Onko lasten hoito-ongelma tarpeeksi hyvä syy kieltäytyä työkkärin "tarjoamasta" työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirumaru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko sulla lapsia? Minkä ikäisiä? Laittaisitko ne 18 tunniksi hoitoon olemattoman palkan takia kolmeksi päiväksi putkeen? Tyyliin et sun kk palkka on 600-700e kuussa.

mä en käsitä että miski mies ei voi lapsia hoitaa kun äti on töissä. Eikö mummokin präjäisi viikonlopun tai mu kaveri. os lapset ei oo kunallisessa päivähoidossa sa kotihoidontuen-vaikka olisi töissä.

[QUOTE="aapee";27909587]Ja mä olen tosiaan kerran ollut kotihoidontuella, ei ollut rahaa edes bensaan, että pääsis kavereilla käymään, kun asutaan metsän keskellä, edullisesti tosin. Ei ollut rahaa kenkiin, kuljin crocseilla vesisateessakin. Ei rahaa rintaliiveihin, nyt mulla on eka kertaa 3,5 vuoteen rintsikat kun viimesetkin imetysliivit hajos. Ei vaatteisiin, ei yhtään mihinkään. Toki sekin on syy siihen, etten halua sitä elämää enää. Ja silloin oli vain yksi lapsi, jolle just ja just riitti ruokarahat. Nyt on kaks. En ole ees käynyt baareissa moneen vuoteen, kun ei ole vara edes juoda. Niin ei mulle kyllä kateellinen kannata noista liiton rahoista olla. Itse olen kyllä veroja maksanu monta vuotta. Ja tulen maksamaan. Ja mies ei paljon tienaa vaikka ei koskaan oo ees kotona.

Toivotaan että saisin jonkun muun työn ennen tuota työtä, pari haastattelua takana :)[/QUOTE]

Öö, miksi vitussa te tehtailette niitä lapsia, jos olette varattomia ja sinä vielä käytännössä yh?

No haet sitä työtä ja sitten jos pääset haastatteluun asti niin kerrot ensitöiksesi että olet raskaana ja että sinulla on 2 pientä lasta ja niin no kyllähän nuo kaikki taudit on vähän semmoisia että kun yksi sen saa niin sitten sitä ollaan koko perhe kipeänä.. Kyllä ne työnantajat on aika tarkkanäköisiä ja tuskin valitsevat semmoistä ketä ei kiinnosta, ellei tosiaan ole muita hakijoita..

Onko sulla lapsia? Minkä ikäisiä? Laittaisitko ne 18 tunniksi hoitoon olemattoman palkan takia kolmeksi päiväksi putkeen? Tyyliin et sun kk palkka on 600-700e kuussa.

Jos olen ilmoittautunut työnhakijaksi, niin silloin olen myös ymmärtänyt, että sitä vastaan saan rahaa sillä ehdolla, että lähden töihin kun töitä tarjotaan. Kun ap on ilmoittanut työnhakijaksi on hän tiennyt, että lapset tarvitsevat hoitoa jos töitä ilmaantuu.

Tukiloukku on ikävämpi asia, mutta tässä tapauksessahan ap voisi hyvin saada vielä vaikka vakipaikan tai pitemmän määräaikaisen tästä baarista.

....voisiko raskauteen vedoten kieltäytyä yötyöstä..? Mielestäni voisi. Siis jos pyytää lääkäriltä paperin. Ja tarjoilijan työhän yleensä sisältää myös raskaita nosteluja (ne lasipakit painaa yllättävän paljon!)

....voisiko raskauteen vedoten kieltäytyä yötyöstä..? Mielestäni voisi. Siis jos pyytää lääkäriltä paperin. Ja tarjoilijan työhän yleensä sisältää myös raskaita nosteluja (ne lasipakit painaa yllättävän paljon!)

Olisihan se kyllä näky, jos jokainen raskaanaoleva sairaanhoitaja tai muu hoitaja kieltäytyis yötöistä! :laugh:

Voihelvettiteidän kanssanne.

[QUOTE="vieras";27911467]Öö, miksi vitussa te tehtailette niitä lapsia, jos olette varattomia ja sinä vielä käytännössä yh?[/QUOTE]

Samaa ihmettelen. Miten tyhmä pitää olla, että tekee lisää lapsia, kun edellisiäkään ei ole varaa elättää.

Helvetti että mä inhoon näitä työkkärissä roikkujia jotka ei sitte ota työtä vastaan ku sitä tarjotaan. Lapset ei oo mikään este työnteolle, kuten täälläon monesti sanottu, hoitopaikan pitää järjestyä vaikka tekisi viis yötä putkeen duunia. Jos ei kiinnosta työ ni sanoo et ei kiitos, siitänvaan saattaa se karenssi paukahtaa..
Jää kotihoidontuelle ni ei tarvi pelätä töihin kutsua.

Eiköhän todella moni tee näin, että on työkkärin listoilla, että saa parempaa tukea, vaikka olisi oikeus kotihoidontukeen? Itse ainakin tiedän monta, jotka näin tekee. Sitten jos tarjotaan töitä, niin jäävät kotihoidontuelle, jos eivät muuten pysty työstä kieltytymään.

Itse olen aina kituuttanut pienellä kotihoidontuella. Olisin tietysti voinut kortistoon hakeutua, mutta en olisi missään nimessä töihin mennyt, niin en mene myöskään työkkäriin. Minusta koko työkkäri on niin paska paikka, että 200e lisää rahaa ei riitä siihen,että sinne olisin mennyt.
Nyt on ollut pakko, kun lapsi on yli 3v, mutta olisin mieluummin melkein missä tahansa muualla kuin tuon paikan kirjoilla.

Olis, JOS se olisi oikea syy.

Ihmiset osaa ratkaista kyllä ongelmia, niinkun tässäkin kohtaa. Jos tarjottu työ olisi mielekäs niin lapsen hoidon saisi järjestettyä. Asioilla kun on tapana järjestyä jos halua löytyy.

[QUOTE="vieras";27912115]Olisihan se kyllä näky, jos jokainen raskaanaoleva sairaanhoitaja tai muu hoitaja kieltäytyis yötöistä! :laugh:

Voihelvettiteidän kanssanne.[/QUOTE]

Yötöitä ei tarvi tehdä raskaana!
Raskaudenaikainen yötyö voi kuitenkin lisätä keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen vaaraa ja myös hidastaa sikiön kasvua. Vaikka yötyö ei Suomen lakien mukaan oikeuta erityisäitiysvapaaseen, siitä on olemassa muita määräyksiä. EU-direktiivin mukaan raskaana olevaa työntekijää ei pidä velvoittaa tekemään yötöitä.

ihmettelen sitä et jos sulla ei ole anniskelupassia ja sulle osotetaan ravintola-alan duunia.. lain mukaan se täytyy kaikilla ravintolatyöntekijöillä olla paikoissa jossa tarjoillaan alkoholia, samoin hygieniapassi..

sä et voi anniskella jos ei ole passia.

ihmettelen sitä et jos sulla ei ole anniskelupassia ja sulle osotetaan ravintola-alan duunia.. lain mukaan se täytyy kaikilla ravintolatyöntekijöillä olla paikoissa jossa tarjoillaan alkoholia, samoin hygieniapassi..

sä et voi anniskella jos ei ole passia.

Työvoimatoimisto kun voi laittaa työttömän työnhakijan hakemaan ihan mitä tahansa työtä, kun 3 kk ammattisuoja on kulunut. He esim. voivat laittaa ekonomin
hakemaan avoinna olevaan siivoojan paikkaan. Jos ekonomi ei hae, napsahtaa 2 kk karenssi päälle (=ei tukia mistään).

Tälle ketjun aloittajalle selvästi työkkärin virkailija halusi näpäyttää, sillä tukien väärinkäyttö oli niin räikeän selvää. Eli kotona 1-vuotiaan kanssa, mieluummin nostelee ansiosidonnaista yli tonnin kuussa kuin kituuttaa kolmellasadalla eurolla kuussa. Työttömän on pakko hakea osoitettua paikkaa, mutta ei sitä välttämättä silti saa. Työnantaja kun kerta päättää, kenet palkkaa. Mutta jos menet haastatteluun ja olet vähäänkään yhteistyöhaluton, napsahtaa taas se 2 kk karenssi päälle. Kätevää, yhteiskunta kuulemma säästää näillä karenssien heilutuksilla jopa 93 miljoonaa euroa.

[QUOTE="Vieras";27947024]Mistä työkkäri tietää, oletko hakenut paikkaa?

Voiko olla vain hakematta ja sanoa työkkärille, et on hakenut paikkaa mutta ei kutsuttu haastatteluun?[/QUOTE]

Työkkäri tietää sen siitä, että työkkärille on pakko kuitata sähköisesti, kun on hakenut ko. työpaikkaa. Jos ei kuittaa hakeneeksi, napsahtaa 2 kk karenssi päälle.
Ja jos paikkaa hakee liian myöhään (hakemuksessa mainitun pvm jälkeen), niin napsahtaa taas karenssi

Soitin työkkäriin ja kerroin ongelmani, eli ei ole lapsille hoitajaa koko viikonlopuksi, ja pienellä paikkakunnalla ei ole kunnallistakaan hoitopaikkaa saada noin vain, plus sitten että olen raskaana. Virkailija ymmärsi asian, eikä minun tarvinnut hakea sitä paikkaa. Eihän se olisi rahallisestikaan kannattanut. En ymmärrä miksi työkkärin olisi pitänyt minua näpäyttää, kun olen töitä koko ajan hakenut. Ihmisten pitäisi ymmärtää, ettei jokainen työtön voi tehdä mitä tahansa työtä, varsinkaan yksinhuoltajat/melkein yh:t. Asiat ei oo niin mustavalkoisia. En itsekään hyväksy tukien väärinkäyttöä, ja jokaisella on oikeus sellaiseen työhön joka hänelle sopii.

Hyvää kevättä ja kiitos minua ymmärtäneille :)

AP

[QUOTE="...";27947050]Samaa ihmettelen. Miten tyhmä pitää olla, että tekee lisää lapsia, kun edellisiäkään ei ole varaa elättää.[/QUOTE]

Kultaseni, lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Jos kierukat lentelee paikoiltaan niin sille ei mitään voi. Sillon se on niin tarkotettu.

[QUOTE="Vieras";27947126]Olis, JOS se olisi oikea syy.

Ihmiset osaa ratkaista kyllä ongelmia, niinkun tässäkin kohtaa. Jos tarjottu työ olisi mielekäs niin lapsen hoidon saisi järjestettyä. Asioilla kun on tapana järjestyä jos halua löytyy.[/QUOTE]

Se on aivan totta, että 600e tähden en tällaiseen työhön halunnut. Jos kyse olisi ollut päivätyöstä baarissa, ja kunnon tunnit, niin olisin sitä työtä halunnut hakea. Mutta tässä oli niin paljon muuttujia, jotka eivät sopineet tähän elämäntilanteeseen. Jos saan työstä 600e hirveellä vaivalla(lapset kärsii, minä kärsin, parisuhde kärsii) ja liitosta melkeen tonnin työttömänä, niin eiköhän se ole sanomattakin selvää, että se vaikuttaa haluun hakea sitä työtä. Mieluummin haen sellaista työtä, josta saa sellaista palkkaa jolla on vara elättää ne lapset (kun kerran on korkeakoulututkintokin :D) ja josta ei koko perhe kärsi niin paljon. Ja olen jo aiemmin myöntänyt, etten tykkää känniläisistä yhtään, varsinkaan jos on lapsi mahassa.

Yhteistyössä