Mitäs tyhmää teiltä on kyselty raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moekoe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moekoe

Aktiivinen jäsen
27.09.2011
4 182
0
36
Eli toisen ketjun innoittamana tämä aihe.

Itselleni oli iso yllätys, että aika moni tuttavista kysyi mun lemmikkieläimistä että koska ne hävitän, kun verran oli vauvakin tulossa.

Ja sitten yks harrastetuttava kauhuissaan kysyi, että aijonko mä pitää lapseni?

Ja mä "sentään" olin normaali, töissä tavallisesti käyvä kolmikymppinen.

"Tiesitkö, että lapsiin menee yllättävän paljon rahaa?" Jep, niin menee elämiseen yleensä.

"Onko ollut pahaakin ummetusta?" kysyy tuttava perhekerhosta kaupan maitohyllyllä ja luennoi kivunlievityksestä peräsuolen tyhjennykseen.

"Missä vaiheessa olet ajatellut synnyttää?" VOIKO sen itse päättää! Vau, vaikka heti. Lähdetkö kyytiin?

Nämä tuli ekana mieleen. Ja se ainainen kumpaako toivotaan, no kunhan on terve niin mulle käy kumpi vaan.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Ehkä tyhmin on ollut se että melkein jokainen on kysynyt "oliko tää vahinko"...

Varsinkin nyt kun toista odottaa, tuntuu se kysymys vähän älyttömältä, naimisissa sentään ollaan ja kaikkea : D

Toinen kysymys on melkeinpä heti "millon sä meet töihin". No ootas kun mä edes synnytän tän toisen.. Ja siis mulla on ihan vakkarityö joka siellä odottaa..

Varsinkin nyt kun toista odottaa, tuntuu se kysymys vähän älyttömältä, naimisissa sentään ollaan ja kaikkea : D
.

Mulla tää sama ja alko jossain vaiheessa kuulostaa vähän loukkaavalta.. Ei se ehkäisy nyt niiin vaikeaa ole :D Mut mä huomasin, et melkein jokaiselta mun tutultakin, joka lasta odotti kysyttiin tätä ihan samaa, et onko sitten ihan normaalia tommonen?

• Tykkää
Ton mä olikin unohtanut ton: "Koska se syntyy?" kyselyn, kun LA oli lähistöllä. Mistä v*tusta sen voi oikeasti tietää, että viikon päästä tiistaina klo 16? Ja varmaan se vaappuva, oireisiin kyllästynyt tuleva äiti on se, jota se asia eniten kiinnostaa?

Mulla tää sama ja alko jossain vaiheessa kuulostaa vähän loukkaavalta.. Ei se ehkäisy nyt niiin vaikeaa ole :D Mut mä huomasin, et melkein jokaiselta mun tutultakin, joka lasta odotti kysyttiin tätä ihan samaa, et onko sitten ihan normaalia tommonen?

En tiiä, mutta kyllä mä otin nokkiini noista.. Kyllä mä osaan ehkäisystäni huolehtia..

Ei mulla olis pokkaa kysyä keneltäkään oliko vahinko vai ei :D

Toinen kysymys on melkeinpä heti "millon sä meet töihin". No ootas kun mä edes synnytän tän toisen.. Ja siis mulla on ihan vakkarityö joka siellä odottaa..

Kolmatta odottaessa törmäsin myös pari kertaa tuohon "oliko tää vahinko?".... Loppui utelut lyhyeen kun totesin vain hymyillen kauniisti että kyllä mä jo näin kahden "vahingon" jälkeen tiedän kuinka ehkäistä :D

Itse pidin jotenkin uteluita siitä kuinka aion synnyttää tai kauanko aion imettää tyhminä, mistä helvetistä mä olisin voinut tietää miten synnytykset tai imetykset tulevat menemään??

• Tykkää
Oliko se ihan tekemällä tehty?

Oliko se ihan suunniteltu?

Oliko se vahinko?

Ymmärrän kyllä, että läheinen ystävä voi kysyä tällaista, jos en olisi etukäteen kertonut vauvasuunnitelmista. Mutta kun eräs sukulaiseni kysyi tätä ihan joka kerta, kun tulin raskaaksi. Ja jopa kaupan kassa on multa moista joskus kysynyt.

Näytänkö mä tosiaan siltä, etten mä ikinä, koskaan milloinkaan voisi tehdä lasta suunnitellusti? :laugh:

Jos meille joskus vielä tulee lisää lapsia, niin pitää varmaan laittaa kaikille tutuille tekstarit, päivittä FB-status ja varmuudeksi laittaa vielä vaikka paikallislehteenkin julkaisu, että meille yritetään vauvaa :kieh::D

• Tykkää
"Ompas iso maha jo! Katsoitko eilen illalla sen ohjelman niistä ylipainoisista äideistä, jotka synnytti niitä todella suuria vauvoja?"
- Kiitos, en katsonut.

"Kai sä sitten aiot imettää?"
- Jos vaan on mahdollista.

Ihania ihmisiä :)

• Tykkää
Ei oo varsinaisesti kysymyksiä. Mutta ärsytti kyllä suunnattomasti yhden tutun vihjailut siitä kuinka mieheni sitten joutuu olemaan muka suunnilleen yötä-päivää töissä että rahat riittää. Tämä siis johtui varmaan siitä että olen tällä hetkellä opiskelija, kerkeen valmistua ammattikoulusta ennen laskettua-aikaa, mutta töitä en kerkeä tehdä. Että mua ärsyttää tuollaiset vihjailut, eiköhän me mun miehen kanssa tiedetä mihin ollaan lähdetty kun lasta ollaan alettu tekemään :mad:

• Tykkää
Ei oo varsinaisesti kysymyksiä. Mutta ärsytti kyllä suunnattomasti yhden tutun vihjailut siitä kuinka mieheni sitten joutuu olemaan muka suunnilleen yötä-päivää töissä että rahat riittää. Tämä siis johtui varmaan siitä että olen tällä hetkellä opiskelija, kerkeen valmistua ammattikoulusta ennen laskettua-aikaa, mutta töitä en kerkeä tehdä. Että mua ärsyttää tuollaiset vihjailut, eiköhän me mun miehen kanssa tiedetä mihin ollaan lähdetty kun lasta ollaan alettu tekemään :mad:

Mutta jos se lapsi olikin vahinko? :whistle: :D

"et sinä tätä lasta imetä kuin enintään 7 kk:n ikään kun siirryt antamaan tavallista maitoa"

:O :O

Esikoista imetin täysimetyksellä 6 kk:n ikään saakka ja lopetin hänen ollessa 1v1kk. Miehen suku ei ole juurikaan imetyksestä perustanut ja tämän lohkaisun sanoi miehen sisko, jolla on 3 lasta. En osannut sanoa mitään tuohon kommenttiin takaisin...

Tietysti nämä milloin palaan töihin takaisin (alkuraskauden aikana) ja milloin sinä menet synnyttämään? (loppu raskaudessa) olivat enemmän sääntö kuin poikkeus jokaiselta jonka kanssa keskustelin. Vauva syntyi sitten rv 42+0 :D molempien sukujen naiset kuulemma synnyttivät ajatuksissaan koko ajan rv 40 lähtien :D

• Tykkää
Mutta jos se lapsi olikin vahinko? :whistle: :D

Ei ollut vahinko. Mutta tosiaan me ei olla kyllä kellekkään selitetty että "niin hei tää oli sit suunniteltu, eikä vahinko" eikä kukaan ole edes kysynyt. Nyt aloinkin miettimään että mitenköhän moni luulee että tää oli vahinko :D no toisaalta, ajatelkoot mitä haluavat..pääasia että itse tiedetään asioiden oikeat laidat..

• Tykkää
Reactions: chef
Mun mielestä oli loukkaavaa, että kun kävin kysymässä raskaustestin tulosta, niin terkkari sanoi surullisena, että "kyllä tää nyt positiivinen oli" ja alkoi sitten selittää, että mulle on varattu aika lääkärille, joka laittaa lähetteen sairaalaan aborttia varten.
Lapsi oli todellakin tekemällä tehty ja toivottu.
Neuvolan puolella terkkari totesi, että tulen saamaan lapsen, jolla on aivovaurio, koska vauvalle tulee synnytyksessä happivajausta koska tulen huutamaan kivusta.
Ja sitten pilaan rintani imettämällä lasta, ja siitä ei mies sitten enää tykkää.

Ja nämä ihanat ammattilaiset perustivat mielipiteensä sille, että olin 18-vuotias.

Mun mielestä oli loukkaavaa, että kun kävin kysymässä raskaustestin tulosta, niin terkkari sanoi surullisena, että "kyllä tää nyt positiivinen oli" ja alkoi sitten selittää, että mulle on varattu aika lääkärille, joka laittaa lähetteen sairaalaan aborttia varten.
Neuvolan puolella terkkari totesi, että tulen saamaan lapsen, jolla on aivovaurio, koska vauvalle tulee synnytyksessä happivajausta koska tulen huutamaan kivusta.
Ja sitten pilaan rintani imettämällä lasta, ja siitä ei mies sitten enää tykkää.

Ja nämä ihanat ammattilaiset perustivat mielipiteensä sille, että olin 18-vuotias.

JÄRKYTTÄVÄÄ!! Miten terveydenhoitajat voi puhua noin :O

Käsittämätöntä!

Multa ei ole juurikaan tästä toisesta jota odotan, kyselty mitään, paitsi siitä neuvolassa, että mites meidän perhe kestää (ja ilmeisesti mies) kun perheen sisäinen dynamiikka muuttuu?? Mun oli ihan pakko silloin avautua, että kun jäin ekaa (suunniteltua, yli vuoden tehtyä) lasta odotteassani yksin, koska toinen muuttikin mieltään rv 10 paikkeilla, ettei multa vitsi silloinkaan kyselty muuttuvasta perhedynamiikasta v*ttuikaan, että mikä teitä siinä huolettaa nyt?... eipä hoitaja sit sanonut siihen enää mitään. :whistle:

Mä odotin tuota ekaa vuonna 1988 ja olin 18, enkä tajunnut edes valittaa mihinkään, vaikka olis varmaan pitänyt. Musta tuntuu, että paljon on muuttunut - ja onneksi parempaan suuntaan - noista ajoista.
Muutin toiselle alueelle kun esikoinen oli vuoden, ja siellä sain huomattavasti parempaa kohtelua neuvolassa.

Tää eka terkkari sanoi myös, etten mä pysty kasvattamaan yhteiskuntakelpoista lasta, koska olen vasta 18. Että näin..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Ei nyt varsinaisesti kysytty,mutta kun olin ihan alussa raskaana,viikkoja taisi olla 11, juttelin miehelle että näinköhän on tyttö tulossa (esikoinen poika).

Anoppi siitä oli napannut keskustelusta vain sanan TYTTÖ ja alkoi ostella hepeneitä......
Kun poika sitten syntyi,kysyi miksi olin sanonut vauvan olleen tyttö..?? Tokaisin vaan että eipä noilla raskausviikoilla pysty kukaan sanomaan onko lapsi tyttö vai poika :D luulisi anopinkin jotain muistavan raskauksistaan,kuitenkin 2 lasta synnyttänyt...

• Tykkää
No nää perusjutut, tuleeko kolmoset ku noin iso maha, etkö pelkää että syntyy jättiläinen noin isosta mahasta jne.. Koskas synnytät..

Paras oli kommentti tuntemattomalta keski-ikäiseltä mieheltä kadulla: hei, sä oot tiineenä!! Olin että :O wooooooot, eikä!

:p

• Tykkää
"Kai sa muistat, etta Suomessa ei kenenkaan oo pakko saada vammaista lasta?" Ja kysyja oli aitini, kun kuuli, etta olen vuotanut verta, eika ole varmuutta raskauden ongelmattomasta jatkosta tai tilanteesta silla hetkella yleensakaan. Mutta kaikki meni ok ja lapsi on niin terve ja normaali, kun niilla on tapana olla.

• Tykkää

Yhteistyössä