyttää vaikka kuinka vanhoja...

Ymmärrän ongelman mutta silti.... meillä 5-vuotiaskaan ei hae jääkaapista itse mitään paitsi meillä kotona mehun, mummilla ei mene itse jääkaapille tietenkään koska vain omalla jääkaapilla käydään kaivamassa, muiden kotona ei. 7-vuotias ottaa itse mutta ymmärtää päivämäärät.

Aika julmaa jättää kokonaan kyläilyt väliin jos ei tahti muutu. Vanhemmille ihmisille nää on vähän sellaisia loukkaavia asioita jos ei omaa huushollia osaa toisten mielestä hoitaa. Toki jos lapsen hoitoon jättää niin onhan asiasta mainittava.

En nyt tarkoita pelkästään sitä jääkaappia, kun se ei todellakaan ole ainut ongelma, vaan anoppilassa kun ei esimerkiksi imuroida sänkyjen alta."Vierashuone" on ns.hamstraushuone, toimii varastona, lattiasta polviin pahvilaatikoita sun muita, niin onhan se aika riski kun taapero ikäinen lähtee sinne tutkimaan uteliaana paikkoja, eikö? Ja eikai ole missään vaiheessa maininnut että aikoisin jättää kyläilyt kokonaan. isovanhemmat kyllä tulevat näkemään lapsen lapsiaan, käyvät hekin meillä kylässä!

Huono hygienia on mielestäni merkki jostain isommasta asiasta ikäihmisen osalla. Fyysisen tai henkisen suorituskyvyn laskusta ( alkava muistisairaus) tai masennuksesta ( alkoholin liikakäyttö). Toki, jos ihminen on sottapytty alunalkaen, kyse on enemmänkin persoonallisuudesta.

Kannattaa varmaankin ottaa asia puheeksi nostaa se tunnettu kissa pöydälle, se voi jo auttaa. Ehkäpä keskustelun jälkeen vaikkapa ulkopuolisesta siivousavusta olisi apua?

Huono hygienia on mielestäni merkki jostain isommasta asiasta ikäihmisen osalla. Fyysisen tai henkisen suorituskyvyn laskusta ( alkava muistisairaus) tai masennuksesta ( alkoholin liikakäyttö). Toki, jos ihminen on sottapytty alunalkaen, kyse on enemmänkin persoonallisuudesta.
Tässähän ei ollut kyse ikäihmisestä, vaan alle 50-vuotiaasta naisesta.

mun appiukko on ääremmäinen sottapytty. en ole koskaan käynyt kylässä ja mieheni sanoi että ei kannatakkaan. hamstraa että vuokraisäntä oli sanonut että tavaraa pitää vähentää.
Hänen äitinsä oli passannut ja sen jälkeen vaimo että ei osaa mitää tehdä. meillä kulkee kengät jalassa (sisäkengät) että sukat ei likaannu. ihmettelen tuota koska jos hän joka kylässä tuo niitä paskasia kenkiään joka paikkaan niin ennemin käyttäisi vaikka vkon vanhoja sukkia kuin vuosien vanhoja kenkiä!
huolimaton jättää vaatteita meille josta huomautetaan nyt jo muistaa ottaa omaisuuden mukaan. haisee välillä pahalle mieheni sanonut siitä hänelle niin on loukkaantunut. sanoi että on aamulla käynyt suihkussa. mutta vaattees jon on ummehtuneet tai laitettu hieman pesun jälkeen kaappiin niin niihin tarttuu sellainen ummehtunut tuoksu. vessa on hänen käynniltään, yäk, virtsatippoja pitkin pytynreunaa

[QUOTE="Mie";27815526]
Muuten anoppi on ihana ihminen, joten todella haluaisin auttaa jotenkin, mutta jotenkin tuntuu niin tunkeilevalta kun alan aina oma-aloitteisesti siellä siivoamaan ja en myöskään oikein kehtaisi kysä että mikä hällä on.[/QUOTE]
Mun mielestä voit hyvin auttaa ja siivota oma-aloitteisesti, jos anoppi ei sitä kiellä. Kun asiat ovat tuossa jamassa, niin hän ei itse siihen kykene. Varmasti jonkunlainen sairaus on taustalla. Monestihan menee niin, että sairaus masentaa ja sitten aletaan lääkitä masennusta alkoholilla. Sairas ihminen voi ulkopuolisesta vaikuttaa hyvinkin iloiselta, mukavalta ja fiksulta. Vasta sitten kun tuntee ihmisen tarkemmin, huomaa, ettei kaikki ole kunnossa.