hengitysharjoituksilla yms. apua ahdistukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukaanko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukaanko

Vieras
onko jolla kulla kokemusta että hengitysharjoituksilla, siis kun oikein keskittyy syvään hengittämiseen, olisi ollut apua ahdistusoireisiin?

te joilla on ollut ahdistusta niin millaisia muita itsehoitoja olette kokeilleet (pl. terapia ja lääkkeet) ja mistä on ollut apua?

Mindfullness-harjoittelulla on todettu olevan todella myönteinen vaikutus ahdistuksen hoidossa. Googlaa mindfullness. Alan "perusteoksia" on esim. erinomainen Jon Kabat-Zinnin Olet jo perillä. Muitakin mindfullnes-kirjoja löytyy ja muistaakseni yksi suoraan ahdistuksen hoitoon sovellettuna, ainakin Suomalaisessa sellaisen näin. Mutta mindfullnessiin kannattaa ihan oikeasti tutustua, ainakin minua auttanut todella kovasti! Ja ei ole mitään huuhaata, vaan oikeasti sillä saatu hyviä tuloksia esim. yhdysvaltalaisen yliopiston stressiklinikalla. Littyy myös hengitysharjoituksia. Aluksi voi tuntua tosi hankalalta ja "turhalta", mutta harjoittele sinnikkäästi niin huomaat eron!

[QUOTE="vieras";27841805]Avittaa hengitysharjoitukset ahdistukseen.

Itse käyn pitkässä lämpimässä suihkussa.[/QUOTE]

onko sinulla tiettyyn tilanteisiin/ajatuksiin liittyvää ahdistusta vai enemmän sellaista yleistä, johon ei löydy suoraa syytä?

Mindfullness-harjoittelulla on todettu olevan todella myönteinen vaikutus ahdistuksen hoidossa. Googlaa mindfullness. Alan "perusteoksia" on esim. erinomainen Jon Kabat-Zinnin Olet jo perillä. Muitakin mindfullnes-kirjoja löytyy ja muistaakseni yksi suoraan ahdistuksen hoitoon sovellettuna, ainakin Suomalaisessa sellaisen näin. Mutta mindfullnessiin kannattaa ihan oikeasti tutustua, ainakin minua auttanut todella kovasti! Ja ei ole mitään huuhaata, vaan oikeasti sillä saatu hyviä tuloksia esim. yhdysvaltalaisen yliopiston stressiklinikalla. Littyy myös hengitysharjoituksia. Aluksi voi tuntua tosi hankalalta ja "turhalta", mutta harjoittele sinnikkäästi niin huomaat eron!

joo, olen kyllä tuosta ihan vähän lukenut.

mitens muuten joogailu?

en ole aikaisemmin näitä hengitysjuttuja miettinyt mutta olin syksyllä mukana yhdessä projektissa, jossa harjoitettiin keskittymiskykyä juuri hengittämisen kautta. sen lopputulemana huomasin että mun ahdistus on lievittynyt ja energiataso vähän noussut. :)

Mä lähen kävelee kunnon hikilenkin sillon. Mutta, jos oikein pahana, niin oon itkunen ja käperryn sohvannurkkaan. Mulla menee tyystin ruokahalut sillon ja tuntuu, että happi loppuu. Hengittely rauhallisesti, rauhallisessa paikassa ja ilman ajatuksia, auttaa.

[QUOTE="alkup";27841851]onko sinulla tiettyyn tilanteisiin/ajatuksiin liittyvää ahdistusta vai enemmän sellaista yleistä, johon ei löydy suoraa syytä?[/QUOTE]

Aikaisemmin yleistä ahdistusta, sitten elämäni tärkein ihminen menehtyi, joten nykyään ahdistus liittyy siihen.

Mindfulnesin periaatteista vo lukea myös ilman ''turhaa hippeilyä'', eli länsimaisen terapiankin käyttöönsä ottamana kun etsii hakusanoilla ''tietoinen läsnäolo''. Itse olen siitä löytänyt pitkäaikaisen avun ahdistuskohtauksiin. Aluksi oli hirveää, nopeasti auttoi kohtauksiin, ja lopulta vähensi niitä rajusti.

Yhteistyössä