Annetaan aamujen olla vaikeita lapsillekin jos ne sitä on! En tarkoita että pitäs jaksaa vinkumisia mutta hei vähän ymmärrystä peliin.
Ja mä olen vahvasti sitä mieltä että ei se 10 tuntia todellakaan riitä jos herääminen on noin vaikeaa! Ei meillä ainakaan riitä eikä varsinkaan ekaluokalla riittänyt. Ekaluokka on todella rankka muutos lapselle, lapsi tarvitsee sitä unta enemmän kuin 10 tuntia jos ei herää itse. Eli ensimmäisenä: lapsi aiemmin nukkumaan. Jos lapsi saa just sen verran unta kuin tarvitsee, aamullakin herää helposti. Kokemusta on.
Lempeä aamuherätys ehdottomasti. Minä ainakin itse saisin raivarin jos joku äkäpussi tulis mua repimään kesken unien! Lapsi on ihminen siinä missä muutkin ja ekaluokkalainen on oikeesti vielä tosi pieni eikä voi odottaa että yhtäkkiä simsalabim on muuttunut aikuiseksi ja osaa huolehtia vaatteista ja ajankulumisesta samalla tavoin.
Meillä eppuluokkalaista saa kyllä edelleen holhota aika paljon, on vaatteet miten sattuu, kalsarit väärinpäin ja hidastelua pukemisessa. Empatia niihin tilanteisiin on se paras apu ollut ja oma tsemppaaminen ja positiivisen tunnelman ylläpitäminen.
Mitä jos keksisit teille jonkun kivan tavan herätä, kiva aamurutiini sen sijaan että alat toistamaan ikäviä aamuja.
Meillä lapset herätetään niin, että avataan verhoja ja laitetaan pieni valo päälle (ei missään nimessä mitään shokkikirkasta valoa!). Sitten lempeästi herätellään, ihan hetki aikaa siinä on vielä olla mutta huolehditaan että lapsi nousee eikä ala nukkumaan uudestaan. Voidaan vaikka jutella tulevasta päivästä. Jos eppuluokkalaisella on vaikeampi aamu, koitan keksiä innostavaa juteltavaa esim. koulusta kuinka kiva kun pääsee taas näkemään sitä ja sitä kaveria. Tai että teillä on tänään sitä kivaa koulussa.
Sitten tuli mieleen että miten olisi, jos toisit raikkaan appelsiinimehun tai jonkun muun virkistävän mehun siihen heti lapselle. Se vois ehkä pistää uudenlaista vireyttä kroppaan.
Mutta pliis, älä odota vielä liikaa ekaluokkalaiselta. Se on monen muutoksen vuosi ja rankkaa vielä. Lapset on yleensä tosi väsyneitä, sitä palautetta kuulee kouluistakin. Meille tuli lappu jossa sanottiin että ekaluokkalaisen pitää saada kunnon yöunet, 10 tuntia. Ihmettelin mistä ne tuon määrän ovat keksineet, ei se ainakaan meidän lapsille riitä aina. Mieluummin sen 11 tuntia kun nukkuvat niin johan nousevat iloiten ylös eivätkä ole nukkuvan rukouksia
Mietis näitä ja koita laittaa jäitä hattuun. Ymmärrän että tympii, mutta omalla asenteellasi ja kekseliäisyydellä, lapsen unen lisäämisellä ym. aamuistanne voi tulla ihan mukavia

Laita vaikka kynttilä palamaan pöytään, sekin rauhoittaa mieltä.
Tsemppiä!