Mä tuun HULLUKSI ton ekaluokkalaisen vinkuvanmarisevanrutkun kanssa!!!!!! myöhästyköön!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kurja aamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kolmas luokkkalainen on ihan samanlainen vätys. MUTTA hän selvis oikein reippaasti kouluun 1 ja 2 luokat kun olin töissä ja hänen oli pakko yksin lähteä. Eikä mitään ongelmia. Nyt minä olen kotona ja tyttö on taantunut täysin. Mä niiiin inhoan itseni toistamista aamusta toiseen ja sitten toinen alkaa vielä väänteleen naamaansa! Ekaluokkalainen meillä toimii aamut reippaasti. Joskus tietenki väsyttäää, mutta harvemmin sille tarvii hoputtaa.

Jos herätän aikaisemmin että on enemmän aikaa valmistautua niin tyttö huutaa sängystä että en nouse vielä ja miksi menin herättään niin aikaisin ymym.
Mä en herätä lapsiani karjumiseen enkä pahallatuulella ole heti kun silmät auki saan. Mutta pahantuulisuuteen monesti (kuten tänäänkin) asiat johti, kun naamaa alettiin vääntämään kun suosittelin että laittaisi jotku muut kuin leggarit kun ulkona on -20astetta. Siis toppahousujen alle. Ja koulumatka on lähes 2km.

Sori, mun mielestä noista lastenohjelmista ei ollut mitään mainintaa vielä, mutta ehkä multa meni ohi.

Ei niistä ollutkaan, siksi kirjoitin niistä erikseen. Mutta tuosta itse aiemmin heräämisestä oli vissiin muutamakin vastaus.

Mutta kiitos teille, oikeesti vaikka tää palsta on välillä kans yks PIIIP, niin on tää myös hyvä keino kanavoida sitä ketutusta, on heti sekin marina saatu ulos :D
Mä lähden nyt hipsimään duuniin, mukavaa keskiviikkoa kaikille! :)

Jos perimmäinen ongelma on siinä, ettei poika pysy hereillä, niin oletko kirkasvalo/sellaista sarastevaloa kokeillut?.
Pimeään on vaikea herätä, sellainen hiljakseen valaistuva lamppu voisi auttaa tuohon ylösnousuun.
Toinen on heti ylösnoustessa, jokin pieni makea jogurtti esimerkiksi, joka saa lapsen piristymään.

Minä taas puolestani olisin ehdottanut, että herätkää vasta myöhemmin. Nyt lapsella on aikaa kitkutella ja vanutella. Meillä tokaluokkalaisen pukeminen on tosi hidasta ja eskarilainen narisee ja ärsyttelee. Kertarysäys on mukavampi kuin pitkä piina :) Meillä koulu ja eskari ovat 3-5 min päässä ja lapset heräävät noin 40 min ennen kuin heidän pitää olla perillä.

Tiedän tunteen. Meillä just samanlainen hitaasti heräävä, huonosti syövä laiskimus. Tykkää kyllä koulusta, mutta sinne pääseminen aamulla on ihan hirveen hankalaa. Se on just sitä syö syö syö, pue pue pue. En hetkeäkään usko, että osaisi itse suoriutua aamusta. Se olisi joku pelivehje päällä eikä muistaisi kouluun mennä ollenkaan. Voi helvetti, onneksi ne kasvaa vähitellen isommaks....

Näkökulmaa:

Ulkoa asetettu aikataulu on ekaluokkalaiselle vielä aika absurdi asia. Ihmiset ovat erilaisia mitä tulee heräämisen jälkeiseen aktiivisuuteen, motivaatioon, nälkään ym. Ts. lapsessa ei ole vikaa vaan lapsen ja ympäristön odotusten välillä on epäsuhta. Itselläni on viisi lasta ja jokaisella omanlaisensa aamutyylit ja rutiinit: toinen herää virkeänä, toinen hitaasti vitkutellen, joku on pahantuulinen jne. Joukossa väkisinkin tulee luonnollista sopeutumista toinen toistensa tapoihin tosin. Hankalan herääjän/huonon aamukäynnistyjän kanssa olen varannut ihan pienen hetkisen silitellen herättämiseen ja olen auttanut pukeutumisen alkuun. Monesti näillä eväin lapsen paha mieli ei ole lähtenyt kasvamaan. Sekin että ilmaisee ymmärtävänsä, ettei toisille herääminen ja käynnistyminen aamulla ole helppoa (tässä on ihan hermostollisia eroja!), voi auttaa. Hellyyttä ja huumoria peliin vaikka väkisin ;-).

t. viiden luonnostaan aamuäreä äiti (aamut joskus leppoisia, joskus silkkaa sirkushuvia)

Meillä homma toimii huonosti heräävän ekaluokkalaisen kanssa näin: Laitan aamiaisen valmiiksi pöytään, herätän lapsen puoli tuntia ennenkuin pitää lähteä, kannan hänet reppuselässä vessaan aamupissalle, pesen hältä kasvot, puen hälle vaatteet siinä samantien toppahousuja ja takkia myöten (ihan turha yrittääkään että hän itse pukisi, mutta kun tiedän että osaa niin turha sitä on aamulla ruveta asian kans tappelemaan! Ja meillä puetaan joka aamu puhtaat alusvaatteet joten otan ne illalla kaapista valmiiksi sinne vessan ovenpieleen). Siinä vaiheessa lapsi on jo sen verran herännyt että kävelee itse pöytään. Syömistä pitää välillä muistuttaa, itse pukeudun siinä välissä. Viisi min ennen kuin pitää lähteä työnnän hänet eteiseen, käsken laittaa kengät jalkaan ja repun selkään, sujautan pipon päähän, hanskat käteen, toivotan hyvää koulupäivää ja työnnän ulos ovesta -ja huokaan helpotuksesta =)

onko nää aamut vaan sellasia että tökkii,vai onko ongelmia havaittavissa muutenkin? onko samat asiat aina ollut vaikeita?

voisiko nämä osittain liittyä joko add:hen tai hahmottamisen ongelmiin?

meillä on lapsella adhd ja ei todellakaan aamut suju,tai ylipäätänsä siirtymätilanteet. mutta paljon on helpottunutkin 2viimesen vuoden aikana. niin paitsi tänään meni yllättävän hyvin, mutta hänellä olikin aikaa lähes 2tuntia ennen taksiin lähtöä. mutta ite oon sitä mieltä että en kyllä ala heräämään 6.30 jos koulu alkaa klo 9, kun lapsi käyttää puolet ajasta johonkin ihan turhaan.

Meijän poika ekaluokkalainen oli ihan samanlainen..Mä aloin vaan laittaa illalla nukkumaan niin aikasin että kerkes nukkumaan yli 10h yössä. Pari viikkoa meni niin että nukahti klo21.00 (tai ennen) ja herätin klo 8.10 (koulu alko klo9.) Ei tullu mitään noista raivoaamuista. Pari viikkoa meni et poika sai nukuttua "univelat" pois.Poika ei oo koskaan varmaan yössä nukkunut näin paljon kun nyt ekaluokkalaisena. Kaikki sympatiat sulle <3

Siis lapsihan tottuu jankuttamiseen eli siihen että vetkuilu kuuluu asiaan. Kannattaisi varmaan tarkistaa ihan kaikkia käytäntöjä lapsen kanssa, onko ne kaikki neuvotteluja vai onko tehty selväksi ettei ole muita vaihtoehtoja?

Esim vaatteiden valmiiksi laittamista pitää kyllä aikuisen muistaa vahtia, sanot ja tarkistat ILLALLA onko laitettu, jos ei ole niin laitat tekemään.

Meillä lapsia herätelty kouluun toistakyt vuotta ja kaikki on herätetty KERRAN per aamu. Valot päälle ja herätys. Eskarilainenkin pukee itse, syö (ja katselee samalla lastenohjelmia) ja tiettyyn kellonaikaan PITÄÄ olla ovesta ulkona.

Olen itse hidas herääjä, siksi oma kelloni soi puoltatuntia aiemmin ja juon aamukahvia ihan rauhassa ennen lasten herättelyä.

Joskus toimii shokkihoito...

"Hei, haluutko suklaata?", "Pelataanks vahan korttia ennen kouluun lahtoa?" tai muuta yllattavaa mukavaa. Ei sitakaan voi aina tehda, mutta jos on odotettavissa edes toisinaan, ennakoimatta, jotain positiivista, tulee lahdettya helpommin liikkeelle. Mutta sitten on varauduttava jarjestamaan naita yllareita aina silloin talloin. Ja heti, kun vahankaan aihetta kiitokseen tai kehuihin, antaa palautteen heti.

Meillä eskarilainen pitää herättää lähdöstä riippuen tuntia puoltatoista aikaisemmin.

Ensimmäisen puoli tuntia se venyttelee sängyssä, hiippailee aamutoimille vessaan.
Toisen puoli tuntia se pukee ja syö, jos on kotiaamupala.
Kolmannen puoli tuntia se tekee sitä lähtöä.

On hidas herääjä ja ilman lasten aamuohjelmiakin puolitoista tuntia on riittävä aika meille.

Ap: Jos ja kun lapsi on vihdoin herännyt, toimiiko silloin reippaasti? Eli jos sillä on reippaasti aikaa, meneekö vaatteet päälle nopeaan jne? Kuulostaa kovasti siltä, että tarvii herätyksen heti silloin kun sun kello soi. Anna heräillä rauhassa sen aikaa, kun hoidat omat toimesi ja vasta sen jälkeen alat hoputtaa. Jos vaikka kokeilet sanoa, että huomenta, tänään ehdit hyvin, kun nouset nyt reippaasti.

Meillä on tokaluokkalaisen kanssa aamut yhä jatkuvaa vanhemman hoputtamista. Herää kyllä yleensä ihan reippaasti. Muuten vaan saa kaikesta sanoa monta kertaa. Pukiessa saattaa lähteä kuljeskelemaan ympäri kämppää. Syödä ei osaa yhtään nopeammin on sit kiire tai ei. On yks kympin aamu ja silloin on jo yleensä hereillä ennen mua. Sillon yleensä on lukenut jotain kirjaa tai leikkii jotain. Mitään ei osaa oma-aloitteisesti tehdä, vaikka varmasti tietää mitä ja missä järjestyksessä, kun rutiinit on aina samat.

Sen verran rutiinit auttaa, että tunnissa ehtii sentään kaikki asiat. Monessa tarttee vaan vieläkin apua. Esim. hampaita harjatessa huutelee jatkuvasti joko riittää.

Oih, meillä on yhtä saamaton ekaluokkalainen! Ylös saan kyllä sen yleensä nopeammin, 5-10 minuutissa. Mutta MITÄÄN ei tapahdu ilman jatkuvaa nalkutusta!!!! Syö syö syö haukkaa siitä leivästä!!!! Pu-res-ke-le. Syööö!!!! Mene pukemaan pue pue puepuepue!!! Lopulta sitä on aivan hermoraunio ja kummallakin paha mieli. Yhtä saatanan venymistä joka aamu.

Ajattelin ostaa sellaisen "munakellon" ja laittaa tietyn ajan kullekin toiminnolle. Esim. kun syömisaika loppuu niin ruoka lähtee, oli valmista tai ei. Ja jos ei ole puettu ajoissa niin alkaa rangaistuksia paukkua. Ei tässä muu auta.

Just tätä saan hokea meidänkin muksulle joka aamu. Sori mut mä nauran tuolle melkein vedet silmissä...:laugh: Meidän poitsu on niin sikeäuninen, ettei meinaa herätä vaikka roikottaisin häntä jaloista pää alaspäin.

Ap:lle: Kovaääninen herätyskello tarpeeksi kauas soimaan ja sopisin open kanssa siitä jälkkärisysteemistä. Muutaman kerran kun istuu jälki-istunnossa niin varmaan alkaa aamulla terästäytyä.

lapselle jää ikuise "traumat" aamuista. Ripeästä toiminnasta palkitseminen sekä kehuminen kantavat pitemmälle. Jätät narinat huomiotta. Palkinto sekä äidille että lapselle muutamasta hyvin menneestä aamusta :D eli niistä, kun kumpikin toimii asiallisesti. Ja kannustaminen!!! Hyvä idea tuolla jo mainittiinkin eli saa valita mieleisensä herätyskellon ja asettaa itse illalla herätyksen jne. Itse heräät riittävän ajoissa ja alat lastakin ajoissa herätellä. Nämä jo toki mainittiinkin. Taannut itse lapsen tasolle, kun alat kiukutella tyyliin "myöhästyköön" jne. Etkä kyllä voi siirtää "vastuuta" koululle vaatimalla opettajaa antamaan jälki-istuntoa teidän aamutakkuamisista...hullu ajatus! Nyt vaan tsemppaat itseäsi ja TOIMIT AIKUISENA ihmisenä mallikkaasti. Varmasti kestää aikansa, mutta positiivisuudella selviät pitemmälle kuin negatiivisella asenteella. Unohda rangaistukset ja keksi muuta. Ja PALKITSE siis myös itseäsi :)

Näkökulmaa:

Ulkoa asetettu aikataulu on ekaluokkalaiselle vielä aika absurdi asia. Ihmiset ovat erilaisia mitä tulee heräämisen jälkeiseen aktiivisuuteen, motivaatioon, nälkään ym. Ts. lapsessa ei ole vikaa vaan lapsen ja ympäristön odotusten välillä on epäsuhta. Itselläni on viisi lasta ja jokaisella omanlaisensa aamutyylit ja rutiinit: toinen herää virkeänä, toinen hitaasti vitkutellen, joku on pahantuulinen jne. Joukossa väkisinkin tulee luonnollista sopeutumista toinen toistensa tapoihin tosin. Hankalan herääjän/huonon aamukäynnistyjän kanssa olen varannut ihan pienen hetkisen silitellen herättämiseen ja olen auttanut pukeutumisen alkuun. Monesti näillä eväin lapsen paha mieli ei ole lähtenyt kasvamaan. Sekin että ilmaisee ymmärtävänsä, ettei toisille herääminen ja käynnistyminen aamulla ole helppoa (tässä on ihan hermostollisia eroja!), voi auttaa. Hellyyttä ja huumoria peliin vaikka väkisin ;-).

t. viiden luonnostaan aamuäreä äiti (aamut joskus leppoisia, joskus silkkaa sirkushuvia)

Tämän kun kaikki vanhemmat ymmärtäisivät :) :)

Meillä ekaluokkalainen tyttö on reipas aamutoimissaan, mutta 5 vuotiasta päiväkotilaista joutuu hoputtamaan ja ääntä korottamaan lähes joka aamu. Se todellakin on äärimmäisen rasittavaa.

Oletko kokeillut aikaistaa lapsen nukkumaan menoa puolella tunnilla? Voi olla ettei auta, jos lapsi yksinkertaisesti on aamu-uninen, kuten meillä kuopus, joka on tullut isäänsä.

[QUOTE="jihuu";27886048]Tämän kun kaikki vanhemmat ymmärtäisivät :) :)[/QUOTE]

Niin, oli kyllä kauniisti kirjoitettu, ja tottahan se on. Varmaan kun aamut on itsellekin vaikeita, ja olen hidas heräilemään ja pahantuulinen niin tulee lasta hoputettua turhaan. Ja meilläkin on juuri niin, että nopeasti ei osaa mitään tehdä.

Meillä kitisevään ja narisevaan aamuherääjään auttoi oma herätyskello =)

Poika oli 1.luokalla todella huono aamuherääjä, 2. luokalla sama homma jatkui. Kysyin hältä, että miksi se on niin vaikeaa... en tiedä, mutta oma herätyskello olisi kiva. No siis kellon ostoon. Niin vain alkoi poika itse nousemaan, tuli aamupalalle, hoiti aamuhommansa ja läksi kouluun. Nyt jo siis 4. luokalla, eikä enää valittele (tai ehkä joinain aamuina ulkovaatteita laittaessa )

Kai hän tunsi itsensa isommaksi kun herätyskellon sai. Se yhdessä aina illalla viriteltiin ja sovittiin, että sen ääneen on herättävä.

Tässä vois olla ideaa. Mitä jos hankkisitte tytölle oman kellon ja laittaisitte sen soimaan niin, että on noustava sängystä se sammuttamaan?

Ootko puhunut tytön kanssa? En tarkoita silloin aamulla, mutta jos vaikka joku iltapäivä istuisitte alas miettimään, miten saisitte aamunne paremmin onnistumaan. Jospa hän itse osaisi kertoa, mikä auttaa?

ongelma.... Kaikki ovat erilaisia, joku illanvirkku ja toinen taas aamuntorkku. Sen kun ymmärrät niin johan alkaa ongelma ratketa. Turha tähän soppaan mitään ADHD-diagnoosia on ruveta sotkemaan ;) Lapsesi on vielä kovin pieni...rakasta ja helli...älä karju, riehu, uhkaile tms.

[QUOTE="Hihhuli";27886110]ongelma.... Kaikki ovat erilaisia, joku illanvirkku ja toinen taas aamuntorkku. Sen kun ymmärrät niin johan alkaa ongelma ratketa. Turha tähän soppaan mitään ADHD-diagnoosia on ruveta sotkemaan ;) Lapsesi on vielä kovin pieni...rakasta ja helli...älä karju, riehu, uhkaile tms.[/QUOTE]

Juu, tuo aamuntorkkuus varmaan on se syy, kaikki eivät ole aamuihmisiä. Ja kuten joku sanoikin niin pitää laittaa niin ajoissa nukkumaan että varmasti on levännyt.

Tuosta kannustamisesta: se on ok, mutta kun oikein aamulla nukuttaa ja on mukava köllötellä siellä lämpimässä pesässä, niin ei iloiset kannustukset sitä tunnetta voita. Pimeään ja kylmään aamuun herääminen ihanien unien sijasta nyt vaan on syvältä aina, varmaan vanhainkodissakin tuskailen asiaa...

Yhteistyössä