mitä mieltä mun päivän syömisistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pink"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27935544]Pöh ja pah!

Olen aktiivisesti harrastanut liikuntaa myös dieettien ohella, enkä ole mikään sohvaperuna koskaan ollutkaan.

Mutta silloin kun vedetään tarkoituksella tiukkaa dieettiä (rajoitettu aika), ei todellakaan ole tarkoituksen mukaista siihen päälle vielä harrastaa raskasta liikuntaa. Ensin vedetään kropasta se läski pois ja sitten lisätään kaloreita ja harrastetaan sitä liikuntaa kunnolla.

Hyvä, että sulla toimii toi tyyli. Mulla on erilainen tyyli ja varmasti sitten myös se tavoitekunto. Enkä ole koskaan syönyt mitenkään kovin epäterveellisesti, raskausaikana niitä kiloja vaan tuli. Joten palaaminen tavalliseen ruokavalioon ei tarkoita mun kohdalla mättämistä ja liikunnan puutetta.

Ja oli muuten eka kerta kun mulle on sanottu, että mulla on vääristynyt suhde ruokaan. Olen nimittäin yksi niistä harvoista ja onnekkaista, joka ei koe omanarvonsa olevan mitenkään riippuvainen ulkonäöstään. Päin vastoin, kroppa on enemmänkin instrumentti, kuin jokin osoitus mun ylemmyydestä hallita elämääni ja syömisiäni.[/QUOTE]

Tiedäthän kuitenkin että syömishäiriöitä on muitakin kuin vain anoreksia tai ylensyöminen?

Tulet epäonnistumaan ennemmin tai myöhemmin tuollaisella järjettömällä ruokavaliolla. Ajatuksiisi ei varmasti muuta mahdukkaan kuin ruoka kun käyt puoliteholla koko ajan vailla energiaa.

[QUOTE="vieras";27935544]Pöh ja pah!

Olen aktiivisesti harrastanut liikuntaa myös dieettien ohella, enkä ole mikään sohvaperuna koskaan ollutkaan.

Mutta silloin kun vedetään tarkoituksella tiukkaa dieettiä (rajoitettu aika), ei todellakaan ole tarkoituksen mukaista siihen päälle vielä harrastaa raskasta liikuntaa. Ensin vedetään kropasta se läski pois ja sitten lisätään kaloreita ja harrastetaan sitä liikuntaa kunnolla.

Hyvä, että sulla toimii toi tyyli. Mulla on erilainen tyyli ja varmasti sitten myös se tavoitekunto. Enkä ole koskaan syönyt mitenkään kovin epäterveellisesti, raskausaikana niitä kiloja vaan tuli. Joten palaaminen tavalliseen ruokavalioon ei tarkoita mun kohdalla mättämistä ja liikunnan puutetta.

Ja oli muuten eka kerta kun mulle on sanottu, että mulla on vääristynyt suhde ruokaan. Olen nimittäin yksi niistä harvoista ja onnekkaista, joka ei koe omanarvonsa olevan mitenkään riippuvainen ulkonäöstään. Päin vastoin, kroppa on enemmänkin instrumentti, kuin jokin osoitus mun ylemmyydestä hallita elämääni ja syömisiäni.[/QUOTE]

Mä puhuin aloittajan suhtautumisesta ruokaan...

Jokainen toki tyylillään, sanoinkin että mun mielestä luonnollisempi (ja kroppaystävällisempi) tapa on tasapaino syömisen ja liikunnan välillä. Usein tuommoisten kituruokavalioiden kanssa käy niin, että tulee paha repsahdus kun yrittää elää liian vähällä energialla. Parempi tapa on syödä sopivasti ja kohottaa kuntoa pikkuhiljaa ja sitten lisätä treenin tehoa.

Mulle sitäpaitsi tärkeämpää on hyvä fyysinen kunto kuin puntarin lukemat, ja esim tämänhetkiseen kuntoon pääseminen olisi varmasti vienyt paljon kauemmin jos olisin aloittanut laihduttamisen tiukalla dietillä ja jättänyt liikunnan vähemmälle.

Nykyään puhutaan laihaläskeistä, joita varmasti tuleekin kun monet haluavat laihtua harrastamatta liikuntaa. Kroppa näyttää hoikalta mutta lihakset on huonossa kunnossa samoinkuin fyysinen kunto ylipäätään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27935199:
Kyllä tuo varmasti toimii. Ja erityisesti, jos ei tarvitse laittaa perheelle ruokaa... ei nyt eikä tulevaisuudessa. Itsekin aloitin painonpudotuksen maanantaina, mutta toisella menetelmällä eli syön samaa ruokaa kuin kuopuskin, mutta lasken kaloreita. Tietysti aikuinen ihminen voisi kokkailla omat ruokansa itsekin, mutta mä en pystyisi rahkoilla ja nutrileteillä laihduttamaan asunnossa, jossa on taivaallinen ruuan tuoksu :D

mulla on 4 poikaa joten ruokaa täytyy laittaa.huomenna teen muusia ja mureketta ja
sitä muusia mun kyl tekee mieli jo nyt.mut tiedän et se ei pidä nälkää ku tunnin pari.

ja kiitos kaikille ystävällisille vastaajille.oon saanu aika paljon paskaa niskaani.
mä tiedän etten syö mitään "oikeeta ruokaa".ja et mul on ruuan suhteen ongelmia.
mut kerrankin tuntuu et mä hallitsen mun syömistä eikä syöminen mua.

jos mä jatkan sillä entisellä tavalla ni mä vaan lihon.

ja ongelma on myös se et jos söisin oikeeta ruokaa,ottasin jättiannoksen ja sit olisin ihan ähky.
ja kuitenkin vähän ajan päästä tekis taas mieli jotain,vaikka herkkuja.
tällä tarkalla linjalla homma toimii.syön vain nälkääni ja verensokeri pysyy tasasena.
kun tapasin mieheni vuonna 1997 (olin silloin 16v)painoin 57kg.
ja nyt lähtöpaino oli 84kg.olen 166cm pitkä.

ja kaikista noista kiloista suurin osa on tullut viimesen 4-5 vuoden aikana.eli lihomistahti on
vaan kiihtynyt.minulla on myös todettu raskausdiabetes kahden nuorimman lapseni kohdalla.
nuorimmat ovat nyt 7 ja 3.

lisäksi mulla on kohonnut verenpaine.

[QUOTE="pink";27938582]mulla on 4 poikaa joten ruokaa täytyy laittaa.huomenna teen muusia ja mureketta ja
sitä muusia mun kyl tekee mieli jo nyt.mut tiedän et se ei pidä nälkää ku tunnin pari.[/QUOTE]
Jos sä laskisit kaloreita, saisit varmasti mahdutettua myös sitä muusia ateriaasi. Eihän ole tarkoituskaan, että söisit pelkkää muusia :) Mä laitan tähän muutaman kuvan, mitä mä olen syönyt, ja kaikkien päivien kalorimäärä on jäänyt alle tuhannen.

Eka päivä:
laihari3.jpg

laihari5.jpg

laihari6.jpg

Toka päivä:

laihari7.jpg

laihari8.jpg

laihari9.jpg

laihari10.jpg

Kolmas päivä:

laihari11.jpg

laihari12.jpg

laihari13.jpg

Neljäs päivä:

laihari14.jpg

laihari15.jpg

laihari16.jpg

laihari17.jpg

Syön siis samaa ruokaa kuin täysi-ikäinen poikanikin, mutta poika syö enemmän ja/tai lisäksi vielä jotain muuta. En ole joutunut kieltäytymään edes punaviinistä pihvin kanssa :D Kun olen päässyt tavoitteeseeni, jatkan ihan samalla tavalla, mutta syön sen verran enemmän, että en enää laihdu.

"Pink" sinulla ei ehkä VIELÄ rahkeet riitä muuttamaan jälleen ruokavaliotasi jo tehtyjen isojen muutosten jälkeen. Haluaisin kuitenkin luoda sinuun uskoa, että jossain vaiheessa voit hyvinkin tehdä taas uusia korjausliikkeitä ruokiesi suhteen. Näen vastaavaa jatkuvasti työssäni.

Hienoa, että jaksat tehdä ruokaa pojillesi. Ehkä jossain vaihessa siirryt ottamaan ruoasta myös esim.puoli lautasellista itsellesi ja toisen puolen täytät reilusti salaatilla, kylkeen tummaa leipää, maitoa tai piimää ja vaikka sitä rahkaakin jos haluat?
Keittiönoidan ruokakuvat näyttävät aivan herkullisilta, nam :) Voi olla että sinulla ei vaan ole vielä rahkeita tuollaisten tekemiseen.

Muista perusnyrkkisääntö:
Jos ihminen syö terveellisesti ja liikkuu normaalisti, hänen painonsa hakeutuu pikkuhiljaa omaan ihanne painoon (joka siis toisilla voi olla myös hieman pyöreä). Eli vaikka et nyt riuduttaisi itseäsi vaan alkaisit syömään ruokaympyrän mukaisesti täysipainoiset ateriat, aamu-,ilta ja välipaloineen, sekä liikkuisit jonkin verran päivänaikana (hyötyliikunta usein riittää) painosi hakeutuisi pikkuhiljaa oikeaan terveeseen painoonsa. Siinä voi kestää kauemmin kuin esim sillä joka alkaa syömään aluksi pienemmällä kalorimäärällä, mutta pikkuhiljaa pääset silti tavoitteisiisi.
Tämä voi olla suositellumpi tapa tiputtaa painoa silloin jos on syömishäiriöinen.

Pienin askelin kuitenkin eteenpäin, olet jo ottanut ensimmäiset askeleet ja ne on aina ne vaikeimmat. Stemppiä sinulle edelleen :)

[QUOTE="pink";27938700]KEITTIÖNOITA oli kyllä herkullisen näkösiä kuvia.
mut mä tiiän et mä en tyytyis noihin annoksiin,vaan ruokailun jälkeen mun tekis mieli
jotain makeaa.[/QUOTE]
Makeannälkäänkin on ratkaisuja :) Jotkut käyttävät kromia sisältäviä luontaistuotteita. Mä ostin purkin steviaa eli sitä makeutusainetta, mitä karppaajat käyttävät. Tänään aion tehdä dieettijäätelön, saas nähdä, miten onnistuu :D Makeannälkään voisi kokeilla myös sokerittomia mehukeittoja sekä marjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27938713:
Makeannälkäänkin on ratkaisuja :) Jotkut käyttävät kromia sisältäviä luontaistuotteita. Mä ostin purkin steviaa eli sitä makeutusainetta, mitä karppaajat käyttävät. Tänään aion tehdä dieettijäätelön, saas nähdä, miten onnistuu :D Makeannälkään voisi kokeilla myös sokerittomia mehukeittoja sekä marjoja.

no mun makeannälkä vaatii hemuja ja paljon.ja limuja.
tää reilu 3 viikkoa on oikeesti mun elämän pisin aika ilman hemuja.yksi repsahdus oli ja siitä seurasi
sairaan paha olo ku sokerit lähti huitelee.sen humauksen kyllä tuntee.
nyt niitä humauksia ei oo ollut.eikä hemuja ees tee mieli.

tos yks päivä leivoin sitruunamuffineja ja annoin ittelleni luvan ottaa yhen,mut ei sit
tehnykkään mieli.ennen oisin syöny niitä ainakin sen 5-6kpl päivässä.

nytkin meil on pakkases eskimopuikkoja,enkä ees haluu niitä.ennen oisin ottanu 2-3 aamulla ja
2-3 illalla.

ÄIDE kiitos sulle ystävällisistä sanoistasi.tuntuu et sä ymmärtäisit mua.
vaikka syön erikoisesti niin jos miettii lähtökohtaa,niin nykyinen tilanne on parantunut
siitä huimasti.

[QUOTE="pink";27938700]KEITTIÖNOITA oli kyllä herkullisen näkösiä kuvia.
mut mä tiiän et mä en tyytyis noihin annoksiin,vaan ruokailun jälkeen mun tekis mieli
jotain makeaa.[/QUOTE]

Miten sun nyt ei sitten tee mieli makeaa esim. sen aamupalan jälkeen?

[QUOTE="pink";27938735]no mun makeannälkä vaatii hemuja ja paljon.ja limuja.
tää reilu 3 viikkoa on oikeesti mun elämän pisin aika ilman hemuja.yksi repsahdus oli ja siitä seurasi
sairaan paha olo ku sokerit lähti huitelee.sen humauksen kyllä tuntee.
nyt niitä humauksia ei oo ollut.eikä hemuja ees tee mieli.

tos yks päivä leivoin sitruunamuffineja ja annoin ittelleni luvan ottaa yhen,mut ei sit
tehnykkään mieli.ennen oisin syöny niitä ainakin sen 5-6kpl päivässä.

nytkin meil on pakkases eskimopuikkoja,enkä ees haluu niitä.ennen oisin ottanu 2-3 aamulla ja
2-3 illalla.[/QUOTE]
Ymmärrän :) Toi sun dieettisi voi olla ihan hyvä, jos sillä pääset eroon herkkujen ja limsojen kaipuustasi. Mä en ole koskaan ollut mikään "sokerihiiri", joten mulla riittää makeaksi pääasiassa hedelmät ja marjat. Jälkiruuat on poikkeus, mutta ei mulla niitä aiemminkaan ollut joka päivä. Stevialla koitan nyt korvata jälkiruuissa sokerin ja kuohukerman vaihdan kulutusmaitoon.

BLUE.ei vaan tee.mun verensokeri pysyy tasasena,ehkä se johtus siitä.
ja nyt mä oon myös päättäny etten ota,edes yhtä,koska sit taas repeen.

ennen yritin olla ottamatta,mutta ei siit tullu mitään.otan vaan yhes,no ei kaksi vielä haittaa ja
pian olinkin vetänyt koko hemupussin.ja vaik mun oli jo paha olo ni silti vedin sitä hemuu naamaan.
söin myös mihin tahansa tunteeseen,lähinnä negatiivisiin tunteisiin.
nyt syön vain nälkääni.esim.usein jano tuntuu nälkänä.elimistö yrittää huijata sut syömään.
näin ainakin mulla.

[QUOTE="pink";27938856]BLUE.ei vaan tee.mun verensokeri pysyy tasasena,ehkä se johtus siitä.
ja nyt mä oon myös päättäny etten ota,edes yhtä,koska sit taas repeen.

ennen yritin olla ottamatta,mutta ei siit tullu mitään.otan vaan yhes,no ei kaksi vielä haittaa ja
pian olinkin vetänyt koko hemupussin.ja vaik mun oli jo paha olo ni silti vedin sitä hemuu naamaan.
söin myös mihin tahansa tunteeseen,lähinnä negatiivisiin tunteisiin.
nyt syön vain nälkääni.esim.usein jano tuntuu nälkänä.elimistö yrittää huijata sut syömään.
näin ainakin mulla.[/QUOTE]

Voi kun mä yritän ymmärtää mutta kun en vaan ymmärrä, on niin ristiriitaisia noi sun syyt miksi syöt ja et syö. Ensin et syö sitä etkä tuota, sitten yhtäkkiä söisit mutta kun verensokeri ei pysy tasaisena vaan sun pitäisikin saada "hemuja" (mitä ne muuten on??) ruoan päälle.

Ymmärräthän että sokerilla ei ole tarkoitus nostaa verensokeria (vaan se on se mikä sen saa heittelemään) vaan säännöllisesti nautittu ruoka pitää sen hyvänä ja tasaisena ilman nousuja ja laskuja. Ja esim. juuri tuo Keittiönoidan ruokavalio pitää verensokerin tasaisena ja makeanhimon poissa. Ja jos se sun ihmelääke on se rahka niin pidä se toki ruokavaliossa myös, mutta muuta pikkuhiljaa sitä ruokavaliota kuitenkin terveellisemmäksi ja monipuolisemmaksi.

Minkä ikäinen muuten olet?

Voi kun mä yritän ymmärtää mutta kun en vaan ymmärrä, on niin ristiriitaisia noi sun syyt miksi syöt ja et syö. Ensin et syö sitä etkä tuota, sitten yhtäkkiä söisit mutta kun verensokeri ei pysy tasaisena vaan sun pitäisikin saada "hemuja" (mitä ne muuten on??) ruoan päälle.

Ymmärräthän että sokerilla ei ole tarkoitus nostaa verensokeria (vaan se on se mikä sen saa heittelemään) vaan säännöllisesti nautittu ruoka pitää sen hyvänä ja tasaisena ilman nousuja ja laskuja. Ja esim. juuri tuo Keittiönoidan ruokavalio pitää verensokerin tasaisena ja makeanhimon poissa. Ja jos se sun ihmelääke on se rahka niin pidä se toki ruokavaliossa myös, mutta muuta pikkuhiljaa sitä ruokavaliota kuitenkin terveellisemmäksi ja monipuolisemmaksi.

Minkä ikäinen muuten olet?

no sen takiahan mä just vältän niit hemuja(eli karkkia) et verensokeri pysys tasasena.
ja mä nautin nyt säännöllisesti ruokaa ja mun on hyvä olla eikä oo mielihaluja.
ja kuten jo totesin jos mä söisin oikeeta ruokaa ni mun ois tosi vaikeeta hillitä iteeni,vaan
vetäsin jonku mättöaterian ja silti tekis hemuja mieli ruuan jälkeen.
ja olen 31v.

Mä laihdutan kans ja liikun 4 päivänä viikossa, syön näin:

Aamupala: Puuro marjoilla, raejuusto, C-vitamiinijuoma, Möller kapseli, 0,5l vettä.

Lounas: 2 perunaa, broileri kastiketta, kurkkua, tomaattia, raejuustoo, maitolasi.

Välipala: Maitorahka marjoilla, hedelmä, 0,5l vettä.

Päivällinen: Vastaavanlainen kuin lounas mutta voi olla jauhelihaa, 0,5 l vettä ennen syömistä.

Iltapala: Joskus maitorahka marjoilla, mutta pari leipää kananmunalla, 0,5l vettä.

[QUOTE="Ninni";27939338]Mä laihdutan kans ja liikun 4 päivänä viikossa, syön näin:

Aamupala: Puuro marjoilla, raejuusto, C-vitamiinijuoma, Möller kapseli, 0,5l vettä.

Lounas: 2 perunaa, broileri kastiketta, kurkkua, tomaattia, raejuustoo, maitolasi.

Välipala: Maitorahka marjoilla, hedelmä, 0,5l vettä.

Päivällinen: Vastaavanlainen kuin lounas mutta voi olla jauhelihaa, 0,5 l vettä ennen syömistä.

Iltapala: Joskus maitorahka marjoilla, mutta pari leipää kananmunalla, 0,5l vettä.[/QUOTE]

toi ei sopis mulle.puuro kasvattaa vaa nälkää ja peruna.ja illalla en vois syödä noin
tukevasti.

[QUOTE="pink";27939404]toi ei sopis mulle.puuro kasvattaa vaa nälkää ja peruna.ja illalla en vois syödä noin
tukevasti.[/QUOTE]

siis ne munaleivät.
ettei BLUE taas jotain tölväse.

[QUOTE="pink";27939404]toi ei sopis mulle.puuro kasvattaa vaa nälkää ja peruna.ja illalla en vois syödä noin
tukevasti.[/QUOTE]

Puuro ei kasvata nälkää kun juo vettä ja raejuustoo, eikä myöskään peruna. Söisitkö pelkästään puuroo ja pelkkää perunaa? Teen fyysistä työtä ja liikun 4 pv vk, joten tuo on mulle passeli ruokavalio. Sun ruokavalio on tällä hetkellä todella epäterveellinen, tuskin sitä jatkat hautaan asti, joten kilot tulee takaisin jopa tuplana :D

BLUE.ja ei sun tarvi mua ymmärtää.mä tiedän et syön huonosti,mut pointti oliki et tää
on parannus mun entiseen verrattuna.

mun puolesta vedä sä niit puuroja ja perunoita ja hedelmii ja lihoja.
ootko miettiny et ne ei ehkä sovi kaikille?
vai pitäskö mul olla jatkuva nälkä ja vatsa kipeenä,kuhan vaan söisin jonkun normin mukaa.

[QUOTE="Ninni";27939419]Puuro ei kasvata nälkää kun juo vettä ja raejuustoo, eikä myöskään peruna. Söisitkö pelkästään puuroo ja pelkkää perunaa? Teen fyysistä työtä ja liikun 4 pv vk, joten tuo on mulle passeli ruokavalio. Sun ruokavalio on tällä hetkellä todella epäterveellinen, tuskin sitä jatkat hautaan asti, joten kilot tulee takaisin jopa tuplana :D[/QUOTE]

mä oon joskus syönyt puuroa ja tunnin päästä kiljuva nälkä.voisko olla ettei sovi kaikille?
ja jos teen vaik muusii ja jotain jauhelihakastiketta siihen kans,ni ite söisin vaan muusii.
meinaa jauhelihan koostumus ja ulkonäkö on vastenmielistä.

ja raejuusto ei oo mun herkkua.enkä aio syödä väkisin sellasta mistä en pidä.

Yhteistyössä