Mä tuun HULLUKSI ton ekaluokkalaisen vinkuvanmarisevanrutkun kanssa!!!!!! myöhästyköön!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurja aamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omalla äidillä aikoinaan oli tapana laittaa valot päälle, ikkunan läväytti auki, ja imuri soimaan. Meillä oli koiria, ja hän tykkäs imuroida aamulla jostain helvetin syystä. Ja radio pauhasi. Ja jos ei alkanut liikettä näkyä peiton alta, niin peittoa tultiin vetämään pois. Sokkiherätys joka aamu. Kyllä ärsytti.

[QUOTE="vieras";27885711]Voiskohan lapselle olla hyötyä sellaisesta sarastusvalosta? Tai auttaisko, jos laittaisit kirkkaat valot päälle jo jonkin aikaa ennen, kuin on noustava?[/QUOTE]

Sarastusvalo, herätys aikaisemmin ja huijaat lasta että kello on enemmän kuin onkaan -> lähtee koululle jo hyvissäajoin jolloin ei myöhästy.

Mun tarhaikäisillä samanlaista ongelmaa, ja olen alkanut aikaistaa aamuja noin kymmenellä minuutilla jolloin pukevat päälle hyvissäajoin ennen lähtöä. Jos aikaa jää, odottavat omassa pihassa ja laskevat liukureilla tossa mäkeä. Mun ei tarvitse karjua, ja menevät mielellään pihalle jos saa vähän laskea mäkeä.

Eli mun vastaus sama kuin muillakin, lapsi hereille ja lähtöön aikaisemmin, niin on vähän pelivaraa jos tule huono aamu.

Annetaan aamujen olla vaikeita lapsillekin jos ne sitä on! En tarkoita että pitäs jaksaa vinkumisia mutta hei vähän ymmärrystä peliin.

Ja mä olen vahvasti sitä mieltä että ei se 10 tuntia todellakaan riitä jos herääminen on noin vaikeaa! Ei meillä ainakaan riitä eikä varsinkaan ekaluokalla riittänyt. Ekaluokka on todella rankka muutos lapselle, lapsi tarvitsee sitä unta enemmän kuin 10 tuntia jos ei herää itse. Eli ensimmäisenä: lapsi aiemmin nukkumaan. Jos lapsi saa just sen verran unta kuin tarvitsee, aamullakin herää helposti. Kokemusta on.

Lempeä aamuherätys ehdottomasti. Minä ainakin itse saisin raivarin jos joku äkäpussi tulis mua repimään kesken unien! Lapsi on ihminen siinä missä muutkin ja ekaluokkalainen on oikeesti vielä tosi pieni eikä voi odottaa että yhtäkkiä simsalabim on muuttunut aikuiseksi ja osaa huolehtia vaatteista ja ajankulumisesta samalla tavoin.
Meillä eppuluokkalaista saa kyllä edelleen holhota aika paljon, on vaatteet miten sattuu, kalsarit väärinpäin ja hidastelua pukemisessa. Empatia niihin tilanteisiin on se paras apu ollut ja oma tsemppaaminen ja positiivisen tunnelman ylläpitäminen.

Mitä jos keksisit teille jonkun kivan tavan herätä, kiva aamurutiini sen sijaan että alat toistamaan ikäviä aamuja.

Meillä lapset herätetään niin, että avataan verhoja ja laitetaan pieni valo päälle (ei missään nimessä mitään shokkikirkasta valoa!). Sitten lempeästi herätellään, ihan hetki aikaa siinä on vielä olla mutta huolehditaan että lapsi nousee eikä ala nukkumaan uudestaan. Voidaan vaikka jutella tulevasta päivästä. Jos eppuluokkalaisella on vaikeampi aamu, koitan keksiä innostavaa juteltavaa esim. koulusta kuinka kiva kun pääsee taas näkemään sitä ja sitä kaveria. Tai että teillä on tänään sitä kivaa koulussa.

Sitten tuli mieleen että miten olisi, jos toisit raikkaan appelsiinimehun tai jonkun muun virkistävän mehun siihen heti lapselle. Se vois ehkä pistää uudenlaista vireyttä kroppaan.

Mutta pliis, älä odota vielä liikaa ekaluokkalaiselta. Se on monen muutoksen vuosi ja rankkaa vielä. Lapset on yleensä tosi väsyneitä, sitä palautetta kuulee kouluistakin. Meille tuli lappu jossa sanottiin että ekaluokkalaisen pitää saada kunnon yöunet, 10 tuntia. Ihmettelin mistä ne tuon määrän ovat keksineet, ei se ainakaan meidän lapsille riitä aina. Mieluummin sen 11 tuntia kun nukkuvat niin johan nousevat iloiten ylös eivätkä ole nukkuvan rukouksia :)

Mietis näitä ja koita laittaa jäitä hattuun. Ymmärrän että tympii, mutta omalla asenteellasi ja kekseliäisyydellä, lapsen unen lisäämisellä ym. aamuistanne voi tulla ihan mukavia :) Laita vaikka kynttilä palamaan pöytään, sekin rauhoittaa mieltä.

Tsemppiä!

jotka ehdotatte lapsen nostamista ulos kylmää heräämään tai haluaisitte munakellottaa lapsen aamun. Ja muitakin ihan kamalia ideoita. HÄVETKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! :( :´( Säälin lapsianne... Jokainen vanhempi suutahtaa joskus. Menkää aikuiset hyvänen aika itseenne, jotka lapsenne aamuista tuolla tavalla teette ihan hirveitä. Muitakin pehmeämpiä keinoja on olemassa. Ekaluokkalainen vasta opettelee monia tärkeitä taitoja ja ottaa varmasti omalta vanhemmaltaan esimerkkiä. Nyt jokainen meistä istahtaa illalla lapsensa/lapsiensa nukahdettua ja miettii, miten kohdella omaa lastaa kunnioittavasti. Aikuinen ei lähde ja jätä lastaa selviämään yksin. HUH HUH!!

jotka ehdotatte lapsen nostamista ulos kylmää heräämään tai haluaisitte munakellottaa lapsen aamun. Ja muitakin ihan kamalia ideoita. HÄVETKÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! :( :´( Säälin lapsianne... Jokainen vanhempi suutahtaa joskus. Menkää aikuiset hyvänen aika itseenne, jotka lapsenne aamuista tuolla tavalla teette ihan hirveitä. Muitakin pehmeämpiä keinoja on olemassa. Ekaluokkalainen vasta opettelee monia tärkeitä taitoja ja ottaa varmasti omalta vanhemmaltaan esimerkkiä. Nyt jokainen meistä istahtaa illalla lapsensa/lapsiensa nukahdettua ja miettii, miten kohdella omaa lastaa kunnioittavasti. Aikuinen ei lähde ja jätä lastaa selviämään yksin. HUH HUH!!

No annahan kuulua niitä pehmeämpiä keinoja?

Pienin erin antaisin vähän vastuuta, sitten kun lapsi näyttäsi siihen olevan valmis. Ap voisit haastaa itsesi kuukaudeksi kokeilemaan aamuja ilman nalkutusta, hoputusta jne. Varmasti ensin vaikeaa päästä opitusta tyylistä pois, mutta sinunkin aamusi alkavat aurinkoisemmissa merkeissä kunhan muutos lähtee sinusta. Jakusuja!

[QUOTE="vieras";27885736]Mihin aikaan muuten joudut itse lähtemään töihin jatkossa? Olisiko mahdollista, että herättäisit lapsen jo silloin? Olisihan se hvyä, että oppisi heräämään itse, mutta ekaluokkalainen on kuitenkin vielä aika pieni, enkä näkisi pahana, vaikka vanhemmat vielä huolehtisivat heräämisestään. Olisihan siinä sitten sekin kannustin, että saisi alkaa nukkumaan aamut pidempään sitten, kun osaa itse huolehtia itsensä hereille. :)[/QUOTE]

Moi Mummeliisa!

Kuinka pitkää lapsi nukkuu jos annat hänen nukkua? eli kuinka myöhään nukkuu esim. viikonloppuisin? Jos lapsella onkin ihan oikeasti väsy? Oletko koittanut laittaa lasta aiemmin nukkumaan vaikka jo puoli 8?
Itse olen ollut aina todella huono heräämään, eskariin en kerinnyt kuulemma yhtenäkään aamuna ja koulusta olen myöhestynyt n.90% kaikista aamuista (luokat 1-9+lukio). Kehitin itselleni jopa kyvyn kävellä unissani eli kun kello soi huoneen toisessa päässä, nousin sängystä, hain kellon, sammutin sen, menin takas nukkumaan ja kun heräsin niin en tiennyt tehneeni mitään. Olen ollut varmaan kymmeniä tunteja jälki-istunnossa, olen siivonnut koulua, järjestellyt luokkia ym. ym. ei vaikutusta. Ikinä en kerinnyt syömään aamupalaa. Viikonloppuisin menin samoihin aikoihin nukkumaan kuin arkena ja nukuin 2-3 asti iltapäivällä eli kyse oli puhtaasti siitä että unen määrä ei riittänyt ja siksi ei jaksanut aamulla nousta (en kyllä tiedä koska olisi pinyt mennä nukkumaan kun saatoin nukkua 15h putkeen...)

Kuinka pitkää lapsi nukkuu jos annat hänen nukkua? eli kuinka myöhään nukkuu esim. viikonloppuisin? Jos lapsella onkin ihan oikeasti väsy? Oletko koittanut laittaa lasta aiemmin nukkumaan vaikka jo puoli 8?
Itse olen ollut aina todella huono heräämään, eskariin en kerinnyt kuulemma yhtenäkään aamuna ja koulusta olen myöhestynyt n.90% kaikista aamuista (luokat 1-9+lukio). Kehitin itselleni jopa kyvyn kävellä unissani eli kun kello soi huoneen toisessa päässä, nousin sängystä, hain kellon, sammutin sen, menin takas nukkumaan ja kun heräsin niin en tiennyt tehneeni mitään. Olen ollut varmaan kymmeniä tunteja jälki-istunnossa, olen siivonnut koulua, järjestellyt luokkia ym. ym. ei vaikutusta. Ikinä en kerinnyt syömään aamupalaa. Viikonloppuisin menin samoihin aikoihin nukkumaan kuin arkena ja nukuin 2-3 asti iltapäivällä eli kyse oli puhtaasti siitä että unen määrä ei riittänyt ja siksi ei jaksanut aamulla nousta (en kyllä tiedä koska olisi pinyt mennä nukkumaan kun saatoin nukkua 15h putkeen...)

Ihankun olisit musta kirjoittanut! Mähän voin nukkua lähes koska ja missä vaan ja viikonloppuisin nukkuisin helposti pitkälle iltapäivään. Toisinaan sen itselleni sallin, toisinaan en, ettei rytmit mene ihan sekaisin... Varsinkin jos olen menossa aamuvuoroon töihin.

Lapsi on todellakin tullut muhun ton aamu-unisuutensa kanssa, tänään ihan sama homma et meinas hermot revetä. Se ero eiliseen et tänään vaan meinas, eilen repes......
Lapsi nukahti joskus ennen puolta yhdeksää ja nousi viimein karvan ennen kahdeksaa. Itse nousin 6.45 ja aloin herätellä lasta. Puolen tunnin päästä kävin repäseen peiton päältä ja räppäsin valot päälle. Ei vaikutusta.
Menin nostaan pojan sängystä ja raahasin olkkariin, ei vaikutusta. Hoin ja jankutin, että vartti aikaa!!!! Ei vaikutusta. Jumankauta kun teki mieli hakata päätä seinään. Omaani siis.
8.05 laitto leivän paahtimeen, söi sen kyllä ihmeen reippaasti, mutta lähti ovesta 8.22 kun kellot koulussa soi 8.20.

Mä oon ilmeisen epäonnistunu äiti kun en saa yhtä lasta ajoissa kouluun!! Oon ihan poikki näiden aamujen takia! Sit pitäs vielä itsensä hoitaa töihin ja jaksaa töissä.

Yhteistyössä