Oletko uskossa tai haluaisitko olla uskossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jesus is King!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Echo ei todellakaan anna hyvää kuvaa uskovaisista. Aika itsekästä sakkia todellakin, jos pystyis lopettamaan sodat ja pelastamaan ihmiset kadotukselta mutta ei ehdi ku pitää pestä pyykkiä ja katsoa Salkkareita.

Luepa uudelleen ja ajatuksella. Yritä edes ymmärtää. Kerroin jo, että mikä estikään uskovia toimimasta. Kaikki tämä muu elämä joko innostaa liikaa (sinänsä hyvä että osaa iloita elämästä) tai väsyttää. Jokaisella uskovalla on ei-uskovien tapaan miljoona asiaa päivässä hoidettavana tai keskityttävänä. Arki on ihanaa, rakastan tätä elämää mielettömästi, mutta tärkeimpänä päivän mittaan täytyy pitää vielä ihanampi Jumala. Jumala on antanut lahjoja mutta ne ei ole tarkoitettu koko elämän sisällöksi, on jotain vielä suurempaa.

Uskovat eivät lopeta sotia rukoilemalla (vaikka tietysti siihen pystyisivät), koska elämä innostaa liikaa ja väsyttääkin? Okei..

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Asetat ainakin oman uskosi muiden yläpuolelle ikäänkuin muut eivät olisi juurikaan ajatelleet, miten ovat näkemyksiinsä päätyneet.

Hmm, kiitos vinkistä. :) Mutta jos tiedän että Jeesus on suurin voima tässä maailmassa, niin miksi mun pitäisi syventyä siihen miksi vaikka joku muslimi valitsi Allahin, tai shintolainen oman suuntansa?
Se joka kauppaa omaa tuotettaan, kertoo miksi juuri tämä on hyvä ja uskoo tuotteeseensa. Ei kai Soneran myyjän tarvitse miettiä että miks tuo toinen käyttää Saunalahtea, sen kun kertoo omastaan ja asiakas tekee omat johtopäätöksensä? (Vähän tökkö vertaus)

[QUOTE="vieras";27863840]Uskovat eivät lopeta sotia rukoilemalla (vaikka tietysti siihen pystyisivät), koska elämä innostaa liikaa ja väsyttääkin? Okei..[/QUOTE]

Niin. Jos me ei elettäisi tätä elämää vaan istuttaisiin jossain pylvään nokassa, niin sitten varmaan sä syyttäisit että miksette elä normielämää?

Hmm, kiitos vinkistä. :) Mutta jos tiedän että Jeesus on suurin voima tässä maailmassa, niin miksi mun pitäisi syventyä siihen miksi vaikka joku muslimi valitsi Allahin, tai shintolainen oman suuntansa?
Se joka kauppaa omaa tuotettaan, kertoo miksi juuri tämä on hyvä ja uskoo tuotteeseensa. Ei kai Soneran myyjän tarvitse miettiä että miks tuo toinen käyttää Saunalahtea, sen kun kertoo omastaan ja asiakas tekee omat johtopäätöksensä? (Vähän tökkö vertaus)

Itseasiassa jos on hyvä Soneran myyjä niin ymmärtää ne syyt, miksi ihmiset yleensä käyttävät Saunalahtea. Toki uskoo myös omaan tuotteeseensa, mutta ymmärtää silti.

tuolla jos sanalla lehmätkin lentää omilla siivillään.

En ole uskossa, enkä sitä kaipaa, suoraan sanottuna en ymmärrä että mitä siitä hyötyisin. Kuolemanjälkeinen pelastus ja elämä kuulostaa kieltämättä mukavalta, mutta tärkeintä on minulle keskittyä elämään tässä ja nyt. Teen vapaaehtoistyötä heikompiosaisten hyväksi, otan ostoksissa ja teoissani ylipäätänsä eettiset asiat vakavasti huomioon jne. Ajatus siitä, että sellaiset ihmiset jotka tietoisesti ovat välinpitämättömiä toisia kohtaan tai jopa tekevät pahaa tässä maallisessa elämässään, silti pääsevät taivaaseen lekottelemaan vain kätensä ristimällä, tuntuu hullunkuriselta.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27863861:
tuolla jos sanalla lehmätkin lentää omilla siivillään.

No korjaan ettei tule sentään tuosta tule teologinen sivujuonne keskusteluun: KUN tiedän. :D

Missä tuollaista teologiaa opetetaan? Oletko koskaan kuullut esim. Kierkegaardista? Jeesuksen pointti tuskin oli rinnan röyhistely "mä oon kovempi kuin muut".

Ja sanon tämän ihan "pelkkänä" nimikristittynä, lähinnä buddhalaisuutta olevana mutta mietiskelyssä korkean tason saavuttaneena. En juuri siksi voisi kirjoittaa mitään tuollaista. Henkinen ihminen kunnioittaa elämää ja henkimaailmaa.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Niin. Jos me ei elettäisi tätä elämää vaan istuttaisiin jossain pylvään nokassa, niin sitten varmaan sä syyttäisit että miksette elä normielämää?

En. Kyllä mä ihan kädestä pitäen tulisin kiittämään, että olisit rukoilemalla saanut maailmasta kaikki sodat ja kärsimyksen loppumaan. Mutta jos kerta väsyttää ja elämä innostaa, niin eihän sitä sitten ehdi tuollaisiin pikkuasioihin, kuin sotiin puuttumaan.

Itseasiassa jos on hyvä Soneran myyjä niin ymmärtää ne syyt, miksi ihmiset yleensä käyttävät Saunalahtea. Toki uskoo myös omaan tuotteeseensa, mutta ymmärtää silti.

Juu, no varmaan jossain markkinatutkimuksissa noita asioita kyllä selvitetään, ja kyllähän semmoisia kyselyjä firmat tekevät. Mutta ihmisellä vaan voi olla niin miljoona syytä miksi valita jokin uskontaho. Kenellä se on perheen mukana tullutta, kenellä sosiaalisista syistä (jokin vetovoimainen johtaja ja kiinteä yhteisö voi houkuttaa ääriliikkeisiin), kuka vaan on uskontorekisterissä kun on lapsena siihen liitetty, kuka tykkää mistäkin.

Mutta onko kukaan kiinnostunut siitä uskonnonvalintakriteeristä millä valitaan oikea tie? Sitä tässä ajan takaa.

Missä tuollaista teologiaa opetetaan? Oletko koskaan kuullut esim. Kierkegaardista? Jeesuksen pointti tuskin oli rinnan röyhistely "mä oon kovempi kuin muut".

Ja sanon tämän ihan "pelkkänä" nimikristittynä, lähinnä buddhalaisuutta olevana mutta mietiskelyssä korkean tason saavuttaneena. En juuri siksi voisi kirjoittaa mitään tuollaista. Henkinen ihminen kunnioittaa elämää ja henkimaailmaa.

Kyllä se Jeesus vähän itsekäs oli. Käski tekemään kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen, ja koko Raamatussa Jumala/Jeesus ei pitänyt muita jumalia minään, vaan piti niitä jopa olemattomina. Tylyä meininkiä siis.

Viimeksi muokattu:
Olen ja en. Riippuu kuka sen määrittelee. Kapeakatsantoisen uskovaisuusmääritelmän mukaan en ole. Olen liian laveakatseinen ja pakanallinnen.
Tiukan ehdottomasti kaiken jumaluudeen kieltävän ateisimitulkinnan mukaan taas olen.

Minulle se, mihin uskon, on täysin henkilökohtainen asia. Se on vaikeasti määriteltävä monin tavoin horjuva, mutta kuitenkin vakamus, joka on. Minulla, sisälläni.

Muut pitäkööt omansa, oli se sitten uskoa minkä tahansa uskontokunnan jumalaan tai siihen, ettei minkäänlaista jumalaa ole.

Ok. Sori kun jauhan, ei ole pakko vastata seuraavaan...
Kristinuskoa ei voi käsitellä vain paperilla, sen täytyy näkyä myös käytännössä, muuten se ei olisi varteenotettava. Perustelut:
Syiden ja seurausten miettiminen on ok, mutta sitä ei voi minkään uskonnon tai uskomusjärjestelmän kohdalla tehdä loputtomiin, koska sekä kristinusko että muut uskonsuunnat sisältävät ainakin näennäisiä ristiriitaisuuksia. Jos ruotisimme jokaisen palstalaisen uskomisia läpi, niin jokaisen kohdalta löytyisi hankalia kysymyksiä ja epäloogisuuksia, myös ateisteilta.

No mikä sit auttaa? Se, että ihminen rukoilee mielessään sinnikkäästi, vaikka kuukausien ajan vain sitä ainoaa, oikeaa jumaluutta, pyytää tätä ilmestymään omaan sisimpään ja pyytää että muut äänet hiljenevät. No, en paljasta että Keneen tulee törmänneeksi...:saint:

Pohjimmiltaan on kyse eri voimista yliluonnollisessa maailmassa. Jumalan voima peittoaa muut voimat, silloin kun uskovat rukoilevat täysillä jonkin asian puolesta. Aina ei ehdi ja pysty semmoista rukoustaistelua tekemään ja parhaatkaan rukoukset eivät saa jotakuta uskoon (koska se on loppuun asti sen ihmisen oma valinta), mutta yleensä nämä esirukousten kohteena olevat ihmiset vähän ihmettelevät että mikähän on kun heidän omassa uskonnossaan ei tunnu oikein mikään voima virtaavan.

Mulla on haaveena ottaa joskus joku Dalai Lama tai Äiti Amma rukousten kohteeksi, olisi hauskaa seurata sitä mitä heille tapahtuisi. Mutta se tarvitsisi kuukausien intensiivisen rukoilun. Ei ole itsellä mahdollisuutta, ja arjen takia ei ole proppuja.

Entapa jos kuukausien rukoilun jalkeen Shiva ilmestyy? Tuon logiikan mukaanhan Shiva on oikea jumala. Vai pitaako jatkaa rukoilu, kunnes sinun hyvaksymasi jumaluus ilmestyy?

Rukouksen voimasta olen melkein samaa mielta, tosin rukouksen ei tarvitse olla uskonnollista vaan pelkka tiukka fokus saa asioita aikaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta rukouksenkin voima on rajallinen...

Viimeksi muokattu:
Oikea ja oikea. Miten voit tietää että se on oikea jos et tiedä muista vaihtoehdoista mitään? Oikeasti.

Juuri kerroin. Se joka heittää romukoppaan kaikki ennakko-oletukset ja ympäristön vaikutuksen ja avoimesti sanoo viikkojen, kuukausien ajan sille, öö, kaikkein olevaisimmalle Jumalalle että sinä, ja vain sinä joka oikeasti olet olemassa, eikä mitään muuta, niin tulee Jeesuksen kanssa tekemisiin. Se sitten on eri asia, uskaltaako tehdä Jeesuksen puoleen uskonratkaisun.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27863828]Echo ei todellakaan anna hyvää kuvaa uskovaisista. Aika itsekästä sakkia todellakin, jos pystyis lopettamaan sodat ja pelastamaan ihmiset kadotukselta mutta ei ehdi ku pitää pestä pyykkiä ja katsoa Salkkareita.[/QUOTE]

Olen henkilökohtaisesti huomannut uskovaisissa naisissa, että heidän käytöstapansa, tarkoittaen toisen huomioimista ja empaattisuutta ristiriitatilanteissa, ovat olleet huonompia kuin maallisten naisten. Ehkä he muutoin kokevat olevansa niin hurskaita, että pitävät ihan ok:na, etteivät ole täydellisiä. Samastahan oli tutkimus vihreiden keskuudessa eli kun on "hyvä ihminen" on valmis vähän joustamaankin.

Juuri kerroin. Se joka heittää romukoppaan kaikki ennakko-oletukset ja ympäristön vaikutuksen ja avoimesti sanoo viikkojen, kuukausien ajan sille, öö, kaikkein olevaisimmalle Jumalalle että sinä, ja vain sinä joka oikeasti, eikä mitään muuta, niin tulee Jeesuksen kanssa tekemisiin. Se sitten on eri asia, uskaltaako tehdä Jeesuksen puoleen uskonratkaisun.

tarkotit varmaan että heittää romukoppaan terveen järkensä ja osittain tai kokonaan oman tahtonsa.

Juuri kerroin. Se joka heittää romukoppaan kaikki ennakko-oletukset ja ympäristön vaikutuksen ja avoimesti sanoo viikkojen, kuukausien ajan sille, öö, kaikkein olevaisimmalle Jumalalle että sinä, ja vain sinä joka oikeasti, eikä mitään muuta, niin tulee Jeesuksen kanssa tekemisiin. Se sitten on eri asia, uskaltaako tehdä Jeesuksen puoleen uskonratkaisun.

Eiiii... Tuossahan pitaa olla ennakko-odotuksena kristinuskon mukainen skenaario. Ja senkaan mukaan Jeesus ei ole Jumala, vaan profeetta, Jumalan poika. Kuka Jeesuksen on korottanut Jumalaksi? Miksei voi ohittaa jeesusta ja ottaa yhteytta suoraan Jumalaan, jos on kristitty?

Yhteistyössä