Päiväkotikiusaaminen: Kun johtaja ei ota vastuuta, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja edie000
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä se vain kiusaamista on, jos toista sanoo tyhmäksi kakaraksi. Vai kuinka monesti antaisit oman lapsesi (ilmeisesti sinulla ei ole) sanoa toista tyhmäksi, ennenkuin lasket sen kiusaamiseksi? 10 kertaa? Ja vasta sitten puututaan? Ai lapsi ei käsitä? Voi hyvänen nähköön! Oi ja voi! Ei tässä kyllä muuta voi sanoa. Ja kyllä, ulkopuolelle jättäminen on pahimmanlaatuista henkistä väkivaltaa. Tätähän tytöt käyttävät toisiinsa ja sitä sitten jatketaan aikuisuuteen saakka, kun vanhemmat ei tähän puutu heti pienestä pitäen.

Olen samaa mieltä että pitää puuttua, mutta vaikka kuvittelen oman lapseni olevan kiltti niin voin silti kuvitella että saattaa joskus noin sanoa. Ei tarkoita pahaa, mutta ei osaa muuten sillä kohtaa ilmaista pahaa oloaan tai itseään paremminkaan. En silti ajattele että lapseni on paatunut kiusaaja ja tietenkin heti ensimmäiseen puutun. Mutta en sano etteikö se voisi tapahtua vaikka miten valistan ettei ketään haukuta ja kiusata. Pienet lapset opettelevat niitä rajoja päiväkodissa, ja jos kukaan ei puutu niin meneehän se niin pitkälle kun sallitaan. Ja ei 3 vee tajua sanojen sisältöä todellakaan, kuulevat ja toistelevat perässä. Ei edelleenkä tarkoita etteikö siihen asiaa tule puuttua, päinvastoin sillä voimakkuudella että se loppuu.

Tottakai lapset ottavat yhteen, mutta silloin kun se on päivittäistä samaan lapseen johtuvaa haukkumista, leikkeistä ulkopuolelle jättämistä ja tönimistä, lasken sen ehdottomasta kiusaamiseksi.

Oma lapseni on sanonut minulle että "sano sinä äiti niille etteivät saa kiusata minua". Kun tulisi mahdollisuus niin kyllä sanoisinkin.

Kyllä on vaadittu toimenpiteitä, mutta niitä ei saada. Suoraan sanottuna Päiväkodin johtaja on sellainen tapaus, joka ei uskalla tehdä mitään oikeasti asiaan vaikuttavaa, kuten muuttaa ryhmäjakoa, ettei vaan tule sanomista. Ihan vätys, oikeasti. Ja helpompihan se vaan on olla tekemättä mitään, kuin että joutuisi jonkun lapsen vanhemmille selittämään miksi heidän pirpana siirretään toiseen ryhmään. Toisen kiusaajan perheessä eivät muutenkaan taida kaikki olla kohdillaan, joten heidän tulisi tarjota sinne apua jaksamiseen. Mutta tämä nyt ei tietenkään meille kuulu, en vain voi ymmärtää kuinka he voivat vain ummistaa silmänsä kaikelta. Itsellekin tekee jo pahaa kun kuulee kuinka lapsille siinä perheessä puhutaan. Se vain valitettavasti purkautuu sitten meidän lapseen.

Seuraava askel on ottaa yhteyttä näiden esimieheen. Epäilenpä vaan ettei silläkään vaikutusta saada...

Yritin ottaa selvää lastensuojeluilmoituksesta, mutta nähtävästi se ei koske päiväkoteja :(

No seuraavaksi kun näet kyseiset lapset, kysyt tiukalla sävyllä että miksi tykkäävät kiusata muita.

Luultavasti säikähtävät sitä että puutut itse tilanteeseen.

Tämän teen, jos vaan tulee mahdollisuus. Yksi päiväkodin hoitaja jo vähä tätä vihjasikin, mutta tiedä sitten mitä mieltä muut hoitajat ovat...

Mitä merkitystä sillä hoitajien mielipiteellä oikeastaan on? Jos et lapsille mitään pahaa tee niin ei sinun tarvitse hoitajien ajatuksista selkoa ottaa. Oman lapsesi parasta nyt vain ajattelet. Ajatelkoot muut mitä tykkäävät!

Omaa poikaani on kiusattu päiväkerhossa nyt syksyn ja talven aikana. Kaksi samanikäistä poikaa on nimitellyt poikaani vauvaksi ym. koska hän ei osaa sanoa ärrää eikä ässää, on jätetty leikkien ulkopuolelle, tökitty ulkoleikeissä kepeillä ja muuta vastaavaa. Otin asian puheeksi ohjaajan kanssa joka kertoi itse kuulleensa jonkun pojan sanoneen kun omani oli kerhosta poissa, että onneksi .... ei ole kerhossa, tarkoittaen mun poikaani. Silti ei ollut puuttunut sanomiseen mitenkään. Ja kun hain poikaani seuraavan kerran kerhosta pois, olivat molemmat ohjaajat sitä mieltä, että minun poikani on valehtelija eika meidän kannata uskoa kotona mitään mitä hän kertoo. Ottivatko nämä ohjaajat itseensä kun olin sanonut heille poikani yrittäneen kertoa kiusaamisesta heille mutta olivat kuulemma vaan suureen ääneen puhuneet omia asioitaan eivätkä olleet kuunnelleet poikaani ollenkaan. Tuntuu todella pahalle lapsen puolesta.

Tottakai lapset ottavat yhteen, mutta silloin kun se on päivittäistä samaan lapseen johtuvaa haukkumista, leikkeistä ulkopuolelle jättämistä ja tönimistä, lasken sen ehdottomasta kiusaamiseksi.

Oma lapseni on sanonut minulle että "sano sinä äiti niille etteivät saa kiusata minua". Kun tulisi mahdollisuus niin kyllä sanoisinkin.

Kyllä on vaadittu toimenpiteitä, mutta niitä ei saada. Suoraan sanottuna Päiväkodin johtaja on sellainen tapaus, joka ei uskalla tehdä mitään oikeasti asiaan vaikuttavaa, kuten muuttaa ryhmäjakoa, ettei vaan tule sanomista. Ihan vätys, oikeasti. Ja helpompihan se vaan on olla tekemättä mitään, kuin että joutuisi jonkun lapsen vanhemmille selittämään miksi heidän pirpana siirretään toiseen ryhmään. Toisen kiusaajan perheessä eivät muutenkaan taida kaikki olla kohdillaan, joten heidän tulisi tarjota sinne apua jaksamiseen. Mutta tämä nyt ei tietenkään meille kuulu, en vain voi ymmärtää kuinka he voivat vain ummistaa silmänsä kaikelta. Itsellekin tekee jo pahaa kun kuulee kuinka lapsille siinä perheessä puhutaan. Se vain valitettavasti purkautuu sitten meidän lapseen.

Seuraava askel on ottaa yhteyttä näiden esimieheen. Epäilenpä vaan ettei silläkään vaikutusta saada...

Yritin ottaa selvää lastensuojeluilmoituksesta, mutta nähtävästi se ei koske päiväkoteja :(

periaatteessa ei koske, mikä sinänsä tyhmää ei ole mitään instanssai jonne voi valittaa .

mutta kyllä sä voit tehdä ls-ilmoituksen päiväkodista. nimittäin mun pikku siskoa kiusattiin koulussa(kaikki muut luokkalaiset oli poikia) isä yriti ensin hyvällä että josko vois vaihtaa luokkaa tms. ei käynyt. teki ls ilmoituksen koulusta ja vastuu henkilöksi nimesi siihen rehtorin! 2sossuntätiä kävi tuolloin koululla ja siskoni pääsi vaihtamaan luokkaa!

[QUOTE="madame";27893461]periaatteessa ei koske, mikä sinänsä tyhmää ei ole mitään instanssai jonne voi valittaa .

mutta kyllä sä voit tehdä ls-ilmoituksen päiväkodista. nimittäin mun pikku siskoa kiusattiin koulussa(kaikki muut luokkalaiset oli poikia) isä yriti ensin hyvällä että josko vois vaihtaa luokkaa tms. ei käynyt. teki ls ilmoituksen koulusta ja vastuu henkilöksi nimesi siihen rehtorin! 2sossuntätiä kävi tuolloin koululla ja siskoni pääsi vaihtamaan luokkaa![/QUOTE]

Hienoa kuulla. Ehkä siis teen tämän kuitenkin! Jos nyt saisi niihin ainakin jotain ryhtiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hölöpölö;27893216:
Omaa poikaani on kiusattu päiväkerhossa nyt syksyn ja talven aikana. Kaksi samanikäistä poikaa on nimitellyt poikaani vauvaksi ym. koska hän ei osaa sanoa ärrää eikä ässää, on jätetty leikkien ulkopuolelle, tökitty ulkoleikeissä kepeillä ja muuta vastaavaa. Otin asian puheeksi ohjaajan kanssa joka kertoi itse kuulleensa jonkun pojan sanoneen kun omani oli kerhosta poissa, että onneksi .... ei ole kerhossa, tarkoittaen mun poikaani. Silti ei ollut puuttunut sanomiseen mitenkään. Ja kun hain poikaani seuraavan kerran kerhosta pois, olivat molemmat ohjaajat sitä mieltä, että minun poikani on valehtelija eika meidän kannata uskoa kotona mitään mitä hän kertoo. Ottivatko nämä ohjaajat itseensä kun olin sanonut heille poikani yrittäneen kertoa kiusaamisesta heille mutta olivat kuulemma vaan suureen ääneen puhuneet omia asioitaan eivätkä olleet kuunnelleet poikaani ollenkaan. Tuntuu todella pahalle lapsen puolesta.

Kovin surullista. En ymmärrä mitä tuossa asemassa olevilta vaaditaan, kun näihin tilanteisiin ei osata puuttua. Eikö se pitäisi olla hanskassa ko. henkilöitä, että tietävät miten toimia, eivätkä ota asiaa itseensä ja kiellä sitä.

Yhteistyössä