Oletko uskossa tai haluaisitko olla uskossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jesus is King!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kuullut, etta koskaan ei ole liian myohaista kaantya... Eli jos osoittautuu, etta olen helvetin portilla, uskon. Ja olen pelastettu. :saint:

Siihen saakka mennaan nailla tiedoilla ja havainnoilla, joille perustan maailmankuvani.

Se on silloin myöhäistä. Ratkaiseva hetki on juuri ennen maailmanlopun loppunäytöksen alkamista. Sitten kun tulee se hetki, että kaikki napataan Jumalan eteen, on myöhäistä. Sillä hetkellä vallitseva tila ratkaisee. Ei tietenkään niin, että jos sattuu muka just hetken epäilemään niin joutuu Helvetiin. Jumala kattoo tuon kyllä reilusti, mutta tommonen taktikointi ei kyllä toimi alkuunkaan. Sellaiset jutut Jumala kyllä näkee.

Perustelujahan me muut kaipaamme, emme niinkaan toisen omaa kokemusta uskosta tai uskoa yleensakaan. Minua ainakin kiinnostaa, miksi jokin asia on johtanut johonkin varmuuteen, uskoon, uskomiseen ja miksi jotain asiaa tulee kasitella tietylla tavalla uskomusjarjestelman pohjalta.

Valitettavasti sina et ole tassa (viela) onnistunut. Etka ole edes onnistunut muuttamaan yleista kuvaa uskovaisista. Minulta Peyotelle taydet pisteet.

Kiitos palautteesta, tuo oli mielenkiintoista lukea. :)
Perustelujen kirjoittaminen vie aikaa. Siinä pitää koluta monta lähdettä läpi, kun kaikkea ei ulkoa muista. Ja kaikkea yliluonnollista ei edes voi perustella esim. tieteellisesti, luulen että siinä olisi esim. buddhalaisilla sama ongelma.

Miksei saisi tuoda esille omaa kokemusta uskosta? Tiedän että se välillä kyllä varmaan kuulostaa rakastuneen ihmisen höpinältä, kaikkia se hehkutus ei varmaan aina nappaa. Mutta jos ei tämä usko tuntuisi ja näkyisi missään eikä tuntuisi itsellä niin voimakkaasti, niin samalla voisi ajatella että Jumalakin on hyvin vaisu ja etäinen, mitä Hän ei ole.

En ole ollut enkä koskaan haluakaan olla. Ihan tarpeeksi läheltä olen joutunut seuraamaan kuinka uskonnon nimissä ja uskon varjolla ollaan viety ihmisiltä itsetunto, mielipiteet ja oma tahto sekä olen joutunut kuuntelemaan kuinka mitätöntä tämä maallinen ystävyys on sielujen sisaruuden rinnalla.

Kiitos palautteesta, tuo oli mielenkiintoista lukea. :)
Perustelujen kirjoittaminen vie aikaa. Siinä pitää koluta monta lähdettä läpi, kun kaikkea ei ulkoa muista. Ja kaikkea yliluonnollista ei edes voi perustella esim. tieteellisesti, luulen että siinä olisi esim. buddhalaisilla sama ongelma.

Miksei saisi tuoda esille omaa kokemusta uskosta? Tiedän että se välillä kyllä varmaan kuulostaa rakastuneen ihmisen höpinältä, kaikkia se hehkutus ei varmaan aina nappaa. Mutta jos ei tämä usko tuntuisi ja näkyisi missään eikä tuntuisi itsellä niin voimakkaasti, niin samalla voisi ajatella että Jumalakin on hyvin vaisu ja etäinen, mitä Hän ei ole.

Omaa kokemustaan julistavia ihmisia on maailma pullollaan, se ei vain ole mielenkiintoista, sori. Siksi ainakin mina olen kiinnostuneempi syista ja seurauksista.

Omaa kokemustaan julistavia ihmisia on maailma pullollaan, se ei vain ole mielenkiintoista, sori. Siksi ainakin mina olen kiinnostuneempi syista ja seurauksista.

Ok. Sori kun jauhan, ei ole pakko vastata seuraavaan...
Kristinuskoa ei voi käsitellä vain paperilla, sen täytyy näkyä myös käytännössä, muuten se ei olisi varteenotettava. Perustelut:
Syiden ja seurausten miettiminen on ok, mutta sitä ei voi minkään uskonnon tai uskomusjärjestelmän kohdalla tehdä loputtomiin, koska sekä kristinusko että muut uskonsuunnat sisältävät ainakin näennäisiä ristiriitaisuuksia. Jos ruotisimme jokaisen palstalaisen uskomisia läpi, niin jokaisen kohdalta löytyisi hankalia kysymyksiä ja epäloogisuuksia, myös ateisteilta.

No mikä sit auttaa? Se, että ihminen rukoilee mielessään sinnikkäästi, vaikka kuukausien ajan vain sitä ainoaa, oikeaa jumaluutta, pyytää tätä ilmestymään omaan sisimpään ja pyytää että muut äänet hiljenevät. No, en paljasta että Keneen tulee törmänneeksi...:saint:

Pohjimmiltaan on kyse eri voimista yliluonnollisessa maailmassa. Jumalan voima peittoaa muut voimat, silloin kun uskovat rukoilevat täysillä jonkin asian puolesta. Aina ei ehdi ja pysty semmoista rukoustaistelua tekemään ja parhaatkaan rukoukset eivät saa jotakuta uskoon (koska se on loppuun asti sen ihmisen oma valinta), mutta yleensä nämä esirukousten kohteena olevat ihmiset vähän ihmettelevät että mikähän on kun heidän omassa uskonnossaan ei tunnu oikein mikään voima virtaavan.

Mulla on haaveena ottaa joskus joku Dalai Lama tai Äiti Amma rukousten kohteeksi, olisi hauskaa seurata sitä mitä heille tapahtuisi. Mutta se tarvitsisi kuukausien intensiivisen rukoilun. Ei ole itsellä mahdollisuutta, ja arjen takia ei ole proppuja.

Viimeksi muokattu:
Pohjimmiltaan on kyse eri voimista yliluonnollisessa maailmassa. Jumalan voima peittoaa muut voimat, silloin kun uskovat rukoilevat täysillä jonkin asian puolesta. Aina ei ehdi ja pysty semmoista rukoustaistelua tekemään ja parhaatkaan rukoukset eivät saa jotakuta uskoon (koska se on loppuun asti sen ihmisen oma valinta), mutta yleensä nämä esirukousten kohteena olevat ihmiset vähän ihmettelevät että mikähän on kun heidän omassa uskonnossaan ei tunnu oikein mikään voima virtaavan.

Mulla on haaveena ottaa joskus joku Dalai Lama tai Äiti Amma rukousten kohteeksi, olisi hauskaa seurata sitä mitä heille tapahtuisi. Mutta se tarvitsisi kuukausien intensiivisen rukoilun. Ei ole itsellä mahdollisuutta, ja arjen takia ei ole proppuja.

Ei nyt satans taas.. Olitko sinä se joka väitti, että esim Talvisota olisi voitu estää, jos vain tarpeeksi moni uskova olisi rukoillut sen puolesta? Jos näin, niin olette te kyllä itsekkäitä ihmisiä, kun ette rukoile kaikkia maailman sotia pois. Edes yhtä.

"yleensä nämä esirukousten kohteena olevat ihmiset vähän ihmettelevät että mikähän on kun heidän omassa uskonnossaan ei tunnu oikein mikään voima virtaavan."

Missä ja kenen toimesta tällaista ihmettelyä on tapahtunut?

en. ois toisaalta kivaa olla höyrähtänyt, aina ois mielikuvituskaveri kelle heittää huolet ja murheet ja kaikella ois aina joku tarkoitus.
toisaalta, en haluais olla noin rasittava hyypiö kun mitä hihhulit yleensä ovat..

[QUOTE="vieras";27863428]Ei nyt satans taas.. Olitko sinä se joka väitti, että esim Talvisota olisi voitu estää, jos vain tarpeeksi moni uskova olisi rukoillut sen puolesta? Jos näin, niin olette te kyllä itsekkäitä ihmisiä, kun ette rukoile kaikkia maailman sotia pois. Edes yhtä.

"yleensä nämä esirukousten kohteena olevat ihmiset vähän ihmettelevät että mikähän on kun heidän omassa uskonnossaan ei tunnu oikein mikään voima virtaavan."

Missä ja kenen toimesta tällaista ihmettelyä on tapahtunut?[/QUOTE]

Luepa uudelleen ja ajatuksella. Yritä edes ymmärtää. Kerroin jo, että mikä estikään uskovia toimimasta. Kaikki tämä muu elämä joko innostaa liikaa (sinänsä hyvä että osaa iloita elämästä) tai väsyttää. Jokaisella uskovalla on ei-uskovien tapaan miljoona asiaa päivässä hoidettavana tai keskityttävänä. Arki on ihanaa, rakastan tätä elämää mielettömästi, mutta tärkeimpänä päivän mittaan täytyy pitää vielä ihanampi Jumala. Jumala on antanut lahjoja mutta ne ei ole tarkoitettu koko elämän sisällöksi, on jotain vielä suurempaa.

Viimeksi muokattu:
Tajuatko itse, kuinka ylimielistä ja houkkamaista puppua jauhat?

No sitten Jeesuskin on hyvin ylimielinen, koska Hän sanoi olevansa Tie ja totuus. Silloin jokainen synkretisti on ylimielinen, koska monet heistä sanovat että kaikki tiet vievät totuuteen -mitä, sehän on monoteististen uskontojen lyttäämistä ja heidän ylitse kävelemistään.

Mä seuraan Häntä ja kerron vaan rehellisesti, että kaikki maailman voimat eivät ole tasa-arvoisia. Älä ota tätä henkilökohtaisesti. Kyse ei ole nyt minusta tai omasta paremmuudestani, itse olen ihmisenä aika köykäinen tapaus.

Nämä jutut tulevat parhaiten esille lähetystyössä.

No sitten Jeesuskin on hyvin ylimielinen, koska Hän sanoi olevansa Tie ja totuus. Silloin jokainen synkretisti on ylimielinen, koska monet heistä sanovat että kaikki tiet vievät totuuteen -mitä, sehän on monoteististen uskontojen lyttäämistä ja heidän ylitse kävelemistään.

Mä seuraan Häntä ja kerron vaan rehellisesti, että kaikki maailman voimat eivät ole tasa-arvoisia. Älä ota tätä henkilökohtaisesti. Kyse ei ole nyt minusta tai omasta paremmuudestani, itse olen ihmisenä aika köykäinen tapaus.

Nämä jutut tulevat parhaiten esille lähetystyössä.

Eli et.

En ole uskossa, mutta uskon Jumalaan. En siis kuulu mihinkään herästysliikkeeseen, joihin tuo olla uskossa- termi liittyy, mutta kuulun luterilaiseen kirkkoon. Toivoisin kovin monen muunkin ymmärtävän tämän eron.

Yhteistyössä