Oletko uskossa tai haluaisitko olla uskossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jesus is King!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se on kaikkien oma asia kunhan ei uskon varjolla aivopestä. Se on voimakas "ase" kun käyttää sitä toisen itsenäisyyden vientiin. Jumala rakastaa ja jumala on aina sinun tykö..kunhan uskot mitä minä sanon..."tiedän" miten huijataan!

Minulla on se käsitys, että kristinuskossa Jumala on se, jolla on valta tuomita. Uskovan ihmisen tulisi elää uskonsa mukaan, kunnioittaa muita - ei tuomita, vihata, arvostella tms. Tästä ketjusta vahvistui taas se käsitykseni, että jotkut uskovat ottavat tuon heidän yläpuolelleen asetetun tuomivallan omaan käyttöönsä julistamalla itsensä ja uskonsa paremmiksi kuin naapurin. Onneksi ketjuun on myös eksynyt heitä, jotka ovat sisäistäneet uskonsa opetukset. Hatunnosto heille.

Sanon vielä sullekin: näitä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, eli en julista itseäni paremmaksi. Kyse ei ole kenestäkään ihmisestä, vaan asioista, eli tässä tapauksessa uskonnoista. Maallisissakin kuvioissa sanotaan ja toivotaan, että asiat riitelevät, ei ihmiset.

Jeesuksesta sanotaan, että Hän on hiljainen ja nöyrä sydämeltään.
En usko, että uskon asioista väittely saa monestikaan mitään hyvää aikaan, päinvastoin se vie huomion vain epäolennaiseen.
Sen sijaan, että väittelee tai tuputtaa asiaansa kannattaa ehkä ennemmin ristiä hiljaisuudessa kätensä ja pyytää, että Jeesus tekee työtään ihmisissä. Ja että armostaan saisimme olla Hänen käytössään ja myös samalla itse päästä lähemmäksi häntä.
Maybe.

[QUOTE="Uskis";27862598]Täällä taas viisastelijat lyttää uskovaisia. Mutta sanokaa mun sanoneeni, että kun epäuskoiset kärvistelee helvetin tulessa, niin jopas on naama vähän toisella mallilla. Silloin tuo mukamas viisas porukka tajuaa, että olikin tyhmää sakkia ja siksi saavat ikuisuuden kärsiä. Itte on kaikkeni aina tehny että tommonen porukka tajuis nää hommat, mutta kuuroille korville menee vaikka viesti on selvä. On se ihme kun ei haluta tarttua tilaisuuteen...[/QUOTE]

Aivan uskomatonta tekstiä... ilmeisesti olet fundamentalistikristitty? Missäs se rakkaus on? Sinun tekstisi tihkuu vihaa ja katkeruutta.

Kyllä ne ihmisetkin riitelee keskenään, valitettavasti. Uskonnon varjolla on paljon väkivaltaa tehty maailmassa. Toki lähetyskäsky kehoittaa viemään uskontoa eteenpäin, mutta täytyykö sitä tuomiten ihmisiä tai asioita yrittää takoa toisten päähän. Siitä on jo aikaa, kun on tullut uskontoihin perehdyttyä, mutta käsittääkseni monessa uskonnossa on yhteneviä piirteitä ja voisi jopa ajatella niiden olevan saman Jumala-hahmon eri ilmentymien palvomista. Edelleenkin väitän, että vaikka tuntisit kuinka sisimmässäsi olevasi sen ainoan oikean tiedon haltija, niin mikä antaa luvan arvostella tai ärsyyntyä siitä, että joku tuntee toisin, eikö se ole aivan jonkun muun tehtävä antaa tuomio. Ja kyllä, minusta jo se ettei hyväksy lähimmäistään ajatuksineen (jotka eivät lakia riko) on kristinuskon vastaista. Enkä minäkään tätä sano mitenkään henkilökohtaisesti, ihmettelen vain koska eniten olen arvosteluun törmännyt uskovien kohdalla. :)

[QUOTE="vieras";27869430]Jeesuksesta sanotaan, että Hän on hiljainen ja nöyrä sydämeltään.
En usko, että uskon asioista väittely saa monestikaan mitään hyvää aikaan, päinvastoin se vie huomion vain epäolennaiseen.
Sen sijaan, että väittelee tai tuputtaa asiaansa kannattaa ehkä ennemmin ristiä hiljaisuudessa kätensä ja pyytää, että Jeesus tekee työtään ihmisissä. Ja että armostaan saisimme olla Hänen käytössään ja myös samalla itse päästä lähemmäksi häntä.
Maybe.[/QUOTE]

Tämä oli hyvin kirjoitettu ja moneen uskontoketjuun vastanneena alan jo ajatella samoin...väitellä voisi loputtomiin, mutta Jumala on se, joka ihmistä kutsuu, ja Hän synnyttää uskoa, ei kukaan tietty uskova voi sitä tehdä. Eli käsiä ristiin pikemminkin. :)

Mutta ku on niiiiiin kiva vastata jos joku kysyy hänelle epäselvistä opillisista asioista kristinuskoon liittyen ja jos itsellä sattuu olemaan tietoa just siitä asiasta...mutta ei sekään ole kiva jos tappeluksi se menee.

Viimeksi muokattu:
Kyllä ne ihmisetkin riitelee keskenään, valitettavasti. Uskonnon varjolla on paljon väkivaltaa tehty maailmassa. Toki lähetyskäsky kehoittaa viemään uskontoa eteenpäin, mutta täytyykö sitä tuomiten ihmisiä tai asioita yrittää takoa toisten päähän. Siitä on jo aikaa, kun on tullut uskontoihin perehdyttyä, mutta käsittääkseni monessa uskonnossa on yhteneviä piirteitä ja voisi jopa ajatella niiden olevan saman Jumala-hahmon eri ilmentymien palvomista. Edelleenkin väitän, että vaikka tuntisit kuinka sisimmässäsi olevasi sen ainoan oikean tiedon haltija, niin mikä antaa luvan arvostella tai ärsyyntyä siitä, että joku tuntee toisin, eikö se ole aivan jonkun muun tehtävä antaa tuomio. Ja kyllä, minusta jo se ettei hyväksy lähimmäistään ajatuksineen (jotka eivät lakia riko) on kristinuskon vastaista. Enkä minäkään tätä sano mitenkään henkilökohtaisesti, ihmettelen vain koska eniten olen arvosteluun törmännyt uskovien kohdalla. :)

Toistan taas itseäni näissä keskusteluissa, mutta: näitä asioita pitää katsoa iankaikkisuusnäkökulmasta käsin. Jos jonkun toisen usko ei kanna tätä elämää pidemmälle niin sillä uskolla ei tee mitään, vaikka se auttaisi tässä elämässä esim. rakentamaan tätä elämää.
Väärän uskomusjärjestelmän tuomitsen, mutta mulla ei ole lupaa sanoa jonkun ihmisen "loppusijoituspaikasta" kuoleman jälkeen mitään, koska jokin ateistikin voi viimeisellä sekunnillta tulla uskoon. Mä en tiedä ketkä on pelastunut ja ketkä ei, se on Jumalan tiedossa (onneksi).
Semmoista yleistä, kaikille kohdistettua ehdollista lausetta Jeesus käytti, eli "JOS ette tee parannusta niin hukutte". Mä ajattelen samoin eli tuommoisena yleisenä nyrkkisääntönä, mutta käytännössä en tiedä mikä kunkin YKSITTÄISEN ihmisen sydämen tila on kuoleman hetkellä. Eli en voi sanoa jälkikäteen kenestäkään että pelastuiko se vanhainkodissa kuollut Pirkkopertti vai ei, sen tietää Jumala (no, lapset pelastuvat aina).

Voisko tuo johtua lähetyskäskystä? Joskus kun tuntuu sille, että kaikki jotka sen piiriin kuuluu eivät kykene kuuntelemaan muiden mielipiteitä ja polkevat heidän näkemyksiään.

Jaa-a. Ihmetyttää suuresti koko tämä vauhkoaminen koska ainoa syvästi uskova ihminen jonka tunnen livenä, on ihminen joka ei todellakaan tuputa uskoaan, asia tulee puheisiin joskus satunnaisesti ja silloinkin hänellä on yleensä asenne että itse kun on tollanen hihhuli niin hän pyrkii hihhuloimaan ihan keskenään :D

Mutta, täältä näitä vastakohtia näköjään löytyy vähän enemmänkin ;)

Se oikean kokemus on niin vahva.
Oli sitten kyseessä Jeesus tai oikea puoliso, niin ennen näitä kahta ihminen voi kokea tai uskotella itselleen jonkun muun uskonnon tai äijän parissa että "tämä on varmaankin oikea", mutta sitten kun se oikea jysähtää kohdalle niin sen tietää.
Vaikea selittää. Mutta varma olen asiastani, ja tämä varmuus ei ole mun omaa kehitelmää vaan Jeesuksen antama.

Ja sulla on aivan täysi oikeus tuntea noin. Koittaisitko silti pitää mielessä että joku toinen tuntee eri asiasta aivan yhtä vahvasti ja pitää sitä 100% totuutena, eikä teistä kumpikaan voi todistaa olevansa enemmän oikeassa, joten toisten uskojen dissaaminen on lähinnä sitä oman itsensä korostamista vaikkei sille ole mitään perusteita.

[QUOTE="vieras";27869430]Jeesuksesta sanotaan, että Hän on hiljainen ja nöyrä sydämeltään.
Maybe.[/QUOTE]

jeesus suuttu kun meni sinne ja näki niitä hommeleita!

Tämä oli hyvin kirjoitettu ja moneen uskontoketjuun vastanneena alan jo ajatella samoin...väitellä voisi loputtomiin, mutta Jumala on se, joka ihmistä kutsuu, ja Hän synnyttää uskoa, ei kukaan tietty uskova voi sitä tehdä. Eli käsiä ristiin pikemminkin. :)

Mutta ku on niiiiiin kiva vastata jos joku kysyy hänelle epäselvistä opillisista asioista kristinuskoon liittyen ja jos itsellä sattuu olemaan tietoa just siitä asiasta...mutta ei sekään ole kiva jos tappeluksi se menee.

Sepä sinun kanssa keskustellessa niitä väittelyitä aiheuttaa, kun sinulla nimenomaan ei sitä tietoa ole. "Jostain luin, että.. Kuulimpa niinkin, että.. Sellainen käsitys minulla on, että.." Ja nuo lauseet jatkuvat yleensä muiden lyttäämisenä/muille naureskeluna. Ja kun sinulta kysyy lähteitä noihin väittämiisi, puhut asian vierestä tai asian niin solmuun ja vastaus unohtuu taas antaa.

Ylimielisyys on vastenmielistä, oli sanoma sen takana mikä hyvänsä. Se sanoma saa silloin sinne taakse jäädäkin.

En mä kyllä ymmärrä miks pitää lytätä muita uskoja. Miks ei voi keskittyä siihen omaan uskontoonsa ja omaan uskoon ja antaa muiden uskoa mihin he haluaa uskoa. Uskon tyrkyttäminen (ja oman uskontonsa ainoana oikiana pitäminen) saa ihmiset vain ärsyyntymään.

• Tykkää
Reactions: Morrigan ja Wolt
luennasta. Minä luin raamatun ja ehkä siks välillä höpisen niitä jeesus ja jumala juttuja! Tunne on se että aarhg! Kun tiedän että jos jumala on niin se on ja minä tiedän!

[QUOTE="vieras";27869674]Sepä sinun kanssa keskustellessa niitä väittelyitä aiheuttaa, kun sinulla nimenomaan ei sitä tietoa ole. "Jostain luin, että.. Kuulimpa niinkin, että.. Sellainen käsitys minulla on, että.." Ja nuo lauseet jatkuvat yleensä muiden lyttäämisenä/muille naureskeluna. Ja kun sinulta kysyy lähteitä noihin väittämiisi, puhut asian vierestä tai asian niin solmuun ja vastaus unohtuu taas antaa.

Ylimielisyys on vastenmielistä, oli sanoma sen takana mikä hyvänsä. Se sanoma saa silloin sinne taakse jäädäkin.[/QUOTE]

Johan pomppas. Missä olen lytännyt ihmisen, siis ihmisen. Tai naureskellut hänelle? Morriganin ääkkösten puuttuminen mua nauratti, mutta se on vaan hauskaa ja ymmärrettävää ulkomailla olon takia, en nauranut ivallisesti.
No juu, jos mä nauran monoteistisen Allahin ja Visnun epätoivoiselle yritykselle luoda yhdessä maailmankaikkeus, niin saatan huvittua siitä jatkossakin.

En mä kyllä ymmärrä miks pitää lytätä muita uskoja. Miks ei voi keskittyä siihen omaan uskontoonsa ja omaan uskoon ja antaa muiden uskoa mihin he haluaa uskoa. Uskon tyrkyttäminen (ja oman uskontonsa ainoana oikiana pitäminen) saa ihmiset vain ärsyyntymään.

mutta jos tehdään murhia uskonnon voimalla niin se saa minut varpaille! no natsit pilas hakaristin! Heistä se oli jumalan tahto!

Jaa-a. Ihmetyttää suuresti koko tämä vauhkoaminen koska ainoa syvästi uskova ihminen jonka tunnen livenä, on ihminen joka ei todellakaan tuputa uskoaan, asia tulee puheisiin joskus satunnaisesti ja silloinkin hänellä on yleensä asenne että itse kun on tollanen hihhuli niin hän pyrkii hihhuloimaan ihan keskenään :D

Mutta, täältä näitä vastakohtia näköjään löytyy vähän enemmänkin ;)

Niin, se oli vain yksi ajatus sille ei sen kummempaa...minä en näistä vastakohdista tiedä mitään.

Johan pomppas. Missä olen lytännyt ihmisen, siis ihmisen. Tai naureskellut hänelle? Morriganin ääkkösten puuttuminen mua nauratti, mutta se on vaan hauskaa ja ymmärrettävää ulkomailla olon takia, en nauranut ivallisesti.
No juu, jos mä nauran monoteistisen Allahin ja Visnun epätoivoiselle yritykselle luoda yhdessä maailmankaikkeus, niin saatan huvittua siitä jatkossakin.

Onko sinun uskosi erillään sinusta, ihmisestä?

Se oikean kokemus on niin vahva.
Oli sitten kyseessä Jeesus tai oikea puoliso, niin ennen näitä kahta ihminen voi kokea tai uskotella itselleen jonkun muun uskonnon tai äijän parissa että "tämä on varmaankin oikea", mutta sitten kun se oikea jysähtää kohdalle niin sen tietää.
Vaikea selittää. Mutta varma olen asiastani, ja tämä varmuus ei ole mun omaa kehitelmää vaan Jeesuksen antama.

Kokemus Allahista oikeana Jumalana voi olla hyvin vahva. Kuten kokemus vaikka Äiti-Maasta. Kolahtaa kohdalle. Tuo rauhan. On tie. Ja kaikki muu on väärää uskoa. Ei siis vain kokemusta "tämä on varmaankin se oikea".

Kuvittele tilanne. Sinä syntyisit vahvasti Allahiin uskovaan muslimiperheeseen. Asut yhteiskunnassa joka on vahvasti Islamissa. Kasvaisitko todennäköisemmin kristityksi?

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Uskon tuputtamisesta vielä: mä palvoisin jotain olemattomia keijukaisia ja tonttuja varmaan, jos ei Paavalit ja Pietarit olisi vähän tuputtaneetkin sitä uskontoaan ja taisivatpa he sen verran kerätä närkästystä ympäriltä olevilta, muiden uskontojen palvelijoilta että joutuivat linnaan asti ja ties mihin. Jeesuskin herätti närkästystä. Itseisarvo ei jokin närkästymisten kerääminen ole, mutta se on usein seuraus julistamisesta.

Kyllä mä tiedän tasan tarkkaan kuinka mukavan uskovan maineen saisi. On tärkeä olla mukava ja rakastava, ja tärkeintä on että usko näkyy elämässä, ei vain sanoina.
Mutta jos jokainen saa luvan kera höpöttää esim. synkretismistänsä vaikka sillä tallataan kristinusko ja islam, niin miksen minä saisi puhua omasta monoteismistäni?

Nyt en enää sano enempää tähän ketjuun kuin että kokeilkaa Jeesus-uskoa niin ymmärrätte mistä horisen. Mukavaa illanjatkoa ketjua lukeville. :)
T: entinen synkretisti ja entinen new agen kannattaja.

Viimeksi muokattu:
Niin, se oli vain yksi ajatus sille ei sen kummempaa...minä en näistä vastakohdista tiedä mitään.

Sinä ehdottomasti olet mukava uskova, tuputus on olematonta :D Ja siis siihen lähetyskäskyynhän nämä tuntuvat usein vetoavan, en vain mitenkään päin voi kuvitella että ihminen joka osaa asettua toisen asemaan hoitaisi "valistuksen" ihan noin. Se itsensä jalustalle nostaminen on todella ärsyttävää.. : /

"Kokeilkaa Jeesus-uskoa niin tiedätte.." Voi hyvänen aika. Vedän syvään henkeä, totean että todellakin kaikki tylillään eikä minun tarvitse ymmärtää kun ei vastapuolikaan suostu ymmärtämään. Olen tosi zen :)

Kokemus Allahista oikeana Jumalana voi olla hyvin vahva. Kuten kokemus vaikka Äiti-Maasta. Kolahtaa kohdalle. Tuo rauhan. On tie. Ja kaikki muu on väärää uskoa. Ei siis vain kokemusta "tämä on varmaankin se oikea".

Kuvittele tilanne. Sinä syntyisit vahvasti Allahiin uskovaan muslimiperheeseen. Asut yhteiskunnassa joka on vahvasti Islamissa. Kasvaisitko todennäköisemmin kristityksi?

sinut on kasvatettu! ja kun tuon julkistan tiedän että siitä riitaa syntyy!

Ja miks en käytä näitä tarvittavia uskontoja! Se on kielletty!

Yhteistyössä